Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilka skruvar för att montera SSD i Dell Precision 7510

Permalänk

Vilka skruvar för att montera SSD i Dell Precision 7510

Hej på er klockare!

Jag har skaffat en extra disk (SATA) till en laptop av modell enligt rubriken. Det följde inte med skruvar, och det sitter inga i chassit. Disken ska monteras i ett fäste som sen skruvas fast i chassit. Skruvarna för att fästa fästet i chassit finns, men inte för att fästa disken i fästet. Så nu undrar jag, vad ska det vara för skruvar? Om någon vet så droppa gärna en rad!

Om det är till någon hjälp att se, så finns det en video av en snubbe som byter disk här:

https://youtu.be/wfhtuZOo5Uc?t=335

Han hade redan en disk i sin burk dock, därav fanns skruvar. Jag har bara disk i m2-slotten sedan tidigare.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Fäst den med dubbelhäftande tejp.
Annars är det m-3 skruvar du behöver typ 2,5mm långa brukar det väl vara men de är dyra att köpa löst/styckvis och tejp är enkelt.

Hade kollat på fel skruv, hittade en ritning jag postade nedan i en ny post
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fäst den med dubbelhäftande tejp.
Annars är det m-2 skruvar du behöver typ 2,5mm långa brukar det väl vara men de är dyra att köpa löst/styckvis och tejp är enkelt.

Jag släpar runt på burken rätt mycket så jag vill skruva fast den. Fästet sitter så att det "hänger fritt" bortsett att det är skruvat, så jag tror inte det blir stadigt nog att tejpa just i det här chassit.

m2-skruvar var det jag fick träff på när jag googlade efter det, men jag kom inte till några officiella sidor, så jag litade inte riktigt på det. Hittade visssa som påstod 3mm m2, och vissa 2,5mm. Är du säker på att det är 2,5mm jag vill ha?

Permalänk

Vad han sa! :)

Skrivet av mrqaffe:

Fäst den med dubbelhäftande tejp.
Annars är det m-2 skruvar du behöver typ 2,5mm långa brukar det väl vara men de är dyra att köpa löst/styckvis och tejp är enkelt.

Hänvisar till detta inlägg Vilken skruv är M.2-skruv

dessutom är jag säker på att det M.2 skruv passar på 2.5" Diskar/ssd

Permalänk
Skrivet av mr marvin:

Hänvisar till detta inlägg Vilken skruv är M.2-skruv

dessutom är jag säker på att det M.2 skruv passar på 2.5" Diskar/ssd

Den där skummade jag i min jakt redan innan jag startade en egen tråd.

Permalänk

Webhallen har din skruv :)

Skrivet av KalleKlockare:

Den där skummade jag i min jakt redan innan jag startade en egen tråd.

Så vad vill du ha för svar då ;)? Om vilka skruvar som du ska ha? M.2 är bara en typ av skruv, m2 är något helt annat, men ( . ) märker betäckningen
Här kan du beställa ett litet kit Webhallen M.2 Skruv

Permalänk
Medlem

Är ni säker att det är M2 skruvar?
Jag mäter de skruvar som passar i min Intel SSD till 3mm, vilket borde bli M3, eller?

Permalänk

m.2 Skruvar till 2.5" diskar

Skrivet av henkiii:

Är ni säker att det är M2 skruvar?
Jag mäter de skruvar som passar i min Intel SSD till 3mm, vilket borde bli M3, eller?
https://i.imgur.com/2xKQ645.jpg

Som jag skrev ovan, m.2 Skruvar passar till 2.5 Diskar,
M3 Skruvar brukar till 99% vara till HDD diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr marvin:

Som jag skrev ovan, m.2 Skruvar passar till 2.5 Diskar,
M3 Skruvar brukar till 99% vara till HDD diskar.

Jag har väl en udda sata ssd och en udda M.2 disk i så fall, för den som jag monterar min M.2 disk (till vänster) med är ordentligt ynklig jämfört med den som passar i 2,5" ssdn (till höger).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKlockare:

Den där skummade jag i min jakt redan innan jag startade en egen tråd.

Har du fått tag i några?
Om inte kan du pm:a mig din adress så skickar jag över några imorn,
jag tar med till jobbet ifall du fortfarande behöver så slänger jag iväg dem någon gång på lunchen.

Permalänk

Verkar som vi båda har rätt.

Skrivet av henkiii:

Jag har väl en udda sata ssd och en udda M.2 disk i så fall, för den som jag monterar min M.2 disk (till vänster) med är ordentligt ynklig jämfört med den som passar i 2,5" ssdn (till höger).

https://i.imgur.com/tYyE8Dp.jpg

Diverse SSD 2.5" använder sig utav M.2 Skruvar men till din SSD så stämmer det med 3mm (m3)
Original Intel M2 ( men M3)

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska tydligen vara M3 och hålen är minst 2,5 eller 3 gängvarv djupa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr marvin:

Diverse SSD 2.5" använder sig utav M.2 Skruvar men till din SSD så stämmer det med 3mm (m3)
Original Intel M2 ( men M3)

Jag hittade en gammal 3,5 disk att prova skruv i, och den som passade där var lite större än 3mm.
Men framförallt är har gängorna eller vad det heter lite grövre lutning.
Tog en till bild.

Permalänk

haha jävlar skruvas asså

Permalänk
Medlem

Som andra här sagt så ska det vara M3, men om jag inte missminner mig så behöver de ha en plattare skalle än vad som är standard. Tejp duger alldeles utmärkt, det kommer sitta stadigt så länge den datorn håller.

Kom ihåg att uppdatera BIOS i den också, 7510 var lite av ett problembarn i början men senaste BIOS avhjälper en hel del av de felen.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Om det är skruvar som passar en vanlig 2,5" SSD, fast med extra platt skalle, som önskas så har jag något tiotal liggande. Om det är av intresse, PMa namn och adress samt antal som behövs så kan jag skicka dem på torsdag.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av mr marvin:

Så vad vill du ha för svar då ;)? Om vilka skruvar som du ska ha? M.2 är bara en typ av skruv, m2 är något helt annat, men ( . ) märker betäckningen
Här kan du beställa ett litet kit Webhallen M.2 Skruv

Jag har inte ens noterat punkten tidigare! Jag trodde att det var m2-skruvar (storleksstandard). Men det här är något special för diskar alltså?

Skrivet av jensvo:

Har du fått tag i några?
Om inte kan du pm:a mig din adress så skickar jag över några imorn,
jag tar med till jobbet ifall du fortfarande behöver så slänger jag iväg dem någon gång på lunchen.

Tack, men jag vill bara veta vad det ska vara för skruv.

Skrivet av JamesBanana:

Som andra här sagt så ska det vara M3, men om jag inte missminner mig så behöver de ha en plattare skalle än vad som är standard. Tejp duger alldeles utmärkt, det kommer sitta stadigt så länge den datorn håller.

Kom ihåg att uppdatera BIOS i den också, 7510 var lite av ett problembarn i början men senaste BIOS avhjälper en hel del av de felen.

Usch, specialgrejer alltså? Kanske skulle satsa på den där tejprullen ändå...

BIOS har jag redan blivit tvungen att uppdatera. Windows startade upp med svart skärm och förblev svart. Blev så från ingenstans, men med nytt BIOS blev det bra igen. Men det var ett par år sedan, rekommenderar du ytterligare uppdatering?

Skrivet av PeCe:

Om det är skruvar som passar en vanlig 2,5" SSD, fast med extra platt skalle, som önskas så har jag något tiotal liggande. Om det är av intresse, PMa namn och adress samt antal som behövs så kan jag skicka dem på torsdag.
https://i.ibb.co/KGHzFLC/m3x4.jpg

Tack, men jag är bara ute efter att veta vad det ska vara för skruv. Men eftersom det verkar vara special special så börjar jag luta åt att göra det som först föreslogs och tejpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKlockare:

BIOS har jag redan blivit tvungen att uppdatera. Windows startade upp med svart skärm och förblev svart. Blev så från ingenstans, men med nytt BIOS blev det bra igen. Men det var ett par år sedan, rekommenderar du ytterligare uppdatering?

Har du inte senaste så passa på att köra in det. Är ju väldigt smidigt att uppdatera på Dells grejer, så ingen större idé att låta bli.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician