Flytta in tidigare än inflytt

Permalänk
Medlem

Flytta in tidigare än inflytt

Hej! Hoppas jag kommit rätt med denna frågan.

Jag ska flytta. Lägenheten står på mig till 1/1, pga röda dagar får jag väl lämna in nycklarna 3/1 även om jag nog kommer göra det den 29:e efter besiktningen. Den kommande hyresgästen vill ha lägenheten innan nyårshelgen, dvs den 29/12 i detta fallet och hyresvärden motsäger sig inte det men lägenheten kommer fortfarande stå på mig isåfall när en främling flyttar in.

Så för allt jag vet kan de ha full fest här inne och sen ligger det då på mitt ansvar. Jag förstår att det inte är troligt att detta sker eftersom han ska ta över lägenheten några dagar senare, men samtidigt "vad fan vet jag?" Hade jag lånat ut bilen till en komplett främling?

Hur hade ni handlat? Finns det något avtal han och jag kan gå in i?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "full fest". Är du rädd för att bli vräkt 3 dagar innan ditt kontrakt tar slut?

Jag skulle i alla fall se till att få papper på att de har hemförsäkring om du byter nycklarna tidigare. Sen är väl hyresvärden med på nyckelbytet, så jag ser inte hur de skulle kunna skylla något på dig sen.

Permalänk
Medlem

Du är ansvarig fram till tillträdesdagen, men ni kan väl ändra tillträdesdatum om båda är med på det? Vad jag vet kan inte 2 personer ha försäkring på samma objekt samtidigt så din försäkring skulle ju gälla vid eventuell olycka den helgen vilket inte är önskvärt.

Permalänk
Medlem

Blir inte "ansvarsdelen" avslutad när man fått städningen godkänd och lämnar in nycklar?

Permalänk
Medlem

Lättast är att snällt be hyresvärden att ändra datum. Men det ställer såklart till det för dem rent administrativt.. då nya hyresgästen måste betala ett par dagar i december. Du kan då fråga om det är lättare att dom administrerar en andrahndsuthyrning för ett par dagar..

Andrahandsuthyrning som svar på din fråga om kontrakt.. du kan hyra ut lägenheten till honom i ett par dagar. Sådant kontrakt skulle fungera.

Sen är jag inte helt säker på hur det blir med kontroll av städning. Om du ger honom nyckeln tidigt.. så kan det bli så att han blir den som tar över "städansvaret". Eller så blir du ansvarig för vad han stökar ned..

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gustenrocks:

Hej! Hoppas jag kommit rätt med denna frågan.

Jag ska flytta. Lägenheten står på mig till 1/1, pga röda dagar får jag väl lämna in nycklarna 3/1 även om jag nog kommer göra det den 29:e efter besiktningen. Den kommande hyresgästen vill ha lägenheten innan nyårshelgen, dvs den 29/12 i detta fallet och hyresvärden motsäger sig inte det men lägenheten kommer fortfarande stå på mig isåfall när en främling flyttar in.

Så för allt jag vet kan de ha full fest här inne och sen ligger det då på mitt ansvar. Jag förstår att det inte är troligt att detta sker eftersom han ska ta över lägenheten några dagar senare, men samtidigt "vad fan vet jag?" Hade jag lånat ut bilen till en komplett främling?

Hur hade ni handlat? Finns det något avtal han och jag kan gå in i?

Citat:

Lägenheten står på mig till 1/1, pga röda dagar får jag väl lämna in nycklarna 3/1

Är detta ett påstående eller ett antagande? Normalt sett ska nycklar lämnas in senast sista vardagen innan månadsskifte, 30 eller 31. Ny hyresgäst får tillträde första vardagen. Jag har aldrig varit med om en hyresvärd av större storlek som tillåter att man får ett par dagar gratis hyra pga helg och röda dagar.

Om du vill låta ny hyresgäst flytta in tidigare än tillträde är helt upp till dig. Är du orolig så säg nej. Däremot kan man ju skriva ett kontrakt i två exemplar där det står klart och tydligt att lägenheten är i fint skick och att ny hyresgäst accepterar skicket.
Denna skall såklart signeras av båda parter.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Egentligen borde det vara helt upp till dig om du nu står som ägare till 1/1.
Men som nämnt så har jag svårt att se något problem om hyresvärden är med när nycklarna lämnas över gällande om något skulle hända med lägenheten innan du "officiellt" lämnar lägenheten eller vad man ska säga.
Bara se till så det står i papperna hos hyresvärden dagen då nycklarna lämnas över samt ta upp det med hemförsäkring så du tar bort din samma dag som nyckel lämnas över och nya ägarens försäkring börja gälla den dagen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad menar du med "full fest". Är du rädd för att bli vräkt 3 dagar innan ditt kontrakt tar slut?

Jag skulle i alla fall se till att få papper på att de har hemförsäkring om du byter nycklarna tidigare. Sen är väl hyresvärden med på nyckelbytet, så jag ser inte hur de skulle kunna skylla något på dig sen.

Juridiskt sett är det TS som har ansvar för lägenheten fram till 1/1, vilket innebär att den som flyttar in kan ha full fest 30/12 och sedan hävda att TS inte har genomfört ordentlig flyttstäd eller dyl.

Om den nya personen har sönder något under festandet, kan man också då anmäla det till hyresvärden och då hamnar det hos TS.

till TS:
Hade jag varit du, hade jag krävt att avtalet ändras, och att du har utfylltsdatum officiellt samma dag som nycklarna ges över. Jag skiter i fullständigt i huvudvärken det ger hyresvärden. Antigen det, eller så får de som flyttar in nycklarna den 1a.

Det finns fullt med rövhål där ute, och jag har haft tillräckligt med problem med dessa saker bara för att jag varit snäll och antagit att saker och ting som detta inte ska vara problem.

Dessutom får jag känslan av att detta är en mindre privat hyresvärd då dessa saker i princip aldrig accepteras av större företag, vilket betyder att risken för skit är ännu högre

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DavidtheDoom:

Är detta ett påstående eller ett antagande? Normalt sett ska nycklar lämnas in senast sista vardagen innan månadsskifte, 30 eller 31. Ny hyresgäst får tillträde första vardagen. Jag har aldrig varit med om en hyresvärd av större storlek som tillåter att man får ett par dagar gratis hyra pga helg och röda dagar.

För de kommunala bolagen i Stockholm gäller åtminstone samma scenario som TS målar upp.
Jag sa upp min hyresrätt i somras enligt dessa villkor:
Är tillträdesdagen en helgdag eller röd dag sker nyckelutlämning tidigast nästföljande vardag kl 13.00.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonasT:

För de kommunala bolagen i Stockholm gäller åtminstone samma scenario som TS målar upp.
Jag sa upp min hyresrätt i somras enligt dessa villkor:
Är tillträdesdagen en helgdag eller röd dag sker nyckelutlämning tidigast nästföljande vardag kl 13.00.

Inkluderar det även inlämning?
För mig har det alltid varit inlämning senast sista vardagen kl 12.
Utlämning första vardag kl 13.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DavidtheDoom:

Inkluderar det även inlämning?
För mig har det alltid varit inlämning senast sista vardagen kl 12.
Utlämning första vardag kl 13.

Det var det som kommunicerades till mig i alla fall i samband med uppsägningen, men personen i fråga kan mycket väl ha varit lite virrig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonasT:

Det var det som kommunicerades till mig i alla fall i samband med uppsägningen, men personen i fråga kan mycket väl ha varit lite virrig.

Ja, så ser det ut om man googlar lite. Bara min gamla hyresvärd som var elak om man skulle byta mellan två lägenheter hos samma hyresvärd med andra ord! 😅 Aldrig igen kör jag nollbyte!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Efter lite googlande kom jag fram till att jag letade efter något sådant här: https://www.hyreshusetkatrineholm.se/files/2019-11/1.2-mall-t...
Det där är dock inte min hyresvärd och de erbjuder inget liknande. Sen kanske man kan skriva ett avtal oss privatpersoner i emellan men jag vet helt enkelt inte om det är värt besväret, åtminstone inte för mig. Återkommer grabben med eventuella avtal eller lyckas övertala hyresvärden så är jag okej med att dra efter besiktningen. Annars står jag kvar året ut. Känns lite som att jag inte har något att vinna och allt att förlora om jag skulle chansa på honom.

Permalänk
Medlem

Börja inte deala med nästa hyresgäst. Det öppnar upp för så otroligt många moment som kan gå fel. Lämna in nycklarna till hyresvärden så snart du fått godkänt på flyttstädningen.
Vill den nya gästen ha tidigare tillträde får hen ta det mes hyresvärden.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Tackar för alla svar!

Efter lite googlande kom jag fram till att jag letade efter något sådant här: https://www.hyreshusetkatrineholm.se/files/2019-11/1.2-mall-t...
Det där är dock inte min hyresvärd och de erbjuder inget liknande. Sen kanske man kan skriva ett avtal oss privatpersoner i emellan men jag vet helt enkelt inte om det är värt besväret, åtminstone inte för mig. Återkommer grabben med eventuella avtal eller lyckas övertala hyresvärden så är jag okej med att dra efter besiktningen. Annars står jag kvar året ut. Känns lite som att jag inte har något att vinna och allt att förlora om jag skulle chansa på honom.

Är du osäker så säg nej och så får det bli en fråga mellan honom och hyresvärden om de vill ge han tillträde tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Hej! Hoppas jag kommit rätt med denna frågan.

Jag ska flytta. Lägenheten står på mig till 1/1, pga röda dagar får jag väl lämna in nycklarna 3/1 även om jag nog kommer göra det den 29:e efter besiktningen. Den kommande hyresgästen vill ha lägenheten innan nyårshelgen, dvs den 29/12 i detta fallet och hyresvärden motsäger sig inte det men lägenheten kommer fortfarande stå på mig isåfall när en främling flyttar in.

Så för allt jag vet kan de ha full fest här inne och sen ligger det då på mitt ansvar. Jag förstår att det inte är troligt att detta sker eftersom han ska ta över lägenheten några dagar senare, men samtidigt "vad fan vet jag?" Hade jag lånat ut bilen till en komplett främling?

Hur hade ni handlat? Finns det något avtal han och jag kan gå in i?

Det ENDA sättet är om hyresvärden skriver ett nytt avtal där den nya hyresgästen tillträder lägenheten ett tidigare datum och du alltså frånträder lägenheten tidigare. Det ska absolut inte flytta in någon så länge du står på kontraktet. Vad som helst kan hända och det kommer bli problem med försäkringar etc. Tänk om det blir en vattenskada eller brand. Juridiskt så får inte den nya HG flytta in förens den personens kontrakt börjar gälla. Jag vet att en del hyresvärdar fuskar med detta, men det är verkligen viktigt att göra rätt.

Som tidigare skrivits it tråden, deala absolut inte med nästa HG utan det ska isf gå via hyresvärden och allt, ALLT ska vara skriftligt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Som privat hyresvärd för ett mindre antal lägenheter (<20) så tycker jag inte att det är så krångligt.

Hyresgästen har 3 månader uppsägningstid. Vill dom flytta ut tidigare (och slippa betala för resterande månader) så löser vi det om vi hittar en ny hyresgäst inom uppsägningstiden.

Efter besiktning och återlämning av nycklar så är ju lägenheten mitt ansvar (som hyresvärd). När jag lämnar ut nycklarna till nya hyresgästen efter påskrivet kontrakt så är den deras ansvar.

Om det handlar om mer än några enstaka dagar så tycker jag även att nya hyresgästen bör ersätta den gamla på något sätt, men sådant får dom sköta mellan varandra i sådana fall. Det kan handla om ekonomiskt, eller att den gamla hyresgästen t.ex. inte behöver flyttstäda. Då gör jag förstås ingen besiktning på städning utan enbart skador.

Som mindre hyresvärd så är det nog enklare att anpassa sig jämfört med en stor hyresvärd som kanske kan ha svårare att gå ifrån rutiner. Hur som helst så tycker jag som andra att du inte ska göra någon egen deal med nya hyresgästen.

Har du väl lämnat in nycklarna så kan ju inte hyresvärden lämna ut dom till någon annan men samtidigt påstå att det ändå är ditt ansvar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har aldrig varit med om en hyresvärd av större storlek som tillåter att man får ett par dagar gratis hyra pga helg och röda dagar.

Inte pga röda dagar men nästan alla hyresvärdar jag bott hos (kommunala bolag) har bjudit på dagar när man ska flytta in.

Men kan tänka mig det skiljer mycket. Bor hos bostadsbolaget i Gbg nu och här kör man inte ens kontroller. In och ut flyttning sker samma dag (ofta samtidigt) och ingen städar efter sig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.