To each their own - gillar man det, så kör på det, men här är ett par orsaker till varför jag personligen inte gillar att skinna mina operativsystem så de ser ut som andra system jag använder:
Ett argument för att skinna ett Linuxskrivbord så det liknar ett annat operativsystem är för att folk som är vana vid det andra systemet enklare ska komma in i Linuxvärlden.
Jag tror det är helt ogjort arbete av en huvudsaklig orsak: När folk ser ett OS som liknar vad de är vana vid, så förväntar de att systemet också uppför sig som vad de är vana vid. Men Linux följer helt andra designparadigm än Windows - och ofta av bra orsaker.
Även om orsakerna inte skulle vara bra - Microsoft har en hel del riktigt smarta människor anställda, och ibland tänker de faktiskt igenom saker innan de implementerar dem - så kvarstår faktum att det du ser på skärmen inte gör något du känner igen bakom kulisserna, eller ännu värre: Det du ser på skärmen resulterar i ett riktigt fulhack bakom kulisserna för att få något att hända som inte stämmer med operativsystemets paradigm och därför borde göras på ett annat sätt.
Om en användare istället ser något som är helt annorlunda än vad de är vana vid, så kommer de inte att försöka göra saker på exakt samma sätt som de gör det på "den andra" plattformen, utan vara mer öppna för att saker kanske också fungerar på lite andra sätt. Att använda systemet blir mer av ett utforskande än en frustration över att saker som ser likadana ut gör annat än vad de i användarens ögon förväntas göra.
Orsaken att inte göra det för någon som är en van användare är liknande: Din hjärna väljer kontext baserad på visuella ledtrådar. Du börjar göra saker som om du använde "det andra" systemet, fångar upp att det är fel, och börjar göra på rätt sätt för systemet du sitter i, men det orsakar kontextväxling som i värsta fall kan bryta ditt arbetsflöde.
Ett bra operativsystem är i mina ögon ett som "försvinner". Inte att det inte får se bra ut - och utseende är en smakfråga - men när man utför en uppgift ska operativsystemet aldrig komma i vägen för denna. Jag tror de flesta av de vanliga grafiska gränssnitten kommit dit vid det här laget. Självklart ska man inte stagnera utan fortsätta fundera på vad som kan vara bra idéer. Detta inkluderar då och då att sno idéer från andra system som gör något på ett bättre sätt. Men om målet är att få ett system att påminna om ett annat system, då har jag inte tilltro till att det blir bra: Då är det bättre att helt enkelt använda det andra systemet.
Sådär, nu har jag skrivit en liten textvägg om hur jag ser på saken - nu skulle jag vilja höra varför jag har fel.