Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Installerade Manjaro på min nya Alder Lake-dator.. i5 12600k med UHD 770.
På min förra dator med UHD 630 fick jag igång hårdvaruaccelrering i firefox så det avlastar processorn. Var nöjd att det gick förhållandevis smidigt att få igång. Gjorde samma med nya datorn här nu. Funkade det? No way, eller jo, fick igång hårdvaruaccelrering men allt man kollar på på nätet blir enbart en grön bild. I VLC visar det bara mosaik och flicker, även där går det inte ens se vad klipper i fråga visar.

Tröttnade som vanligt med trasslet och har inte tid att mecka med sånt längre, så blev Windows 11 igen, tyvärr.
Tyvärr för mycket som inte funkar bra på linux desktop jämfört med Windows och Mac OS. (Obs, mer saker än ovan som gör att jag kommit fram till mitt beslut). Så Windows och Mac OS blir mina primära OS för desktop även framöver.
Fortsätter att köra linux på mina servrar, där är det perfekt. Desktop, nja än så länge.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Den dagen det är dax för att att dumpa windows 10, så kommer det bli linux.
Funderar starkt på Stage 2 Gentoo.
Det har varit den enda linux-dist jag har haft super-duper experience med.
Vill minnas jag körde med typ Gentoo 2004.1 back in the day.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Installerade Manjaro på min nya Alder Lake-dator.. i5 12600k med UHD 770.
På min förra dator med UHD 630 fick jag igång hårdvaruaccelrering i firefox så det avlastar processorn. Var nöjd att det gick förhållandevis smidigt att få igång. Gjorde samma med nya datorn här nu. Funkade det? No way, eller jo, fick igång hårdvaruaccelrering men allt man kollar på på nätet blir enbart en grön bild. I VLC visar det bara mosaik och flicker, även där går det inte ens se vad klipper i fråga visar.

Tröttnade som vanligt med trasslet och har inte tid att mecka med sånt längre, så blev Windows 11 igen, tyvärr.
Tyvärr för mycket som inte funkar bra på linux desktop jämfört med Windows och Mac OS. (Obs, mer saker än ovan som gör att jag kommit fram till mitt beslut). Så Windows och Mac OS blir mina primära OS för desktop även framöver.
Fortsätter att köra linux på mina servrar, där är det perfekt. Desktop, nja än så länge.

Hade du uppgraderat allt? Jag har aldrig nämligen haft problem med Intels integrerade grafik. Har du kollat in detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Den dagen det är dax för att att dumpa windows 10, så kommer det bli linux.
Funderar starkt på Stage 2 Gentoo.
Det har varit den enda linux-dist jag har haft super-duper experience med.
Vill minnas jag körde med typ Gentoo 2004.1 back in the day.

Gentoo har fastnat i ett träsk av förlamning.

Funtoo är det nya Gentoo, som drivs av samma ursprungliga skapare. Trötta Gentoo utvecklare kommer också över en efter en....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Gentoo har fastnat i ett träsk av förlamning.

Funtoo är det nya Gentoo, som drivs av samma ursprungliga skapare. Trötta Gentoo utvecklare kommer också över en efter en....

NixOS tycks ha fångat endel Gentoo användare också.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Hade du uppgraderat allt? Jag har aldrig nämligen haft problem med Intels integrerade grafik. Har du kollat in detta?

Fullt uppdaterat system, nyinstallerat häromdagen och sedan uppdaterat. Senaste version av firefox. Stänger jag av hw-accelrering så funkar det bra, dvs när cpun får hantera jobbet istället. Men vill kunna nyttja quicksync i webbläsaren. Har inte sett just den du länkade till, ska kolla närmare på det. Dock är ju den tråden 2 år gammal och borde rimligen inte vara aktuell längre, får man väl hoppas 🙂 Annars är väl bara det ett problem i sig, att buggar finns kvar även efter 2 år 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Fullt uppdaterat system, nyinstallerat häromdagen och sedan uppdaterat. Senaste version av firefox. Stänger jag av hw-accelrering så funkar det bra, dvs när cpun får hantera jobbet istället. Men vill kunna nyttja quicksync i webbläsaren. Har inte sett just den du länkade till, ska kolla närmare på det. Dock är ju den tråden 2 år gammal och borde rimligen inte vara aktuell längre, får man väl hoppas 🙂 Annars är väl bara det ett problem i sig, att buggar finns kvar även efter 2 år 🙂

Finns lite info här:
https://wiki.archlinux.org/title/Firefox#Hardware_video_accel...
Även om du inte kör Arch Linux så har de många bra tips i deras wiki.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Finns lite info här:
https://wiki.archlinux.org/title/Firefox#Hardware_video_accel...
Även om du inte kör Arch Linux så har de många bra tips i deras wiki.

Har gjort precis det som beskrivs i den guiden. Funkade som sagt med mitt gamla system, men dåligt med min nya setup. Även testat att uppdatera kärnan till allra senaste, samma issues.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Manjaro är hur enkelt som helst att sätta upp. Ingen större skillnad alls mot Ubuntu. Förutom att du får mycket nyare och fräschare system (paket, kärna) med Manjaro.. 🙂

Kör Ubuntu, kan hålla med om att vissa paket är lite äldre versioner, jag brukar köra flatpak om jag vill ha lite nyare versioner av paketen för där finns lite nyare versioner.

Permalänk
Medlem

Fick spader på Windows10. Så gick idag över helt. Kommer nog inte sakna det, plus att jag vill lära mig mer så ha det på min stationära kommer "tvingas" att lära mig. Får bara se om jag får ordning på FaH, ska precis ge mig in i det. Gissar på att det inte borde vara några problem

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghollghost:

Fick spader på Windows10. Så gick idag över helt. Kommer nog inte sakna det, plus att jag vill lära mig mer så ha det på min stationära kommer "tvingas" att lära mig. Får bara se om jag får ordning på FaH, ska precis ge mig in i det. Gissar på att det inte borde vara några problem

Du kommer få sätta dig in mycket i consollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

Fick spader på Windows10. Så gick idag över helt. Kommer nog inte sakna det, plus att jag vill lära mig mer så ha det på min stationära kommer "tvingas" att lära mig. Får bara se om jag får ordning på FaH, ska precis ge mig in i det. Gissar på att det inte borde vara några problem

Förlåt en okunnig men vad är "FaH"?

Permalänk
Skrivet av stgr:

Du kommer få sätta dig in mycket i consollen.

Det beror väl helt på behoven.
Om man har relativt statiska användningsområden och klarar sig med mjukvara som finns ”ur box” eller nära på kanske man aldrig ens behöver öppna en terminal, eller det räcker på sin höjd att följa en steg för steg-guide.
Har man önskemål som är mer krävande är det en fördel att kunna operativsystemet lite bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det beror väl helt på behoven.
Om man har relativt statiska användningsområden och klarar sig med mjukvara som finns ”ur box” eller nära på kanske man aldrig ens behöver öppna en terminal, eller det räcker på sin höjd att följa en steg för steg-guide.
Har man önskemål som är mer krävande är det en fördel att kunna operativsystemet lite bättre.

Har inget med ditt behov, utan du kommer garanterat behöva lära dig consollen för att lösa problem när X dött t.ex.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Har inget med ditt behov, utan du kommer garanterat behöva lära dig consollen för att lösa problem när X dött t.ex.

Sånt har inte hänt mig på åratal om jag inte först ställt till det på egen hand. Med supporterad hårdvara och arbetsflöden inom huvudfåran är Linux 100% mormorvänligt - jag har testat detta framgångsrikt.

Huvudfåran inom vilken man kan hålla sig inom GUI:t slutar lite mer abrupt än i mer etablerade skrivbordssystem, men även då klarar man sig länge på att följa guider snarare än att kunna Unix - precis som majoriteten Windowsanvändare för den delen inte ”kan” Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sånt har inte hänt mig på åratal om jag inte först ställt till det på egen hand. Med supporterad hårdvara och arbetsflöden inom huvudfåran är Linux 100% mormorvänligt - jag har testat detta framgångsrikt.

Huvudfåran inom vilken man kan hålla sig inom GUI:t slutar lite mer abrupt än i mer etablerade skrivbordssystem, men även då klarar man sig länge på att följa guider snarare än att kunna Unix - precis som majoriteten Windowsanvändare för den delen inte ”kan” Windows.

Sist jag körde linux på datorn, vid en uppdatering via pakethanteraren, så skulle nVidia-drivisarna uppdateras, slutade med att X crashade för pakethanteraren tog först bort drivisarna, och då dog pakethanteraren för X dog, slutade med att sitta i consollen för att fixa det i ett par timmar med google via telefonen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Sånt har inte hänt mig på åratal om jag inte först ställt till det på egen hand. Med supporterad hårdvara och arbetsflöden inom huvudfåran är Linux 100% mormorvänligt - jag har testat detta framgångsrikt.

Jag är varken mormor eller datorexpert, men jag har hållit på med datorer sedan 1992 (Amiga, Windows och Linux på server), och trots ihärdiga försök att gå över till Linux på skrivbordet vart och vartannat år, så tvingas jag ge upp efter max ett par dagar för att inte kasta ut datorn genom fönstret.

Jag är inte den skarpaste kniven i lådan och alla hästarna är inte kvar i stallet, men jag borde ju sålunda vara i ungefär samma klass som många mormödrar, så att påstå att Linux på skrivbordet är 100% mormorvänligt är ju bara skrattretande

Alternativt så känner jag mig förbannat kränkt

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av stgr:

Sist jag körde linux på datorn, vid en uppdatering via pakethanteraren, så skulle nVidia-drivisarna uppdateras, slutade med att X crashade för pakethanteraren tog först bort drivisarna, och då dog pakethanteraren för X dog, slutade med att sitta i consollen för att fixa det i ett par timmar med google via telefonen..

Därav vad jag skrev om supporterad hårdvara. Nvidia funkar ”nästan alltid” - åtminstone om man har vett att köra Ubuntu som är den distro där det funkar bäst, men ska man undvika problem är det Intel- eller AMD-grafik man ska ha.
Att X i sig skulle spontankrascha på ett sätt som inte löser sig med en omstart hände inte ens på 90-talet när man handhackade x11rc-filer för att få ett GUI, så länge man höll sig till grafikchip med bra stöd i kärnan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Därav vad jag skrev om supporterad hårdvara. Nvidia funkar ”nästan alltid” - åtminstone om man har vett att köra Ubuntu som är den distro där det funkar bäst, men ska man undvika problem är det Intel- eller AMD-grafik man ska ha.
Att X i sig skulle spontankrascha på ett sätt som inte löser sig med en omstart hände inte ens på 90-talet när man handhackade x11rc-filer för att få ett GUI, så länge man höll sig till grafikchip med bra stöd i kärnan.

Så för att få en dräglig tillvaro med Linux ska man köra antingen Intel eller AMD för grafik och sitta med Ubuntu? Låter verkligen som ett moget OS

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Jag är varken mormor eller datorexpert, men jag har hållit på med datorer sedan 1992 (Amiga, Windows och Linux på server), och trots ihärdiga försök att gå över till Linux på skrivbordet vart och vartannat år, så tvingas jag ge upp efter max ett par dagar för att inte kasta ut datorn genom fönstret.

Jag är inte den skarpaste kniven i lådan och alla hästarna är inte kvar i stallet, men jag borde ju sålunda vara i ungefär samma klass som många mormödrar, så att påstå att Linux på skrivbordet är 100% mormorvänligt är ju bara skrattretande

Alternativt så känner jag mig förbannat kränkt

Hur får de flesta Windows på en dator? Genom att någon som (förhoppningsvis) vet vad de gör förinstallerat och förkonfigurerat operativsystemet på en kompatibel maskin. Enbart då är Windows mormorvänligt, och då enbart så länge mormor inte envisas med att ge sig in och skruva på inställningarna eller köra malware i adminkontext.

Uppenbart har du inte köpt en dator förkonfigurerad för och med Linux, eller så har du behov som inte täcks av mainstreamfallen utvecklarna av Gnome eller KDE tänkt sig. Inget fel på det; men som jag erkände tidigare: Om dina behov inte faller inom denna huvudfåra behöver du snabbare följa guider eller lära dig hur operativsystemet fungerar i Linux än i Windows.

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Så för att få en dräglig tillvaro med Linux ska man köra antingen Intel eller AMD för grafik och sitta med Ubuntu? Låter verkligen som ett moget OS

Kör du GPU:er från tillverkare som samarbetar med Linuxutvecklarna får du en bättre upplevelse i Linux - och Ubuntu är de som bäst samarbetar med Nvidiautvecklarna för att kompensera för deras envetenhet att inte följa reglerna som finns.

Och ja; Ubuntu är troligen (tillsammans med Fedora, som dock inte uppmuntrar Nvidias beteende) den mest mogna skrivbordsdistributionen av Linux: Det finns många andra att välja mellan men då får du räkna med att de inte lagt ner lika mycket jobb på att få allt att ”bara funka”. Linux ger dig valfrihet på ett sätt Windows inte gör, på gott och ont.

