Köp en bild på en Darth Vaders hjälm för 125-130 tusen kronor?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Köp en bild på en Darth Vaders hjälm för 125-130 tusen kronor?

https://auctionet.com/sv/events/324-moderna-nutida/559-albert...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Kan man köpa den som NFT? Har lite dåligt med plats på väggarna hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan man köpa den som NFT? Har lite dåligt med plats på väggarna hemma.

Innan jag klickade på länken antog jag att det var NFT baserat på priset...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Musikälskare

Undrar om det blir en rusning och vart det slutar, kommer inte lägga bud då det är alldeles för mycket cash imo

EDIT: Hade bilden varit på Jar Jar Binks som sith lord så kanske... He is the key to everything

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag är fan gammal. Jag köper crypto (very casual) har en portfölj aktier från 2006 och är en "grafiker". Jag skulle kunna återskapa den där bilden i 3d på ett par timmar men varför i hela... skulle nån vilja köpa den för pengar? NFT-grejen är... Jag fattar inte helt enkelt. Jag sa förövrigt att "vafan ska man med en ipad till? Byta ut dagens nyheter på toan?" - Detta va innan Wired kom ut med sin första interaktiva tidsskrift och då var jag såld. Har ägt kanske 5 olika ipad genom åren nu och gråimportera första versionen. Men en digital bild.. Finns 100k kopior på bilden på nätet, kanske inte lika högupplöst men dom finns där. Vill du ha bilden på den där bysten så är det bara högerklicka och spara... Jag vet att NFTs har blivit sålda för löjliga pengar och jag har följt killen som har skapat (vad jag vet) den dyraste bilden to date. Men jag har "följt" honom i snart 10 års tid. Skulle inte ens tänka tanken att köpa nått han gjort. Skulle jag vilja köpa nått från honom så är det nog att anställa honom för hans kunskaper.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara ta en screenshot?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag är fan gammal. Jag köper crypto (very casual) har en portfölj aktier från 2006 och är en "grafiker". Jag skulle kunna återskapa den där bilden i 3d på ett par timmar men varför i hela... skulle nån vilja köpa den för pengar? NFT-grejen är... Jag fattar inte helt enkelt. Jag sa förövrigt att "vafan ska man med en ipad till? Byta ut dagens nyheter på toan?" - Detta va innan Wired kom ut med sin första interaktiva tidsskrift och då var jag såld. Har ägt kanske 5 olika ipad genom åren nu och gråimportera första versionen. Men en digital bild.. Finns 100k kopior på bilden på nätet, kanske inte lika högupplöst men dom finns där. Vill du ha bilden på den där bysten så är det bara högerklicka och spara... Jag vet att NFTs har blivit sålda för löjliga pengar och jag har följt killen som har skapat (vad jag vet) den dyraste bilden to date. Men jag har "följt" honom i snart 10 års tid. Skulle inte ens tänka tanken att köpa nått han gjort. Skulle jag vilja köpa nått från honom så är det nog att anställa honom för hans kunskaper.

Sir, this is a wendy's

Permalänk

Spara som

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Kan man inte bara ta en screenshot?

Halva poängen är att det är ett signerat numrerat verk av Albert Watson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Halva poängen är att det är ett signerat numrerat verk av Albert Watson.

Som "inte funkar" om det blir elavbrott hehe... va det första som jag kom tänka på

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av 925a:

Som "inte funkar" om det blir elavbrott hehe... va det första som jag kom tänka på

Jodå, det är en fysisk print i auktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Som "inte funkar" om det blir elavbrott hehe... va det första som jag kom tänka på

Det är ingen NFT.

Permalänk
Medlem

jaaaaahaaaa.... Då är jag med! Det köper jag (dvs, jag köper varför nån vill ha den nu), vill inte ha den själv... lutar mer åt startrek än Starwars hehe

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Sir, this is a wendy's

First of all, this is a hardware store

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av General Nord:

Kan man inte bara ta en screenshot?

Jodå, det är bara att "right-click and save", precis som alla NFT scams

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av 925a:

jaaaaahaaaa.... Då är jag med! Det köper jag (dvs, jag köper varför nån vill ha den nu), vill inte ha den själv... lutar mer åt startrek än Starwars hehe

Hädare!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Jag var faktiskt förbi där med min ettåriga dotter och kollade på konstverket live! Imponerande konst!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag är fan gammal. Jag köper crypto (very casual) har en portfölj aktier från 2006 och är en "grafiker". Jag skulle kunna återskapa den där bilden i 3d på ett par timmar men varför i hela... skulle nån vilja köpa den för pengar? NFT-grejen är... Jag fattar inte helt enkelt. Jag sa förövrigt att "vafan ska man med en ipad till? Byta ut dagens nyheter på toan?" - Detta va innan Wired kom ut med sin första interaktiva tidsskrift och då var jag såld. Har ägt kanske 5 olika ipad genom åren nu och gråimportera första versionen. Men en digital bild.. Finns 100k kopior på bilden på nätet, kanske inte lika högupplöst men dom finns där. Vill du ha bilden på den där bysten så är det bara högerklicka och spara... Jag vet att NFTs har blivit sålda för löjliga pengar och jag har följt killen som har skapat (vad jag vet) den dyraste bilden to date. Men jag har "följt" honom i snart 10 års tid. Skulle inte ens tänka tanken att köpa nått han gjort. Skulle jag vilja köpa nått från honom så är det nog att anställa honom för hans kunskaper.

*Hrm* *Host*

Ursäkta herrn, men det är en fysisk tavla.

Blev även jag lurad, men hann i alla fall kolla artikeln först.

Skäms @Sweclockers, ni vet mycket väl vad skillnaden mellan en bild och en tavla, detta var på gränsen till clickbait!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jodå, det är bara att "right-click and save", precis som alla NFT scams

Scams och scams, det är väl precis som den fysiska konsthandeln ett sätt att föra över pengar och tillgångar som inte kan varken spåras eller skattas på enkla sätt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tänkte komma och bitcha om NFT men insåg det faktiskt var en tavla så gubben i mig lugnade ner sig lite 😅

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SuperSverker:

*Hrm* *Host*

Ursäkta herrn, men det är en fysisk tavla.

Blev även jag lurad, men hann i alla fall kolla artikeln först.

Skäms @Sweclockers, ni vet mycket väl vad skillnaden mellan en bild och en tavla, detta var på gränsen till clickbait!

Det är väl en bild, dvs ett fotografi i tryck?
Gubben är en überkänd modefotograf, och att han har gjort Lord Helmet är ju faktiskt ganska häftigt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SuperSverker:

*Hrm* *Host*

Ursäkta herrn, men det är en fysisk tavla.

Blev även jag lurad, men hann i alla fall kolla artikeln först.

Skäms @Sweclockers, ni vet mycket väl vad skillnaden mellan en bild och en tavla, detta var på gränsen till clickbait!

En tavla kan ju vara en bild och vice versa. Tavla för mina tankar mer till något målat. En bild mer till ett foto (vilket det här är).

Men ja, vi kör på clickbait

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JonasT:

Kan man köpa den som NFT? Har lite dåligt med plats på väggarna hemma.

Skrivet av Pelegrino:

Innan jag klickade på länken antog jag att det var NFT baserat på priset...

Skrivet av MiLeS:

Tänkte komma och bitcha om NFT men insåg det faktiskt var en tavla så gubben i mig lugnade ner sig lite 😅

Kanske bara är jag... men hade ingen aning om vad NFT var förens nu.
"Sweclockers - din dagliga dos utbildning."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Non-fungible_token

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Varifrån kommer prislappen på 125 000 i rubriken?
Än så länge ligger högsta bud på 40 000.

Permalänk
Medlem

NFT eller inte så har jag svårt att förstå denna...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

En tavla kan ju vara en bild och vice versa. Tavla för mina tankar mer till något målat. En bild mer till ett foto (vilket det här är).

Men ja, vi kör på clickbait

https://i.imgur.com/tAgBSSo.jpg

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kanske bara är jag... men hade ingen aning om vad NFT var förens nu.
"Sweclockers - din dagliga dos utbildning."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Non-fungible_token

Och för att få lite förståelse kring det, vilket alla negativa ovan saknar, så äger man ju upphovsrätten när man äger en NTF. Du har med andra ord rätt att reproducera eller använda bilden i reklam o dylikt. Folk kan ju testa att ta "spara som" och sen använda bilden i en global reklamkampanj o se vad som händer

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Kan man få bilden i punktskrift må tro? 🙃

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Olle P:

Varifrån kommer prislappen på 125 000 i rubriken?
Än så länge ligger högsta bud på 40 000.

Kolla in bilden till höger, eller länken överst i tråden

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av talonmas:

Och för att få lite förståelse kring det, vilket alla negativa ovan saknar, så äger man ju upphovsrätten när man äger en NTF. Du har med andra ord rätt att reproducera eller använda bilden i reklam o dylikt. Folk kan ju testa att ta "spara som" och sen använda bilden i en global reklamkampanj o se vad som händer

Nåja, det enda du "äger" är digital post-it-lapp gömd längst bak i en garderob någonstans där ditt namn står på.

Upphovsrätten äger du inte bara för att du äger en NFT.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.