Google och Youtube tror jag är i Norge.

Permalänk

Google och Youtube tror jag är i Norge.

Hej!

Jag har ett sjukt frustrerande problem som jag inte lyckas lösa.

På något vis så tror alla Googles plattformar att jag befinner mig i Norge. När jag söker på något på Google sökmotor så får jag norska ads/butiker och sökresultat på norska. När jag tittar på Youtube så får jag norsk reklam innan videoklippen. Detta sker oavsett om jag använder min mobil, min smart-tv eller någon av mina datorer, oavsett om jag är på mitt eget wifi, skolans nätverk eller mobilens nätverk. Det enda som kopplar ihop alla dessa enheter och plattformar är mitt Google-konto, men jag lyckas inte hitta någon inställning någonstanns som lyckas ändra tillbaka detta. Jag har haft detta problem sedan i fredags ungefär.

NÅGON som känner igen problemet och har löst det? Eller någon som har tips på något som jag kan testa? Är sjukt irriterande att inte ens kunna göra en vettig google-sökning.

Tack på förhand
Andreas

Rop på hjälp borttaget /Mod
Permalänk
Medlem

Har du Telenor som ISP? Tror många har/haft det problemet med dom. Tror svaret folk brukar får är att kontakta Google och säga att du är i Sverige eller nåt sånt.

Exempel på en person här iaf
#19360175

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av andreas.ringstad:

NÅGON som känner igen problemet och har löst det?

Tag reda på din publika IP-adress på t.ex. myip.rs och gå sen till Geoip och ta reda på var du befinner dig någonstans i världen. https://www.maxmind.com/en/geoip-demo Det är inte helt ovanligt att ISP'er köper, säljer och flyttar adressområden.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Har du Telenor som ISP? Tror många har/haft det problemet med dom. Tror svaret folk brukar får är att kontakta Google och säga att du är i Sverige eller nåt sånt.

Exempel på en person här iaf
#19360175

Jag har inte fast bredband hemma utan mobilt bredband. Mitt mobila bredband är Tele2, och på telefonen har jag Hallon.
Jag lyckas inte hitta någon möjlighet att kontakta Google.

Skrivet av hasenfrasen:

Tag reda på din publika IP-adress på t.ex. myip.rs och gå sen till Geoip och ta reda på var du befinner dig någonstans i världen. https://www.maxmind.com/en/geoip-demo Det är inte helt ovanligt att ISP'er köper, säljer och flyttar adressområden.

Jag har kollat detta fast via ipleak.net. Oavsett vilket nätverk jag är ansluten via så är min IP:s plats i Sverige.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du rensar alla cookies eller privatesurfar?

Permalänk
Medlem

Inne på youtube.com , är det rätt i inställningarna här: ?

Annars tror iofs google ofta att jag är i typ nederländerna eller afrika eller var som helst när jag surfar med opera mini, men det är nog en annan sak.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det är bara att lära sig norska och flytta över...

Visa signatur
Permalänk

På Youtube står det Norge i inställningar, men om jag ändrar till Sverige så kommer det tillslut hoppa tillbaka till Norge.

Något jag testade nu är att starta en VPN i Sverige, och då funkar det. Sökningar blir rätt på Google och Youtube blir automatiskt Sverige. Det verkar alltså vara kopplat till nätverksanslutningen på något vis trots allt. Något jag kan testa är att tillfälligt byta SIM-kort i min mobila router för att se om någonting ändras. På min TV exempelvis så kan jag ju inte använda VPN.

Permalänk

Okej, så nu är problemet löst. Det visade sig vara kopplat till min router. Efter omstart så fungerar allt som vanligt igen, men kan inte förklara vad det berodde på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Okej, så nu är problemet löst. Det visade sig vara kopplat till min router. Efter omstart så fungerar allt som vanligt igen, men kan inte förklara vad det berodde på...

Du fick förmodligen en ny IP-adress som inte kopplats till just Norge

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB