Testpilot: TCL 65C825 – prispressad Mini LED-TV med inbyggd soundbar

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: TCL 65C825 – prispressad Mini LED-TV med inbyggd soundbar

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman blickar på prisvärd TV ur premiumsegmentet. Mini LED, 120 Hz och inbyggt ljud utöver det vanliga är delar av menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant! Men hur står sig Mini-LED gentemot OLED generellt? Är OLED fortfarande bäst bild?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Inbyggd soundbar borde blir lite mera mainstream, det är så många som köper en rejäl TV men som ändå kör med dom inbyggda 10w högtalarna...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av TrueType:

Intressant! Men hur står sig Mini-LED gentemot OLED generellt? Är OLED fortfarande bäst bild?

Många föredrar fortfarande OLED ja. Två av de mer uppenbara fördelarna med mini LED blir väl priset och ljusstyrkan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Hmm, det här är riktigt intressant för mig. Hur är det med risk för inbränning på denna typ av paneler?

Vidare är det ett krav att VRR/GSync fungerar om det ska bli ett köp, så jag hoppas de lyckas fixa problemet du upplevde, André. Finns det möjligen någon bug-tracker eller något liknande där man kan följa arbetet?

Ett toppentest hur som helst! Det glädjer mig att ni är mer öppna för stora TV-paneler än de flesta. Här ligger framtiden, som jag ser det.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av osgorth:

Hmm, det här är riktigt intressant för mig. Hur är det med risk för inbränning på denna typ av paneler?

Vidare är det ett krav att VRR/GSync fungerar om det ska bli ett köp, så jag hoppas de lyckas fixa problemet du upplevde, André. Finns det möjligen någon bug-tracker eller något liknande där man kan följa arbetet?

Ett toppentest hur som helst! Det glädjer mig att ni är mer öppna för stora TV-paneler än de flesta. Här ligger framtiden, som jag ser det.

Mig veterligen finns det ingen problematik i någon som helst praktisk utsträckning med något annat än OLED (och OLED idag är väldigt mycket mindre känsligt än vad det var när det var nytt bör ju tilläggas)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skulle bara behövt denna i 90" så jag kan lägga projektorn åt sidan. Nån som vet som ~90 tummare blir vanligare 2022 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Mig veterligen finns det ingen problematik i någon som helst praktisk utsträckning med något annat än OLED (och OLED idag är väldigt mycket mindre känsligt än vad det var när det var nytt bör ju tilläggas)

Tackar! Det var vad jag misstänkte men jag har ingen koll på vare sig QLED eller Mini LED så det kändes bäst att fråga.

Japp, OLED fungerar mycket bättre idag, det är absolut sant. Däremot är de fortfarande inte särskilt lämpliga för desktop-bruk. I mitt fall sitter jag ofta med väldigt statiska bilder under många timmar (kodande, kalkylark osv) och det varken ser bra ut eller bidrar till en lång livslängd på en OLED.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Nu blev jag sugen, undra om de blir nåt på black friday ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Inbyggd soundbar borde blir lite mera mainstream, det är så många som köper en rejäl TV men som ändå kör med dom inbyggda 10w högtalarna...

Samtidigt vill vi med externt ljudsystem inte betala för inbyggda högtalare så det blir till att titta på andra tv-apparater.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

grymt med bra soundbar! Vill inte ha fula högtalare i vardagsrummet

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TrueType:

Intressant! Men hur står sig Mini-LED gentemot OLED generellt? Är OLED fortfarande bäst bild?

Skrivet av UndaC:

Många föredrar fortfarande OLED ja. Två av de mer uppenbara fördelarna med mini LED blir väl priset och ljusstyrkan.

För att lägga till här är det svårt att hitta OLED större än 48-55" i prisklassen där QLED/Mini-LED ligger också. Är därför storleken en avgörande faktor (som det var för mig vid mitt senaste TV-köp då jag var ute efter minst 75"), då är det bara att öppna plånboken rejält eller skippa OLED.

Som Anton redan nämnde är ljusstyrkan nog den absolut största fördelen för Mini-LED över OLED. Däremot är OLED fortsatt rätt svårslaget när det kommer till svärta och delvis kontrasten i sig. Men ärligt talat som jag även nämnde i artikeln är det inte långt ifrån med Mini-LED och jag personligen skulle ha det otroligt svårt att välja om pris vid en given storlek var detsamma.

Skrivet av Chromatic:

Inbyggd soundbar borde blir lite mera mainstream, det är så många som köper en rejäl TV men som ändå kör med dom inbyggda 10w högtalarna...

Haha mjo men precis!

Är väldigt glad att se en tillverkare som satsar på ett riktigt vettigt helhetspaket som träffar typ alla "sweetspots" både i bild- och ljudkvalité faktiskt. Även skärmstorleken parallellt med priset känns väldigt rätt i hänseendet att verkligen spika ihop kistan för konkurrenterna i segmentet också

Skrivet av bennyfax:

Samtidigt vill vi med externt ljudsystem inte betala för inbyggda högtalare så det blir till att titta på andra tv-apparater.

Det är väl just det som är grejen att mig veterligen finns det inte någon billigare 65"-TV som erbjuder likvärdig eller bättre bildkvalité. Ska man ha 65" OLED blir det dyrare, likaså om man kollar på konkurrenter som Samsung med sin QN90A (vid 65"+) är det ruskigt mycket dyrare också om man (potentiellt) ska kliva ett steg upp i bildkvalitén.

Ser det därmed inte som någon som helst nackdel att köpa denna TV och sedan strunta i det inbyggda ljudet om man har eget ljudsystem redan. Det är bara ett plus att det finns något vettigt där för de som inte har annat och medför inte något direkt prispåslag för de som endast är ute efter bilden i sig

Skrivet av osgorth:

Vidare är det ett krav att VRR/GSync fungerar om det ska bli ett köp, så jag hoppas de lyckas fixa problemet du upplevde, André. Finns det möjligen någon bug-tracker eller något liknande där man kan följa arbetet?

Ett toppentest hur som helst! Det glädjer mig att ni är mer öppna för stora TV-paneler än de flesta. Här ligger framtiden, som jag ser det.

Tackar! Var riktigt roligt att testa denna TV faktiskt, öppnade upp en helt ny värld med Mini LED för egen del, önskar bara att jag kunde förmedla med bättre bilder - Men till nästa gång

Gällande VRR är det ett generellt problem för flera TV-makare där ute faktiskt.. Just 4K UHD/120Hz/VRR-kombon är även ett problem på den egna Samsung Q80T 75" faktiskt. Rätt som det är när jag ska slå igång Game Mode kopplar HDMI-anslutning bort och jag lär starta om både dator och TV, slå av Game Mode, starta om allt igen och sedan slå på Game Mode för att få bild (och Game Mode aktiverat) - Helt random utan förklaring, precis som på C82:an.

Och igen är detta problem exklusivt till Nvidia, aldrig något jag haft problem med på de AMD-baserade grafikkort jag testat med. Så tror dessvärre det ligger mer på Nvidia och deras drivrutiner än varken TCL eller Samsung faktiskt - Även om sistnämnda två tillverkare säkerligen lär jobba med Nvidia på en fix för detta (firmware update på TV parallellt med uppdatering hos Nvidia:s drivrutiner).

Skrivet av Harze:

Skulle bara behövt denna i 90" så jag kan lägga projektorn åt sidan. Nån som vet som ~90 tummare blir vanligare 2022 eller?

Ser tyvärr inte speciellt ljust ut med 90"-TV:s i lägre prissegment.

65" började rätt nyligen bli "nya 55 tum", och 75" är på långsam uppgång ihop med 82".
Det kommer säkert komma flera 90"-paneler rätt snart, men till vad jag skulle kalla ett förmånligt pris är vi nog 5 - 10 år bort ifrån ärligt talat.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kan man ta bort soundbaren eller sitter den fast? Verkar vara en riktigt nice TV.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Väldigt synd att den här teven verkar lida av samma 4k 120Hz blur / half vertical resolution som alla nya apparater med Mediatek SoC.
Annars hade det varit en perfekt kandidat för dom som inte vill ha OLED/VA.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yatagarasu:

Och igen är detta problem exklusivt till Nvidia, aldrig något jag haft problem med på de AMD-baserade grafikkort jag testat med. Så tror dessvärre det ligger mer på Nvidia och deras drivrutiner än varken TCL eller Samsung faktiskt - Även om sistnämnda två tillverkare säkerligen lär jobba med Nvidia på en fix för detta (firmware update på TV parallellt med uppdatering hos Nvidia:s drivrutiner).

Jag misstänker baserat på liknande problem med spelskärmar att de hela baseras på olika toleranser kring signalvariationer. Det är inte helt möjligt att få signalen (4K/120, 10 bit är ≈1,33 GHz) exakt på nanosekunden rätt i hela tiden utan det är olika toleransnivåer. Ett annat sätt att beskriva det är frekvensen är 120±0,2 Hz. Ja, som ett exempel då. Exakt vad i TCL:s fall vet jag inte.

Där har AMD alltid haft tightare toleranser vilket i perioder gett dem mer problem, till exempel att AMD-korten oftare sänkte DP-länkhastigheten mot vissa skärmar vilket krävde omstart för att nå till 144 Hz på rätt många av skärmarna som kom runt 2015-2016. Samma skärmar tuffade istället på problemfritt med Nvidia-kort. Ägnade mycket tid åt dessa problem på den tiden. Inget jag saknar.

Nvidia har istället större toleranser och dessa toleranser går åt båda hållen. Mer förlåtande mot skärmar med stora toleranser.

Detta gav istället Nvidia-GPU:er problem med Benq EX3203R: https://www.sweclockers.com/nyhet/26654-benq-slapper-uppdater... där 144 Hz inte fungerade för toleransen hos skärmen var upp till 144,2 Hz. AMD-kort höll toleransen (så klart) medan flera Nvidia-kort inte gjorde det och kunde gå över 144,2 Hz. Effekten på just EX3203R blev att skärmen gick in ett slags safe mode och körde i praktiken 60 Hz. Det var dock inga problem att köra skärmen på Nvidia på 120 Hz eftersom man då aldrig klev utanför toleransen.

Detta fixade Benq med ny firmware så att toleransen i EX3203R-skärmens kretsar matchade toleransen hos Nvidia-kort vid 144 Hz. Vad det nu var, 144,3 Hz kanske?

Frågan är ju då varför inte Benq gjorde detta från första början? Det är ju ingen nyhet att det finns många Nvidia-kort där ute.

Ja, antagligen för att Benq tagit fram EX3203R tillsammans med just AMD för att få till en "Freesync 2"-skärm. Då ser AMD till att toleranserna hos skärmen är precis på så snäva som AMD-GPU:erna kräver.

Jag skulle gissa att något liknande har skett här. TCL har samarbetat med AMD för VRR, vilket är naturligt med tanke på konsolernas hårdvara. AMD ser till att toleranserna är precis så snäva som de får vara med AMD:s kretsar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: tack för ditt inlägg! Det förklarar ju en hel del, och är som du säger helt naturligt att de främst utvecklar för AMD.

Vi får hoppas att Nvidia inser att detta är ett faktiskt problem och pushar det hela mot en lösning då. Enklast vore väl om Nvidia inser att de är konsumentfientliga och helt enkelt lägger ned GSync och anammar FreeSync istället. Precis som om det kommer att hända, men iaf.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av osgorth:

@Laxpudding: tack för ditt inlägg! Det förklarar ju en hel del, och är som du säger helt naturligt att de främst utvecklar för AMD.

Vi får hoppas att Nvidia inser att detta är ett faktiskt problem och pushar det hela mot en lösning då. Enklast vore väl om Nvidia inser att de är konsumentfientliga och helt enkelt lägger ned GSync och anammar FreeSync istället. Precis som om det kommer att hända, men iaf.

Nah, "Freesync" och "G-sync" är båda konsumentfientliga där två företag pinkar in användarna för att ge sken åt något eget av vad som är två oberoende standarder, VESA Adaptive för Displayport och i detta fall HDMI VRR

Den dag folk slutar tänka lagfärger med "G-sync" och "Freesync" och istället identifierar rätt teknik blir det också mindre snorloskor i synksoppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nah, "Freesync" och "G-sync" är båda konsumentfientliga där två företag pinkar in användarna för att ge sken åt något eget av vad som är två oberoende standarder, VESA Adaptive för Displayport och i detta fall HDMI VRR

Den dag folk slutar tänka lagfärger med "G-sync" och "Freesync" och istället identifierar rätt teknik blir det också mindre snorloskor i synksoppan.

Ja! Förlåt, jag uttryckte mig fel. Menade det du säger, tänkte på VRR. Du har såklart 100% rätt.

Om något visar ju detta hur rörigt det är med alla olika varianter på samma sak.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Jag misstänker baserat på liknande problem med spelskärmar att de hela baseras på olika toleranser kring signalvariationer. Det är inte helt möjligt att få signalen (4K/120, 10 bit är ≈1,33 GHz) exakt på nanosekunden rätt i hela tiden utan det är olika toleransnivåer. Ett annat sätt att beskriva det är frekvensen är 120±0,2 Hz. Ja, som ett exempel då. Exakt vad i TCL:s fall vet jag inte.

Där har AMD alltid haft tightare toleranser vilket i perioder gett dem mer problem, till exempel att AMD-korten oftare sänkte DP-länkhastigheten mot vissa skärmar vilket krävde omstart för att nå till 144 Hz på rätt många av skärmarna som kom runt 2015-2016. Samma skärmar tuffade istället på problemfritt med Nvidia-kort. Ägnade mycket tid åt dessa problem på den tiden. Inget jag saknar.

Nvidia har istället större toleranser och dessa toleranser går åt båda hållen. Mer förlåtande mot skärmar med stora toleranser.

Detta gav istället Nvidia-GPU:er problem med Benq EX3203R: https://www.sweclockers.com/nyhet/26654-benq-slapper-uppdater... där 144 Hz inte fungerade för toleransen hos skärmen var upp till 144,2 Hz. AMD-kort höll toleransen (så klart) medan flera Nvidia-kort inte gjorde det och kunde gå över 144,2 Hz. Effekten på just EX3203R blev att skärmen gick in ett slags safe mode och körde i praktiken 60 Hz. Det var dock inga problem att köra skärmen på Nvidia på 120 Hz eftersom man då aldrig klev utanför toleransen.

Detta fixade Benq med ny firmware så att toleransen i EX3203R-skärmens kretsar matchade toleransen hos Nvidia-kort vid 144 Hz. Vad det nu var, 144,3 Hz kanske?

Frågan är ju då varför inte Benq gjorde detta från första början? Det är ju ingen nyhet att det finns många Nvidia-kort där ute.

Ja, antagligen för att Benq tagit fram EX3203R tillsammans med just AMD för att få till en "Freesync 2"-skärm. Då ser AMD till att toleranserna hos skärmen är precis på så snäva som AMD-GPU:erna kräver.

Jag skulle gissa att något liknande har skett här. TCL har samarbetat med AMD för VRR, vilket är naturligt med tanke på konsolernas hårdvara. AMD ser till att toleranserna är precis så snäva som de får vara med AMD:s kretsar.

Tack för ett otroligt utförligt svar som en annan kan förstå också haha!

Finns det något sätt att kringgå detta problem då, genom att exempelvis sätta uppdateringsfrekvensen till 110 Hz istället för 120? Eller är det mer komplext än så och inte något som egentligen går att lösa på användarsidan?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Samtidigt vill vi med externt ljudsystem inte betala för inbyggda högtalare så det blir till att titta på andra tv-apparater.

Japp, men det verkar ju finnas gott om icke-inbyggd-soundbar-i-TVn aparater att få tag på så där ligger ni nog lugnt till.

Permalänk
Medlem

På produktbilderna ser det ut som det sitter en kamera uppe i mitten? Hur är fjärrkontrollen, hur ser den ut, är den IR eller BT?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sysop:

På produktbilderna ser det ut som det sitter en kamera uppe i mitten? Hur är fjärrkontrollen, hur ser den ut, är den IR eller BT?

Det följer med en löstagbar kamera, men den är inte speciellt något värt att ha då den i dagsläget bara fungerar i den inbyggda Google Duos-appen på TV:n i sig – Monterades därför bort typ direkt för egen del

Gällande fjärrkontrollen är det två stycken som skickas med. En vanlig gammal stor hedlig med massa knappar, sedan en mindre variant som har typ pilar, OK-knapp, Netflix-knapp och volym. Om de är IR eller BT är faktiskt inte något jag har ett bra svar på, men jag skulle med rätt stor säkerhet säga att den stora är IR i alla fall, medan den mindre verkar ha bättre tolerans att inte behöva sikta med - Dock inte säker på om det är IR eller ej där.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yatagarasu:

Finns det något sätt att kringgå detta problem då, genom att exempelvis sätta uppdateringsfrekvensen till 110 Hz istället för 120? Eller är det mer komplext än så och inte något som egentligen går att lösa på användarsidan?

Ifall TV:n synkar och visar en fungerande bild på säg 110 eller kanske 117 Hz skulle man kunna testa det. Men är inte säkert det fungerar. TV-apparater är generellt mindre toleranta mot udda frekvensval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det följer med en löstagbar kamera, men den är inte speciellt något värt att ha då den i dagsläget bara fungerar i den inbyggda Google Duos-appen på TV:n i sig – Monterades därför bort typ direkt för egen del

Gällande fjärrkontrollen är det två stycken som skickas med. En vanlig gammal stor hedlig med massa knappar, sedan en mindre variant som har typ pilar, OK-knapp, Netflix-knapp och volym. Om de är IR eller BT är faktiskt inte något jag har ett bra svar på, men jag skulle med rätt stor säkerhet säga att den stora är IR i alla fall, medan den mindre verkar ha bättre tolerans att inte behöva sikta med - Dock inte säker på om det är IR eller ej där.

Okej, tack för svar! 👍😊

Permalänk
Medlem

Tack för en bra och utförlig artikel. Jag undrar dock hur risken för 'burn-ins' är med denna teknik i jämförelse med andra, tack?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tzunamii:

Tack för en bra utförlig artikel. Jag undrar dock hur risken för 'burn-ins' är med denna teknik i jämförelse med andra, tack?

Det är en VA-panel från TCL så lika känsligt som alla andra LCD:er med samma sorts panel.

Vad gäller mini-LED-matrisen så är det 10–100 gånger fler lysdioder på samma yta jämfört med traditonella lysdioder. Nu är inte detta "burn-in" men det tar i teorin och minskar risken för att det med åren blir ojämna FALD-zoner.

Det som utmärker inbränningar är annars att diskussionen kring och rädslan för inbränningar är vida större än diskussionen kring faktiska exempel på inbränningar.

Permalänk

Så vad säger de som har testat denna. Satsa på en OLED, antingen Philips 705/LG B1 eller TCL C825?
Största motivationsfaktorn till att skaffa TCL för egen del skulle då vara den inbyggda soundbaren Philips kanske har något bättre ljud med tanke på den inbyggda sub:en.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mertkemal:

Så vad säger de som har testat denna. Satsa på en OLED, antingen Philips 705/LG B1 eller TCL C825?
Största motivationsfaktorn till att skaffa TCL för egen del skulle då vara den inbyggda soundbaren Philips kanske har något bättre ljud med tanke på den inbyggda sub:en.

Det är tre olika apparater med tre ganska så olika egenskaper. Alla är bra men på olika saker. Tänk skruvmejsel, hammare och kofot. Sällan en fråga om vilken som är bäst utan vad du ska göra med den.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är tre olika apparater med tre ganska så olika egenskaper. Alla är bra men på olika saker. Tänk skruvmejsel, hammare och kofot. Sällan en fråga om vilken som är bäst utan vad du ska göra med den.

Ja, intressant svar. Jag kan ju säga att jag absolut inte spelar (äger ingen konsol). Det som jag framförallt kommer göra är att se på Netflix/HBO och även titta på endel fotboll från box/app. Tittar man på sport vill man ju framförallt vara utan lagg.
Har inte heller någon fönster som ger ljus direkt mot skärmen, dvs mittemot. Det ljuset som kommer in är från sidan, och ljuset kan lätt justeras med persienner.

Det som drog mig till C825 var ju det inbyggda ljudet för att spara plats, och egentligen ha allt i ett. Jag är ingen ljudnörd, men vore ju trevligt om den är tillräckligt bra för att användas till musik utöver TV-tittande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Om du inte ska spela något fungerar egentligen alla tre. Hade du velat spela hade Philips 705 kanske fallit bort pga avsaknad av modernaste spelfunktionerna. "Lagg i sport" handlar inte om vilken TV du väljer utan mer om din signalkälla och dina inställningar i TV:n. Men alla tre är rappa paneler som i alla fall inte gör sportbilden smetigare än den kommer ur din box/app.

Alla tre har bra reflexfilter där OLED-filtret är bättre på att dämpa starka reflexer. Och du har redan en ideal situation och rätt mindset för hur man hanterar reflektioner. Den högre ljusstyrkan hos TCL C825 lär därför heller inte vara en given fördel.

Ljudet är mer subjektivt som i vad man är van med och jämför med sedan innan. TCL:n har det fylligare ljudet tack vare större sin soundbar.