USA vill stoppa Nvidias förvärv av ARM

Permalänk
Melding Plague

USA vill stoppa Nvidias förvärv av ARM

Ord och inga visor när USA:s konkurrensmyndighet går från granskning till juridisk prövning, med uttalat mål att stoppa affären.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Arm Nvidia"?

Nog för att GPU-stölder har blivit en lukrativ bransch, men ska det verkligen behövas?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det var väntat?

Permalänk
Medlem

Utmärkt.

Permalänk
Medlem

Bra. Nvidia är tillräckligt stora som de är, shareholders be damned.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Sötast

Blir kanske ingen nVidArmia ändå!

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter. USA har både ekonomiska och diplomatiska muskler att verkligen ryta ifrån när det behövs, så det här är förhoppningsvis början på slutet för de här dumheterna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Det var ju lite synd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Det var ju lite synd

Ja det finns finns ju flera sätt att se det hela på.

Synd att inte få se vad det kunnat leda till i form av innovation och spännande produktsegment.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ja det finns finns ju flera sätt att se det hela på.

Synd att inte få se vad det kunnat leda till i form av innovation och spännande produktsegment.

Det finns absolut inget med dagens licensmodeller och ägarstruktur som hindrar nVidia ifrån att innovera inom ARM-CPU:er, likt Apple gjort på sin kant.

Permalänk
Medlem

Det där var oväntat.
Så där har de inte resonerat vid sammanslagningar av mobiloperatörer.
Eller Google, Facebook, Amazon, de har ju inga monopolliknande ställningar i sina brancher inte.
Antar att Nvidia inte har lika många lobbyister samt att att de "oljat upp" för få senatorer

Nu undrar man Nvidias motdrag kommer bli.
De vill väl ha ersättning för de 10 miljarder USD de förlorar som handpenning
Något för skattebetalarna att lösa kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det där var oväntat.
Så där har de inte resonerat vid sammanslagningar av mobiloperatörer.
Eller Google, Facebook, Amazon, de har ju inga monopolliknande ställningar i sina brancher inte.
Antar att Nvidia inte har lika många lobbyister samt att att de "oljat upp" för få senatorer

Nu undrar man Nvidias motdrag kommer bli.
De vill väl ha ersättning för de 10 miljarder USD de förlorar som handpenning
Något för skattebetalarna att lösa kanske?

Nej.

För att citera vad jag skrev i en annan tråd.

Citat:

Se det här från säljarens sida.

Softbank är ute efter att sälja ARM, Nvidia ingår avtal med dem om att köpa ARM, Softbank kan då inte längre försöka sälja det till någon annat företag. Nvidia, inte Softbank, misslyckas sedan med att få ett godkännande för att kunna genomföra affären, Softbank måste då hitta en ny köpare samtidigt som vad de kan få för ARM troligtvis sjunkit pga att Nvidia misslyckades.

Om Nvidia förlorar pengar så är det inte pga Softbank, de förlorar pengar för att de inte kunde övertyga konkurrensmyndigheterna om att de skulle godkänna affären.

Edit: och det är inte heller några skattebetalare som skall betala för det. (Vilka skattebetalare förövrigt? De i USA? Storbritannien? EU? Alla de tre marknaderna verkar ju vara på väg att säga nej till affären.)

Permalänk
Medlem

"Det är bra för konkurrens om vi köper upp detta."

När man bor i upp-och-nervända världen där allt är bakvänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Nej.

För att citera vad jag skrev i en annan tråd.

Edit: och det är inte heller några skattebetalare som skall betala för det. (Vilka skattebetalare förövrigt? De i USA? Storbritannien? EU? Alla de tre marknaderna verkar ju vara på väg att säga nej till affären.)

Det där jag skrev om skattebetalarna var menat som en skämt
Om FTC blockerar affären kommer Nvidia att förlora den handpening de redan gett till Softbank.
(på samma sätt som att jag inte får tillbaka handpeningen jag gett för ett som jag sedan väljer att inte köpa trots jag lovat)
Vill minnas att det var lite med än 10 mdr USD.
Jag finner det troligt att Nvidia i så fall kommer försöka få FTC att ersätta den förlorade handpenningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det där jag skrev om skattebetalarna var menat som en skämt
Om FTC blockerar affären kommer Nvidia att förlora den handpening de redan gett till Softbank.
(på samma sätt som att jag inte får tillbaka handpeningen jag gett för ett som jag sedan väljer att inte köpa trots jag lovat)
Vill minnas att det var lite med än 10 mdr USD.
Jag finner det troligt att Nvidia i så fall kommer försöka få FTC att ersätta den förlorade handpenningen

Det är inte troligt att en konkurrensmyndighet ska stå för notan, det är en affärsrisk Nvidia tar.

Permalänk

Helt otroligt att många här på Sweclockers är emot affären. Egentligen är det inte förvånande. Jag tror Nvidia skulle ge ARM en väldigt stor skjuts framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt otroligt att många här på Sweclockers är emot affären. Egentligen är det inte förvånande. Jag tror Nvidia skulle ge ARM en väldigt stor skjuts framåt.

Vad är konstigt med det ?
Även om man bortser från konkurrens myndigheterna i USA/EU/UK så har väl i princip varenda stor ARM kund uttryckt missnöje med affären.

Permalänk
Skrivet av ddelin:

Vad är konstigt med det ?
Även om man bortser från konkurrens myndigheterna i USA/EU/UK så har väl i princip varenda stor ARM kund uttryckt missnöje med affären.

Men det är ju inte så konstigt de är ju konkurrenter. Klart de är emot Nvidia då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men det är ju inte så konstigt de är ju konkurrenter. Klart de är emot Nvidia då.

Haha ja, konkurrenter som vill se affären gå i stöpet för att själva kunna köpa.
Ser mycket större hot mot ARM om Qualcomm skulle vara ägare än Nvidia. Förstår inte ens varför alla utgår från att Nvidia skulle använda uppköpet till ensamrätt när licensiering och externa affärer skulle betala tillbaka affären mycket effektivare. Alla är så cyniska när det kommer till business. För att vara ett teknikforum verkar många missa hur teknikfientligt det är att vara emot denna deal. Hoppet finns väl i att de ändå väljer att utveckla tekniken även efter misslyckad affär och fortsätta med planerna som "ingenting har hänt". Låtsas att det regnar etc. Förlusten av flera miljarder i onödan kan dock göra dem motvilliga till det. Men you win some you loose some. Inte så att de är fattiga för det. De klarar sig bra ändå. Bara fortsätta kämpa!

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Haha ja, konkurrenter som vill se affären gå i stöpet för att själva kunna köpa.
Ser mycket större hot mot ARM om Qualcomm skulle vara ägare än Nvidia. Förstår inte ens varför alla utgår från att Nvidia skulle använda uppköpet till ensamrätt när licensiering och externa affärer skulle betala tillbaka affären mycket effektivare. Alla är så cyniska när det kommer till business. För att vara ett teknikforum verkar många missa hur teknikfientligt det är att vara emot denna deal. Hoppet finns väl i att de ändå väljer att utveckla tekniken även efter misslyckad affär och fortsätta med planerna som "ingenting har hänt". Låtsas att det regnar etc. Förlusten av flera miljarder i onödan kan dock göra dem motvilliga till det. Men you win some you loose some. Inte så att de är fattiga för det. De klarar sig bra ändå. Bara fortsätta kämpa!

Exakt! Qualcomm är en av de värsta oetiska teknikfientliga företag som finns där ute ändå ser man massa som berömmer det. Det enda Qualcomm är duktiga på är att ständigt komma ut med en massa offentligt skitsnack där de snackar skit om andra konkurrenter.

Nvidia kommer självklart klara sig utan ARM och de kommer då kunna lösgöra $60 Miljarder USD till annat men ändå. Jag tror ARM kommer gynnas av Nvidia. Om Nvidias stoppas kommer ARM aldrig kunna säljas till något annat företag punkt slut.

Skrivet av Ozzed:

Mycket goda nyheter. USA har både ekonomiska och diplomatiska muskler att verkligen ryta ifrån när det behövs, så det här är förhoppningsvis början på slutet för de här dumheterna.

Du har förlorat all kredibilitet ifrån mig. Du har rätt till din åsikt men jag kommer aldrig ta dina inlägg på allvar från och med nu.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt, mest för att det hade varit intressant att se hur Nvidia hade gjort med Arm och hur snabbt de hade kunnat få bytet från x86 till arm64.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra !

Finns alldeles för många företag (både hård och mjukvara) idag som har för stor monopol och för stort negativt inflytande i våra liv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om Nvidias stoppas kommer ARM aldrig kunna säljas till något annat företag punkt slut.

Du har förlorat all kredibilitet ifrån mig. Du har rätt till din åsikt men jag kommer aldrig ta dina inlägg på allvar från och med nu.

Nej, vad som signaleras iom detta är bara "bli aldrig för stort och inflytelserikt, du blir bara persona non grata på en reell marknad". Tyvärr. För som du säger, om Nvidia är för "konkurrenshämmande" - vilka skulle då inte vara det? Qualcomm? Lol. Apple som redan utvecklar ARM-processorer och mer reellt har vinning i att andra inte får licensiera dem? Nej, kommer detta stoppas lär det inte bli av alls. Vilket mest drabbar Softbank som faktiskt vill sälja och har ointresse i vidareutveckling - så i slutändan drabbar det teknikbranschen mest.

Ja, insåg det i tidigare diskussion. Han verkar mest vara här för att leka hillbilly och anarkist som tycker det är coolt med anti-establishment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du har förlorat all kredibilitet ifrån mig. Du har rätt till din åsikt men jag kommer aldrig ta dina inlägg på allvar från och med nu.

Helt rätt. Det viktiga för dig är fortsättningsvis alltså inte vad som sägs utan vem som säger det? Bra och sund inställning som brukar leda till att de som har den går långt i livet. Lycka till

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt otroligt att många här på Sweclockers är emot affären. Egentligen är det inte förvånande. Jag tror Nvidia skulle ge ARM en väldigt stor skjuts framåt.

Skrivet av Levandebild:

Haha ja, konkurrenter som vill se affären gå i stöpet för att själva kunna köpa.
Ser mycket större hot mot ARM om Qualcomm skulle vara ägare än Nvidia. Förstår inte ens varför alla utgår från att Nvidia skulle använda uppköpet till ensamrätt när licensiering och externa affärer skulle betala tillbaka affären mycket effektivare. Alla är så cyniska när det kommer till business. För att vara ett teknikforum verkar många missa hur teknikfientligt det är att vara emot denna deal. Hoppet finns väl i att de ändå väljer att utveckla tekniken även efter misslyckad affär och fortsätta med planerna som "ingenting har hänt". Låtsas att det regnar etc. Förlusten av flera miljarder i onödan kan dock göra dem motvilliga till det. Men you win some you loose some. Inte så att de är fattiga för det. De klarar sig bra ändå. Bara fortsätta kämpa!

Bästa de kan göra är att skapa ett företag ihop för att sedan driva ARM frammåt likt Khronos Group, Linux Foundation, etc etc.

Jag är förvånad att andra är förvånade att inte vara cyniska när det kommer till uppköp. De gör det för att få in stålar, ser nvidia större möjligheter att kunna stänga eller försvåra för konkurrenter efter köpet kommer de göra det allt annat är ett svek mot deras aktieägare som vill endast se vinster.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Ser mycket större hot mot ARM om Qualcomm skulle vara ägare än Nvidia. Förstår inte ens varför alla utgår från att Nvidia skulle använda uppköpet till ensamrätt när licensiering och externa affärer skulle betala tillbaka affären mycket effektivare.

Tja, de skulle väl kunna höja licensavgifterna rejält om inte annat, vilket vore dåligt för alla utom Nvidia.

Kan inte se vad som skulle vara positivt med att Nvidia äger ARM, för någon annan än Nvidia?

Jag vill definitivt inte se Qualcomm som ägare heller. Eller Apple. Eller Samsung. Eller AMD. Eller Intel. Ur min synvinkel fick ARM helst drivas helt oberoende, utan tillverkning, levandes enbart på licensiering.

Eller lägg ned skiten och satsa på RISC-V istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

ARM är för stora att köpas upp utan att det skulle påverka. Varför ens riskera det om det nu finns tvivel? Bättre att ta det säkra före det osäkra så klart.
Bolaget i sig finns ju kvar så Nvidia får då förhandla fram ett pris på att hyra kompetens eller liknande. Problemet är förstås att få har liknande ekonomiska muskler som Nvidia att konkurrera med då.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, hoppas de kan stoppa afffären.

Permalänk
Medlem

Ok men då får inget annat företag köpa ARM.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ok men då får inget annat företag köpa ARM.

Så blir det nog, iaf inget som tillverkar chip med ARM..