Permalänk
Medlem

Det tar ganska mycket tid att vänja sig med ett operativsystem man inte är van med. Alla klarar sig hyfsat att klicka runt på ett skrivbord men ska man använda det mera aktivt så får man ha lite tålamod för att vänja sig helt enkelt. Jag kan bli ganska frustrerad om jag testar någon ny version av Windows, särskilt som jag inte längre är jättevan med Windows efter 10+ år på Linux. Men det tog nog 2-3 år innan jag blev någorlunda van med Linux när jag bytte från Windows.

Så man får räkna med frustration. Men jag ångrar inte att jag bytte. Känner mycket större frihet i Linux. Kan göra saker som jag vill, inte som Microsoft vill att jag ska göra.

Det som fick mig att byta till Linux var frustrationen när Windows Vista kom. Då bestämde jag mig att ersätta Windows med Linux. Har inte blivit så helt och hållet men hemmavid använder jag Linux till 95%. På jobbet måste jag använda Windows tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hur får de flesta Windows på en dator? Genom att någon som (förhoppningsvis) vet vad de gör förinstallerat och förkonfigurerat operativsystemet på en kompatibel maskin. Enbart då är Windows mormorvänligt, och då enbart så länge mormor inte envisas med att ge sig in och skruva på inställningarna eller köra malware i adminkontext.

Uppenbart har du inte köpt en dator förkonfigurerad för och med Linux, eller så har du behov som inte täcks av mainstreamfallen utvecklarna av Gnome eller KDE tänkt sig. Inget fel på det; men som jag erkände tidigare: Om dina behov inte faller inom denna huvudfåra behöver du snabbare följa guider eller lära dig hur operativsystemet fungerar i Linux än i Windows.

Jag är utvecklare och det är det jag pysslar med i första hand (C# och PHP) och jag tycker mig inte ha någon konstig hårdvara (se signatur), men det jag inte får att fungera på Linux och som är en absolut förutsättning för att använda det är uppsättningen med tre skärmar (exakt likadana). Har testat olika distributioner, skrivbordshanterare och fönsterhanterare och allt vad det heter, men alla har olika problem. I Windows fungerar det out-of-the-box...

Jag gillar verkligen Linux och vill att det ska vara ett alternativ till Windows, som blir långsammare för varje ny version och till viss del även sämre, men som sagt - jag lyckas inte få Linux att fungera ens drägligt på min dator. Men jag öppen för förslag på hårdvara med motsvarande prestanda som jag har idag, som fungerar med Linux

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Jag har sedan starten på slutet av 90-talet (ca 1996 - 97) kört:

Slakware
Red Hat
Mandrake
SuSe
Debian
Gentoo (Jag var med och betatestade en tidig release)
Ubuntu (Gillar jag inte alls, för mycket av det jag inte gillar plus att jag nu hör om ads)
Arch Linux

På de 7 Laptops och 6 Stationära / Servers jag har hemma kör jag idag endast Debian och Arch Linux på 3 - 4 av dom.
Resten är Windows 7 och Win 10. Jag tycker man behöver Linux lika mycket som Windows, beroende på vad man gör med datorn. Mer än bara surf och spel så att säga.

Ja, Linux funkar smidigt på långsammare CPUer och med bara 4 GB, faktiskt. Jag spelar även äldre spel i Wine / WineHQ (PlayOnLinux).

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du kommer få sätta dig in mycket i consollen.

Att fixa upp grunden var hur enkelt som helst. Satt bara en kort stund igår kväll.

Håller med dig med att det är bra att lära sig använda det genom konsollen, om något krånglar eller man vill ändra något är det värt att veta hur det funkar istället för att leta upp guider varje gång man vill göra x sak. Inget fel med det givetvis, men är min preferens.

Skrivet av serafim:

Förlåt en okunnig men vad är "FaH"?

FaH = Folding at Home - kort förklarat, använda sin gpu/cpu till att hjälpa forskning.
foldingathome hemsida om du vill lära dig mer!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghollghost:

FaH = Folding at Home - kort förklarat, använda sin gpu/cpu till att hjälpa forskning.
foldingathome hemsida om du vill lära dig mer!

Ah, jag borde ha fattat men det satt långt inne. Jag vet vad det är och har gjort det vid flera tillfällen men gör det inte just nu. Det var inte svårt att få igång det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag är utvecklare och det är det jag pysslar med i första hand (C# och PHP) och jag tycker mig inte ha någon konstig hårdvara (se signatur), men det jag inte får att fungera på Linux och som är en absolut förutsättning för att använda det är uppsättningen med tre skärmar (exakt likadana). Har testat olika distributioner, skrivbordshanterare och fönsterhanterare och allt vad det heter, men alla har olika problem. I Windows fungerar det out-of-the-box...

Jag gillar verkligen Linux och vill att det ska vara ett alternativ till Windows, som blir långsammare för varje ny version och till viss del även sämre, men som sagt - jag lyckas inte få Linux att fungera ens drägligt på min dator. Men jag öppen för förslag på hårdvara med motsvarande prestanda som jag har idag, som fungerar med Linux

Kan inte se signatur på mobilen?
Vet inte vad du har för problem med 3 identiska skärmar, KDE eller GNOME med Wayland borde fungera.
Kör själv 3 skärmar med KDE (2x 1440p med olika Hz och en 1080p TV) Det fungerar men har lite vassa hörn ibland, då jag inte har TVn igång varje gång. Fönster flyttar runt beroende på om jag startar 2 eller alla 3 skärmar.

AMD o Intel GPU fungerar utan problem, kommer inte köpa GPUer ifrån Nvidia då dom strular och har konstiga fenomen för mig.
En burk med ett GT1030 vägrade fungera helt plötsligt, bytte dist och allt fungerar att köra ifrån USB, men efter installation blev det bara svart skärm.
Har inte hunnit felsöka än, utan bytte till ett HD5450 och det bara funkar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ah, jag borde ha fattat men det satt långt inne. Jag vet vad det är och har gjort det vid flera tillfällen men gör det inte just nu. Det var inte svårt att få igång det.

Ah, nice. Fick annat att pilla med idag så blev inte att jag kollade mer på det.

För att prata mer om linux så uppskatar jag det mer och mer. Har gått från och till i omgångar. Men tror det blir mitt vanliga OS. Kanske blir att man installerar win10 vid sidan om, ifall något program man kan behöva i framtiden.

Är det någon som har koll på olika ljud-mixers eller mer inställningar för ljud? Har testat Qas mixer än så länge. Det jag vill ha är att välja olika källor för olika utgångar. Typ så man kan flytta över, säg webläsaren från högtalare till hörlurar. Veromix verkar kunna göra något liknande men finns bara som plasmoid(?). Har ingen preferens om det är gui eller ej.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

AMD o Intel GPU fungerar utan problem, kommer inte köpa GPUer ifrån Nvidia då dom strular och har konstiga fenomen för mig.
En burk med ett GT1030 vägrade fungera helt plötsligt, bytte dist och allt fungerar att köra ifrån USB, men efter installation blev det bara svart skärm.
Har inte hunnit felsöka än, utan bytte till ett HD5450 och det bara funkar.

Det där låter inte som problem med Nvidia utan antingen SBS eller klåpare som konfigurerat distributionen. Nvidias drivrutiner är stabila. Svart skärm efter installation är typiskt för distros som inte kan konfigurera systemet ordentligt för att använda Nvidia-kort.
Tyvärr är det vanligt hos många distros som lider av freetardism. Det funkar som så att de bryr sig inte om att konfigurera distron ordentligt för Nvidia är inte "friiiii-ahhh!", och när det inte funkar skyller de på Nvidia och tycker alla ska byta till sämre hårdvara istället.
Vanligaste orsaken till dylika problem är, enligt min erfarenhet, att kernel modesetting inte är korrekt konfigurerat. Det löser man genom att boota med 'nomodeset=1' och antingen fixa kms eller låta det vara (varpå det inte funkar att köra Wayland, vilket kan behöva inaktiveras med DE's some Gnome).

Ps. Många distros installerar bara Nouveau-skiten men det brukar vara samma problem som ovan - inkorrekt modesetting. Bara boota med 'nomodeset=1' och installera Nvidias drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av ghollghost:

Ah, nice. Fick annat att pilla med idag så blev inte att jag kollade mer på det.

För att prata mer om linux så uppskatar jag det mer och mer. Har gått från och till i omgångar. Men tror det blir mitt vanliga OS. Kanske blir att man installerar win10 vid sidan om, ifall något program man kan behöva i framtiden.

Är det någon som har koll på olika ljud-mixers eller mer inställningar för ljud? Har testat Qas mixer än så länge. Det jag vill ha är att välja olika källor för olika utgångar. Typ så man kan flytta över, säg webläsaren från högtalare till hörlurar. Veromix verkar kunna göra något liknande men finns bara som plasmoid(?). Har ingen preferens om det är gui eller ej.

Arch linux wiki rekommenderar "helvum" om du kör ljudsysytemet "pipewire". Jag testar det just nu på laptopen och det verkar göra det du efterlyser.
Om din dist kör "pulseaudio" istället för "pipewire" så vet jag inte men borde finnas nåt liknande för det.