Notepad i Windows 11 får mörkt tema

Permalänk
Livsnjutare 😎

Underbara nyheter!
Även om det finns tredjepartslösningar så är detta ändå sjukt välkommet

Och som någon sa, fixa gärna samma sak till Task Manager så hade det varit golden 🔝

Och ja... Swec hade gärna fått ha det på sin sida också som en del utav designen.

Jo jo, det finns löningar där också idag med externa CSS-trix och/eller DarkReader som tillägg - men det funkar inte i mobilen tex.

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jo men kontrasten på en OLED kontra omgivningen också. Det säger ju sig självt att ju mörkare ljusstyrka oavsett om det är bakgrunden eller texten som är vit desto svårare är det att läsa.
Har man säg 300 nits ljusstyrka med svart tema så ser allt klart o fint ut utan att bli bländad alls, att ha samma läsbarhet utan att ha en vit bakgrund som blastar går det ju inte. Sänker du ljusstyrkan så ser du ju allting sämre. O bilder vill man som sagt ha hög ljusstyrka på för att dom ska se ut som det är tänkt (SDR vid runt 300 nits är väl standard), o nej dom bländar inte då iom att bilder sällan är direkt helvita, o är dom helvita så är tanken ofta att dom ska blända lite, men dom är väldigt sällan 255 oavsett.

Ljustavlorna är iofs oftast i ett stelt ljust doktorsrum med vita väggar, då fallar det sig ganska naturligt att bakgrunden kan vara vit. Själv använder jag varken dator eller mobil i såna miljöer ändå, o även om jag skulle så är läsbarheten finfin även där med mitt mörka tema.

Men jag tycker vi bara går i cirklar här ändå. Kort o gott så ser jag inte alls varför bakgrunden ska lysa när det är texten som ska synas. Har jobbat med foto o 3D-grafik senaste 15-20 åren o är allmänt bild o ljusnörd o litar på min erfarenhet.

Om du med standard menar den vansinnigt höga ljusstyrka som de flesta skärmar är fabriksinställda med så är det fullt möjligt, men är det vettigt? Nej knappast.

Här finns en bra guide till vad skärmen bör vara inställd på vid olika ljusförhållanden https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Sen är detta som med ergonomi i allmänhet. Det som "verkar" bekvämt och det man är "van" vid är inte alltid det som är bäst, och rent objektivt och vetenskapligt går det inte komma ifrån att svart text mot vid bakgrund (där det vita är tillräckligt mörkt för att inte blända) är bättre än dark mode.

Det båda försöker lösa är dock att undvika trötta ögon på grund av att pupillen vidgar sig och krymper stup i ett, men ögat har fortfarande lättare att ställa in och behålla rätt skärpedjup om det är mörka detaöjer mot vit bakgrund än tvärt om.

Men jag håller med om att vi nog vridit på det så mycket nu att vi går i cirklar. Dock vill jag fortfarande slå ett slag för bekväm ljusstyrka om anledningen att man upptäckt och gillat dark mode är för att man upplever sig bländad och bara antagit att enda lösningen är dark mode, istället för att testa att dra ner ljusstyrkan (oftast rejält!)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Även när du klickat i "Always on top" i taskmanagern?

Inte sett den. Ska kolla om det gör någon skillnad nästa gång Civ kraschar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Perfekt med mörkt tema. När de ändå håller på kan de inte slänga med autosparfunktion samt flikar?

Edit: orkar inte använda feedback-knappen som kommit till och hoppas MS också läser Swec..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

taskkill /f /pid 1234 på Windows är analogt med kill -9 1234 i Linux och liknande.

taskkill /f /im explorer.exe är analogt med killall -9 nautilus på Linux etc.

Ingen större skillnad.

Du får köra i eleverad cmd om du vill dräpa processer som körs som administratör. Typ som att behöva köra sudo eller su på Linux etc.

Eller så kör man Powershell. Funkar på Windows och även Linux och liknande.

Vad är din poäng?

Om inte task manager klarade att vara framför spelet då klarar nog inte Powershell det heller.

Men trycker man ctrl + alt + f1 till exempel så öppnar man en annan terminal/konsol där inget gui körs och kan fortfarande managers saker.

Om du inte förstod det så var det lite skämtsamt skrivet.
Men poängen var att man inte var låst vid fönstret som hade hängt sig, men det kanske finns vägar kring det i Windows också, det kan jag inte.
Men återigen, det var skämtsamt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backlulund:

Men trycker man ctrl + alt + f1 till exempel så öppnar man en annan terminal/konsol där inget gui körs och kan fortfarande managers saker.

Ofta faller det på att systemet inte reagerar tangenter alls (eller _väldigt_ långsamt), men att gå via ssh kan som sagt vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Sålänge dom inte köper upp och förstör notepad++ är jag nöjd

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på att det faktiskt var lite så här förr, förr som i MS-DOS-tiden… Edit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ntel_R15E:

Sålänge dom inte köper upp och förstör notepad++ är jag nöjd

Den har ju redan dark mode...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen är detta som med ergonomi i allmänhet. Det som "verkar" bekvämt och det man är "van" vid är inte alltid det som är bäst, och rent objektivt och vetenskapligt går det inte komma ifrån att svart text mot vid bakgrund (där det vita är tillräckligt mörkt för att inte blända) är bättre än dark mode.

Det båda försöker lösa är dock att undvika trötta ögon på grund av att pupillen vidgar sig och krymper stup i ett, men ögat har fortfarande lättare att ställa in och behålla rätt skärpedjup om det är mörka detaöjer mot vit bakgrund än tvärt om.

Du får komma med vetenskapliga artiklar om du vill, kanske du även blandar in egna uppfattningar då du uppfattar ljus olika från oss som kör dark mode? Jag kastar vetenskapen i soptunnan direkt om jag mår bra av något annat, jag är ytterst glad för dark mode (och dimbara lampor). På kontoret har vi folk som vill ha ljus som i operationssalar, samt de som vill sitta i sitt mörka hörn, och allt där emellan, låt folk göra det dom vill och mår bra av.

Att ha ett vitt ark med svart text har aldrig varit optimalt för mig, för det är aldrig något runt om som är vitt och får samma ljusstyrka. Det vita ska vara som en sida i ett pappersblock som max, det är inget som skall lysa.

Om du visste hur det känns för vissa så skulle du kanske ha en annan uppfattning.

Annat rant; Förstår inte heller varför LCD TV-apparater ska ha så jädrans hög ljusstyrka, är de till för att ge solbränna eller har jag missat något? Det ser ju långt ifrån ut som om man skulle titta ut genom fönstret. 25% av ljusstyrkan som max.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Annat rant; Förstår inte heller varför LCD TV-apparater ska ha så jädrans hög ljusstyrka, är de till för att ge solbränna eller har jag missat något? Det ser ju långt ifrån ut som om man skulle titta ut genom fönstret. 25% av ljusstyrkan som max.

Jag vet inte hur belagt det är, men den traditionella förklaringen är väl att hög ljusstyrka säljer när folk jämför i (väl upplysta) butiker.
Och i vissa situationer går det ju faktiskt åt (en TV är ju ofta inte helt optimalt placerad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Du får komma med vetenskapliga artiklar om du vill, kanske du även blandar in egna uppfattningar då du uppfattar ljus olika från oss som kör dark mode? Jag kastar vetenskapen i soptunnan direkt om jag mår bra av något annat, jag är ytterst glad för dark mode (och dimbara lampor). På kontoret har vi folk som vill ha ljus som i operationssalar, samt de som vill sitta i sitt mörka hörn, och allt där emellan, låt folk göra det dom vill och mår bra av.

Att ha ett vitt ark med svart text har aldrig varit optimalt för mig, för det är aldrig något runt om som är vitt och får samma ljusstyrka. Det vita ska vara som en sida i ett pappersblock som max, det är inget som skall lysa.

