Uppgraderade nyss från min ryzen 5 3600 till 5 5600x och nu startar inte datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja, jag kunde inte starta riggen ibland, ibland startade den direkt och ibland efter fler knapptryckningar. Uppdaterade bios, bytte nätagg 2 ggr och testade i princip allt du har testat..

Höll på att ge upp, var burken väl igång så vågade jag inte stänga av den, men så surfade jag runt och fick läst någonstans om usb strul som kunde ge de symptom jag hade. Så ryckte ut allt och tryckte bara i det som vsr nödvändigt. Inte haft problemet sedan något år nu.

I efterhand så önskar jag att jag plockade ut enheter en och en, för nu vet jag inte vilken enhet som orsakade problemet. Eller så kanske det var för att jag använde alla usb som gick.

Samma problem med olika methoder för att lössa det jag plockade ut min nya cpu och satt in den gamla starta om datorn flera gånger för att säkerhets ställa att det var den nya cpun som var problemet med när jag sedan satt in den nya cpun igen så har datorn fungerat felfritt under dagen vi få se om den vill starta i morgon också. För då är troligtvis problemet fixat på något konstigt sätt. Men jag tror inte att jag har usb problemet som du hade eftersom jag bara tagenbord headset och mus inkopplade och usb Bluetooth adapter till min xbox one kontroll.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Ditt problem är att du inte installerat om Windows utan bara flyttat över SSD.

Hade samma problem som jag levde med några veckor. Stängde av några vilofunktioner först men hjälpte endast med en ominstallation.

Jag tror jag lyckades fixa felet du kan läsa om vad jag skriv om tidigare idag så får du se lösning en väldigt udda lösning men det fungerad och nu går det att stänga av och sätta på datorn hu rmånga gånger som helst. Men jag känner igen det du sa hade det problemet när jag upgraderad från min i5 3570k till min ryzen 5 3600. Men det kan jag förstå för dessa två cpur är 7 år från varandra och 2 helt okila plattformer antsgligen derför windows krånglade en massa då.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felixark:

Samma problem med olika methoder för att lössa det jag plockade ut min nya cpu och satt in den gamla starta om datorn flera gånger för att säkerhets ställa att det var den nya cpun som var problemet med när jag sedan satt in den nya cpun igen så har datorn fungerat felfritt under dagen vi få se om den vill starta i morgon också. För då är troligtvis problemet fixat på något konstigt sätt. Men jag tror inte att jag har usb problemet som du hade eftersom jag bara tagenbord headset och mus inkopplade och usb Bluetooth adapter till min xbox one kontroll.

Det är väldigt mycket icke nödvändiga usbenheter det, för att felsöka behöver du endast tangentbordet.
Tyvärr är det ofta tangentbord som ger problem om det är nått "påkostat" så att ha ett enkelt standardtangentbord utan belysning och extrafunktioner för felsökning är väldigt vettig, helst bör man nog även ha ett ps2 tangentbord men ps2 börjar fasas ut på allt fler nya moderkort men det funkar många gånger mycket bättre än usb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja, jag kunde inte starta riggen ibland, ibland startade den direkt och ibland efter fler knapptryckningar. Uppdaterade bios, bytte nätagg 2 ggr och testade i princip allt du har testat..

Höll på att ge upp, var burken väl igång så vågade jag inte stänga av den, men så surfade jag runt och fick läst någonstans om usb strul som kunde ge de symptom jag hade. Så ryckte ut allt och tryckte bara i det som vsr nödvändigt. Inte haft problemet sedan något år nu.

I efterhand så önskar jag att jag plockade ut enheter en och en, för nu vet jag inte vilken enhet som orsakade problemet. Eller så kanske det var för att jag använde alla usb som gick.

Idag när jag skulle starta datorn igen så vill den inte starta aå jag provade med att dra ut alla usb enheter och stängde av på nätaggregat och då startarde den så kanske det är exakt samma problem du hade.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag provade me ta ut en enhet i taget och såfort jag tog ut min Bluetooth adapter till min xbox one kontroll så startade datorn igen kan det var den som är problemet ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Är det ett B450 kort du har måste du uppdatera bios till en nyare variant för att den ska kunna köra 5000 serien, kasta in din gamla CPU och dra ner bios update och kör den bara. Sen ska det funka 100%

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Felixark:

Jag provade me ta ut en enhet i taget och såfort jag tog ut min Bluetooth adapter till min xbox one kontroll så startade datorn igen kan det var den som är problemet ?

Ja, prova att byta mellan olika portar, åtminstone mellan usb 2 och 3 samt en laddport, du kan även ansluta den via en hub med egen nätdel.
många usbprylar drar ström från usb och det skapar inte så sällan problem när man har nått som drar mycket eller många usbtillbehör och en hub med egen nätdel eller att man ansluter nätdelar till vad det nu är som drar mycket effekt likt hårddiskar och wifidionglar (de brukar strula mest)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, prova att byta mellan olika portar, åtminstone mellan usb 2 och 3 samt en laddport, du kan även ansluta den via en hub med egen nätdel.
många usbprylar drar ström från usb och det skapar inte så sällan problem när man har nått som drar mycket eller många usbtillbehör och en hub med egen nätdel eller att man ansluter nätdelar till vad det nu är som drar mycket effekt likt hårddiskar och wifidionglar (de brukar strula mest)

Detta var tyvärr inte problemet hade bog mest tur att datorn ville starta just då. Det är mest troligtvis att min ryzen 5 5600x är defekt för så fort jag sätter in min gamla ryzen 5 3600 så fungera allt som det ska.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Detta var tyvärr inte problemet hade bog mest tur att datorn ville starta just då. Det är mest troligtvis att min ryzen 5 5600x är defekt för så fort jag sätter in min gamla ryzen 5 3600 så fungera allt som det ska.

Ofan, ja det e nog lika bra att reklamera den och inte felsöka mer. Man kan bli tokig ju.
Hoppas det löser sig för dig

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ofan, ja det e nog lika bra att reklamera den och inte felsöka mer. Man kan bli tokig ju.
Hoppas det löser sig för dig

Ska iväg om någon timme till netonnet och reklerma den så får jag hoppas på att det fungera bättre med en helt ny cpu i stället. Har felsökt datorn sedan föra helgen och det enda jag kan komma fram till är att det är cpun som det är fel på.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ska iväg om någon timme till netonnet och reklerma den så får jag hoppas på att det fungera bättre med en helt ny cpu i stället. Har felsökt datorn sedan föra helgen och det enda jag kan komma fram till är att det är cpun som det är fel på.

Ta det lugnt bara och varva inte upp, njut av helgen och så får din CPU lösa sig. <3

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ta det lugnt bara och varva inte upp, njut av helgen och så får din CPU lösa sig. <3

Nu är det inlämnad på net on net och sen får vi se vad jag får svar problemet nu är jag inte har någon cpu alls eftersom den gamla är på aucktion och säljes ikväll ):

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Nu är min ryzen 5 5600x inlämnad på felsökning på NetonNet det ska tydligen ta upp till en månad vilken jag tycker låter ganska orimligt för att felsöka en prossecor. Kommer troligtvis aldrig köpa någon teknik pryl from dom igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Köpte hrlt ny prossecor från NetOnNet som var defekt.

Jag köpte en helt nya ryzen 5 5600x från NetOnNet som är defekt och inte fungerar som den ska. Nu vill NetOnNet att jag ska vänta upp till en månad på att de ska göra en felsökningen som tar max 5 minuter att glra eftersom att jag har beskrivet feligt tydligt till dom så dom vet exakt vad dom ska göra för att se vad felet är.

Så jag undrar om ni också har haft samma upplevelse med NetOnNet att det tar otroligt lång tid för don att felsöka och sedan sicka ut en ny prossecor ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

En reklamation skall hanteras inom skälig tid. Enligt praxis innebär det inom ca tre veckor.

Relevant för ditt fall är KKöpL 22 §-33 §, men de viktigaste är:

KKöpL 22 §:
"22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162)."

KKöpL 26 §:
"26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

2st. Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

3st. Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

Den understrukna texten i 26 § 2st. kan vara av betydelse, exempelvis om processorn är avsedd att sitta i en dator du skall ge bort i julklapp. Detta eftersom säljaren, om du kräver omleverans, endast får välja reparation om "påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen". Är processorn avsedd som (en del i) en julklapp skulle iaf jag hävda att det vore en väsentlig olägenhet för dig att behöva vänta till efter jul.

Permalänk
Medlem

Sorry men du börjar inte tråden speciellt bra.. Varför ska vi ens tro att du har gjort allt korrekt?

Beskriv _exakt_ vad som skett så kan man få en bild. Nu är det bara en meningslös pajkastning och med tanke på hur du formulerat dig så känns det som att Netonet gjort rätt och du fel, men jag är redo att ändra åsikt när du väl gjort om gjort rätt

Permalänk
Medlem

Det som har hänt är att jag köpte en Ryzen 5 5600x helt ny från dom. Som har stukat enda sedan jsg satt in den förra helgen. Flrst gick det inte starta datorn med det lyckades jag fixa efter tag men nör väll datorn är på så fubgerar allt som det ska tills man har stängt av datorn i någon timme du vill den inte starta antar att moderkortet inte får någon kontakt med prossecorn. Men när jag använder mig av min gamla ryzen 5 3600 så fungerar allt utmärkt så det kan inte vara moderkortet son är trasigt eller några andra komponenter. Så jag är 99% säker på att något är fel med min nya prossecor.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Kör belastningstest i ett par timmar med typ Prime95 (www.mersenne.org)

Permalänk
Rekordmedlem

Skälig tid för reparation av elektronik brukar vara 3 veckor i normala fall, just nu är det inte nån normal situation pga pandemi och jul så jag tror inte att en månad kan anses oskäligt lång tid.
Men eftersom det inte finns någon bestämd tidsgräns utan bara en praxis på 3 veckor så är det upp till en domstol att bedöma det om man är oense, personligen hade jag inte försökt driva att 1 kalendermånad är för lång tid för det är väl ungefär 3 normalveckor med tanke på helgerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att ditt moderkort eller minne har bekymmer med den nya CPUn..

Senaste firmware installerad?

Minnet kompatibelt med CPU?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Det som har hänt är att jag köpte en Ryzen 5 5600x helt ny från dom. Som har stukat enda sedan jsg satt in den förra helgen. Flrst gick det inte starta datorn med det lyckades jag fixa efter tag men nör väll datorn är på så fubgerar allt som det ska tills man har stängt av datorn i någon timme du vill den inte starta antar att moderkortet inte får någon kontakt med prossecorn. Men när jag använder mig av min gamla ryzen 5 3600 så fungerar allt utmärkt så det kan inte vara moderkortet son är trasigt eller några andra komponenter. Så jag är 99% säker på att något är fel med min nya prossecor.

Har ditt moderkort stöd för 5600x på nuvarande BIOS-version? Jag har faktiskt inte full koll på hur AMD hanterar nyare CPUer på äldre moderkort.

Permalänk
Medlem

För mig låter det inte som något konstigt. Det är juletid med mer aktivitet än vanligt och i kombination med praxis 3 veckor från att de mottagit varan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Har ditt moderkort stöd för 5600x på nuvarande BIOS-version? Jag har faktiskt inte full koll på hur AMD hanterar nyare CPUer på äldre moderkort.

Ja det har den med senast bios versionen enligt asus som är installerad annars så skulle väll inte datorn boota till windows alls ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Felixark:

Jag köpte en helt nya ryzen 5 5600x från NetOnNet som är defekt och inte fungerar som den ska. Nu vill NetOnNet att jag ska vänta upp till en månad på att de ska göra en felsökningen som tar max 5 minuter att glra eftersom att jag har beskrivet feligt tydligt till dom så dom vet exakt vad dom ska göra för att se vad felet är.

Så jag undrar om ni också har haft samma upplevelse med NetOnNet att det tar otroligt lång tid för don att felsöka och sedan sicka ut en ny prossecor ?

Ja, min erfarenhet av Netonnet är att deras reklamationsavdelning är både inkompetent och fruktansvärt överarbetad.

Skrivet av Felixark:

Låter till 99% som att du inte har uppdaterad BIOS på ditt moderkort innan bytet och det inte är något som är trasigt. Iom du inte har berättat vad du har för moderkort så är det ju bara en kvalificerad gissning.

Slutligen:
*TRÅDAR SAMMANFOGADE*

Sista gången vi sammanfogar dina trådar om samma CPU. Nästa gång så kommer vi låsa tråden.
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

TS har väl fortfarande Asus rog strix b450 f gaming som moderkort för det här hänger nog ihop med de andra trådarna?
Moderkortet ska ha stöd för 5600x från bios 4007.
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när du lämnat in 5600X så kan ju ingen hjälpa dig heller. Nu får du så lov vänta och se.

Men som jag skrivit i någon annan av alla dina trådar, provade du installera om Windows? Det ska egentligen inte ha någon betydelse men va vet man innan man provat.

Byter man hårdvara så kan allt möjligt hända.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nu när du lämnat in 5600X så kan ju ingen hjälpa dig heller. Nu får du så lov vänta och se.

Men som jag skrivit i någon annan av alla dina trådar, provade du installera om Windows? Det ska egentligen inte ha någon betydelse men va vet man innan man provat.

Byter man hårdvara så kan allt möjligt hända.

Ganska svårt att ominstallera windows om man behöver plocka ur oj sätta in prossecorn för stt få datorn att starta igen. Men nu är prossecorn inlämnad hos NetOnNet som sagt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Det kan mycket väl ha att göra med dina hårddiskar som vägrar svara. Det man kan prova är att koppla ur alla HDD:ar och testa starta, det som sker är att systemet rullar men meddelande om att inget media finns tillgänglig, dvs systemet funkar som det ska.

Processen ser ut som följande:

1. Koppla ur alla HDD:ar och USB-stickor med lagring.
2. Koppla in den HDD som ska installeras Windows på.
3. Installera Windows via en bootbar USB-sticka (detta skapar du via rufus (googla) med en nedladdad Windows 10 kopia från MS hemsida)
4. Se till att systemet startar (dvs du kommer in i Windows).
5. Gör inställningar/tester som behövs tex undervolt, timings minnen, tempmätning etc, gör systemet redo för alldaglig användning.
6. När allt är klart koppla in resterande HDD:ar, USB-stickor med lagring.

Fungerar inte 5600X efter detta så är det konstigt ja, då skulle jag nästan skylla på moderkortet utan någon specifik anledning.

Byter man däremot moderkort så är jag hundra på att ominstallation av Windows behövs.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja det har den med senast bios versionen enligt asus som är installerad annars så skulle väll inte datorn boota till windows alls ?

My bad. Nu när du säger det så läste jag faktiskt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det kan mycket väl ha att göra med dina hårddiskar som vägrar svara. Det man kan prova är att koppla ur alla HDD:ar och testa starta, det som sker är att systemet rullar men meddelande om att inget media finns tillgänglig, dvs systemet funkar som det ska.

Processen ser ut som följande:

1. Koppla ur alla HDD:ar och USB-stickor med lagring.
2. Koppla in den HDD som ska installeras Windows på.
3. Installera Windows via en bootbar USB-sticka (detta skapar du via rufus (googla) med en nedladdad Windows 10 kopia från MS hemsida)
4. Se till att systemet startar (dvs du kommer in i Windows).
5. Gör inställningar/tester som behövs tex undervolt, timings minnen, tempmätning etc, gör systemet redo för alldaglig användning.
6. När allt är klart koppla in resterande HDD:ar, USB-stickor med lagring.

Fungerar inte 5600X efter detta så är det konstigt ja, då skulle jag nästan skylla på moderkortet utan någon specifik anledning.

Byter man däremot moderkort så är jag hundra på att ominstallation av Windows behövs.

Men om det skulle ha varit fel på de andra komponterna så skulle väll inte prestera bra när man väll får igång den och som sagt så så fungerar allt bra med min gamla Ryzen 5 3600 och problem uppstår bara nära den nya prossecorn sitter i så jag tror att felet ligger i prossecorn och inte någon av de andra komponeterna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D