Notepad i Windows 11 får mörkt tema

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Är jag konstig som installerar vim istället?

”Copy con” i kommandotolken är ju riktigt resurssnålt och trevligt kommando för text-ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

”Copy con” i kommandotolken är ju riktigt resurssnålt och trevligt kommando för text-ändamål.

Men då får man ju inte regexp.

Permalänk
Vila i frid

Enklast och simplast är att installera Flo's notepad2. En avskalad notepad++ som direkt ersätter notepad utan att bråka med context eller annat tjafs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Men då får man ju inte regexp.

Är väl bara skriva binärt och skapa din egen regexp med copy con? 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Är jag konstig som installerar vim istället?

Ja, på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Enklast och simplast är att installera Flo's notepad2. En avskalad notepad++ som direkt ersätter notepad utan att bråka med context eller annat tjafs.

Den fungerar nog säkert bra, tror jag provat den förr. Men den har inte uppdaterats sedan 2012. Behöver inte vara dålig för det, men intressant att den fortfarande troligtvis är bättre än Windows egna Notepad.

Jag tycker det fungerar bra med Notepad till det jag använder den till. Startar snabbt och inget extra. Om man ska göra mer avancerade saker använder jag Vs Code eller Notepad++

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De kan också passa på att stoppa andra program från att lägga sig över task managern när de ändå håller på. 70% av gångerna jag behöver mörda ett program så är det något spel som tvingar sig själv att ligga överst, även när det är oresponsivt.

Kan man inte bara öppna en terminal och köra kill -9 på processen? Nä just ja, det var ju Windows som diskuterades.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backlulund:

Kan man inte bara öppna en terminal och köra kill -9 på processen? Nä just ja, det var ju Windows som diskuterades.

Powershell har väl taskkill eller vad det nu heter?

Permalänk
Medlem

De kan också passa på att stoppa andra program från att lägga sig över task managern när de ändå håller på. 70% av gångerna jag behöver mörda ett program så är det något spel som tvingar sig själv att ligga överst, även när det är oresponsivt.

Har du provat ställa in alltid överst i task managern?

Visa signatur

[Fractal Design Define R5][Asus Prime X370-Pro][AMD Ryzen 7 1700X 3,4GHz+Noctua NH-U12S SE][Samsung 850 Pro 250Gb][Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) 3200MHz][ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC][Corsair RM750X]

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lagers:

Den fungerar nog säkert bra, tror jag provat den förr. Men den har inte uppdaterats sedan 2012.

Den observante noterar att det är få verktyg som slår antika SpaceMonger (år 2000) vad gällande att se ledig disk. Likaså innehåller dagens notepad++ samma buggar som notepad2, t.ex. att SQL-syntax borkar efter drygt tusen rader. Irriterande. De är dock väsentligt bättre än gamla (och nya) notepad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backlulund:

taskkill /f /pid 1234 på Windows är analogt med kill -9 1234 i Linux och liknande.

taskkill /f /im explorer.exe är analogt med killall -9 nautilus på Linux etc.

Ingen större skillnad.

Du får köra i eleverad cmd om du vill dräpa processer som körs som administratör. Typ som att behöva köra sudo eller su på Linux etc.

Eller så kör man Powershell. Funkar på Windows och även Linux och liknande.

Vad är din poäng?

Permalänk
Medlem

Man kör väl med mer än en skärm. Bara att se till att taskmanglaren ligger på en annan skärm än den man spelar på.

Permalänk
Medlem

Varför är det ens applikationsspecifikt? Borde inte Windows vid det här laget ha en enhetlig grund bakom alla applikationer så att de kan lägga in ett "Dark Mode"-tema som funkar i hela Windows samt i alla fall Microsofts egna applikationer?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

taskkill /f /pid 1234 på Windows är analogt med kill -9 1234 i Linux och liknande.

Ingen större skillnad.

Du får köra i eleverad cmd om du vill dräpa processer som körs som administratör. Typ som att behöva köra sudo eller su på Linux etc.

Vad är din poäng?

Om det inte räcker så kan man alltid dra ur sladden!

Permalänk
Medlem

Mörkt tema är bara för folk som inte hittat inställningen för ljusstyrka på skärmen. När de lär sig ställa in skärmen rätt kommer de att se ljuset!

Notepad behåller förhoppningsvis ett ljust tema som alternativ, helst default.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om det inte räcker så kan man alltid dra ur sladden!

…och om datorn fortfarande kör då? 🦇

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Den observante noterar att det är få verktyg som slår antika SpaceMonger (år 2000) vad gällande att se ledig disk. Likaså innehåller dagens notepad++ samma buggar som notepad2, t.ex. att SQL-syntax borkar efter drygt tusen rader. Irriterande. De är dock väsentligt bättre än gamla (och nya) notepad.

Ja, en del gamla program är fortfarande bra. Jag brukar vilja köra program som fortfarande utvecklas. Känner inte riktigt att jag behöver något annat än vanliga notepad, utan tar till vs code till större textfiler/programmering.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Dark mode underlättar för många, även mej. Många skärmar går inte att vrida ner tillräckligt (och de det går på ser det ut som skit), och man vill inte ha skärmar som självlyser med vitt. Har bra bakgrundsbelysning men likväl är det störande med en ljus sida i nyllet hela tiden. Har haft problem med huvudvärk sedan liten skit och dark mode har underlättat för mej samt flera av mina kollegor.

Från mitt perspektiv förstår jag inte varför någon skulle köra något annat än dark mode, men självklart får de göra det om det känns bättre.

Just nu har jag mina Philips Hue RGB på max i vardagsrummet, ändå så lyser min (ena skärm) BenQ XL2411 tre gånger starkare på lägsta ljusstyrkan (uppfattad ljusstyrka), och med nerdragen kontrast, detta med aktivitetshanteraren i fullscreen.

På jobbet sitter vi med tre skärmar (flesta DELL), har man ljusa ytor på dom känns det som man stirrar på solen och kommer att brinna upp som en dassrulle, de är nu nerdragna till minimum, kör även dark mode.

Kan rekommendera att även använda nattläge i Windows 10 eller f.lux där man kan ställa in hur "varm" bild man vill ha. Underlättar mycket för ögonen, speciellt på vita bakgrunder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Ingen större skillnad.

Vad är din poäng?

Numera är ju openssh integrerat i Windows också, så jag antar att man, precis som i Linux, kan SSH:a in och döda trilskande processer i särskilt svåra fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Numera är ju openssh integrerat i Windows också, så jag antar att man, precis som i Linux, kan SSH:a in och döda trilskande processer i särskilt svåra fall.

Ja, eller så kör man Powershell remoting och Get-Process / Stop-Process.

Eller så konfigurerar man en Windows Emergency Management Services och sätter upp en Special Administration Console på serieporten och ansluter sin VT110 till datorns serieport eller nåt. (Osäker på om detta funkar på moderna Windows-klient-OS)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Aldrig fattat grejen med darkmode. Ögonen är hårdkodade att lättare urskilja mörka detaljer på ljus bakgrund, så den enda korrekta lösningen är fortfarande att sänka ljusstyrkan på skärmen till en nivå som inte bränner hål på ögonen. Men vi lever i ett fritt land så vill folk fortsätta lösa ett problem som egentligen inte finns är det upp till dem

Ögonen är inte hårdkodade att läsa nån text öht, dom ska se efter elefanter på savannen att jaga o lite sånt
Men har man text så är det ju den som ska lysa upp, inte bakgrunden. Lyser bakgrunden blir det ju svårare att läsa när den ska blända i onödan.
Sen att sänka ljusstyrkan när man har vit bakgrund gör ju att kontrasten blir sämre o därmed gör det mer svårläst. Så sorry, finns dåligt med logik att köra vitt tema. Enda anledningen att vi gör det är för att vi är vana att böcker ser ut så, men eftersom dom inte lyser är det ju inte riktigt samma sak.

Att det dessutom har tagit Microsoft fem år att fixa ett svart tema till notepadden är ju helt galet dåligt. Får vi se hur lång tid det tar för dom att fixa task managern också.
Men sålänge är jag nöjd med Win10 med ett helsvart uxtheme, såå gött för ögonen, speciellt när man mysdattar om kvällen med mysbelysningen på

Permalänk
Medlem

Automatiskt tema för bövelen.... Mörkt tema som alternativ borde ha varit klart i Win10 och automatisk switch mellan ljust/mörkt tema borde ha funnits i W11 vid släpp.

Stöd för DDC/DI direkt i Windows skulle också vara najs för automatisk ljusstyrka.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ögonen är inte hårdkodade att läsa nån text öht, dom ska se efter elefanter på savannen att jaga o lite sånt
Men har man text så är det ju den som ska lysa upp, inte bakgrunden. Lyser bakgrunden blir det ju svårare att läsa när den ska blända i onödan.
Sen att sänka ljusstyrkan när man har vit bakgrund gör ju att kontrasten blir sämre o därmed gör det mer svårläst. Så sorry, finns dåligt med logik att köra vitt tema. Enda anledningen att vi gör det är för att vi är vana att böcker ser ut så, men eftersom dom inte lyser är det ju inte riktigt samma sak.

Att det dessutom har tagit Microsoft fem år att fixa ett svart tema till notepadden är ju helt galet dåligt. Får vi se hur lång tid det tar för dom att fixa task managern också.
Men sålänge är jag nöjd med Win10 med ett helsvart uxtheme, såå gött för ögonen, speciellt när man mysdattar om kvällen med mysbelysningen på

Jag skrev inget om text över huvud taget. Nu råkar ju text visserligen vara små detaljer i synfältet som helst ska ha så bra skärpa som möjligt så det är ändå relevant för det jag faktiskt skrev. Dvs: ögat har lättare att se mörka detaljer mot en ljus bakgrund än tvärtom.

Och angående ljusstyrkan så blir ju även det mörka mörkare om man sänker den, åtminstonne på en LCD som de flesta har, så kontrasten blir det ingen skillnad på.

Om bakgrundsbelysningen är konstant och skärmen "sänker" ljusstyrkan genom att fippla med färgerna så att det vita bara blir mer grått, ja då stämmer det du säger, men vilken skärm fungerar faktiskt så? Jag tror du blandar bort korten och tänker på artificiella filter i typ nvidia control panel. Och set påverkar ju inte den faktiska ljusstyrkan. Om folk tror att det är så man sänker och höjer på riktigt så förstår jag att dark mode fått sådant genomslag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Man kör väl med mer än en skärm. Bara att se till att taskmanglaren ligger på en annan skärm än den man spelar på.

Det är så jag gör, eller snarare så använder jag Windowsknappen och piltangenterna för att flytta över task managern. Tycker inte jag ska behöva det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Keeper of Traditions

"Dark mode" är ett måste idag, det ligger nästan högst upp på prioritetslistan när man väljer mellan två program. Sen saknas det såklart mycket funktionalitet de borde ha lagt till, men det är sen gammalt.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är så jag gör, eller snarare så använder jag Windowsknappen och piltangenterna för att flytta över task managern. Tycker inte jag ska behöva det.

Win+Shift+Pil för att faktiskt flytta från skärm till skärm. Om du inte redan visste det. Jag körde själv bara Win+pil bra länge.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag skrev inget om text över huvud taget. Nu råkar ju text visserligen vara små detaljer i synfältet som helst ska ha så bra skärpa som möjligt så det är ändå relevant för det jag faktiskt skrev. Dvs: ögat har lättare att se mörka detaljer mot en ljus bakgrund än tvärtom.

Och angående ljusstyrkan så blir ju även det mörka mörkare om man sänker den, åtminstonne på en LCD som de flesta har, så kontrasten blir det ingen skillnad på.

Om bakgrundsbelysningen är konstant och skärmen "sänker" ljusstyrkan genom att fippla med färgerna så att det vita bara blir mer grått, ja då stämmer det du säger, men vilken skärm fungerar faktiskt så? Jag tror du blandar bort korten och tänker på artificiella filter i typ nvidia control panel. Och set påverkar ju inte den faktiska ljusstyrkan. Om folk tror att det är så man sänker och höjer på riktigt så förstår jag att dark mode fått sådant genomslag.

Ja det har du rätt i att du inte skrev, men vidhåller ändå det jag skev att det är mycket behagligare för ögonen när det är texten som lyser än bakgrunden, speciellt i mörkare miljöer.
Personligen så behöver jag iaf väldigt sällan sänka ljusstyrkan på mina skärmar just eftersom jag har mörkt tema överallt, men gör jag det så är det oftast när jag tittar på mobilen i sängen o den likt många andra mobiler rockar OLED. Men detsamma med kontrasten gäller IPSer också eftersom den sänks jämntemot omgivningen.
Dessutom så tittar man på bilder vill man gärna ha ljus skärm för att se bilderna tydligare, o kör man vit bakgrund så blir man ju bländad igen, speciellt i mörka miljöer, o då syns också bilderna sämre eftersom bakgrunden tar över mot bilderna, speciellt om det är lite mörkare bilder. Inte för inte som dom flesta moderna grafikprogram har mörka teman.
Så nä, jag ser inte många fördelar alls med vitt tema. Har själv kört svart tema i måånga år på alla plattformer av ovanstående anledningar, plus att det också är snyggare med mörka teman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det har du rätt i att du inte skrev, men vidhåller ändå det jag skev att det är mycket behagligare för ögonen när det är texten som lyser än bakgrunden, speciellt i mörkare miljöer.
Personligen så behöver jag iaf väldigt sällan sänka ljusstyrkan på mina skärmar just eftersom jag har mörkt tema överallt, men gör jag det så är det oftast när jag tittar på mobilen i sängen o den likt många andra mobiler rockar OLED. Men detsamma med kontrasten gäller IPSer också eftersom den sänks jämntemot omgivningen.
Dessutom så tittar man på bilder vill man gärna ha ljus skärm för att se bilderna tydligare, o kör man vit bakgrund så blir man ju bländad igen, speciellt i mörka miljöer, o då syns också bilderna sämre eftersom bakgrunden tar över mot bilderna, speciellt om det är lite mörkare bilder. Inte för inte som dom flesta moderna grafikprogram har mörka teman.
Så nä, jag ser inte många fördelar alls med vitt tema. Har själv kört svart tema i måånga år på alla plattformer av ovanstående anledningar, plus att det också är snyggare med mörka teman

På OLED stämmer det du säger där svart är... svart, oavsett hur ljust det vita är, men då får du också i praktiken oändrig kontrast oavsett hur mörkt eller ljust du har. Kontrast räknar man ut genom att ta (i nits) vitt/svart. Det är klart att omgivande ljus påverkar. Har man solen i ryggen behöver man mer ljus från skärmen än om man sitter i porrbelysning. Det är ganska självklart.

Om du redan vet med dig att, som du själv säger "bilderna syns tydligare" när det är ljust så disputerar du alltså inte vad jag säger så jag förstår inte poängen. Du är alltså OK med att bli bländad av bilder men inte av text? I så fall, OK, jag ger mig.

Men jag trodde att utgångspunkten för de flesta var att de inte ville bli bländade av något innehåll alls. Med ljusstyrkan jag har på min skärm kan jag stirra på skärmen när den är helt vit och ändå inte få huvudvärk. Förstår inte poängen med att medvetet ha så hög ljusstyrka att man i något scenario får ont i ögonen av att titta på skärmen.

Varför tror du att syntavlor har svart text på vit bakgrund om det nu inte spelar någon roll för läsförmågan eller till och med skulle vara en nackdel att ha svart text på vit bakgrund. Har folk som forskar på och har utbildning i hur våra ögon fungerar fel menar du?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På OLED stämmer det du säger där svart är... svart, oavsett hur ljust det vita är, men då får du också i praktiken oändrig kontrast oavsett hur mörkt eller ljust du har. Kontrast räknar man ut genom att ta (i nits) vitt/svart. Det är klart att omgivande ljus påverkar. Har man solen i ryggen behöver man mer ljus från skärmen än om man sitter i porrbelysning. Det är ganska självklart.

Om du redan vet med dig att, som du själv säger "bilderna syns tydligare" när det är ljust så disputerar du alltså inte vad jag säger så jag förstår inte poängen. Du är alltså OK med att bli bländad av bilder men inte av text? I så fall, OK, jag ger mig.

Men jag trodde att utgångspunkten för de flesta var att de inte ville bli bländade av något innehåll alls. Med ljusstyrkan jag har på min skärm kan jag stirra på skärmen när den är helt vit och ändå inte få huvudvärk. Förstår inte poängen med att medvetet ha så hög ljusstyrka att man i något scenario får ont i ögonen av att titta på skärmen.

Varför tror du att syntavlor har svart text på vit bakgrund om det nu inte spelar någon roll för läsförmågan eller till och med skulle vara en nackdel att ha svart text på vit bakgrund. Har folk som forskar på och har utbildning i hur våra ögon fungerar fel menar du?

Jo men kontrasten på en OLED kontra omgivningen också. Det säger ju sig självt att ju mörkare ljusstyrka oavsett om det är bakgrunden eller texten som är vit desto svårare är det att läsa.
Har man säg 300 nits ljusstyrka med svart tema så ser allt klart o fint ut utan att bli bländad alls, att ha samma läsbarhet utan att ha en vit bakgrund som blastar går det ju inte. Sänker du ljusstyrkan så ser du ju allting sämre. O bilder vill man som sagt ha hög ljusstyrka på för att dom ska se ut som det är tänkt (SDR vid runt 300 nits är väl standard), o nej dom bländar inte då iom att bilder sällan är direkt helvita, o är dom helvita så är tanken ofta att dom ska blända lite, men dom är väldigt sällan 255 oavsett.

Ljustavlorna är iofs oftast i ett stelt ljust doktorsrum med vita väggar, då fallar det sig ganska naturligt att bakgrunden kan vara vit. Själv använder jag varken dator eller mobil i såna miljöer ändå, o även om jag skulle så är läsbarheten finfin även där med mitt mörka tema.

Men jag tycker vi bara går i cirklar här ändå. Kort o gott så ser jag inte alls varför bakgrunden ska lysa när det är texten som ska synas. Har jobbat med foto o 3D-grafik senaste 15-20 åren o är allmänt bild o ljusnörd o litar på min erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Även när du klickat i "Always on top" i taskmanagern?