Anmäl dig till Roborock Challenge!

Logitech lanserar mus designad av e-sportaren Shroud

Permalänk
Melding Plague

Logitech lanserar mus designad av e-sportaren Shroud

Efter Counter-Strike-spelarens önskemål uppdateras modellen G303 med ny form, trådlös anslutning och lång batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder över 400-800 dpi? Kanske någon mer extrem på 1500 men kan inte föreställa mig högre än det.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Testpilot
Skrivet av sleepyoh:

Är det någon som använder över 400-800 dpi? Kanske någon mer extrem på 1500 men kan inte föreställa mig högre än det.

Använder högst varierat beroende på spel. För FPS använder jag 400/650, RTS eller RPG:s oftast 800/850 och avslutningsvis 1000/1200 för soffspelande i typ Cities Skylines eller andra sim-titlar.

I skrivbordsmiljö varierar DPI från 650 - 950 beroende på upplösningen och bilduppdateringsfrekvens hos den primära skärm som används.

Vid någon galen blodmåne har jag även kört 1600 i flygspel som Elite Dangerous innan jag skaffade HOTAS-kontrollers istället.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Det där greppet han format musen för, förstår jag mig inte på. Ingen som växte upp med IntelliMouse 3.0 och MX518 kan ju ha hållit i musen sådär?

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Väldigt många idag, fler o fler använder 1440p-4k skärmar och då ökar dpi eftersom många inte orkar ratta runt med 400-800dpi på den upplösningen.

Jag själv använder 800dpi och typ gjort i hur många år som helst.

Sen är ju detta med 400-800dpi ett förlegat koncept, förr fanns det en poäng då 400-800dpi var "native" och högre var ofta interpolerat och då orsakade problem.
Idag är sensorerna betydligt bättre och högre dpi är också native och orsaker inte problem som jitter, pixelskipping etc.

Sen lever konceptet kvar inom "pro fps gaming" kvar dock med lägre dpi. Och det anammas även av nytt folk som kollar upp var pro gamers använder.

Permalänk
Medlem

Till någon mod:

Slänga ihop tråden med den jag startade igår?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Shroud borde nog snarare omnämnas som streamer än cs-spelare. Ett spel han knappt rört sen han la ner karriären

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag använder 1150 här xD

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Väldigt många idag, fler o fler använder 1440p-4k skärmar och då ökar dpi eftersom många inte orkar ratta runt med 400-800dpi på den upplösningen.

Jag själv använder 800dpi och typ gjort i hur många år som helst.

Sen är ju detta med 400-800dpi ett förlegat koncept, förr fanns det en poäng då 400-800dpi var "native" och högre var ofta interpolerat och då orsakade problem.
Idag är sensorerna betydligt bättre och högre dpi är också native och orsaker inte problem som jitter, pixelskipping etc.

Sen lever konceptet kvar inom "pro fps gaming" kvar dock med lägre dpi. Och det anammas även av nytt folk som kollar upp var pro gamers använder.

Tror jag använder 3000 när jag jobbar för att minska armproblem. För spel föredrar jag dock lägre.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ser spännande ut, nyfiken på prislappen! Kändes inte något för mig då jag föredrar att hålla min mus som "vanligt" och inte som nån klo

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem

1500Kr för en mus med 5 knappar? Ser inga direkta fördelar alls mot G502 lightspeed som både är billigare och har fler knappar.

Jag kör med 2000 DPI för det mesta. har testat 800 som alla säger är så bra men jag får ont i armen och förstår inte hur andra står ut. Ingen direkt exotisk skärm heller, kör 24" 1080P.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jag använder 1600 dpi, en hel del som använder det i eDPI förutom counter-strike spelare.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1500Kr för en mus med 5 knappar? Ser inga direkta fördelar alls mot G502 lightspeed som både är billigare och har fler knappar.

Jag kör med 2000 DPI för det mesta. har testat 800 som alla säger är så bra men jag får ont i armen och förstår inte hur andra står ut. Ingen direkt exotisk skärm heller, kör 24" 1080P.

haha det är ju verkligen knapparna som gör priset!

Tänker mer på att du får hero sensorn plus bättre batteritid - men ja, priset är svettigt oavsett.

Säger jag som har en G Pro X Superlight

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Saftigt pris, men är det knappar du väljer att fokusera på och ser inga andra fördelar, så har du garanterat inte provat på någon annan mus än G502 på senaste tiden...
Fokus på gaming möss idag är: trådlöst, vikt och form.
Det går inte att säga att 800 dpi eller 2000 dpi är bra... Har du 3 i sensitivitet på 800 så är du uppe i 2400 eDPI, 1 på 2000 så ja 2000 eDPI.
Spelar du då med 3 i sensitivitet på säg 800DPI så kan det i vissa fall vara bättre att köra på 2400 och 1 beroende på mus.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Varför har möss med inbyggda batterier så värdelös batteritid? Min G603 funkar i månader med ett AA-batteri. Tycker en del av poängen med trådlöst försvinner om man ska böka med sladd för att ladda eller ha en liten laddstation inkopplad hela tiden.

Permalänk
Keeper of Traditions

Det är väl flera år sedan Shroud var CS:GO-spelare? Idag hade streamer varit mer korrekt benämning

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Det där greppet han format musen för, förstår jag mig inte på. Ingen som växte upp med IntelliMouse 3.0 och MX518 kan ju ha hållit i musen sådär?

Möss ska vara symmetriska och små, man håller ju ändå bara dem lätt med fingertopparna.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

haha det är ju verkligen knapparna som gör priset!

Tänker mer på att du får hero sensorn plus bättre batteritid - men ja, priset är svettigt oavsett.

Säger jag som har en G Pro X Superlight

Skrivet av Snyft:

Saftigt pris, men är det knappar du väljer att fokusera på och ser inga andra fördelar, så har du garanterat inte provat på någon annan mus än G502 på senaste tiden...
Fokus på gaming möss idag är: trådlöst, vikt och form.
Det går inte att säga att 800 dpi eller 2000 dpi är bra... Har du 3 i sensitivitet på 800 så är du uppe i 2400 eDPI, 1 på 2000 så ja 2000 eDPI.
Spelar du då med 3 i sensitivitet på säg 800DPI så kan det i vissa fall vara bättre att köra på 2400 och 1 beroende på mus.

G502 är både trådlös och har Hero-sensorn. Det är bara den första trådade versionen som hade mögsensorn. Den har jag också haft men fick köpa ny då den tyvärr led av det där logitech-problemet där enkelklick blev dubbelklick.

Jag har haft för ovana tidigare att ha haft allderles för hög sensitivitet i de flesta spel, men har börjat sänka gradvis nu och tycker man siktar bättre. Kruxet är väl att det inte finns någon standard för vad känslighet motsvarar i ren DPI- Skulle vara smidigt med en tabell eller någont, men "4" i ett spel behöver väl inte nödvändigtvis vara samma som "4" i ett annat?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte hajat detta med DPI. Den effektiva känsligheten (eDPI, va?) beror ju även på spelets inställningar, så 1600 är ju inte nödvändigtvis högre sensitivity än 800. Min mus står på 1600, men jag har ändå låg känslighet om jag kör spel.
Skulle kunna köra 3200 också utan att det blir någon skillnad, men då blir det för hög i Windows istället.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Möss ska vara symmetriska och små, man håller ju ändå bara dem lätt med fingertopparna.

/hulle.

Vettetusan, lägger hela handen över musen och använder handleden för rörelser.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

men "4" i ett spel behöver väl inte nödvändigtvis vara samma som "4" i ett annat?

Korrekt.

Bra stor skillnad mellan tex 1.8 i Outriders kontra Battlefield V eller The Division.

eDPI fungerar bara att mäta inom ett och samma givet spel vid angiven DPI mig veterligen. Hela debatten vilken DPI som är bäst blir högst subjektiv. Däremot finns det väl en generell konsensus att i alla fall 400-800 DPI i 1080p/1440p är bäst för FPS spel när det kommer till förmågan att sikta väl.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Vettetusan, lägger hela handen över musen och använder handleden för rörelser.

Jag använder ju också handleden + fingrarna, men själva handleden ligger fast placerad på bordet och flyttas inte.

Alla har nog sina egna preferenser.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Ja, kunde man få en Fabricio-edition skulle jag inte klaga.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Man måste ju älska formen om man skall välja den över Pro X Superlight.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Märkligt koncept egentligen. En mus som är gjord för att Shrouds händer och grepp... det hjälper inte mig det minska. Lite samma problem med RocketNinjas mus, fungerar bra för honom men inte så många andra.

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller varför folk hakar upp sig på detta med DPI.. skulle säga att alla kör med den dom gillar i Windows sen ställer senaten efter tycke ingame?
Denna ligger för 12-1300 på Amazon och kommer definitivt beställa en, original 303 var fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Märkligt koncept egentligen. En mus som är gjord för att Shrouds händer och grepp... det hjälper inte mig det minska. Lite samma problem med RocketNinjas mus, fungerar bra för honom men inte så många andra.

Inte alls, folk har skrikit efter en remake på 303:an länge nu då väldigt många hyllar formen på den.

Permalänk
Medlem

303 form, Hero, Fötter, BRA.. men trådlöst+unge... förstör produkt och pris.
HORRIBEL video (spolade).

PS
Verkar vara genomskinlig plast som utgör markeringen.

Permalänk
Skrivet av Cimlite:

Det är reklam, och den här kommer sälja sjukt bra tack vare den. Precis som när Xtrfy gjorde en mus med RJN. Kunderna får ett ansikte på produkten och blir nyfikna att testa. Finns ju inga nackdelar med att han varit med och tagit fram den förutom Shroud-skatten på produkten.
De är ändå rätt många som kör med RJN's mus. Vissa tycker att de är den skönaste de någonsin kört med och många köper den för att ha som samlingsobjekt. Det är därför de gjorde en musmatta efter.

Permalänk
Medlem

Batteritiden är det enda som skapar irritation med att använda trådlös mus enligt mig. Nu har jag gått från uppladdningsbart batteri till en med AA-batteri och precis som @DasIch är batteritiden månader. Finner därav ingen anledning till varför man skulle vilja ha en mus med uppladdningsbart batteri. Dessutom blir det batteriet dåligt i längde och tar inte lika mycket laddning. Medans AA-batteri blir bättre och bättre, därav ännu längre batteritid 👍.

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w