Behöver hjälp juridiskt ang bedrägeri..

Permalänk

Behöver hjälp juridiskt ang bedrägeri..

Som hände 2017 här på sweclockers av en medlem.
Han lurade mig och många fler.
Han "köpte" saker men betalade aldrig.
Han blev dömd, och dömd att betala skadestånd och ersättning till alla i målet plus ränta från dagen då domen slogs fast.

Gärningsmannen hade inga ekonomiska tillgångar då och de resulterade i att ingen fick skadestånd eller ersättning.

Sen 2017 har kronofogden utmätt denna person varje år utan att kunna se några ekonomiska tillgångar att utmäta för kunna dra skadestånd+ersättning+ränta från dagen dom en slogs fast.

Så för ca 2 veckor sedan hörde kronofogden av sig till mig och dem kunde ej se några ekonomiska tillgångar och bad mig vända mig till brottoffermyndigheten.

Men brottoffermyndigheten avslog mig ansökan.
Anledningen:

"gärningsmannen va verken sjuk, psykisktsjuk, på anstallt, på rymmen eller liknande när gärningsmannen begick brott"..

Så hur tusan kan man gå vidare då?
Är de mer lönsamt att va bedragare idag för dem verkar fan rinna ut i sanden efteråt..

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Ja, det finns ett litet glapp i systemet där.
https://sverigesradio.se/artikel/manga-boter-betalas-aldrig-1...

Har man inget att förlora så har man inget att förlora!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Blev också lurad på forumet för ett bra tag sedan Anmälde och han blev dömd, först va de väl typ samhällstjänst sen hem för yngre med spelproblem. Har inte hört något om pengar alls, när jag insåg jag blivit lurad såg jag dom som borta. Tyvärr är det nog de man får göra då de kriminella är offren enligt de som styr Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

...
Sen 2017 har kronofogden utmätt denna person varje år utan att kunna se några ekonomiska tillgångar att utmäta
...
Är de mer lönsamt att va bedragare idag för dem verkar fan rinna ut i sanden efteråt..

Kan ju inte vara så lönsamt om han inte har några tillgångar att utmäta.

Permalänk

Detta problem har och kommer alltid att finnas. Såklart man kan tilldela olika hårda straff i avskräckande syfte, men hårdare straff lär inte betyda att personen får enklare att betala tillbaka.
Om staten ska betala ersättning till folk som blir bedragarna, så har vi snart ett samhälle med kryphål utan dess like. Då det bara är att utge sig för att bli bedragen.

Så tyvärr skulle jag säga det är inte så mycket att göra och bita i det sura äpplet om man har blivit ekonomisk bedragen av en person som aldrig kommer få några synliga pengar att ta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta problem har och kommer alltid att finnas. Såklart man kan tilldela olika hårda straff i avskräckande syfte, men hårdare straff lär inte betyda att personen får enklare att betala tillbaka.
Om staten ska betala ersättning till folk som blir bedragarna, så har vi snart ett samhälle med kryphål utan dess like. Då det bara är att utge sig för att bli bedragen.

Så tyvärr skulle jag säga det är inte så mycket att göra och bita i det sura äpplet om man har blivit ekonomisk bedragen av en person som aldrig kommer få några synliga pengar att ta av.

Återfallsförbrytare skall ha långa fängelsestraff så försvinner 93% av all brottslighet!

Permalänk
Medlem

Anmälde ett bedrägeri förra veckan. Dock ej Swec medlem. Lades ned dagen efter. Ringde förundersökningsledaren som basicly sade att det inte var lönt med 2800kr engångsgrej. Fanns inget sätt att bevisa att han gjort det med mening. "han kanske skulle skicka, eller tänkt skicka tillbaka pengarna men inte gjort ännu osv osv".
Kontrade då med "Så enklaste och snabbaste sättet för mig att få mina pengar tillbaka är att göra samma sak mot någon annan?"
"Japp... om du nu vill vara en sådan person är en annan femma som du får fråga dig själv" - Polisen.

Har fullt personnummer osv. Bara stämningsansökan / anmälan för det kostar ju 900kr och ljuger han korrekt så kommer han undan ändå. Då ligger jag ute med 3700 istället.

Du är nog ganska körd tbh om brottsoffermyndigheten säger nej.

Skrivet av Bjirn:

Kan ju inte vara så lönsamt om han inte har några tillgångar att utmäta.

Pengarna går in och direkt ut från kontot. Eventuellt går det via annan person / konto.
De flesta bedragare åker inte dit på specifikt det utan skattefusk / penningtvätt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Anmälde ett bedrägeri förra veckan. Dock ej Swec medlem. Lades ned dagen efter. Ringde förundersökningsledaren som basicly sade att det inte var lönt med 2800kr engångsgrej. Fanns inget sätt att bevisa att han gjort det med mening. "han kanske skulle skicka, eller tänkt skicka tillbaka pengarna men inte gjort ännu osv osv".
Kontrade då med "Så enklaste och snabbaste sättet för mig att få mina pengar tillbaka är att göra samma sak mot någon annan?"
"Japp... om du nu vill vara en sådan person är en annan femma som du får fråga dig själv" - Polisen.

Har fullt personnummer osv. Bara stämningsansökan / anmälan för det kostar ju 900kr och ljuger han korrekt så kommer han undan ändå. Då ligger jag ute med 3700 istället.

Du är nog ganska körd tbh om brottsoffermyndigheten säger nej.

Nu vet jag inte vilka andra åtgärder du vidtagit, men att göra gällande brott som huvudsaklig lösning för att få ersättning i denna situation är kanske inte det lämpligaste, med tanke på de bevissvårigheter du nämner – beviskraven i brottmål är mycket höga. Bättre då att ringa Kronofogden och undersöka om säljaren har något skuldsaldo hos dem, och därefter Skatteverket för att se om hen har någon taxerad inkomst. Detta bör ge dig en god uppfattning om dennes betalningsförmåga och möjligheterna till en eventuell löneutmätning. Finns inkomst/tillgånar kan du åter vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande, vilket kostar 300 kr. Bestrider motparten detta kommer frågan avgöras i tingsrätten, men då som ett tvistemål med lägre beviskrav än vad som gäller i brottmål. Har du dokumenterat transaktion, annons, korrespondens med säljaren etc, så bör du ha goda möjligheter att få rätt.

Är motparten helt insolvent är det såklart ingen mening att tvista i domstol eller ens ansöka om betalningsföreläggande eftersom det då inte finns några pengar att hämta. Min poäng är bara att det vore dumt att "ge upp" rätten till betalning bara för att polisen inte inleder förundersökning om brott, vilket är en helt annan process.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Nu vet jag inte vilka andra åtgärder du vidtagit, men att göra gällande brott som huvudsaklig lösning för att få ersättning i denna situation är kanske inte det lämpligaste, med tanke på de bevissvårigheter du nämner – beviskraven i brottmål är mycket höga. Bättre då att ringa Kronofogden och undersöka om säljaren har något skuldsaldo hos dem, och därefter Skatteverket för att se om hen har någon taxerad inkomst. Detta bör ge dig en god uppfattning om dennes betalningsförmåga och möjligheterna till en eventuell löneutmätning. Finns inkomst/tillgånar kan du åter vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande, vilket kostar 300 kr. Bestrider motparten detta kommer frågan avgöras i tingsrätten, men då som ett tvistemål med lägre beviskrav än vad som gäller i brottmål. Har du dokumenterat transaktion, annons, korrespondens med säljaren etc, så bör du ha goda möjligheter att få rätt.

Är motparten helt insolvent är det såklart ingen mening tvista i domstol eller ens ansöka om betalningsföreläggande eftersom det då inte finns några pengar att hämta. Min poäng är bara att det vore dumt att "ge upp" rätten till betalning bara för att polisen inte inleder förundersökning om brott, vilket är en helt annan process.

Tack för tips, ska kolla upp med Kronofogd och skatteverket och sen bedöma om jag kan göra ett tvistemål av det hela. Har allt utom själva annonsen på screenshot. Men avtalet finns.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Powerjimmy:

Han "köpte" saker men betalade aldrig.

Hur gick det till? Skickade du innan du fått betalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Nu vet jag inte vilka andra åtgärder du vidtagit, men att göra gällande brott som huvudsaklig lösning för att få ersättning i denna situation är kanske inte det lämpligaste, med tanke på de bevissvårigheter du nämner – beviskraven i brottmål är mycket höga. Bättre då att ringa Kronofogden och undersöka om säljaren har något skuldsaldo hos dem, och därefter Skatteverket för att se om hen har någon taxerad inkomst. Detta bör ge dig en god uppfattning om dennes betalningsförmåga och möjligheterna till en eventuell löneutmätning. Finns inkomst/tillgånar kan du åter vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande, vilket kostar 300 kr. Bestrider motparten detta kommer frågan avgöras i tingsrätten, men då som ett tvistemål med lägre beviskrav än vad som gäller i brottmål. Har du dokumenterat transaktion, annons, korrespondens med säljaren etc, så bör du ha goda möjligheter att få rätt.

Är motparten helt insolvent är det såklart ingen mening att tvista i domstol eller ens ansöka om betalningsföreläggande eftersom det då inte finns några pengar att hämta. Min poäng är bara att det vore dumt att "ge upp" rätten till betalning bara för att polisen inte inleder förundersökning om brott, vilket är en helt annan process.

Bra tips, kommer nog testa detta jag med. Blev själv lurad på 2500kr i sommar och gjorde en anmälan en månad efter. När jag insåg att det inte skulle komma några pengar. Förundersökningen är inte nedlagd ännu dock. Har konversationer och bild på hens pass.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Inaktiv

Varför bad Kronofogden dig att du skulle gå till Brottsoffermyndigheten? Är det någon tid som gått ut?

Utan att vara påläst så tror jag att Kronofogden jagar en sådan skuld i princip oändlig tid eller tills han är död (och dödsboet likviderat ...).

Du får den hjälpen av Kronofogden utan att behöva betala för den. Det är därför det är så poppis med riskfyllda lån i Sverige, kreditgivarna vet att det är Kronofogden som står för kostnaden för indrivningen. Det kan ta lång tid men i slutändan får dom oftast in pengarna (med ränta). Man snyltar på den service som Kronofogden tillhandahåller på statens bekostnad. I länder där fordringsägaren själva får betala indrivningen är man mycket försiktigare men snabba lån.

Tålamod?

Permalänk
Skrivet av Dekkan:

Bra tips, kommer nog testa detta jag med. Blev själv lurad på 2500kr i sommar och gjorde en anmälan en månad efter. När jag insåg att det inte skulle komma några pengar. Förundersökningen är inte nedlagd ännu dock. Har konversationer och bild på hens pass.

Kör på!

Notera även – såsom TS fått erfara – att bara för att någon blir dömd och skadeståndsskyldig pga brott, så innebär inte detta per automatik att man faktiskt får skadeståndet utbetalt. Det är fortfarande den dömde, inte staten, som skall betala. Däremot har man en fastställd fordran som kronofogden kommer kunna utmäta (exempelvis genom betalningsföreläggande) om tillgångar finns.

Brottsskadeersättning genom Brottsoffermyndigheten betalas som huvudregel endast ut när skadeståndet avser personskador eller kränkning, dvs skadestånd som grundar sig i en viss typ av brott där målsäganden anses vara så pass skyddsvärd att staten bör gå in och ersätta denne, när den skadeståndsskyldige inte kan göra det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Nu vet jag inte vilka andra åtgärder du vidtagit, men att göra gällande brott som huvudsaklig lösning för att få ersättning i denna situation är kanske inte det lämpligaste, med tanke på de bevissvårigheter du nämner – beviskraven i brottmål är mycket höga. Bättre då att ringa Kronofogden och undersöka om säljaren har något skuldsaldo hos dem, och därefter Skatteverket för att se om hen har någon taxerad inkomst. Detta bör ge dig en god uppfattning om dennes betalningsförmåga och möjligheterna till en eventuell löneutmätning. Finns inkomst/tillgånar kan du åter vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande, vilket kostar 300 kr. Bestrider motparten detta kommer frågan avgöras i tingsrätten, men då som ett tvistemål med lägre beviskrav än vad som gäller i brottmål. Har du dokumenterat transaktion, annons, korrespondens med säljaren etc, så bör du ha goda möjligheter att få rätt.

Är motparten helt insolvent är det såklart ingen mening att tvista i domstol eller ens ansöka om betalningsföreläggande eftersom det då inte finns några pengar att hämta. Min poäng är bara att det vore dumt att "ge upp" rätten till betalning bara för att polisen inte inleder förundersökning om brott, vilket är en helt annan process.

Snubben hade 22000kr 2019, 0 taxerad inkomst 2020 och fortfarande ej offentligt 2021.
12k skuld på kronofogden.

Lämnade anonymt tips till skatteverket med hans telefonnummer så skulle dem potentiellt begära ut kontoutdrag och se om det finns något att beskatta iaf.

Vad tror du om möjligheten? 12k skuld känns ganska lågt tbh men han lär ju få alla sina pengar via social eller liknande som då inte visas hos skatteverket. Kanske värt att dra en chansning om betalningsföreläggande?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Snubben hade 22000kr 2019, 0 taxerad inkomst 2020 och fortfarande ej offentligt 2021.
12k skuld på kronofogden.

Lämnade anonymt tips till skatteverket med hans telefonnummer så skulle dem potentiellt begära ut kontoutdrag och se om det finns något att beskatta iaf.

Vad tror du om möjligheten? 12k skuld känns ganska lågt tbh men han lär ju få alla sina pengar via social eller liknande som då inte visas hos skatteverket. Kanske värt att dra en chansning om betalningsföreläggande?

Spontant ser det väl inte allt för bra ut. Som du säger är det inte helt osannolikt att han får bistånd via soc och då lever han redan på existensminimum och det finns därmed inget utrymme för utmätning (det är först när hans inkomster/tillgångar överstiger detta minimum som det kan bli aktuellt). Så länge han inte har några inkomster eller dessa är mycket låga, kan du alltså inte räkna med att få ut något. Jag håller dock med om att 12 tkr i skulder inte är särskilt mycket i sammanhanget – huvudregeln är också att fordringsägare får dela med lika rätt, dvs du behöver inte vänta på att han först skall betala dessa 12 tkr, utan alla får betalt i proportion (även om det finns undantag).

Eftersom förutsättningarna för att få betalt genom utmätning ser ganska dåliga ut, kan en idé vara att byta taktik och istället försöka förmå honom att betala under "hot" om att du annars går till kronofogden. Det är inte otänkbart att han inte väntar sig att någon är beredd att driva frågan vidare och därför betalar tillbaka. På detta sätt går du dessutom före de andra fordringsägare som har fordringar registrerade hos kronofogden. Funkar inte detta hade jag nog personligen ansökt om betalningsföreläggande av principskäl, men det är inte alls säkert att det kommer resultera i något i slutändan.

Permalänk
Medlem

Vittnade i ett liknande ärende 2006 fast det brottet ägde rum på Tradera och inte här på SC.

Polisanmälde händelsen direkt men det tog 2 år innan en utredare plötsligt hörde av sig för att be mig vittna. Jag hade fått säljarens namn, adress, telefonnummer, bankkonto och referenser. Han hade flera positiva omdömen och svarade på telefonnumret. Banknumret gav mig falsk trygghet eftersom det gick att koppla till ett personnummer. Namnet fanns folkbokfört på den uppgivna adressen etc.

I slutändan var ju allt en skickligt utförd scam, men han åkte ändå dit just på grund av bankkontot. Min riskanalys utgick från att bedragare inte vill åka dit. Men de flesta är bara ute efter snabba cash till sitt missbruk. När de märker hur lätt det går att "komma undan" ökar tempot till dess att åklagaren till slut har tillräckliga bevis för att bry sig om att väcka åtal. Och det sker enbart om straffvärdet bedöms nå upp till fängelse.

Du vinner inte ens om du vinner.

I mitt fall gjorde tyngden av åklagarens sammanlagda bevisning att den tilltalade erkände sig skyldig till 53 åtalspunkter via strafföreläggande. Därmed mötte jag honom aldrig i rätten.

Men trots att han blev dömd för sina brott slutade det sedermera med skuldsanering. Eftersom han fick villkorlig dom spenderade han inte en enda natt frihetsberövad.

Socialtjänsten frontade redan hela notan för hans leverne (inklusive tobak och droger). För att riktigt slå in spiken i kistan hade de dessutom fixat honom en större lägenhet med +2000 kr högre månadshyra som han stod i begrepp att flytta till. Och efter att domen förkunnades skulle han plötsligt bli pappa "snart". Bedömningen blev således att han hade aktvärda skäl att slippa undan sina skulder.

Vem vet, kanske var det sant. I digress.

Slutet på historien

Som målsägande blev jag informerad så fort som skuldsaneringen kom på tal. I en bilaga fanns en tre sidor lång förteckning av samtliga borgenärer. Endast tre av dessa valde att överklaga beslutet. Trots att deras inlagor var väl underbyggda och motiveringarna till att motsätta sig beslutet sakliga hjälpte det föga.

Jag blev både besviken och ledsen av resultatet. Det han blåste mig på var tänkt att bli en julklapp till min son. Det visade sig senare att bedragaren medvetet hade ökat takten på sina bedrägerier inför julen och siktat in sig på försöka "sälja" populära julklappar. Som ensamstående blev det ett kännbart slag i magen, även om jag lyckades fixa fram en annan julklapp till mitt barn.

I efterhand är jag oerhört glad över att jag aldrig lyckades röja bedragarens riktiga uppgifter. För vi kommer aldrig vara lika inför lagen, han och jag. Min lilla familj hade garanterat fått sona hårt för mina handlingar om jag hade fått fatt i det kräket när det begav sig. Alla inblandade hade fått betala ett högre pris.

Fast forward 15 år...

Jag slutade ganska snabbt tänka på personen som kom undan. Han var helt enkelt inte värd det. Men samhället har jag svårt att förlåta för sådana här brister och systemfel.

Den skyldige förtjänade att få ett riktigt straff. Hårt eller löskokt, sak samma. Inte minst förtjänade hans imaginära barn att inte få sin uppväxt kantad av idel besvikelser och en självcentrerad pappa som skulle sålt ungen för en påse kola om tillfället erbjöds.

För att parafrasera Winnerbäck: han visste hur man dansar med en myndighet. GGWP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [DC]Maverick:

Spontant ser det väl inte allt för bra ut. Som du säger är det inte helt osannolikt att han får bistånd via soc och då lever han redan på existensminimum och det finns därmed inget utrymme för utmätning (det är först när hans inkomster/tillgångar överstiger detta minimum som det kan bli aktuellt). Så länge han inte har några inkomster eller dessa är mycket låga, kan du alltså inte räkna med att få ut något. Jag håller dock med om att 12 tkr i skulder inte är särskilt mycket i sammanhanget – huvudregeln är också att fordringsägare får dela med lika rätt, dvs du behöver inte vänta på att han först skall betala dessa 12 tkr, utan alla får betalt i proportion (även om det finns undantag).

Eftersom förutsättningarna för att få betalt genom utmätning ser ganska dåliga ut, kan en idé vara att byta taktik och istället försöka förmå honom att betala under "hot" om att du annars går till kronofogden. Det är inte otänkbart att han inte väntar sig att någon är beredd att driva frågan vidare och därför betalar tillbaka. På detta sätt går du dessutom före de andra fordringsägare som har fordringar registrerade hos kronofogden. Funkar inte detta hade jag nog personligen ansökt om betalningsföreläggande av principskäl, men det är inte alls säkert att det kommer resultera i något i slutändan.

Kom ingen vart med telefon osv så har iaf lagt ett betalningsföreläggande. Vi får se vad som händer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Powerjimmy:

Som hände 2017 här på sweclockers av en medlem.
Han lurade mig och många fler.
Han "köpte" saker men betalade aldrig.
Han blev dömd, och dömd att betala skadestånd och ersättning till alla i målet plus ränta från dagen då domen slogs fast.

Gärningsmannen hade inga ekonomiska tillgångar då och de resulterade i att ingen fick skadestånd eller ersättning.

Sen 2017 har kronofogden utmätt denna person varje år utan att kunna se några ekonomiska tillgångar att utmäta för kunna dra skadestånd+ersättning+ränta från dagen dom en slogs fast.

Så för ca 2 veckor sedan hörde kronofogden av sig till mig och dem kunde ej se några ekonomiska tillgångar och bad mig vända mig till brottoffermyndigheten.

Men brottoffermyndigheten avslog mig ansökan.
Anledningen:

"gärningsmannen va verken sjuk, psykisktsjuk, på anstallt, på rymmen eller liknande när gärningsmannen begick brott"..

Så hur tusan kan man gå vidare då?
Är de mer lönsamt att va bedragare idag för dem verkar fan rinna ut i sanden efteråt..

Det är gärningsmannen som är offret. Du är den skyldige. Var glad att du inte behövde betala mer i böter än så.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya