Permalänk
Medlem

i7 11700k 3080 låg fps

Tja, har nydligen varit sugen på att börja spela spel igen så jag köpte mig en färdigbyggd HP Omen (😂😂😂 skulle aldrig köpa färdigbyggd dator men ville bara spela direkt)

Enligt elgiganten skulle jag ligga på 300+ fps basic 1080p. Spelar allt lägsta på en 240hz skärm och hoppar mellan 150-220 fps ingame, några tips på hur jag kan fixa detta?

Pc länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

§3.4 borttaget /Mod
Permalänk
Medlem

Vilka spel har du testat med?

I CS Go lär du ligga runt 300 fps

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Mina första tankar:

Är grafikkortsdrivrutiner uppdaterade?
Finns det bloatwear som ligger och tuggar prestanda i bakgrunden?

Permalänk
Medlem

Kolla temps
Kolla om det är något skit som ligger i bakgrunden och tuggar?
Vad kör du för settings?
Vsync?
Max_fps?

Permalänk
Medlem

Kolla hur många RAM-stickor datorn har, varken Elgiganten eller HP säger något om det vad jag kan hitta. CS kan vara väldigt känsligt för minnesprestandan, så det är viktigt att du har minst två stickor som körs i dual channel.

Eftersom datorn verkar vara av den inglasade varianten så antar jag att du bara kan kika in och räkna stickorna, men det är även bra att dubbelkolla med t.ex. CPU-Z så att stickorna sitter rätt och fungerar som de ska. Om allt är rätt på den punkten så borde det stå "Dual" i "Channels #"-rutan under Memory-fliken.

Tillägg: Såg nu att du inte specifikt nämnde CS, men det gäller de flesta spel när man är ute efter hundratals fps.

Permalänk
Medlem

Spelar endast Valorant och finns inget annat på datorn än Discord och Valorant. Har kollat allt som ni säger, RAM stickorna är rätt och har gjort clean install för att undvika HP apparna. Kanske är något fel med värmen? I load har jag ca 80C på CPU men GPU chillar runt 40-50

Skrivet av flukke:

Vilka spel har du testat med?

I CS Go lär du ligga runt 300 fps

Skrivet av lill_tunnan:

Mina första tankar:

Är grafikkortsdrivrutiner uppdaterade?
Finns det bloatwear som ligger och tuggar prestanda i bakgrunden?

Skrivet av oggart:

Kolla temps
Kolla om det är något skit som ligger i bakgrunden och tuggar?
Vad kör du för settings?
Vsync?
Max_fps?

Skrivet av perost:

Kolla hur många RAM-stickor datorn har, varken Elgiganten eller HP säger något om det vad jag kan hitta. CS kan vara väldigt känsligt för minnesprestandan, så det är viktigt att du har minst två stickor som körs i dual channel.

Eftersom datorn verkar vara av den inglasade varianten så antar jag att du bara kan kika in och räkna stickorna, men det är även bra att dubbelkolla med t.ex. CPU-Z så att stickorna sitter rätt och fungerar som de ska. Om allt är rätt på den punkten så borde det stå "Dual" i "Channels #"-rutan under Memory-fliken.

Tillägg: Såg nu att du inte specifikt nämnde CS, men det gäller de flesta spel när man är ute efter hundratals fps.

Permalänk
Medlem

Spelar allt lägsta 1080p, allt up to date t.om BIOS.

Skrivet av DLSxd:

Tja, har nydligen varit sugen på att börja spela spel igen så jag köpte mig en färdigbyggd HP Omen (😂😂😂 skulle aldrig köpa färdigbyggd dator men ville bara spela direkt)

Enligt elgiganten skulle jag ligga på 300+ fps basic 1080p. Spelar allt lägsta på en 240hz skärm och hoppar mellan 150-220 fps ingame, några tips på hur jag kan fixa detta?

Pc länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat lite diverse spelvideos med Valorant på youtube med 11700k så verkar de flesta ligga kring samma fps som du, dvs. 150-220 fps. Förmodligen är det vad du kan räkna med utan OC på CPU och/eller minnesöverklock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Efter att ha kollat lite diverse spelvideos med Valorant på youtube med 11700k så verkar de flesta ligga kring samma fps som du, dvs. 150-220 fps. Förmodligen är det vad du kan räkna med utan OC på CPU och/eller minnesöverklock.

https://www.gpucheck.com/game-gpu/valorant/nvidia-geforce-rtx... verkar ju inte stämma
https://www.youtube.com/watch?v=f301U5yXjOc -> i samma DM har jag 150 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLSxd:

Spelar allt lägsta 1080p

Kör du allt på lägsta i Valorant som inte är särskilt grafiktungt och dessutom i 1080p med ett 3080 så kommer din CPU att flaskhalsa rätt hårt. Du sätter ju ingen last alls på grafikkortet utan det är CPU som får det tyngsta lasset.
Har du kollat load på GPU och CPU? Med tanke på dina temperaturer så ligger ditt 3080 nog och sover.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

Kör du allt på lägsta i Valorant som inte är särskilt grafiktungt och dessutom i 1080p med ett 3080 så kommer din CPU att flaskhalsa rätt hårt. Du sätter ju ingen last alls på grafikkortet utan det är CPU som får det tyngsta lasset.
Har du kollat load på GPU och CPU? Med tanke på dina temperaturer så ligger ditt 3080 nog och sover.

CPUn har problem, inget fel på GPU. Ganska dum som tror att jag måste ha höga settings på för att få performance. Lmfao. Finns proffs på 3080 10700k som får 300-400 frames, varför får inte jag är frågan.

Permalänk
Avstängd

Jag tror det här är femte tråden jag ser på internet den här veckan om folk med 3080 och 3070 som får mystiska dippar i FPS.
Kan det vara någon uppdatering i windows som spökar månne?

Permalänk
Skrivet av DLSxd:

Spelar endast Valorant och finns inget annat på datorn än Discord och Valorant. Har kollat allt som ni säger, RAM stickorna är rätt och har gjort clean install för att undvika HP apparna. Kanske är något fel med värmen? I load har jag ca 80C på CPU men GPU chillar runt 40-50

Det de frågade var om dina ramstickor är rätt och om de är rätt konfiguerade. Är de rätt konfiguerade?

Permalänk

Hur är CPU tempen?

Ser ju ut som att det sitter en Intel stock snurra på produktbilderna till den så tippar på Thermal throtteling exstrem på cpu´n.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av DLSxd:

Tja, har nydligen varit sugen på att börja spela spel igen så jag köpte mig en färdigbyggd HP Omen (😂😂😂 skulle aldrig köpa färdigbyggd dator men ville bara spela direkt)

Enligt elgiganten skulle jag ligga på 300+ fps basic 1080p. Spelar allt lägsta på en 240hz skärm och hoppar mellan 150-220 fps ingame, några tips på hur jag kan fixa detta?

Pc länk: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Skrivet av DLSxd:

CPUn har problem, inget fel på GPU. Ganska dum som tror att jag måste ha höga settings på för att få performance. Lmfao. Finns proffs på 3080 10700k som får 300-400 frames, varför får inte jag är frågan.

Vad syftade Elgiganten på för spel när de sa att du skulle få mer än 300 fps? Det är stor skillnad på olika spel.

Och var inte otrevlig, de försöker hjälpa dig; de syftar ju självklart på att CPU:n kommer att flaskhalsa i stort sett oavsett vilka grafikinställningar du kör.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hur är CPU tempen?

Ser ju ut som att det sitter en Intel stock snurra på produktbilderna till den så tippar på Thermal throtteling exstrem på cpu´n.

Ligger inte thermal throttle på 85°c+ för Intel?

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Ligger inte thermal throttle på 85°c+ för Intel?

jo.

men läste för nån timme sen en tråd om liknande OEM specar fast med en 11xxxF nånting och den med denna kylare i hans dator hade dejt med 80°c+ sträcket i idle troligen något fel på hans kylning iofs men runt 60°c idle är nog inte orimligt med intels micro snurra och 85°c+ vid högre laster är nog ganska troligt.

har inte kört intel sen min 4790k och på den var iaf intelsnurran totalt värdelös och tveksamt att den blivit bättre då den ser mer eller mindre identisk ut.

den har typ inte ändrats sedan pentium 4 tiden ser mer eller mindre lika dan ut förutom att den blivit tunnare och modiferade fästen dvs mindre tillverkningskostnad för att maximerad vinst.

den klarar att göra jobbet så inte datorn stänger av sig för att skydda sig själv men den gör inget bra jobb och ligger i de flesta fall ganska på gränsen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Ligger inte thermal throttle på 85°c+ för Intel?

100°c

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

intels stockkylare för 11700 mot erkända budgetkylaren Hyper 212 som inte är en top notch kylare men riktigt bra för det låga priset

skippade syntettestet och länkade direkt till test i Cyberpunk 2077 vilket iaf enligt mig är ett mer realistiskt throttle test men i bägge fallen så throttlar cpun nästan direkt med stockkylaren.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag känner också av dålig prestanda av min 3080.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLSxd:

CPUn har problem, inget fel på GPU. Ganska dum som tror att jag måste ha höga settings på för att få performance. Lmfao. Finns proffs på 3080 10700k som får 300-400 frames, varför får inte jag är frågan.

Du behöver inte vara otrevlig, påpekade bara att CPU:n blir en flaskhals. Självklart är det inget fel på GPU:n.
Som sagt tidigare, det mesta av lasten ligger på CPU när du kör allt på lägsta i 1080p i ett spel som inte är särskilt grafikkrävande.

Har du då en dålig CPU-kylare (t.ex Intel stock) och dåligt luftflöde i chassit finns det en stor risk att CPU:n klockar ner sig p.g.a värmen som de flesta redan påpekat. Du kan kolla det i t.ex HWiNFO64:
https://www.guru3d.com/files-details/hwinfo64-download.html
Kör "sensors only".

Fortsätter du scrolla ner så kan du se load på GPU också, vilket jag gissar är rätt lågt.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

intels stockkylare för 11700 mot erkända budgetkylaren Hyper 212 som inte är en top notch kylare men riktigt bra för det låga priset

skippade syntettestet och länkade direkt till test i Cyberpunk 2077 vilket iaf enligt mig är ett mer realistiskt throttle test men i bägge fallen så throttlar cpun nästan direkt med stockkylaren.
https://youtu.be/4XFHGsmBC2k?t=185

Men nu har OP redan sagt att han har 80°c. Och då går inte det termiska reglaget igång.

Permalänk
Skrivet av xGreenRed:

Men nu har OP redan sagt att han har 80°c. Och då går inte det termiska reglaget igång.

sorry hade missat det inlägget när jag scannade igenom de nya inläggen innan jag skrev.

troligen för att ° saknades...

alt+0176 för den oinsatte för att göra grader tecknet (siffrorna på numpaden)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows