Nu kan du lägga in betalkort i Swish

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du lägga in betalkort i Swish

Funktionen rullar ut till Android-telefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ger hellre min köphistorik till Swish än Google så antar att det är bra det här? O andra sidan, mitt plastkort kan jag blippa utan att låsa upp saker hit o dit först. Också ganska smidigt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att koppla upp mitt kort från Handelsbanken till det här år 2046 när de fixar stöd för det.

Permalänk
Medlem

ush "blippa" låter så fånigt

Permalänk
Viking
Skrivet av MrPasty:

Ser fram emot att koppla upp mitt kort från Handelsbanken till det här år 2046 när de fixar stöd för det.

De var ju snabba med Apple Pay.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ger hellre min köphistorik till Swish än Google så antar att det är bra det här? O andra sidan, mitt plastkort kan jag blippa utan att låsa upp saker hit o dit först. Också ganska smidigt

Känner samma sak, heller swish än Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

De var ju snabba med Apple Pay.

Snabba? Tog ju flera år. Tror det var typ 2021 eller 2022 som Handelsbanken fick stöd för Apple Pay om jag minns rätt. Apple Pay lanserade i Sverige 2017. De stödjer fortfarande inte Google Pay och då lanserades Google Pay i slutet av 2018 i Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

ush "blippa" låter så fånigt

Du har bott under en sten i många år om det är första gången du hör det

Permalänk
Medlem

Är det även kreditkort eller är det bara rundgång med bankkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Instämmer. Bankerna som äger Swish har väl tillgång till samma data ändå, i vad mån nu Swish som i den meningen är ett fristående bolag inte kan ta sig större friheter med den än bankerna.

Någonstans tar jag hellre att de har tillgång till min köphistorik än Apple eller Google, i vad mån mina privata inköp alls är någon tredje parts ensak.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Snabba? Tog ju flera år. Tror det var typ 2021 eller 2022 som Handelsbanken fick stöd för Apple Pay om jag minns rätt. Apple Pay lanserade i Sverige 2017. De stödjer fortfarande inte Google Pay och då lanserades Google Pay i slutet av 2018 i Sverige

Exakt. Än så länge har de inte visat något intresse för kunder med telefoner som inte Apple eller Samsung har tillverkat.

Permalänk
Viking
Skrivet av jnsson:

2020

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Well, SEB har än idag inte stöd för Google Pay...

EDIT: Oj, det har de visst ser jag nu! Måste ha hänt väldigt nyligen.

Visa signatur

Alla andra har visst sin gear här. Då får jag väl joina e-penisleken för att inte känna mig utanför: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=2488576&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Kul för dig, det har inte Handelsbanken.

Permalänk
Medlem

Tar dom amex

Permalänk
Medlem

Säkerhetsmässigt tror jag nog mer på Google Pay än Swish, men integritetsmässigt tvärtom.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Betyder det att man kommer kunna swisha utomlands oxå eller funkar bara blippa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hellre att jag låser upp mobilen med fingeravtryck än riskera att nån annan blippar mitt plastkort. Visst är det smidigt att blippa bankkortet direkt, men jag ger upp så lite, nära noll i besvär, att jag hellre betalar med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Exakt. Än så länge har de inte visat något intresse för kunder med telefoner som inte Apple eller Samsung har tillverkat.

Jag valde att byta bank vid årsskiftet 2019/2020 till Länsförsäkringar just för att Handelsbanken inte hade stöd för Google Pay då och fortfarande inte har det, 5 år senare. Nöjd med Länsförsäkringar. (Var också nöjd med Handelsbanken i sej fram till att de tog bort Frikortet helt)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Säkerhetsmässigt tror jag nog mer på Google Pay än Swish, men integritetsmässigt tvärtom.

Dock så är ju bankerna mer eller mindre själva ansvariga för vad som händer med och i Swish. Om nåt händer som beror på Swish och inte dig, så behöver det inte ta år att klura ut vem som är ansvarig för din ersättning.

Permalänk
Medlem

Oh vad bra. Jag har Klarnakortet som betalmedel (eftersom den är avgiftsfri till skillnad från betal- och kreditkortet i min bank) och förr kunde man koppla bankkontot till den så att pengarna vid småköp (man kunde ange högsta gränsen) drogs direkt från bankkontot, men antar att de tog bort det för att då kunde inte klarna-appen visa en massa meningslös reklam om "samarbeten" de hade med ditten och datten eftersom man då inte behövde öppna den för att betala räkningen

Permalänk
Medlem

nice då kan man köra root utan Pay problem, räcker med dölja Swish från root tillskillnad från Google pay som kräver device integrity.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt poängen? Pengarna dras ju ändå från kontot som betalkortet är kopplat till när man gör en vanlig Swish-betalning. Varför gå "omvägen" med att låtsas lägga in kortet mellan?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av glad_katt:

Dem har inte alls stöd för Google Pay, bara Apple Pay och Samsung Pay samt en del klockor:
https://seb.se/privat/digitala-tjanster-och-sakerhet/betala-m...

Permalänk
Medlem

Varför skulle man göra detta? Det finns ju redan vettiga funktioner för detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nice då kan man köra root utan Pay problem, räcker med dölja Swish från root tillskillnad från Google pay som kräver device integrity.

Swish har aldrig brytt sig om root. Jag körde med root fram tills i våras och har aldrig dolt root för Swish och det har inte varit något problem. Frågan är om Swish ens bryr sig om root med betalningsdelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Hahaha!
Tror jag tjatat på dem i säkert 5 år och frågat ifall de har några planer på att lägga till Google Pay, men svaret blev alltid detsamma: "I nuläget finns det inga planer på det."

Iom att jag inte äger varken en Samsung eller iPhone så kunde man inte använda luren som betalmetod.
Man är ju för lat för att byta bank (fniss!)

Kom på den briljanta idén att ansöka om Klarnakortet, vilket givetvis funkade i G-pay. Så nu kan man iaf använda telefonen om man skulle glömma plånkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte riktigt poängen? Pengarna dras ju ändå från kontot som betalkortet är kopplat till när man gör en vanlig Swish-betalning. Varför gå "omvägen" med att låtsas lägga in kortet mellan?

skulle gissa att det gör att du kan betala i vanliga visa/mastercard terminaler, dvs du måste inte hoppas att affären tar swish.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

En poäng är att kunna betala med kreditkort även fast butiken/försäljaren tar swish. På det sättet kan du samla ännu mer poäng, kontra att "slösa" direkt via kontot. Om det är så det är tänkt att fungera dvs.

Permalänk
Medlem

har också svårt att inse "kundnyttan" men kanske inte tänkt tillräckligt