LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

no sale on 77" C1 ?

Yes, 32990:- Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

no sale on 77" C1 ?

Skrivet av Aeqvist:

Elgiganten launches their "VIP" BF-presale for members tomorrow night at 19:00 hours:
https://www.elgiganten.se/cms/black-friday-ljud-tv/erbjudande...

Permalänk

Sneglar lite på en C1 i 55 tumsstorleken så här inför black friday. Ser att det finns C11, C12, C14, C15, C16, C17.. alltså 6 olika modeller av (vad jag har förstått) samma TV? Googlade runt lite och det jag fick fram var att det som skiljer mellan dessa är rent estetiskt i form av färg på baksidan etc, men att panelen i sig är densamma? Drog upp en spec jämförelse mellan C14 och C15 och ser att det står 100hz på C14 medans det står 120hz på C15? Kollade även på C14 på elgigantens hemsida, och även där står det 100hz i specen?

Är minst sagt förvirrad Någon som kan förklara detta?

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5780259,5732268

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/300085/lg-55-c1-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Sneglar lite på en C1 i 55 tumsstorleken så här inför black friday. Ser att det finns C11, C12, C14, C15, C16, C17.. alltså 6 olika modeller av (vad jag har förstått) samma TV? Googlade runt lite och det jag fick fram var att det som skiljer mellan dessa är rent estetiskt i form av färg på baksidan etc, men att panelen i sig är densamma? Drog upp en spec jämförelse mellan C14 och C15 och ser att det står 100hz på C14 medans det står 120hz på C15? Kollade även på C14 på elgigantens hemsida, och även där står det 100hz i specen?

Är minst sagt förvirrad Någon som kan förklara detta?

https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5780259,5732268

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/300085/lg-55-c1-...

Laxpudding förklarar så här:

C11, C12 etc. är alltså samma modell genom olika försäljningskanaler. Sådant är tydligt när man jämför vilka som sälja vilka modeller på prisjakt.

Det finns en teknisk skillnad och det är C16 och G16 hanterar trådlösa högtalare med WiSA-systemet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av Aeqvist:

Yes noticed, sadly out of budget for me. Will wait for it go around 25k (hopefully in 3-4 months) or settle for Hisense U8G 65” for now.

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Laxpudding förklarar så här:

C11, C12 etc. är alltså samma modell genom olika försäljningskanaler. Sådant är tydligt när man jämför vilka som sälja vilka modeller på prisjakt.

Det finns en teknisk skillnad och det är C16 och G16 hanterar trådlösa högtalare med WiSA-systemet.

Ah, okej! Så om jag förstått dig rätt så är elgigantens spec bara felaktig helt enkelt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maggiepoo:

Ah, okej! Så om jag förstått dig rätt så är elgigantens spec bara felaktig helt enkelt?

Elgiganten har helt fel ja. 100 Hz och 50 Hz hade vi på tjock-teve-tiden. I de platta tiderna är det 60 eller 120 Hz.

Permalänk
Medlem

Velar satan imellan B1 eller C1 65" det blir en mellanskillnad på cirka 3000 men är de värt den step upen?

Permalänk
Medlem

Får tyvärr inte plats med 55" C1 mellan mitt skrivbord och en Billybokhylla (ett spann på 124cm och C1 55" är på 122,7cm)
så jag har C1 48" och 50" QN90 att välja mellan. Har i nuläget bara en 32" LED-tv som jag får sitta väldigt nära för att kunna se vad som händer i dagens detaljerade PS5-spel. Så 48" är nog en bra uppgradering ändå.

Men QN90 för 2000kr mer känns inte riktigt värt, eller?
Jag har bara morgonsol men persienner; är ljuskänslig och kör oftast på 5/10 i ljusstyrka på LED... så OLED har väl fördel hos mig som klarar mig på lägre ljusstyrka.
Men är rädd att jag kommer få problem med burn-in. Spelar ofta ett spel i taget men bara ca 10h/vecka + lite Tv-på det.
Antar att risken är låg...

Aja, jag kommer jobba kväll imorgon och förmodligen hänger sig sidan och jag missar allt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Velar satan imellan B1 eller C1 65" det blir en mellanskillnad på cirka 3000 men är de värt den step upen?

Tänk lite såhär om du har pengarna: Du kommer sannolikt att ha denna TV minst (minst!) 3-5 år, right? Om du då slår ut kostnaden på låt säga 4år / 48 månader så pratar vi inte speciellt mycket högre "månadskostnad" eller årskostnad för den delen heller, eller hur?!

Så, som ordspråket säger: "Buy once, cry once" etc. 🥳

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Står i samma. Skillnaden verkar vara mestadels processorn? Spelar det roll om man ändå har extern mediaspelare och stänger av allt vad heter postprocessing etc?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan b1 och c1 har avhandlats några sidor tidigare i den här tråden (med referens till sidor som gör jämförelsen på de tekniska egenskaperna), tycker slutsatsen de emellan är att skillnaden är ganska liten..typ processor och antal hdmi 2.1 uttag.

Permalänk
Medlem

Vilken modell är det som har mörk baksida respektive vit baksida gällande C1:an? Dvs c14, c15 och c16.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Vilken modell är det som har mörk baksida respektive vit baksida gällande C1:an? Dvs c14, c15 och c16.

Jag tar inte gift på detta men har diskuterats tidigare i tråden:

C12 has a white / grey back (Vaniljvit)
C14 has a black back
C15 has a white back
C16 has a white / grey + WISA speaker support (#19327486)
C17 ?

Permalänk
Medlem

C1 55" kommer kosta 10 990:- på Webhallens förhandsrea som drar igång 21:00 enligt Facebook!
Billigast hittills!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

C1 55" kommer kosta 10 990:- på Webhallens förhandsrea som drar igång 21:00 enligt Facebook!
Billigast hittills!

Men jäklar vilket bra pris, jag som köpte för 13 300, trodde aldrig de skulle sjunka så mycket med tanke på att de legat på runt 19k hela tiden

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men jäklar vilket bra pris, jag som köpte för 13 300, trodde aldrig de skulle sjunka så mycket med tanke på att de legat på runt 19k hela tiden

Ja, mycket bra pris men lär vara ett väldigt begränsat antal och lär ta slut på 2 röda misstänker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Billigast hittills!

65” 16990:- Går att beställa redan.

Permalänk
Medlem

Webhallen går dock bort för mig pga långt till butik och dyrt att skicka tillbaka om det är ett dåligt ex man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Webhallen går dock bort för mig pga långt till butik och dyrt att skicka tillbaka om det är ett dåligt ex man får.

Vanligt med "dåliga ex" på OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

De skulle stå för frakten ändå, men bökigt att skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 65" C1 från Elgiganten ikväll, står hemma i vardagsrummet redan. Fick tidigare tag på ett PS5 från Webhallen så det blir att testa konsolspelande ordentligt nu.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Skrivet av LemurenSwe:

Står i samma. Skillnaden verkar vara mestadels processorn? Spelar det roll om man ändå har extern mediaspelare och stänger av allt vad heter postprocessing etc?

Jag har för mig att C1 är lite bättre för spel och lite ljusare bild (men knappt märkbart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

De skulle stå för frakten ändå, men bökigt att skicka tillbaka.

Inte fri retur på öppet köp/ånger där. Tänker om man har mer banding eller tint t.ex men att det per se inte är fel på tvn.

Permalänk
Medlem

Direktlänk till 55' C1: https://www.webhallen.com/se/product/334826-LG-2021-55-OLED55...

Sidor ska som vanligt vara sega på BL.

Permalänk
Medlem

Sådär, då har man plockat hem en C1 65", landade på 16150kr efter rabatter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Gjorde jag med

Permalänk
Medlem

Är inte LG OLED77A1 något då ? 24.9k ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Hade du någon särskild rabatt då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Hade du någon särskild rabatt då eller?

5% via Benify.