Vad är, eller var, ditt minst omtyckta ämne i skolan?

Permalänk
Medlem

Tyska ,tyska ,tyska...

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

När jag gick i skolan för sextio år sedan, så hann vi aldrig fram till 1900-talet i historieundervisningen.

Intressant sidospår, när går något över från samhällskunskap till historia? För 60 år sedan var det 60 år sedan 1900 talet började, så kan ju tycka att det är ganska rimligt att inget av 1900 talet var historia på 1960, på samma sätt som 1960 talet inte är historia idag ( som jag tänker iaf).

Var gränsen går vet jag dock inte, andra världskriget skulle jag nog klassa till historia, kanske 50 år intervaller efter 50 år, så 1900-1950 blev "historia" år 2000?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Avstängd

Tristast i högstadiet var nog matte, jag tröttnade rätt rejält på ämnet när man började använda miniräknare. Det var mycket roligare när man räknade på papper i mycket snabb hastighet.
Matte B var också ett av de tristaste för vi hade en lärare utan vidare entusiasm, även hon förstås var duktig, men att vara lärare är delvis att spela teater.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Idrott. Alldrig varit särskillt intresserad så inte varit vältränad heller. Inte som klasskamrater som var på fotbollsträning 4 där i veckan.
Idrott i ssig kan vara kul om man håller det till rätt nivå. Men att få betyg i det är det mest idiotiska som finns.
Kom ihåg innebandy l gymnasiet som skulle betygsättas på hur man rörde sig och placera sig, lagspel liksom. Men alla sprang som yra höns och jagade bollen som en exalterad hund. Men ändå får man slutbetyg för man försökte spela på riktigt för att man inte är "aktiv nog i spel med boll". Jah låg ändå och kippade efter andan efter att ha försökt hålla mig öppen för passning i 20 min.
Var man inte fysisk tränad innan så var man dömd till dålig erfarenhet och sketna betyg.

Samhälls ämnen var också rätt tradiga men gick ju iallafall att tugga sig igenom med tid och effort.
Tror aldrig jag hade nått c i idrott även om jag hade börjat träna 4 dagar i veckan sen dag ett på gymnasiet. Det går liksom inte att matcha någon som spelat fotboll sen de var 5.
Förstörde stor del av min vad som gjorde skolan någolunda kul.
Sen att det alltid är samma lärare som var i matten var också irriterande för då har man samma snubbe som man redan ogillar, så känns som han alltid var extra hård mot de som var dåliga på idrott i matten även om det var mitt bästa ämne. Fanns flera idrotts knuttar som bara gled igenom matten, visste det var rätt kassa men bra betyg fick de även med mediokra prov resultat

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Tyska ,tyska ,tyska...

Tyvärr har du rätt. Jag har studerat tyska i otroliga 60 år! Jag förstår språket och har även jobbat där. Men grammatiken är hopplös. Jag kunde den teoretiskt tidigare men man hinner inte när man pratar.

Permalänk
Medlem

Med facit i hand, så tror jag det mesta hänger på läraren, hur mycket hon/han kan väcka mitt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Idrott. Alldrig varit särskillt intresserad så inte varit vältränad heller. Inte som klasskamrater som var på fotbollsträning 4 där i veckan.
Idrott i ssig kan vara kul om man håller det till rätt nivå. Men att få betyg i det är det mest idiotiska som finns.
Kom ihåg innebandy l gymnasiet som skulle betygsättas på hur man rörde sig och placera sig, lagspel liksom. Men alla sprang som yra höns och jagade bollen som en exalterad hund. Men ändå får man slutbetyg för man försökte spela på riktigt för att man inte är "aktiv nog i spel med boll". Jah låg ändå och kippade efter andan efter att ha försökt hålla mig öppen för passning i 20 min.
Var man inte fysisk tränad innan så var man dömd till dålig erfarenhet och sketna betyg.

Samhälls ämnen var också rätt tradiga men gick ju iallafall att tugga sig igenom med tid och effort.
Tror aldrig jag hade nått c i idrott även om jag hade börjat träna 4 dagar i veckan sen dag ett på gymnasiet. Det går liksom inte att matcha någon som spelat fotboll sen de var 5.
Förstörde stor del av min vad som gjorde skolan någolunda kul.
Sen att det alltid är samma lärare som var i matten var också irriterande för då har man samma snubbe som man redan ogillar, så känns som han alltid var extra hård mot de som var dåliga på idrott i matten även om det var mitt bästa ämne. Fanns flera idrotts knuttar som bara gled igenom matten, visste det var rätt kassa men bra betyg fick de även med mediokra prov resultat

Har skräckminnen från den tiden. Här tycker jag att läraren skall ägna sig åt de svagaste eleverna och få dem att komma igång och tycka att det är kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Utan tvekan Kemi. Fattade aldrig vad mol var och kommer aldrig förstå det.

Lyckades ändå tragla mig genom natur för att komma vidare, men fan det var på håret. Satt ensam och skrev omtenta för att skrapa ihop ett godkänt.

Det gör inget att du inte lärde dig vad en mol är, definitionen ändrades 2018 ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Idrott. Alldrig varit särskillt intresserad så inte varit vältränad heller. Inte som klasskamrater som var på fotbollsträning 4 där i veckan.
Idrott i ssig kan vara kul om man håller det till rätt nivå. Men att få betyg i det är det mest idiotiska som finns.
Kom ihåg innebandy l gymnasiet som skulle betygsättas på hur man rörde sig och placera sig, lagspel liksom. Men alla sprang som yra höns och jagade bollen som en exalterad hund. Men ändå får man slutbetyg för man försökte spela på riktigt för att man inte är "aktiv nog i spel med boll". Jah låg ändå och kippade efter andan efter att ha försökt hålla mig öppen för passning i 20 min.
Var man inte fysisk tränad innan så var man dömd till dålig erfarenhet och sketna betyg.

Samhälls ämnen var också rätt tradiga men gick ju iallafall att tugga sig igenom med tid och effort.
Tror aldrig jag hade nått c i idrott även om jag hade börjat träna 4 dagar i veckan sen dag ett på gymnasiet. Det går liksom inte att matcha någon som spelat fotboll sen de var 5.
Förstörde stor del av min vad som gjorde skolan någolunda kul.
Sen att det alltid är samma lärare som var i matten var också irriterande för då har man samma snubbe som man redan ogillar, så känns som han alltid var extra hård mot de som var dåliga på idrott i matten även om det var mitt bästa ämne. Fanns flera idrotts knuttar som bara gled igenom matten, visste det var rätt kassa men bra betyg fick de även med mediokra prov resultat

Sådant där bygger på idébilden jag levde med som barn, att sport är för onda människor.
Det är ändå bara mobbare som sysslar med sport, så varför ska jag beblanda mig i så onda sysslor?

Permalänk
Inaktiv

Farmakologi och läkemedelsräkning (är 7,5 hp på sjuksköterskeutbildningen), det underlättar inte att man måste ha alla rätt i läkemedelsräkningstentorna.

På gymnasienivå, solklart matte. Ja, ni ser kanske sambandet här.

Permalänk
Medlem

religion, dravel

Permalänk
Hedersmedlem

Matte, helt klart. Hade tyvärr aldrig någon bra lärare. Jag hade lätt utbildat mig till något inom STEM om jag haft bättre lärare. Det var först på sena år genom Khan Academy som jag insåg att det ju var ett kul och intressant ämne. Kemi fysik och biologi har alltid intresserat mig

Permalänk
Medlem

Samhällsämnena i allmänhet, sättet skolan testar på gör att de ämnena är helt meningslösa. Det vi faktiskt hade kunnat använda kunskapen till uteblir. Naturvännens lider av samma examinationsproblematik men där är det man lär sig å andra sidan sådant som kan appliceras bredare i framtiden.

Permalänk
Avstängd

Jag hade alltid ganska lätt för mig i skolan, inte att jag är något geni på något sätt men jag behövde i princip aldrig anstränga mig, plugga, utan det räckte att hänga med på lektionerna. Matte är logik och det tycker jag är rätt lätt, historia och liknande är segare för det är ofta väldigt tråkigt, men kraven var liksom inte så höga heller. Engelska fick man ju gratis från TV och så, och svenskan var ju också på ganska låg nivå. Jag lärde mig exempelvis inte reglerna i grammatik förrän ganska sent men de behövdes ju inte när man hade en känsla för vad som var rätt.

Men på högstadiet var vi tvungna att läsa ett tredje språk och jag körde på franska. För mig var det sjukt svårt, såg inte logiken och uttalet var ju skitsvårt. Framför allt så handlade det nog om att franska inte var något jag hörde i vardagen eller så, men fortfarande tycker jag sällan hur ett ord uttalas skiljer sig väldigt mycket från hur det stavas. Ett långt ord på papper borde också vara långt i talspråk, men så är det ju inte på franska. Hoppade av efter ett år i alla fall och fick istället läsa "svenska kommunikation" tillsammans med de övriga stolpskotten som inte fixade språk.

Permalänk
Medlem

Religion på lågstadiet. Hade en djupt troende kristen klassföreståndare. Dels var det i princip ren kristendomslära, dels var jag redan i den åldern ett starkt ifrågasättande barn. Ständiga konflikter med läraren när jag ifrågasatte hennes påståenden.

Gymnastik genom hela grund- och gymnasieskolan. Bollrädd och avskyr lagidrott, så jobbigt när 97 procent av all gympatid var lagsport med boll. Hatade det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Matematik med hästlängder

Permalänk
Medlem

Kan inte välja ämne. Var skoltrött redan innan jag började ettan. Hatade allt med skolan.

Mycket hade att göra med lärare också. De hade sina favoriter, de som kunde mer och visste mer än "vi andra". Från fyran och framåt blev jag mobbad. Inte så mycket fysiskt utan mer psykiskt och det bidrog inte till mycket. Lågstadielärarinnan var djupt troende. Mellanstadieläraren likaså, han var kantor utöver lärare. Hans ansiktsfärg när det var sexualundervisning var nära tomatnivå.

Läste aldrig på inför prov eller så vilket gav mig redigt kassa betyg. Kom in på linje i gymnasiet jag inte valde själv utan det var det enda mitt betyg "gav mig". Verkstadsmekanisk utbildning. Hamnade i en klass där grabbarnas primära uppgift var att göra knivar och kaststjärnor när läraren inte såg det. Fick en alkoholist som lärare år två så han satt och sov på kontoret i fyllan. Sprit i sin garderob i lokalen. Smackandes på askar av Läkerol. Missade många saker vi skulle ha lärt oss så hela gymnasieperioden var ett fiasko. hatade allt med verkstad att göra. Livrädd för maskiner.

Upptäckte däremot under gymnasieperioden att språk var kul. Fattade inte mycket men jag fick fyror (betygsskalan på den tiden. 1-5) i svenska och engelska. Hade hybris och valde svårare engelska vilket betydde att jag hamnade som enda verkstadselev bland dans och teatereleverna på de lektionerna. I skolan fanns utöver verkstadsutbildning även fordon, bygg och som nämnt. Dans och teater. Självklart så såg dan och teatereleverna "ner" på oss andra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Separationsteknik (inom kemitekniken) ar inte sa kul.

Permalänk
Samsung Sverige

Matte alla dagar i veckan. Mest troligt för att jag är extremt ointresserad av ämnet

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel