Dealproffsen återkallar HIDITEC PSX500 nätaggregat

Permalänk
Medlem

Dealproffsen återkallar HIDITEC PSX500 nätaggregat

Om detta inlägg ligger fel, så meddela moderator om flytt till rätt plats.

Jag fick denna information från elsäkerhetsverket idag och ville sprida det ifall någon nu skulle ha köpt den eller vet någon som kan ha köpt den.

Läs mer: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/dina-elproduk...

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Runt en 1000 lapp brukar jag lägga på nätdel tycker om tex 10 års garanti vilket innebär att man kan ta med sig nätdelen om man bygger nytt eller uppgraderar .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Så länge Inet och andra kör dugliga deals så behöver man inte köpa sånt här skräp... någon som har bygge med no-name?

Jag har återanvänt OEM-agg från prebuilts, men inte köpt helt okända lösa agg

Permalänk
Medlem

Buy quality, cry once.

Jag brukar köpa nätdelar för runt tusenlappen. Känns som en sweetspot för att få god kvalitet och tillräckligt med effekt för vanliga byggen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Rekordmedlem

HIDITEC PSX500 verkar ha kostat 400kr.
För 500 kan man få ett Seasonic FOCUS GX 550W.
https://www.inet.se/produkt/6903697/seasonic-focus-gx-550w

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bra att informera om dåliga produkter!

Köper inte PSU under 80 plus gold. Så mycket pengar kostar inte en bra PSU idag.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

den prislappen är t.om. nära på billigare än Ass of sweden sålde sina exploderande skräpagg för.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av sniglom:

Buy quality, cry once.

Jag brukar köpa nätdelar för runt tusenlappen. Känns som en sweetspot för att få god kvalitet och tillräckligt med effekt för vanliga byggen.

Känns för billigt. En tredjedel högre och man får riktigt bra kvalitetsagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Känns för billigt. En tredjedel högre och man får riktigt bra kvalitetsagg.

Tycker man brukar se bra runt tusingen med diverse reor som pågår konstant.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Verkligen dumsnålt att köra med no-name när man faktiskt kan få helt OK nätagg för bara någon hundring mer, och då (i de flesta fall) slipper riskera att nätagget ställer till problem eller t.o.m. förstör andra komponenter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Köp in och testa, alltid roligt

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Då ett bra nätaggregat är väldigt viktigt om man vill nå den där sista procenten lcerkockbubg så ryggar jag inte för att punga ut runt 2 000 om det behövs. Jag brukar göra så att jag kollar vad det är rimligt att systemet drar vid full belastning och lägger sedan på ca 150W för att safea. Sedan väljer jag det som har lägst rippelvätden, mest stabil spänningsreglering, bäst läsning, bäst garanti, och bäst pris, I den ordningen. Så ser min process ut. Sen om priset landar på 1209 eller 2009kr spelar mindre roll. Kollar självklart också på verkningsgraden men det brukar sällan hamna under platinum och möta mina övriga explicita krav.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Drygt 2000 kr

Då jag senast byggde en HTPC med ett Mean Well 24V/240VA industriellt nätaggregat och ett HDPLEX HiFi 250W DC-ATX så hamnade jag på strax över 2000 kr.
För 240W.

Permalänk
Medlem

800 - 1000kr ca. Det är värt att spendera pengar på nätagget.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ett 750W kvalitetsagg ligger på runt 1200-1300kr och är lätt värt slantarna.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Verkade vara listat som det orsakar nätstörning på elsäkerhetsverkets hemsida. Så hade varit intressant om det klarar sin märkta effekt.
Hade ett aliexpess 5v adapter på jobbet som någon kopplat in. Det syntes på occiloskop två rum bort...typ 20m, kablarna plockade upp stora trådlösa störningar i 50Hz. Gick manhunt på att hitta dem för det gick inte att mäta saker när den satt ipluggad.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Tycker väl generellt att det råder någon sorts nätaggregat hetts, visst - man ska inte snåla och köpa skräp men var går gränsen? har aldrig sett någon redogöra varför ett bra 80+ brons aggregat inte skulle vara bra nog.

Däremot så har bättre modeller sjunkit mycket i pris och att det kan kännas dumsnålt att inte ta ett kliv upp till t.ex. ett gold certat nätagg för ett par hundralappar extra är en annan sak men jag har svårt att se att det skulle vara ett måste.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

hiditech, say wut?

Permalänk
Medlem

Oj, nu fick jag en riktigt dålig flashback till denna video. Det är ju en sak om det är billigt och i genomsnitt dåligt men det ska ju inte vara farligt eller inte ens kunna uppfylla de grundläggande krav som finns på elektronikprylar. Det varnades förut för usla USB laddare osv.

Permalänk
Lego Master

Det vore faktiskt kul/intressant att se ett fullständigt no-name-bygge, både för att se hur mkt det skulle kosta jämfört med ett vettigt, men också hur snabbt det exploderar om man pressar det.

Under kontrollerade former i ett labb, såklart. Och i undervisningssyfte för att folk inte ska göra samma sak.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Satsar alltid på hög verkningsgrad (Platinum eller Titanium), hög kvalité och låg ljudnivå. Inte högre maxeffekt än nödvändigt dock.

Seasonic är en gammal favorit.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av infigo:

Verkade vara listat som det orsakar nätstörning på elsäkerhetsverkets hemsida. Så hade varit intressant om det klarar sin märkta effekt.
Hade ett aliexpess 5v adapter på jobbet som någon kopplat in. Det syntes på occiloskop två rum bort...typ 20m, kablarna plockade upp stora trådlösa störningar i 50Hz. Gick manhunt på att hitta dem för det gick inte att mäta saker när den satt ipluggad.

Vilket straff fick din jobbkollega som stoppade in den? Gav du honom en örfil? Vilket typ av jobb är det? Fick han sparken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

800 - 1000kr ca. Det är värt att spendera pengar på nätagget.

Om ett nätagg håller i 10 år så gör det inget om det kostar några tusen. 👍

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lembritt:

Bra att informera om dåliga produkter!

Köper inte PSU under 80 plus gold. Så mycket pengar kostar inte en bra PSU idag.

80+ är tyvärr ingen kvalitetsstämpel. Det enda 80+-standarden testar är energieffiktivitet och effektfaktor.

Gigabytes "skandal-PSU:er" från det här året (GP-P850GM och GP-P750GM) uppfyller t.ex. 80+ Gold-specen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Tycker väl generellt att det råder någon sorts nätaggregat hetts, visst - man ska inte snåla och köpa skräp men var går gränsen? har aldrig sett någon redogöra varför ett bra 80+ brons aggregat inte skulle vara bra nog.

Däremot så har bättre modeller sjunkit mycket i pris och att det kan kännas dumsnålt att inte ta ett kliv upp till t.ex. ett gold certat nätagg för ett par hundralappar extra är en annan sak men jag har svårt att se att det skulle vara ett måste.

Kan till stor del hålla med. Kör själv med ett CX650M sedan 2017. Byggt på en stabil plattform från CWT, 5 års garanti och klarar enligt recensioner alla stresstest man kan förvänta sig från ett nätagg i den klassen. Självklart är det inte "perfekt" i dessa tester, men väl inom de specifikationer som satts upp. Mycket möjligt att jag skulle kunna spara några kronor i månaden i el med Gold, men knappast något som gör det värt att byta ut det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

80+ är tyvärr ingen kvalitetsstämpel. Det enda 80+-standarden testar är energieffiktivitet och effektfaktor.

Gigabytes "skandal-PSU:er" från det här året (GP-P850GM och GP-P750GM) uppfyller t.ex. 80+ Gold-specen.

Det håller jag med om.
Men det är svårare att fuska och i Gigabytes fall blev det snabbt uppmärksammat.
Vet ej hur dom klarade 80 plus testen.

Ser man ett otestat agg, bör man dra öronen åt sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilket straff fick din jobbkollega som stoppade in den? Gav du honom en örfil? Vilket typ av jobb är det? Fick han sparken?

Han hittade den i en låda med random 5v adaptrar. Så någon gång för länge sedan så hade det kommit några sådanna till jobbet. Säkert adaptern till någon random mikrokontroller som hade köpts in för att testa någon kul ny mikrokontroller.
Skulle bara ha ström för någon arduino som användes till att skicka seriell kommando till en klimatkammare för att få ett inteface som inte är ancient så det i sig var inte till för något kritiskt. Såg ut som vilken annan 5v adapter som hellst så ingen fick kicken Kanske den som köpt den för massa år sen men får hoppas karma fick han.

Men liv och huvudbry några timmar senare efter lunch när folk satt och funderade på varför det osciloskåpen fladdrade så på vanlig nätspänning. Var bara att rikta multimetern ställt på ac voltmätningsläge och gå i riktningen med mest ac fladder när väl folk fattade att det är något utanför deras test som spökar.
Jobbar lite allt möjligt i min vinge men de som märkte var de testare först som satt med nätspänning och någon hårdvarudesigner med instrument igång, jag är testare av embedded så jag märkte inget just då, sitter inte så ofta med oscilloskrot.

Helt sjukt hur mycket elektromagnetiska störningar som kan komma från en sådan liten pryl om de är felkonstruerade så som den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Bra att informera om dåliga produkter!

Köper inte PSU under 80 plus gold. Så mycket pengar kostar inte en bra PSU idag.

Brukar också ha den riktlinjen. Men om det är känt märke och ovanligt lågt pris från kända affär rekommenderar jag utan problem silver agg. Blir oftast för folk i forumet då som inte kan vänta..

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Verkade vara listat som det orsakar nätstörning på elsäkerhetsverkets hemsida. Så hade varit intressant om det klarar sin märkta effekt.
Hade ett aliexpess 5v adapter på jobbet som någon kopplat in. Det syntes på occiloskop två rum bort...typ 20m, kablarna plockade upp stora trådlösa störningar i 50Hz. Gick manhunt på att hitta dem för det gick inte att mäta saker när den satt ipluggad.

På ett av minna tidigare arbten så skickade vi inte APC UPSer på lagning då och då. De billigare man kan ha på ett kontor med bara två tre batteriet. "brödrost"
De företag minns inte namnt. Brukade kolla med Nokias gamla laddare för typ 3310 3210 3330, om de fungerade bra för att filtrera bort störningarna innan de skicka dem tillbaka.
Minns inte vad man ska söka på men finns en äldre tråd här där han elmätare fick tuppjuck. Minns inte om det vara en lampa eller en fläkt. Inte i datorn då. Som var orsaken till att elmätaren började bete sig konstigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

På ett av minna tidigare arbten så skickade vi inte APC UPSer på lagning då och då. De billigare man kan ha på ett kontor med bara två tre batteriet. "brödrost"
De företag minns inte namnt. Brukade kolla med Nokias gamla laddare för typ 3310 3210 3330, om de fungerade bra för att filtrera bort störningarna innan de skicka dem tillbaka.
Minns inte vad man ska söka på men finns en äldre tråd här där han elmätare fick tuppjuck. Minns inte om det vara en lampa eller en fläkt. Inte i datorn då. Som var orsaken till att elmätaren började bete sig konstigt.

Nätstörning är rätt intressant också. Lättare att skapa av misstag på högre effekts grejer och inte hanterar det korrekt vi har AC källor för att få renare sinus när det behövs för mätningar, för nätet är rätt störigt och fladdrigt och det fungerar jättebra.
Detta var trådlösa störningar stora nog att man säkert hade märkt dem om man satt i en byggnad bort om man letat och då finns inget man kan göra...utan att hitta denna antenn. Vet inte vad för sändstyrka denna signal kom på men säkert långt över vad man får skicka för effekt på wifi eller blåtand.
I och med att det störde all utrustning som hade chans att plocka upp den trådlösa bärvågen och ganska grovt störa det man mäter fysiskt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14