Alla visste detta utom jag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HappySatan:

Wow, jag är mindblown! Det förklarar det märkliga fenomenet som uppstår varje gång jag kör min mammas bil utan att rätta till backspegeln först. Då ser jag en spegelbild, men väldigt svagt. Trodde att de var någon slags "bugg" som gjorde att spegeln reflekterade litegrand om den var felinställd. Måste ju utnyttjas framöver! Avskyr att köra i mörker på grund av hur bländad man blir av bilarna bakom.

Denna fattar jag inte, fick ni inte lära er det på körskolan?

Permalänk
Medlem

Jag trodde helt seriöst tills för bara några veckor sedan att man laddade elbilar gratis var man än stod, förutom hemma. Typ på alla köpcentrum och andra random platser där man ser lite utsatta laddstolpar här och var, att det bara var att hugga en och börja ladda sin bil gratis och att t.ex. köpcentrumet bjuckade på detta.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem

Någon gång i 20-årsålders gjorde farsan och jag ett förenklat IQ-test i någon tidning. Kanske var det illustrerad vetenskap. Efter att ha rättat våra respektive svar läste jag upp min pappas resultat: "Du är snudd på ett geni", vilket jag uttalade som "Du är snudd på ett G-nio". Jag hade alltså inte förstått att geni stavades med G, utan alltid stavat det "skeni".

Safe to say att jag inte fick ett lika bra resultat på testet som min far ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nix, det enda jag gjorde på körskolan var att köra. Ska dock sägas att min körskollärare klagade på att jag aldrig lyssnade. Så kanske sade hon det någon gång, bara att jag var i min egen värld.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

"Låt oss lustiga vara", trodde jag var en uppmaning till tråkmånsarna att låta dem som sjunger få hålla på med det ifred.
Det verkade vara himla exkluderande.

Jag var säkert i alla fall 25 år gammal innan det slog mig att..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Alltså jag skrattar så jag gråter. Berättade för min kollega på kontoret, vi låg nästan och rullade på golvet... märks det att man sovit för lite?

Den förkortningen fanns ju även långt innan chat-appen uppfanns https://en.wikipedia.org/wiki/CQ_(call)

Nu får snart någon ge en förklaring istället för att bara hålla med! Jag fattar ju inget haha, vad ska det betyda då?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Engelskans W-begrepp lever väl kvar i latintänk, där gjordes det inte skillnad på U och V.

Kul grej då jag var i Nottingham på konferens. Varje gång vi skulle beställa taxi frågade telefonisten efter mitt namn och jag tyckte det var kul att påstå att jag hette "Wellwood". Varje gång bad telefonisten: "Could you please spell it?" och jag svarade (hade tränat på det så det skulle gå fort):
"double-u e double-l double-u double-o d"
Reaktionen blev alltid: "Oh, well, anyway, your cab is on its way" eller, vid ett tillfälle: "I'll send a cab in spite of that" (trots det skickar jag en bil)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Att ICQ stod för I Seek You. Jag tror det tog bra mycket längre för mig att inse det än för alla andra. Det var kanske 15 år sedan jag lärde mig det, när ICQ fortfarande var populärt, men jag skäms fortfarande lite.

Att ICQ fortfarande var populärt för 15 år sedan

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Det närmaste jag kan komma på att jag lärt mig nu nyligen är att jag googlade boolibompatexten från introt på 90talet.

Jag har i nästan 30års tid trott att dom sjöng
"har du settsan, kanal ett"

När dom i själva verket sjunger:
"Har du sett, va? Kanal ett".

Jag har alltid varit dålig på att höra lyrics..

Skrivet av MoNkeY-05:

Fast jag vill bekräfta din bolibompa-världsbild. Det lät så. Om texten var annan är orelevant.

Skrivet av Ozzed:

Irrelevant heter det

Men ja. Jag tillhör också dem som tycker att det låter som de säger "settsan". Inte vårat fel att folk inte betalade TV-avgift så att de fick använda skräpiga mikrofoner, eller hur?

Just att ha hört fel på något sånt där känns inte så konstigt, men vad skulle "settsan" isf betyda?
Bara nonsens som utfyllnad, eller?

Lägger med detta som referens:

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har alltid trott att det var "internet" som "gick ner". Inte uppkopplingen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Att storleken på barnkläder, t.ex 128, syftar till längden på barnet.
Fick lära mig det för några månader sen av en kollega när vi pratade om just barnkläder och då har jag haft barn i 11 år. Blev lite blown away men samtidigt så jäkla självklart 😄

Haha, helt underbart.

Just det systemet att ange storlekar i har ju också det något självförklarande namnet "Centilong".

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Av outgrundlig anledning läste jag rent på engelska när jag var liten, och antog att den här skylten hade någon sorts ekonomisk eller skattemässig innebörd.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Det närmaste jag kan komma på att jag lärt mig nu nyligen är att jag googlade boolibompatexten från introt på 90talet.

Jag har i nästan 30års tid trott att dom sjöng
"har du settsan, kanal ett"

När dom i själva verket sjunger:
"Har du sett, va? Kanal ett".

Jag har alltid varit dålig på att höra lyrics..

Skrivet av MoNkeY-05:

Fast jag vill bekräfta din bolibompa-världsbild. Det lät så. Om texten var annan är orelevant.

Skrivet av Ozzed:

Irrelevant heter det

Men ja. Jag tillhör också dem som tycker att det låter som de säger "settsan". Inte vårat fel att folk inte betalade TV-avgift så att de fick använda skräpiga mikrofoner, eller hur?

Är det det här introt ni syftar på kan jag inte höra något annat än "har NI sett, kanal ett"? Var "va" eller "san" kommer ifrån förstår jag inte, inte heller "du"...
Länk med tidsstämpel vid 0:20: https://youtu.be/TKYcZxq3QME?t=20

Edit: två på bollen

Permalänk
Medlem

Det heter inte smörgåsar, det heter smörgäss, smörgåsbord i plural blir alltså smörgässbord.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Morsan uttalade alltid avokado som "advokado". vilket jag med gjorde tills för något år sedan.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fram tills att jag var runt 15-16 så uttalade jag bilmärken som Peugeot och Renault med extremt svensk betoning: "Pee-uu-gää-ått" och "Rena-Ull't" fram tills någon klasskompis förklarade att de inte alls uttalades så. Jag misstänker att folk trodde jag var ironiskt och medvetet uttalade det fel men som en person som är extremt ointresserad av bilar så föll det mig aldrig in att det skulle uttalas på något annat sätt.

Samma sak med ordet "genre" som jag också uttalade som det stavades: "Gen-reeee" och inte "schanger" som det ska uttallas. Det var också i samma ålder någon faktiskt rättade mig.

Frugan som jobbat i skola hade en polis på besök som pratade med barnen. Då nämner hon en felsägning hon som polis haft i säkert tjugo år och ingen rättat. Hon trodde signalement uttalades "signal element". Det var självklart rätt komiskt tyckte alla... men då säger hon att det inte var det värsta. Hon hade också gått runt och kallat vindrutetorkare för "vindruvetorkare". På detta hade hon dock blivit rättad en gång och sa "ja, jag kunde inte förstå vad vindruvor hade med saken att göra" 😀

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just att ha hört fel på något sånt där känns inte så konstigt, men vad skulle "settsan" isf betyda?
Bara nonsens som utfyllnad, eller?

Den frågan störde mig helt orimligt mycket som barn. Ja, vadfan ska det betyda egentligen!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

"Låt oss lustiga vara", trodde jag var en uppmaning till tråkmånsarna att låta dem som sjunger få hålla på med det ifred.
Det verkade vara himla exkluderande.

Jag var säkert i alla fall 25 år gammal innan det slog mig att..

Haha! Tack för upplysningen!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Trodde att bambi var det faktiska namnet på rådjur fram till jag va kanske 8-10 år gammal. Mina klasskamrater skrattade åt mej när jag sa "åh kolla en bambi" när bussen åkte förbi några rådjur som stod på ett gärde. Fattade de dock inte då, tyckte de va riktigt skumt att dom tyckte de var så roligt.

En relaterad sak som många, mig inklusive, får en ”jaha”-upplevelse av att höra är att Bambi är en kille.

Skrivet av snajk:

Om vi samlar alla Sveriges bilförare som haft körkort i mer än fem år och tvingar dem att ta teoridelen en gång till så törs jag inte ens gissa hur många som skulle kugga den :/

Men att man inte lär sig hur avbländaren fungerar på en bil i körskolan köper jag. Alla kör inte i mörker så de får inte testa det i skarpt läge och om någon berättar för en stressig tonåring hur den fungerar så är det ju en lågoddsare att det glöms bort samma sekund som motorn startas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hon hade också gått runt och kallat vindrutetorkare för "vindruvetorkare". På detta hade hon dock blivit rättad en gång och sa "ja, jag kunde inte förstå vad vindruvor hade med saken att göra" 😀

Det låter ju dock som ett relevant verktyg (eller titel?) inom russinindustrin...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Jag trodde helt seriöst tills för bara några veckor sedan att man laddade elbilar gratis var man än stod, förutom hemma. Typ på alla köpcentrum och andra random platser där man ser lite utsatta laddstolpar här och var, att det bara var att hugga en och börja ladda sin bil gratis.

Så var det också, en gång i tiden. 2016 rullade dom fram röda mattan till en när man kom. Inte bara gratis laddning, utan dessutom var ofta parkeringsfickan undantagen från P-avgift i staden. Snabbladdning så som destinationsladdning!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Irrelevant heter det

Ah tack, uppskattas! Passar ju ändå in i trådens syfte med rättning tänker jag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbtcp:

Är det det här introt ni syftar på kan jag inte höra något annat än "har NI sett, kanal ett"? Var "va" eller "san" kommer ifrån förstår jag inte, inte heller "du"...
Länk med tidsstämpel vid 0:20: https://youtu.be/TKYcZxq3QME?t=20

Edit: två på bollen

Va hörs tydligt tycker jag. Min uppfattning då var att barnprogrammen gick från TV2 till Kanal 1 och det var det man syftade på. "Har ni sett va, i kanal ett!" (Till skillnad från tidigare när de var i TV2) Tyckte det var konstigt att de aldrig slutade spela på förvåningen när de hade varit i kanal ett i tio år eller så.

Permalänk
Medlem

Kommer inte på något just i nutid.

Men när jag var liten trodde jag att band och artister spelade live varje gång man hörde dom på radion. Poletten trillade ner till slut att så var inte fallet..

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

När jag var runt 5 så hade mina föräldrar polska byggarbetare som hjälpte till lite. De refererade till dem som "polackerna" i vardagligt tal. Jag trodde därmed att polack betydde hantverkare fram tills jag var 8:a när jag frågade någon om de ville bli polack när de blir vuxen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

"Genre" kommer ju från det franska (latin baserat) språket och uttalas faktiskt [shjar] på franska. Det är bara på svenska man säger [schanger].

"ʒɑ̃ʀ" är väl det korrekta fonetiska skrivsättet för franskt uttal av "genre", alltså ett "sch" följt av ett nasalt "an" och ett "avhugget" "R"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwxr:

Att glassbilen bara spelar sin melodi när dom har helt slut på glass. Pappa lärde mig detta när jag var 3 år gammal.

Troligtvis det bästa jag läst idag. Vilket geni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Va hörs tydligt tycker jag. Min uppfattning då var att barnprogrammen gick från TV2 till Kanal 1 och det var det man syftade på. "Har ni sett va, i kanal ett!" (Till skillnad från tidigare när de var i TV2) Tyckte det var konstigt att de aldrig slutade spela på förvåningen när de hade varit i kanal ett i tio år eller så.

Spännande, kan bara höra något slags skrattande läte, inget ord ö.h.t.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag var en bit över 20 när jag insåg att folk som jobbar i butik oftast inte har mycket mer kunskap än mig inom olika saker, tänk random ellada (NoN/MM/elgiganten), även biltema, jula, XXL och liknande butiker.. när man var liten trodde jag att de visste allt och det inte var några problem att få hjälp, nu på senare år har jag lärt mig hur mycket försäljare enbart ordbajsar och säljer för provision

Stor omsättning på butikspersonal. Många unga som jobbar i butiker innan de går vidare tlll studier samt jobbar extra vid sidan av studier. Skulle förmodligen inte vara hållbart för företagen att utbilda all personal på deras produkter utan man slängs in direkt och lär sig efter hand. Efter 2-3 år lämnar de och en ny gröngöling kommer in.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Som mindre världsvan trodde jag långt in i livet att om skylten på taket av en taxibil inte lös så var den trasig...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz