Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Nvidias drivrutiner är stabila.

Nvidias drivrutiner må vara stabila men linuxkärnans drivrutinsinterface är inte stabila. Det är därför Nvidias drivrutiner ofta drabbas av problem vid uppdatering av kärnan medan dom inbakade drivrutinerna (Intel, AMD) inte drabbas.
https://www.kernel.org/doc/Documentation/process/stable-api-n...

TL;DR: Linux har valt att ta noll hänsyn till "andras" drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nvidias drivrutiner må vara stabila men linuxkärnans drivrutinsinterface är inte stabila. Det är därför Nvidias drivrutiner ofta drabbas av problem vid uppdatering av kärnan medan dom inbakade drivrutinerna (Intel, AMD) inte drabbas.
https://www.kernel.org/doc/Documentation/process/stable-api-n...

TL;DR: Linux har valt att ta noll hänsyn till "andras" drivrutiner.

Nvidias drivrutiner drabbas inte ofta av problem vid uppdatering av kärnan. I undantagsfall händer det att det blir strul med senaste versionen av kärnan så man får rulla tillbaka och vänta ett par veckor på att Nvidia uppdaterar drivrutinen.

Ps. Med undantagsfall menar jag typ nångång var fjärde år eller så.

Permalänk
Medlem

Nyligen bytt från Windows 11 till "Pop_OS!"-Linux. Variant på Ubuntu om jag förstått det rätt? Oavsett - funkar utmärkt med min gear (Ryzen 7, Nvidia 2070S etc) med ett undantag:
- Jag kan inte, för mitt liv, få systemet att köra 4k@120hz. Mitt kort stödjer enbart HDMI 2.0 så jag behöver köra 4k@120hz@Chroma 4:2:0 men det stör mig inte alls (Windows fixar det automatiskt).
- Inte en susning hur jag ska få till det i Linux vilket resulterar i 4k@60hz

Någon med tips? Antar att problemet inte är relaterat till distro utan Nvidia/Linux i grunden?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

I helgen ska jag göra ett nytt försök att gå över till Linux och jag vill köra Debian, men fönster-, och skrivbordshanterare spelar ingen roll. Det som absolut måste fungera utan problem är mina tre skärmar.

Har testat flera olika distributioner, fönster-, och skrivbordshanterare tidigare med diverse random konstigheter och eftersom många säger sig kunna köra flera skärmar utan problem under Linux, så måste det ju vara något med min hårdvara som inte fungerar ihop med Linux.

Jag har följande prylar i burken:
ASUS Prime X570-P | Ryzen 9 3900X @ 4,3 GHz | 64 GB RAM @ 3,2 GHz
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB
2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus | 500 GB Samsung 860 EVO | 250 GB Samsung 850 EVO
3 ASUS 27" @ 144 Hz

Vad ska jag byta ut för att Linux ska fungera? Och med fungera menar jag att alla tre skärmarna kör samma frekvens (behöver inte vara 144 Hz) och inte tappar inställningarna efter omstart/sömnläge.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

I helgen ska jag göra ett nytt försök att gå över till Linux och jag vill köra Debian, men fönster-, och skrivbordshanterare spelar ingen roll. Det som absolut måste fungera utan problem är mina tre skärmar.

Har testat flera olika distributioner, fönster-, och skrivbordshanterare tidigare med diverse random konstigheter och eftersom många säger sig kunna köra flera skärmar utan problem under Linux, så måste det ju vara något med min hårdvara som inte fungerar ihop med Linux.

Jag har följande prylar i burken:
ASUS Prime X570-P | Ryzen 9 3900X @ 4,3 GHz | 64 GB RAM @ 3,2 GHz
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB
2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus | 500 GB Samsung 860 EVO | 250 GB Samsung 850 EVO
3 ASUS 27" @ 144 Hz

Vad ska jag byta ut för att Linux ska fungera? Och med fungera menar jag att alla tre skärmarna kör samma frekvens (behöver inte vara 144 Hz) och inte tappar inställningarna efter omstart/sömnläge.

Kör ARandR och spara skriptet till ~/.xprofile eller /etc/xprofile (om du vill ha det för alla användare). Du kan behöva ändra rättigheter på xprofile med 'chmod o+r /etc/xprofile'.

Beroende på DM kan du behöva extra konfiguration för att få inloggningen där du vill ha den.

För SDDM laddar du xrandr-skriptet genom /usr/share/sddm/scripts/Xsetup.

För GDM är det enklast att logga in, konfigurera skärmarna som du vill ha dem och sen 'cp ~/.config/monitors.xml ~gdm/.config/'.

Om du kör Wayland kan det behövas annan handpåläggning. Jag har bara kört det med Gnome och GDM, och då har det funkat att göra som ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kör ARandR och spara skriptet till ~/.xprofile eller /etc/xprofile (om du vill ha det för alla användare). Du kan behöva ändra rättigheter på xprofile med 'chmod o+r /etc/xprofile'.

Beroende på DM kan du behöva extra konfiguration för att få inloggningen där du vill ha den.

För SDDM laddar du xrandr-skriptet genom /usr/share/sddm/scripts/Xsetup.

För GDM är det enklast att logga in, konfigurera skärmarna som du vill ha dem och sen 'cp ~/.config/monitors.xml ~gdm/.config/'.

Om du kör Wayland kan det behövas annan handpåläggning. Jag har bara kört det med Gnome och GDM, och då har det funkat att göra som ovan.

Tack så mycket!

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Försökt få igång folding ett tag nu. Cpun går utan några problem. Behöver egentligen inte göra något där. Men för att få igång gpun stöter jag på några problem:

Ändrar .conf följande:

<!-- Client Control --> <fold-anon v='true'/> (removed personal info) <!-- Folding Slot Configuration --> <gpu v='true'/> <!-- Folding Slots --> <slot id='1' type='GPU'/>

Dvs, ta bort cpu helt från folding slots. Kanske måste lägga till under folding slot conf. <cpu v=false> ?
Även när det ser ut såhär så så kör ändå cpun för fullt. Gpu används inte alls. (kollar med " watch -n 0.5 nvidia-smi ")

Får inte heller igång FAHControll (Men det är inget måste eller?).
Installation via terminal:

User:~/Downloads$ sudo dpkg -i fahcontrol_7.6.21-1_all.deb Selecting previously unselected package fahcontrol. (Reading database ... 322053 files and directories currently installed.) Preparing to unpack fahcontrol_7.6.21-1_all.deb ... Unpacking fahcontrol (7.6.21-1) ... dpkg: dependency problems prevent configuration of fahcontrol: fahcontrol depends on python; however: Package python is not installed. fahcontrol depends on python-gtk2 | python-gnome2; however: Package python-gtk2 is not installed. Package python-gnome2 is not installed. dpkg: error processing package fahcontrol (--install): dependency problems - leaving unconfigured Processing triggers for gnome-menus (3.36.0-1ubuntu1) ... Processing triggers for desktop-file-utils (0.24+linuxmint1) ... Processing triggers for mime-support (3.64ubuntu1) ... Errors were encountered while processing: fahcontrol

Dold text

Eller via package manager så får jag "Error: Dependency is not satisfiable: python-gtk2|python-gnome2"

Om jag förstår rätt så är python-gtk2 och python-gnome2 som följer med fahcontrol_7.6.21-1_all.deb paketet trasiga eller något. Gör jag dpkg -i File location | så försöker den kompilera men klarar bara av en del av det. Får sedan felmeddelandet att gå in i synaptic eller göra sudo apt-get install -f. (Felmeddelandet blir om jag skulle öppna .deb filen i package manager efter terminal installation)

Har inte lyckats hitta någon annan med liknande fel vid installation, så får fråga er mer kunniga om hjälp att förstå det hela.

Skrivet av FattarNiInte:

Arch linux wiki rekommenderar "helvum" om du kör ljudsysytemet "pipewire". Jag testar det just nu på laptopen och det verkar göra det du efterlyser.
Om din dist kör "pulseaudio" istället för "pipewire" så vet jag inte men borde finnas nåt liknande för det.

Ooh, den ser lovande ut. Kör Linux Mint 20.3 för tillfället. Så det är pulseaudio där (är jag rätt säker på iallafall). Lägger till den på listan att kolla i framtiden i vilket falĺ. Funderar redan på byta dist, så har jag något mer att kolla efter vid framtida byte.

Oj vad långt inlägg det blev, hoppas det fortfarande passar in på denna tråd.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk

Som jag tolkar det så beror fahcontrol_7.6.21-1_all.deb på antingen python-gtk2 eller python-gnome2 paketen skall vara installerade. En sökning på packages.ubuntu.com verkar ge att dom två paketen fanns i Ubuntu 18.04 men tagits bort i senare utgåvor. Du kan pröva att ladda ner http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/p/pygtk/pyt... och se om det fortfarande fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Om jag förstår rätt så är python-gtk2 och python-gnome2 som följer med fahcontrol_7.6.21-1_all.deb paketet trasiga eller något. Gör jag dpkg -i File location | så försöker den kompilera men klarar bara av en del av det. Får sedan felmeddelandet att gå in i synaptic eller göra sudo apt-get install -f. (Felmeddelandet blir om jag skulle öppna .deb filen i package manager efter terminal installation)

Har inte lyckats hitta någon annan med liknande fel vid installation, så får fråga er mer kunniga om hjälp att förstå det hela.

Se
https://foldingforum.org/viewtopic.php?f=108&t=37460&p=355256...

(Det är samma på Bullseye som på Linux Mint - python-gtk2 är borttagna ur Debian/Ubuntu/Mint).

Det finns en nyare Python3-baserad version av fah-control som ska funka, men man måste bygga den från källkod:

https://github.com/cdberkstresser/fah-control

Lägg till det jag svarar på för tydlighet
Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Som jag tolkar det så beror fahcontrol_7.6.21-1_all.deb på antingen python-gtk2 eller python-gnome2 paketen skall vara installerade. En sökning på packages.ubuntu.com verkar ge att dom två paketen fanns i Ubuntu 18.04 men tagits bort i senare utgåvor. Du kan pröva att ladda ner http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/universe/p/pygtk/pyt... och se om det fortfarande fungerar.

Skrivet av gusnan:

Se
https://foldingforum.org/viewtopic.php?f=108&t=37460&p=355256...

(Det är samma på Bullseye som på Linux Mint - python-gtk2 är borttagna ur Debian/Ubuntu/Mint).

Det finns en nyare Python3-baserad version av fah-control som ska funka, men man måste bygga den från källkod:

https://github.com/cdberkstresser/fah-control

Okej, tack för hjälpen. Kommer kolla mer på det en annan dag. Fick igång det för tillfället med hjälp av Snap, behöver ändå ha det för Nordpass. Var bara att installera där och köra igång. Väldigt smidigt. Men vill ju gärna lära mig mer för framtiden! Bättre att förstå hur än "it just works".

Har ni någon bra länk på att lära sig bygga något från källkod? (vad heter det på eng? Build package from code?) Har inte gett mig in i det tidigare. Men stött på att behöva kunna det ett par gånger.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Har ni någon bra länk på att lära sig bygga något från källkod? (vad heter det på eng? Build package from code?) Har inte gett mig in i det tidigare. Men stött på att behöva kunna det ett par gånger.

Finns massor av beskrivningar för varje linuxdist, sök på "Build linux package from source" eller "build software package on Linux"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Okej, tack för hjälpen. Kommer kolla mer på det en annan dag. Fick igång det för tillfället med hjälp av Snap, behöver ändå ha det för Nordpass. Var bara att installera där och köra igång. Väldigt smidigt. Men vill ju gärna lära mig mer för framtiden! Bättre att förstå hur än "it just works".

Har ni någon bra länk på att lära sig bygga något från källkod? (vad heter det på eng? Build package from code?) Har inte gett mig in i det tidigare. Men stött på att behöva kunna det ett par gånger.

I det här fallet var det inget att bygga tydligen (det brukar det dock oftast vara när det är källkodspaket) - utan man kör bara python FAHcontrol som det står i README-filen.

Och det är det som gäller i varje specifikt fall. Läs README-filen eller INSTALL eller liknande, där ska det stå hur du bygger, kör och installerar. Det är i princip olika för varje paket beroende på vilket språk programmet är skrivet i.

Och som serafim säger, googla på typ "Build from source" så hittar du mer info.

Permalänk
Medlem

Kan någon svara på om mouse pan eller vad det kallas fungerar på Linux? Dvs när du håller in mushjulet och sedan kan åka upp och ner på webbsidor. När jag prövat tidigare har det inte fungerat, och vad jag läst mig till då var det en Windowsgrej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Kan någon svara på om mouse pan eller vad det kallas fungerar på Linux? Dvs när du håller in mushjulet och sedan kan åka upp och ner på webbsidor. När jag prövat tidigare har det inte fungerat, och vad jag läst mig till då var det en Windowsgrej.

I Firefox finns det "Autorullning" som man kan aktivera i Firefox inställningar. Vet inte om det är det du tänker på?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Har ni någon bra länk på att lära sig bygga något från källkod? (vad heter det på eng? Build package from code?) Har inte gett mig in i det tidigare. Men stött på att behöva kunna det ett par gånger.

Att bygga ett eget paket och installera det är sällan nödvändigt på en vanlig desktop-distro. Jag har nog gjort det typ tre gånger under 25 år med Linux.

Motsvarigheten till Windows ladda-ner-en-exe-och-dubbelklicka är på Linux ofta att ladda ner källkoden (git clone, eller ladda ner en zipfil) och sedan, från mappen med källkoden (där filen Makefile ligger):

./configure && make && make install

Vad som händer är egentligen helt upp till utvecklaren, men det man i de flesta fall kan förvänta sig är att det hamnar binärer i /usr/local/bin, vilket ligger i path, så att man sedan kan starta programmet.

make uninstall

i mappen med Makefile raderar binärerna igen.

Ovanstående gäller främst program skrivna i C/C++, så rådet ovan är korrekt, läs INSTALL- eller README-filen.

Det är nästan alltid att föredra att använda distens pakethanterare i stället, eller i värsta fall Flatpack och motsvarande nymodigheter.

Permalänk
Avstängd

EDIT: Fel tråd.

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

I helgen ska jag göra ett nytt försök att gå över till Linux och jag vill köra Debian, men fönster-, och skrivbordshanterare spelar ingen roll. Det som absolut måste fungera utan problem är mina tre skärmar.

Har testat flera olika distributioner, fönster-, och skrivbordshanterare tidigare med diverse random konstigheter och eftersom många säger sig kunna köra flera skärmar utan problem under Linux, så måste det ju vara något med min hårdvara som inte fungerar ihop med Linux.

Jag har följande prylar i burken:
ASUS Prime X570-P | Ryzen 9 3900X @ 4,3 GHz | 64 GB RAM @ 3,2 GHz
NVIDIA GeForce GTX 1070 8 GB
2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus | 500 GB Samsung 860 EVO | 250 GB Samsung 850 EVO
3 ASUS 27" @ 144 Hz

Vad ska jag byta ut för att Linux ska fungera? Och med fungera menar jag att alla tre skärmarna kör samma frekvens (behöver inte vara 144 Hz) och inte tappar inställningarna efter omstart/sömnläge.

@DasIch gav ett bra tips. Annars tror jag din största chans att få till det utan att behöva pilla för mycket i textfiler (om du inte känner för det, alltså) är att försöka få igång Gnome + Wayland med ditt Nvidiakort. Jag har inte erfarenhet av detta själv, men tydligen är stödet inbyggt i Ubuntu 21.10 som kom i höstas, och det är planerat för Fedora 36 som beräknas släppas i april. Andra distributioner kan ha stödet påslaget ur box, men jag är inte jättepåläst eftersom varken multiskärm eller Nvidiakort är något jag har personligt intresse av för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Kan någon svara på om mouse pan eller vad det kallas fungerar på Linux? Dvs när du håller in mushjulet och sedan kan åka upp och ner på webbsidor. När jag prövat tidigare har det inte fungerat, och vad jag läst mig till då var det en Windowsgrej.

Funkar i Manjaro/Gnome alldeles utmärkt utan någon config.
Har aldrig använt det men testade precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Nvidias drivrutiner må vara stabila men linuxkärnans drivrutinsinterface är inte stabila. Det är därför Nvidias drivrutiner ofta drabbas av problem vid uppdatering av kärnan medan dom inbakade drivrutinerna (Intel, AMD) inte drabbas.
https://www.kernel.org/doc/Documentation/process/stable-api-n...

TL;DR: Linux har valt att ta noll hänsyn till "andras" drivrutiner.

Eeh? BullS.. Varför tror du Linus gav de gröna tomtarna mitt fingret? Det är inte kärnan som är ostabil, det är dessa hemliga gubben i lådan företag som har identitetskris. De vill både äta kakan och behålla den.

Man vill inte ha mer ogranskad kod, pekandes hejvillt i olika minnesområden och sabbotera för andra. Tycker du att det är något som Linux borde anpassa sig till? Nvidia har själva valt att jobba i motvind och göra det svårt för sig. Det är INTE ett linux problem.

Om du gräver lite noggrannare så är det tusentals utvecklare som arbetar ju tillsammans på kärnan....

Om de gröna tomtarna hade hellre fokuserat på hårdvaran så hade det varit mycket bättre för alla. Ta en titt på t.ex. Intel... de har anställda som committar till linuxkärnan precis som vilka andra utvecklare som helst. Ömsesidigt jobbar både de och volontärer de åt ett och samma mål. I en chain of trust....

Väljer man köra sitt egna race, ignorera GPL licensens filosofier etc... så är det fortfarande inte Linux det är fel på.

Permalänk
Avstängd

Äsch, Funtoo som föreslogs istället för Gentoo verkar bara vara ett lekhus.
Ingen iso för att använda som installationsmedia, som dessutom länkar till gentoo:s installations-iso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Äsch, Funtoo som föreslogs istället för Gentoo verkar bara vara ett lekhus.
Ingen iso för att använda som installationsmedia, som dessutom länkar till gentoo:s installations-iso.

Vad skall man med en ISO till? Hela poängen är ju att man bygger sitt operativ system från grunden, optimerar kompilatorerna till sin hårdvara.

Till och med Gentoo diskuterade syftet med deras ISO för ett antal år, det är mer av PR jippo än något annat. Det finns gott om andra live USB's för att köra. Du kan lika väl installera Funtoo/Gentoo från en Ubuntu, Red Hat osv... för att partitionera, ladda ner Stage2 med toolchain för att kicka igång ditt bygge...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

Vad skall man med en ISO till? Hela poängen är ju att man bygger sitt operativ system från grunden, optimerar kompilatorerna till sin hårdvara.

Till och med Gentoo diskuterade syftet med deras ISO för ett antal år, det är mer av PR jippo än något annat. Det finns gott om andra live USB's för att köra. Du kan lika väl installera Funtoo/Gentoo från en Ubuntu, Red Hat osv... för att partitionera, ladda ner Stage2 med toolchain för att kicka igång ditt bygge...

För att ha nåt att boota från för att kunna göra allt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

I Firefox finns det "Autorullning" som man kan aktivera i Firefox inställningar. Vet inte om det är det du tänker på?

Nej, det är en generell grej, fungerar i Chrome, Firefox, Edge på Windows. Bara håll in mushjulet och rör musen upp och ner. Mycket enklare än att scroll-scroll-scroll-scroll.

Skrivet av Superthug:

Funkar i Manjaro/Gnome alldeles utmärkt utan någon config.
Har aldrig använt det men testade precis.

Tack, hoppas det löst sig i andra också. Tänker nog installera Fedora.

Permalänk
Skrivet av Jimi84:

Eeh? BullS.. Varför tror du Linus gav de gröna tomtarna mitt fingret? Det är inte kärnan som är ostabil, det är dessa hemliga gubben i lådan företag som har identitetskris. De vill både äta kakan och behålla den.

Man vill inte ha mer ogranskad kod, pekandes hejvillt i olika minnesområden och sabbotera för andra. Tycker du att det är något som Linux borde anpassa sig till? Nvidia har själva valt att jobba i motvind och göra det svårt för sig. Det är INTE ett linux problem.

Om du gräver lite noggrannare så är det tusentals utvecklare som arbetar ju tillsammans på kärnan....

Om de gröna tomtarna hade hellre fokuserat på hårdvaran så hade det varit mycket bättre för alla. Ta en titt på t.ex. Intel... de har anställda som committar till linuxkärnan precis som vilka andra utvecklare som helst. Ömsesidigt jobbar både de och volontärer de åt ett och samma mål. I en chain of trust....

Väljer man köra sitt egna race, ignorera GPL licensens filosofier etc... så är det fortfarande inte Linux det är fel på.

Eh? Vad är det som är BS då du håller med om det jag skrev och det som står i dokumentationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Nej, det är en generell grej, fungerar i Chrome, Firefox, Edge på Windows. Bara håll in mushjulet och rör musen upp och ner. Mycket enklare än att scroll-scroll-scroll-scroll.

Tack, hoppas det löst sig i andra också. Tänker nog installera Fedora.

Det är ett beteende som inte riktigt hittat in i Linux där scrollhjulet nedhållet brukar kopiera in innehållet i urklippsbufferten på platsen som är aktiv inmatningspunkt, ungefär som ctrl-c brukar fungera i windows (och i linux). Går säkert att ordna för den som vill.

EDIT: Hittade detta på stackexchange

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

För att ha nåt att boota från för att kunna göra allt det.

Fast poängen är att du behöver inte en Gentoo eller Funtoo ISO för det. Du kan boota vilken distro du vill.

Permalänk
Medlem

Jag hittade precis det jag ville ha i ljudväg - ändra olika applications till olika device och byta fram och tillbaka vid behov. Tydligen så har Manjaro KDE det inbyggt. Kan till och med ändra från olika tabs i firefox till olika källor. Är en Widget/plasma som är förinstallerad, heter bara audio volume. Två tabs (Device - Applications), där det är en lista med allt. Bara dra som jag vill.

Ifall någon annan letar efter liknande, men måste köra på KDE (vad jag testat hittills). Kör det nu, så får se hur det känns.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Att bygga ett eget paket och installera det är sällan nödvändigt på en vanlig desktop-distro. Jag har nog gjort det typ tre gånger under 25 år med Linux.

Motsvarigheten till Windows ladda-ner-en-exe-och-dubbelklicka är på Linux ofta att ladda ner källkoden (git clone, eller ladda ner en zipfil) och sedan, från mappen med källkoden (där filen Makefile ligger):

./configure && make && make install

Vad som händer är egentligen helt upp till utvecklaren, men det man i de flesta fall kan förvänta sig är att det hamnar binärer i /usr/local/bin, vilket ligger i path, så att man sedan kan starta programmet.

make uninstall

i mappen med Makefile raderar binärerna igen.

Ovanstående gäller främst program skrivna i C/C++, så rådet ovan är korrekt, läs INSTALL- eller README-filen.

Det är nästan alltid att föredra att använda distens pakethanterare i stället, eller i värsta fall Flatpack och motsvarande nymodigheter.

Program man bygger och installerar från källkoden uppdateras vel inte genom pakethanteraren heller? Utan man måste uppdatera programmet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonfrost:

Program man bygger och installerar från källkoden uppdateras vel inte genom pakethanteraren heller? Utan man måste uppdatera programmet själv.

Oh right. Tänkte inte på det, logiskt ändå. Men bra att ha i bakhuvudet

Edit: Hittade nu ett command som updaterar: pacman -Syu
Om jag förstått rätt så går den på AUR (Arch linux repository) och ser om det finns uppdateringar. Men då måste ju det installerade paketet finnas där. Så gäller ju inte om man hämtar det från någon annanstans.

Är inte alls van vid pacman, arch eller manjaro. Men man lär sig mycket rätt så snabbt. Just nu håller jag på att leka runt med Proton(steam och "GloriousEggRoll"), se hur bra det funkar. Är sjukt mycket mer support och progress på spelande i Linux environments än för några år sedan när jag testade sist.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghollghost:

Oh right. Tänkte inte på det, logiskt ändå. Men bra att ha i bakhuvudet

Vad jag minns av gentoo kunde man uppgradera via pakethanteraren, där den kompilerade det som skulle kompilera så en uppdatering kunde ta flera timmar