Permalänk
Medlem

Handkontroll till PC

Halloj!

Har haft 2 st trådlösa Xbox360 kontroller till min dator länge och det har fungerat mycket bra. La nyss om Windows och efter det fungerar dom inte längre. Lagt in drivare, men usb-dongeln verkar inte kännas vid. Hittar inga (nyare) drivare på Microsoft sida. Letat på nätet, men där står bara att efter Windows 10s senaste uppdatering, så fungerar inte Xbox360 kontroll för PC längre. Vad göra?

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Har du inte möjlighet att koppla dem med kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Halloj!

Har haft 2 st trådlösa Xbox360 kontroller till min dator länge och det har fungerat mycket bra. La nyss om Windows och efter det fungerar dom inte längre. Lagt in drivare, men usb-dongeln verkar inte kännas vid. Hittar inga (nyare) drivare på Microsoft sida. Letat på nätet, men där står bara att efter Windows 10s senaste uppdatering, så fungerar inte Xbox360 kontroll för PC längre. Vad göra?

Är det en "pirat" adapter så måste man installera drivrutinerna manuellt, https://www.s-config.com/chinese-xbox-360-wireless-receiver-d...

edit: det står något om problem med nyare builds av win 10, verkar finnas en fix men som kräver att man stänger av drivrutins signering (tror jag, läste inte så noga). Att stänga av säkerhets funktioner är kanske inget att rekommendera men verkar som sagt gå att få fart på adaptern om man verkligen vill.

Annars så är xbox one kontrollen riktigt bra som pc joypad. Verkar finnas en trådlös adapter för dom också, jag har dock bara kopplat min via usb.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Inaktiv

Använd kabel. Vill du köpa nytt rekommenderar jag Xbox series handkontroll men även den med kabel

Permalänk

Jag skulle rekommendera en ny handkontroll, då får du något som fungerar out of the box. Själv är jag väldigt nöjd med handkontroll till xbox one, den "bara funkar". Känns ganska bra för att spela med på pc också. Och då har jag provat alla möjliga kända och mindre kända alternativ.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Har ingen kabel till dom och det är ingen pirat dongel. Köpte ett paket Xbox360 control för PC och köpte sen en lös kontroll. Har funkat perfekt i många år...tills nu då.

Känns surt att köpa ny kontroll och även lite tveksam till det, då man inte vet hur länge Xbox One kontrollen kommer stödjas/fungera? Vill hellre köpa en till kontroll till PS5an.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack för svaren!

Har ingen kabel till dom och det är ingen pirat dongel. Köpte ett paket Xbox360 control för PC och köpte sen en lös kontroll. Har funkat perfekt i många år...tills nu då.

Känns surt att köpa ny kontroll och även lite tveksam till det, då man inte vet hur länge Xbox One kontrollen kommer stödjas/fungera? Vill hellre köpa en till kontroll till PS5an.

Min trådlösa Xbox 360-kontroller fungerar utmärkt i Windows och den kom ut 2005 så det känns onödigt att oroa sig för att en Xbox One-kontroller skulle sluta stödjas snart.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Den gamla adaptern måste köras i USB 2 port, inte så att du flyttat på dongeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Den gamla adaptern måste köras i USB 2 port, inte så att du flyttat på dongeln?

Jo, jag hade visst stoppat dongeln i en USB 3.1 port. Flytta den till en USB 2 port, men det fungerar ändå inte. Körde en felsökning och står nått om inkompatibel. Ger fasen upp nu.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Har du försökt installera drivrutinen manuellt som Ragin Pig skrev? Rätt säker på att det är det som du behöver göra.

Den här tråden är ett praktexempel på när folk inte svarar på frågan utan hellre ger sina synpunkter. Det gör bara TS förvirrad! För övrigt kan man inte koppla in 360-kontroller med kabel.

Skrivet av Trackmaster:

Har du inte möjlighet att koppla dem med kabel?

Skrivet av anon201296:

Använd kabel. Vill du köpa nytt rekommenderar jag Xbox series handkontroll men även den med kabel

Skrivet av Role_Model:

Jag skulle rekommendera en ny handkontroll, då får du något som fungerar out of the box. Själv är jag väldigt nöjd med handkontroll till xbox one, den "bara funkar". Känns ganska bra för att spela med på pc också. Och då har jag provat alla möjliga kända och mindre kända alternativ.

