Permalänk

7zip FTW

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag kör windows inbyggda. Funkar utmärkt 99% av tiden och den dagen på året då man behöver packa upp en .rar-fil så finns det onlinetjänster som fixar det.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha nämnt att man kan zippa ihop med lösenord i 7zip. Har använt det en handfull gånger i jobbet när jag behövt skicka hemliga grejer via Mail till utomstående som inte har tillgång till vår interna fildelning

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

På jobb så använder vi 7zip för att Windows inbyggda ger dig felmeddelande om du försöker öppna en fil som innehåller för långa sökvägar. Arbetar med digitala arkiv och vårt system paketerar filer som man beställt ut på så sätt att ärendets namn kan replikeras tre gånger i sökvägen. Det kombinerat med det faktum att vi inte har någon direkt kontroll över namnen i vissa fall leder till att vi då inte kan använda Windows inbyggda.

Privat så kör jag på Winrar som jag köpte för många år sen nu.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Kör det mesta genom Directory Opus, packar och packar upp det mesta. Men har 7-zip installerat för lite specialpackningar jag provat. Winrar slutade jag med för några år sedan och har ofta en 7zip på datorn. Det inbyggda är inte något jag är vill använda. Precis som jag kör Infanview för bildvisare, m.m.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Körde WinRAR förr i tiden men har endast använt 7zip de senaste 8-10 åren. Windows inbygda lösning kan bara hantera .zip filer och är överlag hemskt att använda. 7zip hanterar typ alla filtyper du slänger på den och är allmänt snabbare och smidigare imo.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Som många andra i tråden så har jag efter många års användning av WinRAR den senaste tiden gått över till 7zip.

Windows inbyggda förstår jag inte varför en användare ska begränsa sig till.

Permalänk
Medlem

Winrar, av ren vana, och att en licens följde med mitt intel Z490 moderkort vars licens jag använder än idag. Finns ingen anledning att välja 7z för mig. Har testat men aldrig gillat det.

Permalänk
Medlem

för mej är de först historiskt, de var de som användes i början för mycka var rar. giller de extra menyerna på högerklick. å ogilar att windos egna först packar upp de å sen flyttar de. sen funkar väll inte windws egna med lösenord vilket gör att de blir nåt av de andra när de kommer. oftast blir de då 7zip då de är gratis vad jag vet. inte en evig utvärdering.

men föredrar winrar

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Använde 7zip av vana samt att man slipper att gå igenom Windows alla menyer när man skall extrahera att arkiv, bara att dra och släppa via högerklick och snabbt välja vad man vill ska hända med filerna i.

Permalänk
Medlem

Tar + gzip

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Jag minns med värme när Lharc kom, vill minnas att det packade både snabbare och effektivare än samtida format.

Permalänk
Medlem

Kör alltid 7-Zip. Men, när jag tänker efter så har jag nog inte zippat något på mer än fem år. Det har inte behövts.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Winrar tar det mesta. Dessutom kan man dela upp arkiv och lösenordsskydda dom

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Precis, Winrar är det enda som klarat alla komprimerade filer jag laddat ner. 7zip och Windows inbyggda har haft problem med vissa och genererat felmeddelande och tom mapp.

Och 335 kr är billigt för en licens. Älskar WinRar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag minns med värme när Lharc kom, vill minnas att det packade både snabbare och effektivare än samtida format.

Jag använde Amiga-varianten Lha, betalade för det, och sedan kom LZX som var ännu bättre, betalade för det med. Körde alltid med värsta komprimeringen, på Amigan kunde ju komprimeringen skötas i bakgrunden medan man modemade, programmerade, eller vad man nu gjorde, utan att datorn slöades ner märkbart, så det spelade ingen roll om det tog en halvtimme eller mer att skapa arkivet. Tror dock att jag körde sönder mitt 2.5A nätagg av alltför mycket LHaande, Powerpackande etc på min överklockade 68030 över natten, drev även extraminne, extradrive och hårddisk på det stackars fläktlösa nätagget.

Även om jag anser att uppackare måste vara open source och helst då gratis så betalar jag gärna för arkiverare om de är bra, jag använder dem mycket. Saknar en bra till MacOS som sagt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Kör winrar då jag:
1.Packa upp rarfiler.
2. Microsoft saknar "packa upp här" funktionen direkt från högerklick menyn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag tyckte arj funkade bra för mina fem filer. Nu är det /r/DataHoarder/ som gäller.

Men åter till frågan, det går bra att köra båda. Men se till att beställa en fysisk kopia av WinRAR.

https://www.youtube.com/watch?v=FoclTVcjkXE

Permalänk
Medlem

Kör Peazip själv, funkat perfekt och är snabbt.

Permalänk
Medlem

PeaZip! Allt annat är bloat och långsamt!

Gör även som @Lagers och kör Directory Opus och klarar mig bra med enbart det

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kör winrar då jag:
1.Packa upp rarfiler.
2. Microsoft saknar "packa upp här" funktionen direkt från högerklick menyn.

Du har "extract all" som gör samma sak? Kanske inte på *.rar dock.

Permalänk
Medlem

7z då man smidigt kan skapa batch filer så att man automagiskt kan packa upp/ner via schemaläggaren.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Med myndigheter som kunder så är just 7zip en av de få arkivformen med kryptering påslagen[1] som är godkänd för känsligare dokument om det skall skickas över Internet och Email - tydligen har det gjorts någon central utvärdering säkerhetsmässigt och sedan gått ut som rekommendation - dock inte för mer känslig dokument och de som klassas som hemligt då det inte får skickas alls över Internet - inte ens via VPN och måste skickas med post (krypterat) eller budas över på fysisk media eller att det är fast svartfiber mellan avsändare och mottagare. Detta låter gammaldags men så är det och det kommer bli mer sådant även om det stönas i organisationerna!

Varför zip inte är OK beror på att filnamnen där går inte att kryptera - bara datadelen. Att 7zip också är open source och inte gömd bakom propertiella väggar är också bra för de som granska säkerheten vid utvärdering av vilka program som skall tillåtas hos bl.a myndigheter - och det kommer också bli mer sådant framöver.

Sedan har 7zip en del fördelar med multitrådad kompression då även på modern hårdvara så är kompression en tung uppgift, och har faktiskt riktigt bra algoritmer att välja på där de flesta faktiskt är bättre än gzip och vanlig zip

---

i windows används zip mycket - men syns inte, tex. när du öppnare ett word-dokument så är det zip-komprimerad XML-dockument och signaturen 'PK' som första tecken (från PK-Zip där PK först i filhuvudet är initialerna av upphovsmannen)

väldigt många filer och arkiv är idag också zip och i sådan omfattning att komprimerade filsystem ger inte alls samma diskplatsbesparing som det var förr.

[1]

Glöm inte att bocka för att kryptering gäller filnamnen också - dessvärre är installationen av 7zip oftast med detta default avslagen för att dess kompression skall kunna användas av vanlig standard zip-uppackning även om arkivet har password/passfras)

Permalänk
Avstängd

Tidigare hade jag både WinZip och WinRar, numera är det endast WinRar och 7Zip. Jag har en så gammal version av WinRar att ibland kan bara 7Zip zippa upp en rad r.XX-filer!

Är man en gammal nästan infödd 90-talist (89a) så är det krav på att installera Winamp 2.78, WinRar, Microsoft Office 2007, med mera!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Av gammal vana så har jag aldrig sett mina datorer som färdiginstallerade innan jag har lagt in winrar, det har nästan varit som en lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är man en gammal nästan infödd 90-talist (89a) så är det krav på att installera Winamp 2.78, WinRar, Microsoft Office 2007, med mera!

Du glömde Total commander (fd. Win-commander som tvingades att byta namn av MS för en herrans massa år sedan) - är man uppfödd med Norton Commander på DOS-tiden så är den essentiell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Ingen verkar ha nämnt att man kan zippa ihop med lösenord i 7zip. Har använt det en handfull gånger i jobbet när jag behövt skicka hemliga grejer via Mail till utomstående som inte har tillgång till vår interna fildelning

Det kan man med WinRAR också.

Som så många andra körde man rar förut men 7zip numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

En gång i tiden var det Piratkopierings grupper som mer eller mindre tävlade om att få sina installationer så små som möjligt. Slutade med att standarden RAR van över ACE. (väldigt förenklat) Men rent allmänt så började fler och fler använda RAR till vad de en gjorde så vart något av en standard. På Asus hemsida var det det enda som fanns för ca 10 år sedan så ville man packa upp en drivrutin så var det om man satt på Windows att installera WinRAR. Winzip var defaktostandard men bara stannade i utvecklingen. Var bara GUIt som ändrades mer eller mindre.
7zip är gratis och förutom det bra på att använda flera processor kärnor. Vilket WinRar inte är och framförallt inte Windows egna som saknar stöd för många format.
Jag tar manuell backup på mina dokument mappar då och då och då kan jag alla dagar om året rekommendera 7zip och ultra inställningen i kompression. Försöka göra det ett antal gånger i Windows inbyggda och man måste ha mycket tålamod.
Jag rekommenderar att man installerar 7zip på alla windows datorer. Winrar är extra om man vet att man har behov av det.

Edit:
@AMD-FX
Finns inbyggd benchmark i 7zip också. Swec brukar använde det för SSD tester och CPU tester.

Winrar 3.50 har SMP stöd så allt över det bör ha med. Har testat själv på min Athlon MP och det fungerar.
Men 7zip krossar winrar i allt så bättre val ändåså man sparar rätt mycket tid om processorn är slö med 7zip över winrar.

Permalänk
Medlem

Kör 7-Zip idag men kommer gå över till den som integrerar med nya context menyn först.

Permalänk

Använder WinRAR. Gillar "solid archive" läget som packar många filer i en klump och oftast blir arkiven betydligt mindre än .zip-motsvarigheten (på bekostnad av dekomprimeringshastighet, om man vill packa upp enskilda filer senare).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,