Permalänk

Hybridfiber?

Hej!

Blev sugen på Tele 2's black week-erbjudande om 1gbit för 299kr/mån i 24 mån. Ringde min nuvarande leverantör som förklarade att Tele2 använder hybridfiber - alltså bredbandssignal och tv-signal i ett. Detta medförde risk för avbrott och störningar, till skillnad från en ren fibersignal, som min nuvsrande leverantör har. Just den kundtjänstmedarbetaren kunde inte säga något om frekvens på avbrott eller störningar. Har inte haft ett avbrott på 3 år med nuvarande leverantör och om det är mer säkert mot störningar och avbrott med en ren fibersignal så behåller jag hellre nuvarande leverantör.

Någon som har någon kunskap om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmor Anka:

Hej!

Blev sugen på Tele 2's black week-erbjudande om 1gbit för 299kr/mån i 24 mån. Ringde min nuvarande leverantör som förklarade att Tele2 använder hybridfiber - alltså bredbandssignal och tv-signal i ett. Detta medförde risk för avbrott och störningar, till skillnad från en ren fibersignal, som min nuvsrande leverantör har. Just den kundtjänstmedarbetaren kunde inte säga något om frekvens på avbrott eller störningar. Har inte haft ett avbrott på 3 år med nuvarande leverantör och om det är mer säkert mot störningar och avbrott med en ren fibersignal så behåller jag hellre nuvarande leverantör.

Någon som har någon kunskap om detta?

Det är så mycket bullshit att du kan gödsla med det...
Ja det går TV signaler via fibern och din router kommer separera signalerna till var sin.
Men att det skulle påverka avbrott eller störningar är inte alls sant. Kapaciteten i fibern är mångdubbel vad som krävs för att föra över allt detta.

Sen hur Tele2 är som leverantör låter jag vara osagt, de kanske har kassa servers. Men det har inget med själva fibern och göra..

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

I den mån Tele2 använder ”hybridfiber” så antar jag att man menar leverans av internet över koaxialkabel, vilket är vad som finns i de gamla ComHem-näten som Tele2 har köpt.

Tele2 i ett vanligt stadsnät kör samma teknik som alla andra leverantörer i samma stadsnät, vilket är fiber.

Har du ens koaxialkabel indraget i din bostad, ”tre hål i väggen”? Det förekommer bostäder med både koaxial och fiber som båda är aktiva, men det är ovanligt.

Säljaren du pratade med snackade skit.

Nackdelen med ett koaxialnät är att det är seriekopplat mellan lägenheter, så klipper man kabeln i sin lägenhet sänker man nätet för sina grannar. Men det är alltså troligtvis helt orelevant i ditt fall eftersom du uppenbarligen har fiber idag.

Permalänk

Tack för väldigt snabb respons! Ja jag har aldrig hört om detta förut, kanske därför det mer är BS. Men tanken på störningar och avbrott är inte direkt lockande med småbarn som konsumerar lagom med skärm.

Bor i villa så har inte tre hål i väggen här, bara en fiberkabel in till mediaomvandlaren. Det är via Telias öppen fiber och ingen koaxial, enbart fibersignal in via en kabel.

Men fint, då var nog detta löst, ska meditera överTele2 som leverantör så får vi se, stort tack!!

Permalänk
Medlem

hybridfiber har jag aldrig hört talas om, de kanske menar deras "fiber"-coax. Vilket egentligen bara är vanligt internet Kabel-TV. Vilket såklart inte kan tävla mot en riktig fiber.

Permalänk
Medlem

Flera frekvenser använder sig alla leverantörer av.
Något "hybrid fiber" som skulle påverka dig som slutkund existerar inte.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

hybridfiber har jag aldrig hört talas om, de kanske menar deras "fiber"-coax. Vilket egentligen bara är vanligt internet Kabel-TV. Vilket såklart inte kan tävla mot en riktig fiber.

Detta är bara rent "säljspråk", ett tag så sålde Phonera Comhems kabeltv-internet mot företagskunder under liknande men då kallade det för "koax-fiber", rent lurendrejeri men å andra sidan så existerar inte Phonera längre som en operatör. Koaxialt är koaxialt likväl som fiber är fiber, hur löjligt som helst att kallat det annat.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pitr-:

Detta är bara rent "säljspråk", ett tag så sålde Phonera Comhems kabeltv-internet mot företagskunder under liknande men då kallade det för "koax-fiber", rent lurendrejeri men å andra sidan så existerar inte Phonera längre som en operatör. Koaxialt är koaxialt likväl som fiber är fiber, hur löjligt som helst att kallat det annat.

Det kommer iaf in till nod som fiber;)

Permalänk

Som andra skriver här.

1. Säljaren blåser dig.
2. Säljaren är helt okunnig.

Coaxial består av en kopparkärna som leder ström.
Fiber består av en glaskärna som leder ljus.

De två går ej att kombinera.
Vad som troligen menas med "hybrid" är att det kommer fiber inkommande till fastigheten, vilken termineras i någon form av enhet, därefter leds det via coaxialkabel vidare till dig som användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det kommer iaf in till nod som fiber;)

Ja det är ju sant förstås. Vi har ju fiber-koax, fiber-DSL, fiber-radiolänk, någon jag har missat?

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ja det är ju sant förstås. Vi har ju fiber-koax, fiber-DSL, fiber-radiolänk, någon jag har missat?

"Fiberradiolänk" är väl det som marknadsfördes som "luftfiber", men jag tycker det är värt att nämna ändå för det sätter liksom fingret på vilket hittepå det är med de här namnen som marknadsföringsfolket hittar på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pitr-:

Ja det är ju sant förstås. Vi har ju fiber-koax, fiber-DSL, fiber-radiolänk, någon jag har missat?

Skrivet av evil penguin:

"Fiberradiolänk" är väl det som marknadsfördes som "luftfiber", men jag tycker det är värt att nämna ändå för det sätter liksom fingret på vilket hittepå det är med de här namnen som marknadsföringsfolket hittar på.

Skulle vara luftfiber då, vadfan är det? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Skulle vara luftfiber då, vadfan är det? 😂

Det är väl när en bomullströja fladdrar i vinden? 😂

Permalänk
Medlem

Kom över någon artikel för ett tag sedan om Vodafone eller Virgin i UK där man levererade fiber till huset. Sedan konverterade detta till RF och Coax, som sedan gick till vanligt kabel-modem. Helt vansinnigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Kruskakli är också väldigt fiberikt (40%) man kan skicka med en säck så kan man kalla allt fiber nånting
https://www.berteqvarn.se/media/1970/450010-ekologiskt-kruska...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad menar de med detta i deras 1000 Mbit abonnemang?
Skicka filer i 50-100 Mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det förekommer bostäder med både koaxial och fiber som båda är aktiva, men det är ovanligt.

Det är väl rätt vanligt?
Många som hade kabel-TV i städer och senare fick fiber indraget.
Jag bor i en lägenhet med både Koax och Fiber. Skulle aldrig få för mig att välja koax före fiber dock.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RinoKovik:

Vad menar de med detta i deras 1000 Mbit abonnemang?
Skicka filer i 50-100 Mbit/s

Ja att du inte har samma hastighet upp som ner.
Ladda hem på steam = 125Mb/s
Streama på Twitch = 6,25-12,5Mb/s

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ja det är ju sant förstås. Vi har ju fiber-koax, fiber-DSL, fiber-radiolänk, någon jag har missat?

Du missade fiber-brevduva

https://datatracker.ietf.org/doc/html/rfc2549

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Bättre var det när man satt på fiber-modem på 90talet!