Om du visste hur det känns för vissa så skulle du kanske ha en annan uppfattning.

Annat rant; Förstår inte heller varför LCD TV-apparater ska ha så jädrans hög ljusstyrka, är de till för att ge solbränna eller har jag missat något? Det ser ju långt ifrån ut som om man skulle titta ut genom fönstret. 25% av ljusstyrkan som max.

Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Bryr du dig inte om vad som är bra i längden utav trivs med dark mode och struntar i riktig ögonhälsa och ergonomi, fine, men det jag försöker belysa, no pun intended, är att problemet som dark mode "löser" är fött ur att folk gör fel från början. Jag håller helt med om att datorskärmar är åt helvete för ljusa från fabrik. Det är väldigt sällan man behöver mer än 200 nits. Och då är det bättre att först prova att sänka ljusstyrkan. Blir man ändå bländad, får huvudvärk etc etc så är dark mode en helt OK lösning om man inte kan eller vill byta själv.

Men att bara köra på dark mode utan att ha testat att sänka ljusstyrkan först är att göra sig själv en björntjänst. Det är så jag menar.

Vidare tycker jag inte att man ska sänka väldigt mycket på en gång utan man får så att säga koka grodan. Annars blir det lätt att det blir för stora skillnader och den grå geggan mellan öronen sparkar bakut och protesterar. Jag hade själv för hög ljusstyrka på skärmen och jag sänkte några snäpp om dagen tills jag kommit ner till en lämplig nivå. Går jag tillbaka till det jag hade innan är det som att få en strålkastare rakt i ansiktet.

Det ska väl också sägas att ja, dark mode är bättre för ögonen än "light mode" med för hög ljusstyrka. Absolut. Men det är fortfarande bara det näst bästa. Kanske inte om man kastar vetenskap i papperskorgen och litar mer på sin magkänsla än år av forskning med samstämmiga resultat, med den inställningen så finns det liksom inte så mycket att jobba med. Dock så kan inte åsikter ända på fakta, och jag tror vi kommer få se resultatet så småningom. Att förstöra sina ögon är inget man gör över en natt.

Sprid åtminstonne inte att dark mode är det bästa för ögonen, för det vore rem desinformation. Låt folk först få veta att de borde sänks ljusstyrkan. Är de inte nöjda, ja men åk. Dark mode it is

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men att bara köra på dark mode utan att ha testat att sänka ljusstyrkan först är att göra sig själv en björntjänst. Det är så jag menar.

Jag håller med, ljuskänsligheten varierar nog väldigt mycket och dark mode kan nog göra det sämre för en del. Som du säger beror det på en radda faktorer såsom rumsbelysning, skärm osv. Jag har haft lång tid på mig att försöka vänja mig med annat, men när man närmar sig 40 och fortfarande är ljuskänslig efter alla år (med ljust tema och en radda skärmar och belysningar) så känns det rätt hopplöst.

På alla de där syntesten man gjort (sist för MC, A kort 2018) så skulle jag uppskattat mörk bakgrund och ljus text. Sist hade dom en dörr med fönster bredvid tavlan där solen sken in i ansiktet, sedan självlysande tavlan på det. Undrar hur många som fått sämre mätning pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag håller med, ljuskänsligheten varierar nog väldigt mycket och dark mode kan nog göra det sämre för en del. Som du säger beror det på en radda faktorer såsom rumsbelysning, skärm osv. Jag har haft lång tid på mig att försöka vänja mig med annat, men när man närmar sig 40 och fortfarande är ljuskänslig efter alla år (med ljust tema och en radda skärmar och belysningar) så känns det rätt hopplöst.

På alla de där syntesten man gjort (sist för MC, A kort 2018) så skulle jag uppskattat mörk bakgrund och ljus text. Sist hade dom en dörr med fönster bredvid tavlan där solen sken in i ansiktet, sedan självlysande tavlan på det. Undrar hur många som fått sämre mätning pga detta.

Vad är det för skojare? Om syntester ska vara tillförlitliga måste det vara kontrollerar ljus i rummet. Finns väl vissa marginaler men att låta solen lysa in är inte ok och ger högst sannolikt sämre resultat. Det gör dock även tester med mörk tavla och vit text, som jag nämnt i tidigare inlägg

Och jag är helt med på ett om lägsta ljusstyrkan upplevs obehaglig så inte bara bör utan ska man ha dark mode. För känsliga personer kan det behövas neråt 40 mota innan det blir behagligt och många skärmar klarar inte att gå så lågt. 200 klarar dock de flesta skärmar och det är en nivå som för de flesta inte stressar ögonen vid normal belysning

Jag är själv synskadad och har därför intresserat mig stort för att ta så väl hand om den syn jag har så bra det går. Och det jag märkt är att det verkar finnas två kategorier. Den ena sitter med strålkastare i ansiktet och funderar inte, den andra slår på dark mode och funderar inte.

Både du och jag har uppenbart funderat. Jag vill få fler att fundera

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Notepad hann alltså före SweClockers

De får gärna införa "Synthwave" som ett tredje alternativ, som Tek.no gjorde för något år sedan. Var nästan lite av ett skämt, men blev raskt väldigt poplärt

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig använt mörk tema i appar på Win10. Jag brukar bara justera ljusstyrkan med fluxs alt+pgdn/pgup.

Förresten. flux har svartvit toggle sedan ett tag. Win+END.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du med standard menar den vansinnigt höga ljusstyrka som de flesta skärmar är fabriksinställda med så är det fullt möjligt, men är det vettigt? Nej knappast.

Här finns en bra guide till vad skärmen bör vara inställd på vid olika ljusförhållanden https://www.sweclockers.com/artikel/24406-teknikstund-ljussty...

Sen är detta som med ergonomi i allmänhet. Det som "verkar" bekvämt och det man är "van" vid är inte alltid det som är bäst, och rent objektivt och vetenskapligt går det inte komma ifrån att svart text mot vid bakgrund (där det vita är tillräckligt mörkt för att inte blända) är bättre än dark mode.

Det båda försöker lösa är dock att undvika trötta ögon på grund av att pupillen vidgar sig och krymper stup i ett, men ögat har fortfarande lättare att ställa in och behålla rätt skärpedjup om det är mörka detaöjer mot vit bakgrund än tvärt om.

Men jag håller med om att vi nog vridit på det så mycket nu att vi går i cirklar. Dock vill jag fortfarande slå ett slag för bekväm ljusstyrka om anledningen att man upptäckt och gillat dark mode är för att man upplever sig bländad och bara antagit att enda lösningen är dark mode, istället för att testa att dra ner ljusstyrkan (oftast rejält!)

Jag vet iaf av måånga års erfarenhet att jag gör bättre o mer korrekta inställningar om min skärm har hög ljusstyrka, den ska garanterat vara ljusstarkaste punkten i rummet. Har märkt många gånger jag bråkat med en bild o inte tyckt det blivit bra vad jag än gör, så kommer jag på att jag har för låg ljusstyrka på skärmen o höjer den så blir allt mycket bättre. O som sagt så vill man samtidigt inte har vitt runt bilden då det bländar och man ser sämre vad det är man jobbar med. Den skillnaden är extremt klar o tydlig om man snabbt byter mellan svart o vit bakgrund.
Har sällan trötta ögon nuförtiden heller o har fortsatt väldigt bra syn.

Kort o gott så tror jag inte alls på den forskningen (som jag dessutom aldrig sett nån källa på) eller på sweclockerslänken. Speciellt inte när swecloclers-länken antagligen är baserad på just på vita teman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag vet iaf av måånga års erfarenhet att jag gör bättre o mer korrekta inställningar om min skärm har hög ljusstyrka, den ska garanterat vara ljusstarkaste punkten i rummet. Har märkt många gånger jag bråkat med en bild o inte tyckt det blivit bra vad jag än gör, så kommer jag på att jag har för låg ljusstyrka på skärmen o höjer den så blir allt mycket bättre. O som sagt så vill man samtidigt inte har vitt runt bilden då det bländar och man ser sämre vad det är man jobbar med. Den skillnaden är extremt klar o tydlig om man snabbt byter mellan svart o vit bakgrund.
Har sällan trötta ögon nuförtiden heller o har fortsatt väldigt bra syn.

Kort o gott så tror jag inte alls på den forskningen (som jag dessutom aldrig sett nån källa på) eller på sweclockerslänken. Speciellt inte när swecloclers-länken antagligen är baserad på just på vita teman

Att jobba med bilder är en annan sak. Där vill man såklart att skärmen skall vara tillräckligt ljus för att reflektioner från rumsbelysningen inte skall påverka färgåtergivningen. Färgrymder tar dock inte hänsyn till luminans, och har man inte en dålig backlight så ska inte färgtemperaturen påverkas av ljusstyrkan. Men sålänge du har tillräckligt ljust för att inte reflektioner ska påverka så blir det inte bättre bara för att du ökar ljusstyrkan, och kan man så är det i så fall bättre att sänka ner rmsbelysningen, använda en kåpa till skärmen etc etc, men det är som sagt en annan sak än det som diskuterades så jag vet inte varför du tar upp det.

Det är lite som att säga "Nej, bilar drar ingen bensin, det vet jag för jag tar min cykel till jobbet varje dag och den behöver minsann aldrig tankas!"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ljuskänslighet verkar ofta bero på någon form av inflammation som kräver undersökning och eventuell behandling, källa.

Drar en anekdot från ungdomsåren, mycket innesittande i mörker vid datorn gjorde mig inte bara orkeslös och asocial, utan även ljuskänslig. Detta är ingenting jag dras med nu i någon markant utsträckning…

Permalänk
Medlem

För min del kan de lika gärna ta bort Notepad. Notepad++ är överlägset på alla sätt o vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att jobba med bilder är en annan sak. Där vill man såklart att skärmen skall vara tillräckligt ljus för att reflektioner från rumsbelysningen inte skall påverka färgåtergivningen. Färgrymder tar dock inte hänsyn till luminans, och har man inte en dålig backlight så ska inte färgtemperaturen påverkas av ljusstyrkan. Men sålänge du har tillräckligt ljust för att inte reflektioner ska påverka så blir det inte bättre bara för att du ökar ljusstyrkan, och kan man så är det i så fall bättre att sänka ner rmsbelysningen, använda en kåpa till skärmen etc etc, men det är som sagt en annan sak än det som diskuterades så jag vet inte varför du tar upp det.

Det är lite som att säga "Nej, bilar drar ingen bensin, det vet jag för jag tar min cykel till jobbet varje dag och den behöver minsann aldrig tankas!"

Tar väl upp det för att det är bilder lite överallt när man använder sin skärm, o för att jag inte ser såå olika på bilder o text på det viset. O visst har du kanske rätt att nån forskning säger att svart text på vit bakgrund är bättre, men det säger ju inte att tvärt om är dåligt på nåt sätt. För uppenbarligen funkar det alldeles finfint både i mörka o ljusa miljöer, medans i mörkare miljöer så ser jag inte många argument för att det skulle vara bättre med en ljus bakgrund. Men men. Loopar vare ja
Så jag kör vidare på mina svarta teman jag kört i många år nu som ser extra fina ut på mina OLED-skärmar, så kör du ditt vita tema Det är ju det som är så smutt att det äääntligen kommit så man faktiskt får välja själv. Att det tagit så många år är lite trist tycker jag, men sakta men säkert så har det blivit bättre iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tar väl upp det för att det är bilder lite överallt när man använder sin skärm, o för att jag inte ser såå olika på bilder o text på det viset. O visst har du kanske rätt att nån forskning säger att svart text på vit bakgrund är bättre, men det säger ju inte att tvärt om är dåligt på nåt sätt. För uppenbarligen funkar det alldeles finfint både i mörka o ljusa miljöer, medans i mörkare miljöer så ser jag inte många argument för att det skulle vara bättre med en ljus bakgrund. Men men. Loopar vare ja
Så jag kör vidare på mina svarta teman jag kört i många år nu som ser extra fina ut på mina OLED-skärmar, så kör du ditt vita tema Det är ju det som är så smutt att det äääntligen kommit så man faktiskt får välja själv. Att det tagit så många år är lite trist tycker jag, men sakta men säkert så har det blivit bättre iaf.

Jag förstår dock fortfarande inte. Bilder ser ju likadana ut oavsett om man har dark mode eller inte? Och sitter man med dark mode och därför kanske har högre ljusstyrka på skärmen så blir man ju extra bländad av varenda bild som har tillräckligt mycket ljusa områden i sig, men ja, i övrigt har vi nog ratt ut allt som går reda ut

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed är inte så ofta varje bild är 90% vitt heller.
Man ska ju tänka det som att du har en stark lampa framför sig som släcker ner vissa zoner (det vi kallar pixlar) och på så vis drar ner ljusstyrkan... om det inte är vitt.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@Ozzed är inte så ofta varje bild är 90% vitt heller.
Man ska ju tänka det som att du har en stark lampa framför sig som släcker ner vissa zoner (det vi kallar pixlar) och på så vis drar ner ljusstyrkan... om det inte är vitt.

Då finns ju ändå risken att bli bländad, vilket inte är bra för ögonen. Men ja ja. Vi kommer som sagt inte mycket längre med detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

De kan också passa på att stoppa andra program från att lägga sig över task managern när de ändå håller på. 70% av gångerna jag behöver mörda ett program så är det något spel som tvingar sig själv att ligga överst, även när det är oresponsivt.

Ja, där har Windows felat i väldigt många år. Som du säger, när man behöver döda en process (oftast ett spel), lägger den sig aldrig helt överst. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag förstår dock fortfarande inte. Bilder ser ju likadana ut oavsett om man har dark mode eller inte? Och sitter man med dark mode och därför kanske har högre ljusstyrka på skärmen så blir man ju extra bländad av varenda bild som har tillräckligt mycket ljusa områden i sig, men ja, i övrigt har vi nog ratt ut allt som går reda ut

Om man jobbar med en ganska mörk bild o man har ett vitt tema så bländar det vita o tar över så pass att man ser detaljer osv sämre i bilden. Men oavsett ljushet på en bild så upplevs den också som helhet lite olika beroende på om man har ljust eller mörkt runtomkring den, o även olika färger gör att den också blir lite annorlunda (tänk den vita eller blåa klänningen som var en grej för några år sen). Därför vill jag inte ha ljus bakgrund, o jag tycker det översätts ganska bra till text också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om man jobbar med en ganska mörk bild o man har ett vitt tema så bländar det vita o tar över så pass att man ser detaljer osv sämre i bilden. Men oavsett ljushet på en bild så upplevs den också som helhet lite olika beroende på om man har ljust eller mörkt runtomkring den, o även olika färger gör att den också blir lite annorlunda (tänk den vita eller blåa klänningen som var en grej för några år sen). Därför vill jag inte ha ljus bakgrund, o jag tycker det översätts ganska bra till text också

Jo, men då handlar det igen om att jobba med bilder, och då är det rätt självklart att bilden bör ha ett tydligt fokus som helhet. Ska man översätta principen av dark mode till att jobba med bilder så skulle det vara så att bara det området man jobbar med skulle vara ljust och resten av bilden mörk. Och så skulle nog ingen vilja jobba.

Men som sagt.. Folk får göra som de vill, men jag tycker dels inte man ska köra på dark mode utan att ha testat att sänka ljusstyrkan först, och dels inte säga till andra att det är den absolut bästa lösningen för ögonen i längden. För det är felaktigt.

Sen kan det ju som sagt vara så att man sitter på en skärm med för hög lägsta ljusstyrka, och då är dark mode den bästa lösningen i den kontexten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.