Dold text

Såg förresten att du har PS5, de kontrollerna kan du också använda med datorn Använd DS4Windows om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Har du försökt installera drivrutinen manuellt som Ragin Pig skrev? Rätt säker på att det är det som du behöver göra.

Den här tråden är ett praktexempel på när folk inte svarar på frågan utan hellre ger sina synpunkter. Det gör bara TS förvirrad! För övrigt kan man inte koppla in 360-kontroller med kabel.

Dold text

Såg förresten att du har PS5, de kontrollerna kan du också använda med datorn Använd DS4Windows om det behövs.

Vet inte vad du menar med installera drivrutinen manuellt? Jag fick tag i Xbox360_64Eng och installera den, men det fungerar inte.

Såg på nätet att det ska fungera med PS5 kontrollen om man kör den med sladd. Har provat några spel och vissa fungerar och vissa inte. T.ex. fungerar Stubbs The Zombie och Euro Truck Simulator 2, men inte Need For Speed Payback. A Plague Tale kan jag starta med kontrollen, men får inte tjejen att röra sig.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pirpen:

Vet inte vad du menar med installera drivrutinen manuellt? Jag fick tag i Xbox360_64Eng och installera den, men det fungerar inte.

Såg på nätet att det ska fungera med PS5 kontrollen om man kör den med sladd. Har provat några spel och vissa fungerar och vissa inte. T.ex. fungerar Stubbs The Zombie och Euro Truck Simulator 2, men inte Need For Speed Payback. A Plague Tale kan jag starta med kontrollen, men får inte tjejen att röra sig.

Men är det inte mest spelberoende problem, pc spel är sällan gjorda för handkontroll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Vet inte vad du menar med installera drivrutinen manuellt? Jag fick tag i Xbox360_64Eng och installera den, men det fungerar inte.

Såg på nätet att det ska fungera med PS5 kontrollen om man kör den med sladd. Har provat några spel och vissa fungerar och vissa inte. T.ex. fungerar Stubbs The Zombie och Euro Truck Simulator 2, men inte Need For Speed Payback. A Plague Tale kan jag starta med kontrollen, men får inte tjejen att röra sig.

Vissa spel stödjer PS5 kontrollen direkt, många inte. Om du kör spel via Steam kan den lösa det åt dig, den trollar då så spelen tror du har en Xbox kontroll.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Har provat några spel och vissa fungerar och vissa inte.

Ja exakt, därför du ska använda DS4Windows. Då funkar det i alla spel. Vad händer om du söker efter drivrutin manuellt i Windows?

Permalänk
Medlem

man behöver i enhetshanteraren manuellt installera drivrutinen till dongeln.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag använder en Xbox one S dosa tror jag, kopplar den via blåtand och den funkar hur grymt som helst!

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Har du försökt installera drivrutinen manuellt som Ragin Pig skrev? Rätt säker på att det är det som du behöver göra.

Den här tråden är ett praktexempel på när folk inte svarar på frågan utan hellre ger sina synpunkter. Det gör bara TS förvirrad! För övrigt kan man inte koppla in 360-kontroller med kabel.

Dold text

Såg förresten att du har PS5, de kontrollerna kan du också använda med datorn Använd DS4Windows om det behövs.

Jag tänkte precis samma sak. Får TS meddelande om inkompatibilitet och frågar om råd så förutsätter jag inte att TS inte är läskunnig.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

man behöver i enhetshanteraren manuellt installera drivrutinen till dongeln.

Detta stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Tack för svaren!

Har ingen kabel till dom och det är ingen pirat dongel. Köpte ett paket Xbox360 control för PC och köpte sen en lös kontroll. Har funkat perfekt i många år...tills nu då.

Känns surt att köpa ny kontroll och även lite tveksam till det, då man inte vet hur länge Xbox One kontrollen kommer stödjas/fungera? Vill hellre köpa en till kontroll till PS5an.

Om dongeln följde med en ny handkontroll (det ska stå microsoft på adaptern) så är det som du säger en äkta adapter och då borde man inte behöva trixa med drivrutinerna. Oklart vad som kan vara fel i så fall, var länge sen nu men jag vill minnas att det sitter en säkring i dom där som kan gå sönder - lyser den gröna lysdioden när du pluggar in den? känner windows av att man kopplat in något?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Om dongeln följde med en ny handkontroll (det ska stå microsoft på adaptern) så är det som du säger en äkta adapter och då borde man inte behöva trixa med drivrutinerna. Oklart vad som kan vara fel i så fall, var länge sen nu men jag vill minnas att det sitter en säkring i dom där som kan gå sönder - lyser den gröna lysdioden när du pluggar in den? känner windows av att man kopplat in något?

Det är en svart dongel, som det står Microsoft på längst upp. På baksidan står det Microsoft Xbox 360 Wireless Receiver for Windows. Lysdioden lyser inte och Windows känner inte av att man kopplat in nått.

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Det är en svart dongel, som det står Microsoft på längst upp. På baksidan står det Microsoft Xbox 360 Wireless Receiver for Windows. Lysdioden lyser inte och Windows känner inte av att man kopplat in nått.

Ok, Har du möjlighet att testa den med en annan dator? Min gissning är att säkringen är bränd (verkar vara ett ganska vanligt problem om man googlar runt), men för att veta säkert behöver man nog öppna upp den och kolla med en multimeter.

Detta är utanför mitt kunskaps område men det finns en guide på ifixit som visar vad man ska mäta. Observera att dom i guiden även lagar adaptern genom att koppla bort säkringen. Jag kan inte mycket om elektronik men det låter som en riktig dålig lösning då den där säkringen sitter där av en anledning.

https://www.ifixit.com/Guide/Microsoft+Xbox+360+Wireless+Gami...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ok, Har du möjlighet att testa den med en annan dator? Min gissning är att säkringen är bränd (verkar vara ett ganska vanligt problem om man googlar runt), men för att veta säkert behöver man nog öppna upp den och kolla med en multimeter.

Detta är utanför mitt kunskaps område men det finns en guide på ifixit som visar vad man ska mäta. Observera att dom i guiden även lagar adaptern genom att koppla bort säkringen. Jag kan inte mycket om elektronik men det låter som en riktig dålig lösning då den där säkringen sitter där av en anledning.

https://www.ifixit.com/Guide/Microsoft+Xbox+360+Wireless+Gami...

Jag börjar också tro att det är den där säkringen. Gillar inte heller "lösningen" på problemet. Kanske bättre att köpa en "ny" dongel, om man hittar nån? Eller krypa till korset och köpa en Xbox One kontroll?

Tycker det var så skönt, att 360 kontrollen bara funka funka direkt, utan att behöva extra program och inställningar för knapparna!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Halloj!

Har haft 2 st trådlösa Xbox360 kontroller till min dator länge och det har fungerat mycket bra. La nyss om Windows och efter det fungerar dom inte längre. Lagt in drivare, men usb-dongeln verkar inte kännas vid. Hittar inga (nyare) drivare på Microsoft sida. Letat på nätet, men där står bara att efter Windows 10s senaste uppdatering, så fungerar inte Xbox360 kontroll för PC längre. Vad göra?

Drv har jag liggande men annars är det ett känt fel på donglarna. En termistor går sönder efter ett tag. Antingen köpar man en ny på typ ELFA eller så lägger man en lödloppa där den ytmonterade satt. Fick göra det på min och nu har den fungerat i flera år till.

På 2:38 ser du idioten i fråga, eller snarare där den satt/ska sitta.
https://www.youtube.com/watch?v=SoYXSzScfcw&ab_channel=Gadget...
Drv kan jag skicka i pm.

Edit:
För framtida liknande problem.
https://youtu.be/SoYXSzScfcw?t=158
det är F1 som brukar gå sönder.
Ska finnas en bild guide men vet inte om det var av samma person och hittade den inte. Där får gärna någon annan fylla i.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Varför prova jag inte DS4Windows först? Det fungerar ju jäkligt bra och inga inställningar behövs, bara installera och sen fungerar PS5 kontrollen som en Xbox360 kontroll. Helt underbart!

Får sälja iväg 360 kontrollerna och gitarren till nån med Xbox 360. Lite surt att inte kunna spela Guitar Hero nått mer, men men..

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5