Permalänk

Asus TPM modul för Windows 11

Försöker hitta Asus TPM-L R2.0 20-pins versionen som jag måste ha för att köra Windows 11. Men i alla affärer är den slutsåld sedan länge och ersatts av TPM-M R2.0 alltså 14-pins versionen.

Var kan man få tag i den förstnämnda? Inte ens på ebay finns det någon som säljer den. Jag kan inte köra Windows 11 utan den.

Permalänk
Medlem

Bara nyfiken, vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara nyfiken, vad har du för moderkort?

Ett Asus X99-A. Inget inbyggt TPM-stöd via Intel TXT/PTT enligt manualen, såvida det inte kommit med någon senare BIOS-revision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Försöker hitta Asus TPM-L R2.0 20-pins versionen som jag måste ha för att köra Windows 11. Men i alla affärer är den slutsåld sedan länge och ersatts av TPM-M R2.0 alltså 14-pins versionen.

Var kan man få tag i den förstnämnda? Inte ens på ebay finns det någon som säljer den. Jag kan inte köra Windows 11 utan den.

säker på att M inte funkar ? kan det inte va så enkelt att dom bara ersatt L med M ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

säker på att M inte funkar ? kan det inte va så enkelt att dom bara ersatt L med M ?

Det är olika antal pins i kontakten, 20-pin vs 14-pin, som det står i inlägget.

Permalänk
Medlem

https://www.ebay.co.uk/itm/161687737377?ssPageName=STRK%3AMEB...

Disclaimer: Jag har jättelite koll själv om det kommer fungera. Säljsidan har iaf varit uppe mycket längre än Windows 11's tillkännagivande och feedbacken från köpare verkar vara att den är 1.2 kompatibel och främst att den fungerar med ASUS-moderkort av X99 och Z97-rang.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är olika antal pins i kontakten, 20-pin vs 14-pin, som det står i inlägget.

Tänkte mer på om den kan tänkas funka ändå? Bara för att det är mindre antal pins så betyder det inte alltid att det inte funkar. Men enklaste sättet att få ett ordentligt svar är nog att kontakta asus och fråga dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänkte mer på om den kan tänkas funka ändå? Bara för att det är mindre antal pins så betyder det inte alltid att det inte funkar. Men enklaste sättet att få ett ordentligt svar är nog att kontakta asus och fråga dom.

Det är helt olika pinouts på kontakterna, som du kan se här:

Det är bara rätt modell som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är helt olika pinouts på kontakterna, som du kan se här:
https://i.imgur.com/HGkofY4.jpg

Det är bara rätt modell som fungerar.

det där är inte till M varianten iallafall, den har den plockerade pinnen i ena hörnet. men va iallafall en tanke, enklaste då är nog att leta lite mer på ebay/alibaba alternativt kontakta asus och kolla med dom

Nwm såg nu att dom jag kollade på va såklart tpm-spi -.-'

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

det där är inte till M varianten iallafall, den har den plockerade pinnen i ena hörnet.

Det beror på vilken tillverkare det är, det jag länkade ovan gäller Asus.

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak. Jag har ett Asus Z97-A moderkort. Det verkar vara ganska omöjligt att få tag i detta chip. Men sen undrar jag om man nu mot förmodan hittar detta chippet. så tvivlar jag på att det kommer finnas nån inställning i bioset som kommer kunna aktivera denna funktionen.

Som det är nu. Så hittar jag inget överhuvudtaget som har med detta att göra i inställningarna. Tvivlar starkt på att Asus kommer komma med en uppdatering till så här pass gamla moderkort. Så man får nog helt enkelt inse att man sitter med för gammal hårdvara om man vill köra med win 11 som det ser ut nu.

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Tvivlar starkt på att Asus kommer komma med en uppdatering till så här pass gamla moderkort.

Med tanke på att Asus ursprungligen inte ens skulle uppdatera BIOS för att kunna använda Resizable BAR på Intel 300-seriens chipset (release 2018) så är det nog extremt osannolikt att de skulle uppdatera äldre produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Jag undrar samma sak. Jag har ett Asus Z97-A moderkort. Det verkar vara ganska omöjligt att få tag i detta chip. Men sen undrar jag om man nu mot förmodan hittar detta chippet. så tvivlar jag på att det kommer finnas nån inställning i bioset som kommer kunna aktivera denna funktionen.

Som det är nu. Så hittar jag inget överhuvudtaget som har med detta att göra i inställningarna. Tvivlar starkt på att Asus kommer komma med en uppdatering till så här pass gamla moderkort. Så man får nog helt enkelt inse att man sitter med för gammal hårdvara om man vill köra med win 11 som det ser ut nu.

Själv sitter jag på ett X99-A och känner lite samma. 6800K har definitivt prestandan för W11 och duger fortfarande för mig men nu blir det nog att uppgradera.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Försöker hitta Asus TPM-L R2.0 20-pins versionen som jag måste ha för att köra Windows 11. Men i alla affärer är den slutsåld sedan länge och ersatts av TPM-M R2.0 alltså 14-pins versionen.

Var kan man få tag i den förstnämnda? Inte ens på ebay finns det någon som säljer den. Jag kan inte köra Windows 11 utan den.

Skrivet av Sveklockarn:

Ett Asus X99-A. Inget inbyggt TPM-stöd via Intel TXT/PTT enligt manualen, såvida det inte kommit med någon senare BIOS-revision.

Nu blir jag förvirrad, är ni samma person eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nu blir jag förvirrad, är ni samma person eller?

Nej, däremot kan du titta i posthistoriken och se att han uppgett detta i ett annat inlägg nyligen: #19135711

Permalänk
Medlem

Nu börjar man scalpa dessa TPM moduler.
Köp och lägg undan modulen.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Verkar ju gå att modda win 11 iso'n med filer från en win 10 iso och på så vis ta bort kravet på tpm 2.0.

Är detta jag syftar på menkanske inte funkar längre.
https://www.google.com/amp/s/winaero.com/how-to-install-windo...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Verkar ju gå att modda win 11 iso'n med filer från en win 10 iso och på så vis ta bort kravet på tpm 2.0.

Är detta jag syftar på menkanske inte funkar längre.
https://www.google.com/amp/s/winaero.com/how-to-install-windo...

Finns ju bara en build i det vilda vad jag vet så ja den går att modda. Men det betyder inte att RTM kommer gå. De har redan sagt att test-builds kommer kunna köras utan TPM genom Windows Insider men att man inte kommer få gå hela vägen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Är också på jakt efter denna till mitt gamla Asus Z87-WS moderkort. Har i dag bara en TPM 1.2 modul.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur gamla era kort är eller deras speccar. Under Boot kunde jag välja UEFI, den startar ju inte för det men då vet man om mobo har det. Sen gick jag med ett partitionsprogram in och ändrade startdisken till GTP"?" sen kunde jag ändra i bios tll UEFI.
Kanske inte det problemet ni har men hoppas det hjälper nån.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Verkar ju gå att modda win 11 iso'n med filer från en win 10 iso och på så vis ta bort kravet på tpm 2.0.

Är detta jag syftar på menkanske inte funkar längre.
https://www.google.com/amp/s/winaero.com/how-to-install-windo...

Verkar så ja!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vad ger det klippet svar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vad ger det klippet svar på?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Verkar ju gå att modda win 11 iso'n med filer från en win 10 iso och på så vis ta bort kravet på tpm 2.0.

Trodde det gav svar på det påståendet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Sitte med samma platta Asus X99-A Har hittar ett chipp som kan fungera på Amazo. se har beställt hem ett kan rapportera sen om den fungera... TPM v 2.0
Ka försöka hitta till ASRock kortet med lurar på att dom använder samma modul ska kolla när jag får hem 20 pin TPM v2.0 modulen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Måste du verkligen köra W11 då? W10 har ju några år kvar med uppdateringar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju annars att byta ut install.wim filen från Win 10 till 11.
#19294055

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

kan uppdatera har fått hem TPM stickorna råka köpa två st så nu in och slåss i bios och få den att hoppa i gång
köpte hem till mitt asrock x99Taichi kort med så man får se om man kan få i gång det.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

kan uppdatera har fått hem TPM stickorna råka köpa två st så nu in och slåss i bios och få den att hoppa i gång
köpte hem till mitt asrock x99Taichi kort med så man får se om man kan få i gång det.

Kan uppdatera fick inte i gång TPM i asus X99-A kortet var inne i bios och rota som attan
men på Asrock X99 Taichi fungera det hittad TPM i bios och aktivera den

Ska försöka senare med asus kortet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Kan uppdatera fick inte i gång TPM i asus X99-A kortet var inne i bios och rota som attan
men på Asrock X99 Taichi fungera det hittad TPM i bios och aktivera den

Ska försöka senare med asus kortet

Windows 11 stöder inte X99 och deras modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Windows 11 stöder inte X99 och deras modeller.

Lite konstigt jag kör win 11 på asrock X99 Taichi kortet med en TPM 2.0 modul allt funderar har grönt på allt utom cpu som är okänd....

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz