Stockholm stad ratar Öppna Skolplattformen – "för dyrt"

Permalänk
Melding Plague

Stockholm stad ratar Öppna Skolplattformen – "för dyrt"

Stockholm stad backar på sommarens löften om att köpa in Öppna Skolplattformen och menar att priset om en krona per användare är för dyrt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Är det inte extremt billigt?

Permalänk
Medlem

Och vad kostar det inte att utveckla en plattform i offentlig sektor?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Och vad kostar det inte att utveckla en plattform i offentlig sektor?

Allt från extremt mycket till att det inte ens går att räkna på.

Permalänk
Medlem

Äsch detta är bara business från bådas sidor. De skall dravla lite fram o tillbaka sedan kommer en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Är 3,6 milijoner per år ca 36% mer än vad Stockholm Stad idag betalar för driften av Skolplattformen.

Så det kostar 2,647 miljoner SEK per år att drifta Skolplattformen? Eller misstolkar jag dig?

Citat:

Värt att notera i sammanhanget är att driftskostnaderna för Skolplattformen under år 2019–2020 uppgick till i snitt 10 miljoner kronor i månaden

Permalänk
Inaktiv

Man kan slösa miljarder på värdelösa IT-projekt. men att betal 1 kr/användare tycker man är dyrt. Stockholms stad är fan patetiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Lite slarvigt skrivet menar 36% mer i total kostnad så 13,6 miljoner istället för 10 miljoner.

Det blir ju 10,3 miljoner per månad om de köper plattformen.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Är det inte extremt billigt?

Beror på hur man vill se på saken.

1 krona per användare är ju tvetydigt, är det en engångssumma per registrerad användare, eller 1 krona per användarinloggning?

Om det är den sistnämnda, vilket jag misstänker (att det är 1kr per inlogg), då är det extremt dyrt.

Jämförelsevis kostar mobilt BankID dessa priser för upp till 3500 inlogg/signering per månad:

Nordea
Inloggning: 0.15kr/st

SEB
Inloggning: 0.40kr/st

Svensk e-identitet
Inloggning: 0.21kr/st

CGI Sverige
Inloggning: 0.29kr/st

Samtliga priser ovan kan bli billigare ifall man tar bort signering.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Citat:

Värt att notera i sammanhanget är att driftskostnaderna för Skolplattformen under år 2019–2020 uppgick till i snitt 10 miljoner kronor i månaden.

10 miljoner i MÅNADEN?!?!?

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Ursäkta! Men hur f..en tänker dom?

Dom har något som uppenbarligen är trasig, där skattepengar är slösat.
Nu får dom chansen att köpa något fungerande och tycker det är för dyrt, suck...

Det riktigt trasiga verkar vara dom som bestämmer i Stockholmen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Deras nuvarande IT-direktör verkar vara ett klassiskt exempel på Peters princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Det blir ju 10,3 miljoner per månad om de köper plattformen.

Läste fel trodde det var 10 miljoner per år.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Licensen är Apache 2. Låt Atea forka skiten, det lär ju vara gratis i licenskostnad (men inte i arbets- och förvaltningskostnad så klart).

300 KKr/månad är ju typ två heltider i förvaltning. Jag tycker också det låter en smula dyrt, speciellt om man inte får två heltiders förvaltningsjobb för det och källkoden är gratis.

Permalänk
Medlem

Betalade man inte en miljard till något scam-företag för den trasiga skolplatformen?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Skrivet av KAD:

Licensen är Apache 2. Låt Atea forka skiten, det lär ju vara gratis i licenskostnad (men inte i arbets- och förvaltningskostnad så klart).

300 KKr/månad är ju typ två heltider i förvaltning. Jag tycker också det låter en smula dyrt, speciellt om man inte får två heltiders förvaltningsjobb för det och källkoden är gratis.

Håller med, tycker 300 tusen per månad för en open-source lösning är onödigt om det inte ingår förvaltningstimmar motsvarande åtminstone 2 konsulter på heltid.

Hade varit ännu bättre om myndigheter kunde anställa utvecklare med schysst lön. 300 tusen i månaden motsvarar 3 heltidsanställda med 70 tusen i lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Betalade man inte en miljard till något scam-företag för den trasiga skolplatformen?

Jo, jag har precis suttit och garvat mig igenom recensionerna av appen:
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.stockholm.va...

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Betalade man inte en miljard till något scam-företag för den trasiga skolplatformen?

Jo dom gjorde väl det. Så om 300K i månaden är för dyrt så hade dom alltså räknat med att den miljard dom slösade på inget skulle driftas i misnt 277 år då om nu alternativet är för dyrt. Hum....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1 krona per användare är ju tvetydigt, är det en engångssumma per registrerad användare, eller 1 krona per användarinloggning?

Det är baserat på att Skolplattformen i nuläget har ca 300 000 användare, så det är helt klart per användare och inte inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är baserat på att Skolplattformen i nuläget har ca 300 000 användare, så det är helt klart per användare och inte inloggning.

Mig veterligen loggar man in på Skolplattformen med mobilt BankID vilket innebär att "antalet användare" räknas per login, som de flesta gör, och inte per unika användare, då det saknas verifierade användarkonton utöver mob.BankID.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror på hur man vill se på saken.

1 krona per användare är ju tvetydigt, är det en engångssumma per registrerad användare, eller 1 krona per användarinloggning?

Om det är den sistnämnda, vilket jag misstänker (att det är 1kr per inlogg), då är det extremt dyrt.

Jämförelsevis kostar mobilt BankID dessa priser för upp till 3500 inlogg/signering per månad:

Nordea
Inloggning: 0.15kr/st

SEB
Inloggning: 0.40kr/st

Svensk e-identitet
Inloggning: 0.21kr/st

CGI Sverige
Inloggning: 0.29kr/st

Samtliga priser ovan kan bli billigare ifall man tar bort signering.

Öppna Skolplattformen har sedan dess lämnat två offerter, där de erbjöd applikationen till en kostnad om 300 000 kronor i månaden. Detta beräknades på antalet potentiella användare, till en kostnad om en krona per användare

Tolkar jag som att dom vill ha 1:- per användare / månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Öppna Skolplattformen har sedan dess lämnat två offerter, där de erbjöd applikationen till en kostnad om 300 000 kronor i månaden. Detta beräknades på antalet potentiella användare, till en kostnad om en krona per användare

Tolkar jag som att dom vill ha 1:- per användare / månad

Ja, det jag frågar är hur dom definierar "per användare".

Det är vanligt att t.ex. låta "per användare" betyda "totala antalet inloggningar" och inte per unika användare, som många människor skulle antaga att det betyder. Av olika anledningar.

Detta är troligtvis definierat i något kontrakt som vi inte har sett.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Kanske om man slutar slänga pengar på dessa fula konstverk här och där kan vi nog spara in några miljoner SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Mig veterligen loggar man in på Skolplattformen med mobilt BankID vilket innebär att "antalet användare" räknas per login, som de flesta gör, och inte per unika användare, då det saknas verifierade användarkonton utöver mob.BankID.

Alla siffror jag sett har varit för "potentiella användare", d.v.s. antalet lärare och elever i Stockholm som behöver använda Skolplattformen vilket de nog har rätt bra koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Kanske om man slutar slänga pengar på dessa fula konstverk här och där kan vi nog spara in några miljoner SEK.

Vad har det här med något att göra? Skolplattformen blir inte billigare av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Vad har det här med något att göra? Skolplattformen blir inte billigare av det.

Handlar det inte om skattepengar?

Nej, det blir inte billigare.. vi får dock mer pengar om vi skrotar dessa värdelösa konster och satsar på skolplattformen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Alla siffror jag sett har varit för "potentiella användare", d.v.s. antalet lärare och elever i Stockholm som behöver använda Skolplattformen vilket de nog har rätt bra koll på.

Skolplattformen används av föräldrar ("vårdnadshavare") också, inte endast lärare och elever.

Räknar de på max antal unika användare; antalet elever + antalet lärare + antalet föräldrar, då är väl 1 kr/användare inte så jättedåligt pris. Även om man undrar hur de motiverar priset; plattformen är byggd på Open Source, inlogg med mob.bankID kostar ca 0.15-0.30 kr per inlogg, det är överdrivet att räkna på att samtliga potentiella användare faktiskt kommer att använda det (smartare hade väl varit att räkna på 50-70% av alla potentiella användare) och de har säkerligen ingen heltidsanställd för drift och underhåll.

Nåväl. Stockholm stad och kommun är ju inte precis ekonomiskt driftiga, nog sämst i Sverige när det gäller att spendera skattepengarna smart.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av Mithras:

Ja, det jag frågar är hur dom definierar "per användare".

Det är vanligt att t.ex. låta "per användare" betyda "totala antalet inloggningar" och inte per unika användare, som många människor skulle antaga att det betyder. Av olika anledningar.

Detta är troligtvis definierat i något kontrakt som vi inte har sett.

Stockholm har ca 150k personer mellan 6-18 om jag inte minns fel vilket borde resultera i 300k användare om man antar att alla föräldrar ska ha ett konto isåfall stämmer det med unika användare men vem vet

Permalänk
Skrivet av raGGGe:

Stockholm har ca 150k personer mellan 6-18 om jag inte minns fel vilket borde resultera i 300k användare om man antar att alla föräldrar ska ha ett konto isåfall stämmer det med unika användare men vem vet

Skolplattformen används av barn från fsk-åldern. Vi använder den för vår son på 14 månader, och alla föräldrar har ”konto”, dvs identifierar sig som förälder med bank-id.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Oavsett vad man tycker om uselt drivna svindyra interna IT-projekt så kan den kostnaden inte jämföras med att köpa in system.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");