Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Såg just denna videon, grym för er som är nya på linux o vill köra Arch med Windows look!

ArchTitus - Enkelt installer script för Arch me Windows look, detectar Nvidia/AMD gpu drivers automatiskt etc. Måste testas!
https://www.youtube.com/watch?v=z0SBsV3i-_c

Permalänk
Skrivet av bergla:

Såg just denna videon, grym för er som är nya på linux o vill köra Arch med Windows look!

ArchTitus - Enkelt installer script för Arch me Windows look, detectar Nvidia/AMD gpu drivers automatiskt etc. Måste testas!

To each their own - gillar man det, så kör på det, men här är ett par orsaker till varför jag personligen inte gillar att skinna mina operativsystem så de ser ut som andra system jag använder:

Ett argument för att skinna ett Linuxskrivbord så det liknar ett annat operativsystem är för att folk som är vana vid det andra systemet enklare ska komma in i Linuxvärlden.
Jag tror det är helt ogjort arbete av en huvudsaklig orsak: När folk ser ett OS som liknar vad de är vana vid, så förväntar de att systemet också uppför sig som vad de är vana vid. Men Linux följer helt andra designparadigm än Windows - och ofta av bra orsaker.
Även om orsakerna inte skulle vara bra - Microsoft har en hel del riktigt smarta människor anställda, och ibland tänker de faktiskt igenom saker innan de implementerar dem - så kvarstår faktum att det du ser på skärmen inte gör något du känner igen bakom kulisserna, eller ännu värre: Det du ser på skärmen resulterar i ett riktigt fulhack bakom kulisserna för att få något att hända som inte stämmer med operativsystemets paradigm och därför borde göras på ett annat sätt.

Om en användare istället ser något som är helt annorlunda än vad de är vana vid, så kommer de inte att försöka göra saker på exakt samma sätt som de gör det på "den andra" plattformen, utan vara mer öppna för att saker kanske också fungerar på lite andra sätt. Att använda systemet blir mer av ett utforskande än en frustration över att saker som ser likadana ut gör annat än vad de i användarens ögon förväntas göra.

Orsaken att inte göra det för någon som är en van användare är liknande: Din hjärna väljer kontext baserad på visuella ledtrådar. Du börjar göra saker som om du använde "det andra" systemet, fångar upp att det är fel, och börjar göra på rätt sätt för systemet du sitter i, men det orsakar kontextväxling som i värsta fall kan bryta ditt arbetsflöde.

Ett bra operativsystem är i mina ögon ett som "försvinner". Inte att det inte får se bra ut - och utseende är en smakfråga - men när man utför en uppgift ska operativsystemet aldrig komma i vägen för denna. Jag tror de flesta av de vanliga grafiska gränssnitten kommit dit vid det här laget. Självklart ska man inte stagnera utan fortsätta fundera på vad som kan vara bra idéer. Detta inkluderar då och då att sno idéer från andra system som gör något på ett bättre sätt. Men om målet är att få ett system att påminna om ett annat system, då har jag inte tilltro till att det blir bra: Då är det bättre att helt enkelt använda det andra systemet.

Sådär, nu har jag skrivit en liten textvägg om hur jag ser på saken - nu skulle jag vilja höra varför jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sådär, nu har jag skrivit en liten textvägg om hur jag ser på saken - nu skulle jag vilja höra varför jag har fel.

Det har du inte. Håller med helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Otroligt bra skrivet och helt rätt!

Extra plus för att du inte sågar Microsoft längs med fotknölarna bara för att det är Microsoft utan till och med medger att även de kan göra bra saker

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Jag tittade på filmen och det första jag reagerade på var "yay". Vad i h-e är det? Googlade snabbt och gick in på https://computingforgeeks.com/yay-best-aur-helper-for-arch-li... för att läsa mer om skiten.

Lämnade sidan när jag kom till stycket "Installing yay on Arch Linux" där skribenten utgår från att man har "yaourt" installerat för att i sin tur kunna installera "yay". Va i h-e!?

Och vad är det med utvecklarna av Linux-verktyg och deras namngivning? Använder alla någon random hashfunktion för att skapa namn på sina verktyg, så ex. "installer" blir "yay"?

Inte undra på att Linux aldrig slår igenom på skrivbordet för vanliga dödliga

Visa signatur

GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag tittade på filmen och det första jag reagerade på var "yay". Vad i h-e är det? Googlade snabbt och gick in på https://computingforgeeks.com/yay-best-aur-helper-for-arch-li... för att läsa mer om skiten.

Lämnade sidan när jag kom till stycket "Installing yay on Arch Linux" där skribenten utgår från att man har "yaourt" installerat för att i sin tur kunna installera "yay". Va i h-e!?

Och vad är det med utvecklarna av Linux-verktyg och deras namngivning? Använder alla någon random hashfunktion för att skapa namn på sina verktyg, så ex. "installer" blir "yay"?

På samma sida står det även hur du bygger yay från source om du inte har yaourt installerat redan. Jag håller delvis med om namngivningen i många fall men yay står i detta fall för "Yet Another Yaourt".

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

På samma sida står det även hur du bygger yay från source om du inte har yaourt installerat redan. Jag håller delvis med om namngivningen i många fall men yay står i detta fall för "Yet Another Yaourt".

Den allra vanligaste bland de dödliga skulle kanske använda Arch default-installerare Pacman. En lite mer van Linux-användare kanske skulle testa det mer uppenbara: 1) ta reda på vad yay står för, 2) installera det med Pacman, eller ta reda på vilka olika installationsalternativ som erbjuds och vad de har för för- och nackdelar och installera det man tror sig trivas bäst med.

Det var det första jag gjorde när jag testade Arch och sedan Manjaro och valde Manjaro och sedan Octopi som installerare.

Därtill kan sägas att andra OS (än Linux) inte är befriade från användandet av knäppa programnamn eller underliga akronymer (mer en kommentar till @Superfrog)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Yay är en pakethanterare för Arch User Repository (AUR). Det är ärligt talat inget man bör hålla på med som ny användare. För den som har koll eller är lite äventyrslysten är det ingen stor tröskel att kliva över. Jag föredrar dock att installera Yay genom Git. Annars finns Pacman som är Archs officiella pakethanterare.

---

Apropå Chris Titus skript tycker jag det förlorar en stor del av poängen med Arch, vilket är att konfigurera systemet precis som man vill. Konfigurationen är dessutom väldigt begränsad när den verkar förutsätta en viss partitionering på en hel disk. Lite synd, för jag hade annars gärna snott koden till ett eget skript, om jag kunnat styra över partitioneringen (jag har /boot på en separat disk och swap, /root samt en stor NTFS-partition på en annan disk - bryr mig inte om att ha /home i en egen partition).

Visst, vill man ha samma konfiguration som Chris Titus är det väl smidigt men som nybörjare bör man vara medveten om att det begränsar valmöjligheterna väldigt mycket.

Ett annat tips som jag själv tänker ta till mig är att bekanta sig med installationen av Arch och sen göra ett eller flera egna skript. Jag har varit lite för lat för att göra det än men många saker som är tämligen dryga med installationen torde vara enkla att skripta. Jag tänker på saker som tidzon, tangentbordslayout, nätverksinställningar osv.

Börjar man väldigt basic slipper man ju krocka med Bash-syntax, sen kan man bygga vidare på det med tiden.

Får bli ett projekt över julledigheten tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Apropå Chris Titus skript tycker jag det förlorar en stor del av poängen med Arch, vilket är att konfigurera systemet precis som man vill. Konfigurationen är dessutom väldigt begränsad när den verkar förutsätta en viss partitionering på en hel disk. Lite synd, för jag hade annars gärna snott koden till ett eget skript, om jag kunnat styra över partitioneringen (jag har /boot på en separat disk och swap, /root samt en stor NTFS-partition på en annan disk - bryr mig inte om att ha /home i en egen partition).

Visst, vill man ha samma konfiguration som Chris Titus är det väl smidigt men som nybörjare bör man vara medveten om att det begränsar valmöjligheterna väldigt mycket.

Ett annat tips som jag själv tänker ta till mig är att bekanta sig med installationen av Arch och sen göra ett eller flera egna skript. Jag har varit lite för lat för att göra det än men många saker som är tämligen dryga med installationen torde vara enkla att skripta. Jag tänker på saker som tidzon, tangentbordslayout, nätverksinställningar osv.

Börjar man väldigt basic slipper man ju krocka med Bash-syntax, sen kan man bygga vidare på det med tiden.

Får bli ett projekt över julledigheten tänker jag.

Det enklaste är väl att forka repot och göra dina egna modifieringar? Det mesta verkar relativt enkelt trots allt

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

To each their own - gillar man det, så kör på det, men här är ett par orsaker till varför jag personligen inte gillar att skinna mina operativsystem så de ser ut som andra system jag använder:

Ett argument för att skinna ett Linuxskrivbord så det liknar ett annat operativsystem är för att folk som är vana vid det andra systemet enklare ska komma in i Linuxvärlden.
Jag tror det är helt ogjort arbete av en huvudsaklig orsak: När folk ser ett OS som liknar vad de är vana vid, så förväntar de att systemet också uppför sig som vad de är vana vid. Men Linux följer helt andra designparadigm än Windows - och ofta av bra orsaker.
Även om orsakerna inte skulle vara bra - Microsoft har en hel del riktigt smarta människor anställda, och ibland tänker de faktiskt igenom saker innan de implementerar dem - så kvarstår faktum att det du ser på skärmen inte gör något du känner igen bakom kulisserna, eller ännu värre: Det du ser på skärmen resulterar i ett riktigt fulhack bakom kulisserna för att få något att hända som inte stämmer med operativsystemets paradigm och därför borde göras på ett annat sätt.

Om en användare istället ser något som är helt annorlunda än vad de är vana vid, så kommer de inte att försöka göra saker på exakt samma sätt som de gör det på "den andra" plattformen, utan vara mer öppna för att saker kanske också fungerar på lite andra sätt. Att använda systemet blir mer av ett utforskande än en frustration över att saker som ser likadana ut gör annat än vad de i användarens ögon förväntas göra.

Orsaken att inte göra det för någon som är en van användare är liknande: Din hjärna väljer kontext baserad på visuella ledtrådar. Du börjar göra saker som om du använde "det andra" systemet, fångar upp att det är fel, och börjar göra på rätt sätt för systemet du sitter i, men det orsakar kontextväxling som i värsta fall kan bryta ditt arbetsflöde.

Ett bra operativsystem är i mina ögon ett som "försvinner". Inte att det inte får se bra ut - och utseende är en smakfråga - men när man utför en uppgift ska operativsystemet aldrig komma i vägen för denna. Jag tror de flesta av de vanliga grafiska gränssnitten kommit dit vid det här laget. Självklart ska man inte stagnera utan fortsätta fundera på vad som kan vara bra idéer. Detta inkluderar då och då att sno idéer från andra system som gör något på ett bättre sätt. Men om målet är att få ett system att påminna om ett annat system, då har jag inte tilltro till att det blir bra: Då är det bättre att helt enkelt använda det andra systemet.

Jag håller absolut med dig samtidigt som det finns många vägar till Rom. För en användare som mig så är det perfekt att använda mig av något sånthär då jag inte orkar lägga massvis med tid på att installera och sätta upp linux, jag gillar Windows looken men välkommnar terminalen med öppna armar. Jag gillar att linux inte fungerar som Windows. Men samtidigt så gillar jag att det inte känns så smärtsamt som att ALLT är nytt utan mycket känns igen, annat måste göras på "Linux" sättet. En perfekt kombination för mig.

Sen om jag går över till detta och kör Linux som main i några år så kommer jag med väldigt stor sannorlikhet inte sluta upp med att använda ett sånthär OS utan något mer rent. Men det känns som en bra mellanväg för att komma igång på riktigt. Men jag kan ha fel

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Äh, jag kör med pikaur istället.
Ps. Mina skrivardrivrutiner installerade jag via dpkg 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Reagerade väl lite samma, men ja det är ju bara ett syntax. Om man skall använda linux till annat än word och browsing så tror jag man måste acceptera att lära sig att lära sig och använda syntax som dessa. Visst, det är lite mer avancerat och krävande, men fruktansvärt mycket mer effektivt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bergla:

Chris Titus är duktig på linux och har väldigt bra info på sin github sida och sin hemsida samt sina youtube kanaler.
Dock med egen erfarenhet som 30+år med microsoft och min övergång utan några linux kunskaper, så skulle jag inte rekommendera att ge sig på Arch som insteg.. Risken är att folk ger upp för att det är komplicerat och ju mer erfarenheter o poweruser man är på windows, ju mer frustrerande blir övergången.
Undantagen bekräftar regeln.. så visst finns det windows-nördar som skulle älska att ge sig på Arch och hoppa ner i djupa delen av bassängen direkt. Men det är undantag.
I så fall skulle jag rekommendera nya Linux användare att kika på Chris videoserie när han gav sig på utmaningen att gå över till linux desktop primärt inom 30dagar. ganska underhållande och man känner igen sig själv i många saker på vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=7Qrg_QIwxxc&list=PLc7fktTRMBozmc1_9kEmgxYo0jIdsiz7w
Dock ska man ha i bakhuvudet att han har massor år av linux servrar i bakfickan o där med har ett försprång.. Men det visar lite på frustrationer osv.

Jag håller med dig fullständigt. och jag skulle vilja tillägga.
Att anpassa sitt skrivbord är smidigt, men man ska anpassa det till sitt egna jobbflöde o smak.
Samt att gå overkill med hundra gadgets på skrivbordet som visar cpu, temp, grafik, systeminfo osv osv osv osv.. Det är bara flashigt och totalt meningslösa slöserier med systemets resurser... Så fort du öppnar ettpar program som webbläsare, office osv, så ser man ändå inte skrivbordet och då ligger de bara där och drar onödiga resurser.

Precis som du säger Det Otroliga Åbäket, Citat: operativsystem är i mina ögon ett som "försvinner"
Det är som i en bil.. Det är motorn som gör att man kan använda bilen o ta sig dit man ska.. Lika så är det med ett operativsystem, det är bara nödvändigt för att kunna använda datorn till det man ska. Det är få undantag av bilentusiaster som sitter o beundrar hur fint de gjort o motorutrymmet.. men även de ser inte motorn när de kör bilen. Samma sak med en dator.. Om man bara är intresserad av ett operativsystem o det ska se flashigt ut... vad ska man då med internet till eller andra program om man bara ska beundra skrivbordslayouten.
Så jag håller med.. Ett OS ska bara finnas där och tuffa på utan att behövas mekas med under huven varje dag.. Jag skulle få frispel om jag var tvungen att meka med Bilen varje gång jag ska åka o storhandla.

Slutligen för att Citera Chris Titus.. "Distribution doesn't matter".. i slutänden.
https://www.youtube.com/watch?v=HR4ZBZFLHQg

Men nya Linux användare borde kika på denna videon från Chris, Den handlar om olika distros och vägen in i linuxvärlden.. samt om att alla tusentals distros egentligen inte har betydelse, då alla dem rotar ner i enbart 4stora.. och det är i dem den lilla skilnaden ligger
https://www.youtube.com/watch?v=iox7fr7p5Hc

Det var mitt tillägg på allt bra som Det Otroliga Åbäket skrev om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Reagerade väl lite samma, men ja det är ju bara ett syntax. Om man skall använda linux till annat än word och browsing så tror jag man måste acceptera att lära sig att lära sig och använda syntax som dessa. Visst, det är lite mer avancerat och krävande, men fruktansvärt mycket mer effektivt.

Det är inte syntaxen i sig jag stör mig på. Det jag stör mig på är att det ska finnas så många program som gör samma sak, men som namnges med random bokstäver och som sedan fungerar helt olika varandra vad gäller parametrar och flaggor. Om alla hade använt sig av ett gemensamt interface (kontrakt), så hade det varit en helt annan sak, men så är det inte.

Uppenbarligen är alla pakethanterare till Linux så värdelösa att det behövs en ny variant varannan vecka. Påminner lite om djungeln av Javascript frameworks som det ofta skämtas om - https://dayssincelastjavascriptframework.com/

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Det är inte syntaxen i sig jag stör mig på. Det jag stör mig på är att det ska finnas så många program som gör samma sak, men som namnges med random bokstäver och som sedan fungerar helt olika varandra vad gäller parametrar och flaggor. Om alla hade använt sig av ett gemensamt interface (kontrakt), så hade det varit en helt annan sak, men så är det inte.

Uppenbarligen är alla pakethanterare till Linux så värdelösa att det behövs en ny variant varannan vecka. Påminner lite om djungeln av Javascript frameworks som det ofta skämtas om - https://dayssincelastjavascriptframework.com/

Det är väl lite av både tjusningen och förbannelsen med öppen källkod och nyfikna människor: Det är inte jättesvårt att komma på något man skulle vilja göra en aning annorlunda när man använder ett verktyg regelbundet, och är man lagd åt det hållet att man gärna testar att skriva något eget så finns det plötsligt två liknande verktyg.

Med det sagt: I företagsvärlden hittar du i princip tre familjer av Linux-baserade operativsystem: RedHat-derivat, SuSE (som tekniskt sett också är ett, men bröt sig loss och gick sin egen väg för väldigt länge sen) och Debian-baserade system (läs: Ubuntu). Lär du dig hur man gör en grej i en av familjerna så klarar du dig långt med att bara uppdatera dina kunskaper inkrementellt efterhand som tiden går. Ärligt talat är likheterna stora nog att man kan tänka sig hur man gör en sak i RedHat om man gjort den på Ubuntu - (sätter på mig asbestkläderna) - men SuSE rör jag inte vid med tång. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Uppenbarligen är alla pakethanterare till Linux så värdelösa att det behövs en ny variant varannan vecka.

Nej, så är det inte. Oftast är det någon som har en idé om hur man kan gömma installerarprogrammet bakom ett gränssnitt som denna någon uppfattar som ett trevligare eller mer lättbegripligt sätt. yay / yaort / octopi / m.fl. är wrapperprogram som använder Pacman i bakgrunden.

Fördelen med Linux är att en (eller en annan) installerare kan användas för att installera alla möjliga program (förutom ett fåtal som ännu inte inkluderats för att de är på experimentstadiet eller i alla fall änu inte godkänts för att få förekomma i ett av distributionens programarkiv (repository).

I windows är det istället så att varje program har sin alldeles egen installerare, d.v.s. en kollosal uppsjö av installerare. Dessutom heter installationsprogrammet oftast inte "installer" utan har samma namn som programmet du vill installera med ett tillägg som visar versionen och ett "efternamn", typiskt ".exe", t.ex. "Skype-8.78.0.159.exe", så jag har lite svårt att se dina inlägg om Linux installerare som annat än fullständigt osakliga angrepp.

Kanske behövs en påminnelse om att tråden inte heter "Dissa Linux med alla medel" utan "Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Det finns typ 3 stycken pakethanterare apt, yum och pacman och en massa olika användargränssnitt för dessa.
Det finns några fler paketsystem också om man vill köra någon underlig dist, typ Alpine eller Slackware. Och så finns det snap och sånt för cp-folk.
Ja åsså Steam också som är en pakethanterare precis som på Windows.

Glömde steam
Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Nej, så är det inte. Oftast är det någon som har en idé om hur man kan gömma installerarprogrammet bakom ett gränssnitt som denna någon uppfattar som ett trevligare eller mer lättbegripligt sätt. yay / yaort / octopi / m.fl. är wrapperprogram som använder Pacman i bakgrunden.

Fördelen med Linux är att en (eller en annan) installerare kan användas för att installera alla möjliga program (förutom ett fåtal som ännu inte inkluderats för att de är på experimentstadiet eller i alla fall änu inte godkänts för att få förekomma i ett av distributionens programarkiv (repository).

I windows är det istället så att varje program har sin alldeles egen installerare, d.v.s. en kollosal uppsjö av installerare. Dessutom heter installationsprogrammet oftast inte "installer" utan har samma namn som programmet du vill installera med ett tillägg som visar versionen och ett "efternamn", typiskt ".exe", t.ex. "Skype-8.78.0.159.exe", så jag har lite svårt att se dina inlägg om Linux installerare som annat än fullständigt osakliga angrepp.

Kanske behövs en påminnelse om att tråden inte heter "Dissa Linux med alla medel" utan "Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows"

Det roliga är att det känns som det är mycket samma folk som är skitarga på MS för att de försöker få folk att använda deras butik som tycker det är så underbart med pakethanteringen på Linux.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det roliga är att det känns som det är mycket samma folk som är skitarga på MS för att de försöker få folk att använda deras butik som tycker det är så underbart med pakethanteringen på Linux.

Det finns nog ett stort överlapp, ja - men det är för att pakethanterare i Linux generellt sett fungerar otroligt bra nu för tiden, medan det inte fungerar - kanske inte ens kan fungera, med tanke på licensproblematik - i Windows. Microsoft har aldrig satt ner foten om hur program får skrivas för deras plattformar som Apple gjort, men de har inte heller fostrat en miljö av öppna licenser som låter intresserade människor paketera om produkter på bättre sätt än utvecklarna själva tänkt på att göra.
Som @Serafim skrev förut är varje utvecklare en egen silo som väljer sina egna sätt att göra saker på, och om de är inkompetenta på att paketera sina produkter kan ingen annan på laglig väg gå in och hjälpa dem få det rätt.

Och Microsoft har på tjugofem år fortfarande inte lyckats få uppdateringar varken av operativsystemet eller av tredjepartsprogramvara att fungera lika effektivt som några skäggiga typer i var sitt garage någonstans lyckades med på några månader i Debian: Jag tror jag nämnt det tidigare att ett av mina partytrick när jag ska irritera kollegor som gillar Windows är att sätta igång månadens uppdateringar på en Windows 2019-server och samtidigt lyfta en applikationsserver från en LTS-version av Ubuntu till nästa, och se hur Linuxservern vinner varje gång. Och katalogen med information om uppdaterade och installerade paket i Windows tenderar om man inte passar den bli större än hela operativsystemet under en servers traditionella livstid...

Permalänk
Skrivet av bergla:

Jag håller absolut med dig samtidigt som det finns många vägar till Rom. För en användare som mig så är det perfekt att använda mig av något sånthär då jag inte orkar lägga massvis med tid på att installera och sätta upp linux, jag gillar Windows looken men välkommnar terminalen med öppna armar. Jag gillar att linux inte fungerar som Windows. Men samtidigt så gillar jag att det inte känns så smärtsamt som att ALLT är nytt utan mycket känns igen, annat måste göras på "Linux" sättet. En perfekt kombination för mig.

Sen om jag går över till detta och kör Linux som main i några år så kommer jag med väldigt stor sannorlikhet inte sluta upp med att använda ett sånthär OS utan något mer rent. Men det känns som en bra mellanväg för att komma igång på riktigt. Men jag kan ha fel

Det är väl en av fördelarna med Linux: Man kan göra enligt hur man själv funkar, och oftast finns det ett sätt att nå dit man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Fast är inte det där lite väl mycket att beklaga sig över ett problem som sällan egentligen är ett problem?
En distro har oftast en standard pakethanterare, man kan förvisso byta ut den eller ha flera st. om det passar en bättre men det brukar inte sällan kunna ställa till med mer bekymmer än det löser enl. mina erfarenheter.

Personligen brukar jag oftast använda den som följer med distron, vilket leder till minst strul i det läget då det i nio fall av tio är den som teamet underhåller och testar mot.

Finns sedermera inget krav på att det måste vara en enda "rätt" pakethanterare så klagomålen brukar oftast handla om att man har för lite vana med hur valfriheten i OSS och Linux generellt funkar, det där kan bara mer erfarenhet ändra på men det är också det som kan vara det största hindret för nya användare som är vana vid att inte ha så många alternativ. -Även om det är långt ifrån sanningen, men det man inte vet har man ju som bekant inte ont av heller.

Ingen kommer tvinga dig till något i OpenSource-världen, man kan enbart rekommendera någon att göra något, baserat på just tidigare erferenheter men du kan trots det, givetvis, ändå välja att gå din helt egna väg.

Saknas det något i en obskyr pakethanterare?
Det är enkelt löst om programpaketet finns som en sandboxad app t.ex. Flatpak, Snap, AppImage eller Docker om det behövs något exotiskt, så slipper man ställa till med ev. bekymmer i.o.m. flera olika traditionella pakethanterare.
Kör du något Arch-baserat har du för det mesta allt du behöver direkt i distrons repo.

Med det sagt så är det ju inte så att det är något unikt för Linux att ha flera källor för applikationer.
Windows har ju massor av olika "pakethaterare" t.ex. AppGet, WinGet, Chocolatey, Ninite... samt en hel uppsjö kommersiella alternativ + Software Center via SCCM.
-Även om det inte nödvändigtvis är så en Windows-användare ser/tänker på dem då konceptet ofta är helt obekant för en "normalanvändare" utan de refererar nog hellre till "Storen" UWP, .MSI, .EXE, filtyper som även dem har en massa olika parametrar och egenskaper, för att inte tala om en massa legacy tjafs som gör att äldre programversioner ofta funkar rätt dåligt att installera på senare versioner av Windows.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

...Och vad är det med utvecklarna av Linux-verktyg och deras namngivning? Använder alla någon random hashfunktion för att skapa namn på sina verktyg, så ex. "installer" blir "yay"?

Man vill vara lätt att hitta på nätet så klart.
Prova googla på "yay download" och "installer download" eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

@Superfrog Klart att Linux desktop "kan" slå igenom Chromebook är ett exempel... Men det krävs att ett stort bolag kommer in och drar ihop ett massivt projekt..

Då är frågan.. vart integriteten tar vägen? Då typ alla större företag har kommit på att ""vi ska tjäna pengar på kundens data""
Ubuntu har ju lite företag i ryggen och det är nog därför man märker att "användarvänligheten" är lite smidigare i ubuntu.
Och om jag ser tillbaka bara på senaste 3åren när jag klev in i linuxvärlden så har saker blivit bättre/smidigare.. Dock finns det vissa saker som blivit sämre. System samba config eller vad den hette är en av dem jag saknar.

Linux är till absolut största delen drivet av ideellt drivna personer. Tyvärr är de lite korkade.. Detta community vi mot er är lite som 90talets amd VS intel folk.. korkade grupperingar.
I vissa linux community forum märker man det mer på.. Säg att du har debian och en annan har ubuntu och den tredje har mint.. Den ena frågar den andra om råd och råkar ha fel distro i förhållande till forumets inriktning.. Istället för att hjälpa varandra då alla grundar sig i debian, så säger det... Gå till det forumet o fråga, det är inte våran distro.. hejdå!!
Varför lixom??? då linux desktop bara är 2% typish.. är det inte bättre att hålla ihop istället för att splitta sig i 200 forum.

Så problemet är att hela linux community är en stooooor dysfunktionell familj, som behöver föräldrar som kan uppfostra dem o hålla dem sams.... Först då.. då, kan vi få en homogen och konkurrerande linux desktop miljö.

Jag har stor respekt för de som lägger sin skäl och tid på att utveckla linux desktop och program.. De är bara lite omogna nördar, Men de gör ett bra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Linux är till absolut största delen drivet av ideellt drivna personer. Tyvärr är de lite korkade.. Detta community vi mot er är lite som 90talets amd VS intel folk.. korkade grupperingar.
I vissa linux community forum märker man det mer på.. Säg att du har debian och en annan har ubuntu och den tredje har mint.. Den ena frågar den andra om råd och råkar ha fel distro i förhållande till forumets inriktning.. Istället för att hjälpa varandra då alla grundar sig i debian, så säger det... Gå till det forumet o fråga, det är inte våran distro.. hejdå!!
Varför lixom??? då linux desktop bara är 2% typish.. är det inte bättre att hålla ihop istället för att splitta sig i 200 forum.

Men om någon som använder Ubuntu är inne på ett användarforum för Debian - Varför skulle Debianfolket veta hur det fungerar på Ubuntu? Hur ska dom veta att det är samma som på Debian, om det nu är det (vilket inte alls är säkert)? Varför kan inte Ubuntu-folk fråga i Ubuntu-forum, om det nu är den distro som dom använder, där svaret dom får garanterat gäller den distro som dom kör?

Visst, det kanske funkar (och till och med kanske också i majoriteten av fall), men det finns ju INGET som garanterar det. Och det hjälper ju inte att folk säger att dom kör uttestningsversionen av Debian då dom i själva verket kör något annat. Jävligt oschysst mot dom som supportar Debian och hjälper till i dom olika hjälp-kanalerna.

Till och med mellan två distros som är så nära besläktade finns det skillnader. Speciellt då Ubuntu plockar paket från Debian vid godtyckliga tider, och kanske inte alls har paket som är menade för release.

Fixa slarvfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Jag har stor respekt för de som lägger sin skäl och tid på att utveckla linux desktop och program.. De är bara lite omogna nördar, Men de gör ett bra jobb.

Ett tips kan vara att INTE kalla dom du "har stor respekt för" som "gör ett bra jobb" för omogna nördar. Man blir inte direkt sugen på att hjälpa till i supportforumen när man läser sånt.

Permalänk
Medlem

När jag körde Linux (som mest) struntade jag i att installera en Desktop Environment helt efter några år. Helt meningslöst.
Jag körde fönsterhanterare i3 har jag för mig den hette. Både enklare och smidigare på allehanda vis. Rekommenderar det starkt.
Jag tror jag lastade in xfce eller vad den hette som jag kunde sparka igång manuellt om jag kände ett behov om jag inte missminner.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

När jag körde Linux (som mest) struntade jag i att installera en Desktop Environment helt efter några år. Helt meningslöst.
Jag körde fönsterhanterare i3 har jag för mig den hette. Både enklare och smidigare på allehanda vis. Rekommenderar det starkt.
Jag tror jag lastade in xfce eller vad den hette som jag kunde sparka igång manuellt om jag kände ett behov om jag inte missminner.

Japp; körde Sway (”i3 för Wayland”) ett tag och gillade det överlag väldigt mycket; men hade lite strul med spel - vilket är dumt på en dator man huvudsakligen använder till just det.

Permalänk
Medlem

Japp; körde Sway (”i3 för Wayland”) ett tag och gillade det överlag väldigt mycket; men hade lite strul med spel - vilket är dumt på en dator man huvudsakligen använder till just det.

Jag fattar verkligen inte varför Microsoft och Apple envisas med att inte låta en DE vara optional. Galet

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag fattar verkligen inte varför Microsoft och Apple envisas med att inte låta en DE vara optional. Galet

På Windowssidan är ju Server Core ett möjligt alternativ med relativt lite bloat, men det förtar ju lite av poängen med att köra Windows när 99% av alla program inte funkar. 😄

Apple från din sida är ju helt enkelt inte intresserade av den upplevelsen. Vill du köra något Unixaktigt utan DE finns det gott om Linuxdistros och BSD-varianter. I teorin antar jag att man kan köra Darwin men jag har inte hört om några livskraftiga projekt runt detta på evigheter: Linux är helt enkelt för bra för att många ska lägga energi på alternativen.

Permalänk
Medlem

På Windowssidan är ju Server Core ett möjligt alternativ med relativt lite bloat, men det förtar ju lite av poängen med att köra Windows när 99% av alla program inte funkar. 😄

Apple från din sida är ju helt enkelt inte intresserade av den upplevelsen. Vill du köra något Unixaktigt utan DE finns det gott om Linuxdistros och BSD-varianter. I teorin antar jag att man kan köra Darwin men jag har inte hört om några livskraftiga projekt runt detta på evigheter: Linux är helt enkelt för bra för att många ska lägga energi på alternativen.

Jo jag håller med. Jag bytte själv från Linux/Windows till Apples ekosystem, just för avsaknaden av ett ekosystem mjuk- och hårdvara bland alternativen. Har inte tittat tillbaka en enda gång faktiskt sedan ett år sedan ganska precis.
Apple kan jag köra Linux-mjukvara på om jag känner.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K