Höst och vinterutmaningen, vem sätter ihop den snabbaste Windows 98 datorn? (priser utlovas!)

Permalänk

Höst och vinterutmaningen, vem sätter ihop den snabbaste Windows 98 datorn? (priser utlovas!)

Så här när vi går in i den mörkaste årstiden och uteaktiviteterna begränsas tänkte jag att du kan ta dig an en förhoppningsvis rolig utmaning. Detta i form av en tävling där det gäller att få till den mätt med 3DMark99 snabbaste Windows 98 SE maskinen. Jag hoppas denna ide' tilltalar. Förutom den stora äran att vinna så hägrar ett priser (mer av symbolisk art). Och dessutom så lottas två priser ut till två deltagare oavsett resultat så länge resultatet är redovisat i tråden.

En lista på de fem snabbaste maskinernas skapare (Sweclockersalias) och poäng redovisas löpande i resultattråden, målsättning veckovis. Målsättningen är också att sammanställa en lista med samtliga resultat efter tävlingens slut.

Jag har försökt att göra reglerna så enkla och rättvisa som möjligt för att så många som möjligt skall kunna delta.

Följande gäller:

1: Operativsystem: Windows 98 SE (Second Edition). Service Pack valfritt inklusive den inofficiella SP3 som florerar lite här och där. (För att kunna få igång vissa konfigurationer kan det vara nödvändigt, därav denna generösa regel). Valfritt språk på OS.

2. DirectX version 8.1 som kan laddas ner hos tex https://www.philscomputerlab.com/directx.html (8.1b)

3: CPU: Innehållandes max 1 kärna och tråd i övrigt valfritt.

4: Grafikkort: Valfritt, dock måste officiella Windows 98 drivrutiner finnas från tillverkaren.

5: Moderkort: Valfritt, dock måste officiella Windows 98 drivrutiner (chipset) finnas från tillverkaren.

6: Minne: Valfritt i alla bemärkelser.

7: Lagringssytem: Valfritt.

8: Kylning: Valfri.

9: Överklockning, valfri. Både CPU och GPU.

10: Det är helt OK att logga flera resultat från flertal / ändrade maskiner och samma användare. Du kan alltså logga ett resultat med en setup nu och arbeta vidare med en uppdaterad version och annan eller ändrad hårdvara om du så önskar.

11: Resultatet mäts med 3DMark99 som kan hämtas i länken nedan. Glöm inte att ta hem licensnyckel (gratis) för att regga och få tillgång till samtliga funktioner:
https://benchmarks.ul.com/legacy-benchmarks Minsta upplösning när testet körs är
1024x768x16.
Testet körs i övrigt med förvalda inställningar. Se bilder nedan.

Reglerna kan i värsta fall justeras under gång om jag kan ha missat någon viktig parameter. Men dessa borde hålla hela vägen.

Tävlingen börjar nu och avslutas sista mars. Hur var det med priserna då? Jo, vinnaren får välja först av de tre priser som syns nedan. Sedan får den som blir dragen först i lotteriet välja och den som blir dragen som tvåa i lotteriet får sista priset. Jag skickar dem till valfri adress i Sverige.

Resultatet redovisas i följande mall som läggs in i tråden:

3DMark99 poäng: XXXX 3DMarks
CPU:
GPU:
Moderkort:
Bild på härligheten.
Ev. kommentarer. (Jag fick upp CPU:n i X.X Ghz innan nätagget small osv..)

Se mitt första inlägg som exempel från min egen tävlingsmaskin, som naturligtvis är med i tävlingen den också.

Förklarande bilder på hur 3Dmark99 ställs in och körs:

Grafikinställningar 1024x768x16 bit color.

De förinställda värdena borde se ut så här, förutom upplösningen. Om inte ställ likadant.

Resultatet som redovisas är alltså 3DMarks.

Priser:

Äkta PS/2 IBM kulmus som ligger bra i handen. har klarat sig hyffsat genom åren.

Oöppnat tiopack med 1.44 disketter.

Oanvänd, tog bara ur den ur plastförpackningen för fotots skull, t-shirt ala' IBM-stuk. Storlek medium.

För att hålla resultattråden så ren och överskådlig som möjligt så skapar jag en diskussionstråd ang. tävlingen separat med subjektet "Diskussionstråd, Höst och vinterutmaningen." https://www.sweclockers.com/forum/trad/1648684-diskussionstra... I den kan vi ventilera allehanda saker som hör denna tävling till.

Hoppas just du kan delta och lycka till!

Permalänk

3DMark99 poäng: 6066 3DMarks
CPU: AMD Sempron 3100+
GPU: Nvidia Geforce FX 5500
Moderkort: MSI K8MM-V
Bild på härligheten.
Ev. kommentarer: Letar efter bioshack för att klocka upp processorn..

Härligheten:

Permalänk
Medlem

Varför specifikt ett krav på directx 8.1? DU kör själv med ett DX9 grafikkort, FX serien är DX 9.0a kort så det är ju bara konstigt.

Dessutom att ha sånt krav ställer till problem, finns drivrutiner till vissa kort som inte gillar för nya versioner heller tex sis530 drivers har medföljande dx7, uppgraderar man över så pajar man hela windows installen med det grafikkortet.

Finns säkert andra fall med.

Stryk den regeln säger jag. Igen lär installera om eller försöka nedgradera från DX9c till DX8.1 bara för att benchmarka och posta här.