Permalänk
Medlem

Dator för CS:GO 15k - 30k

Hej! Ute efter stationär dator till främst CS:GO. Priset är inte det viktigaste men 3080 serien presterar snarare sämre än 3070 exempelvis i CS.
Tänker Alder Lake serien, i5 eller i7 , helst i7. Sen 3070 eller 3070ti.

Jag vill ha så mycket fps i cs som möjligt och vet att ovan kan vara något "overkill".

Datorn får gärna vara färdigbyggd eller vara en komplett/inet/webhallen config. Har letat runt i trådar och själv försökt hitta vad som är mest prsivärt, men hade gärna fått lite hjälp.

Undviker gärna att bygga själv pga brist på graffikkort.

Uppskattar all hjälp.

Permalänk
Medlem

Tycker i7 känns onödigt för ändamålet så valde i5 för detta bygge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/w4_4AF4v-5F--PtHtT-noPGHBvI/cs-go

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Nätaggregat brukar vara bra om man ska kunna spela på den

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Nätaggregat brukar vara bra om man ska kunna spela på den

Haha, märkte det precis.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem

Hah. Du behöver lägga mer än 30 000 kr för att bli riktigt bra på CS.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Hah. Du behöver lägga mer än 30 000 kr för att bli riktigt bra på CS.

Bra tillägg, tack! Vilken tur att du var här

Skrivet av Oliver94:

Hej! Ute efter stationär dator till främst CS:GO. Priset är inte det viktigaste men 3080 serien presterar snarare sämre än 3070

Jag kan inte säga att jag förstår grejen, inte direkt så en skärm klarar av att visa mer än 240Hz, så skillnaden mellan 400Hz och 470Hz i CS:GO är sannolikt bara placebo, MEN

Kundvagn

Motivering bakom:

16GB räcker några år till - Syftet är att du byter ut mot DDR5 @ 32GB när priserna väl tittar ner = Uppgraderingsväg.
Edit*
Nvm - Oklart om dessa brädor klarar DDR5 faktiskt. Längesedan jag byggde Intel...

Övrigt är mycket tycke och smak.
Kylaren hade jag hellre lagt lite extra och tagit en Noctua, men den bör klara sig rätt fint ändå (Sorterade på kompabilitet, för att slippa krångel)

Edit2*
Jag tror att du klarar dig nästan bättre att använda Inets Datorbyggare och drar ihop något eget - Detta ger dig större kontroll över hur den ser ut, operativsystem(J/N) osv.

Eftersom du redan vet vilken processor du vill ha, samt grafikkort så kommer övriga komponenter att ha ringa betydelse - Du betalar ohiskelight överpris i nuläget oavsett, jämfört med om du väntar något år

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, finns det några "vettiga" ändringar för att allt ska vara i lager på en gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Tack för tipsen, finns det några "vettiga" ändringar för att allt ska vara i lager på en gång?

Skrev det ovan - Testa gärna Inets Datorbyggare och dra ihop något eget - Detta ger dig större kontroll över hur den ser ut, operativsystem(J/N) osv.

Du kan ju använda det som finns ovan som en mall, och utforska lite själv. Eftersom Inet bygger den åt dig så slipper du problem och vet att den du får hem fungerar.
Glöm inte Windows-licens om du inte har en från någonannanstans

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Modifierade lite, allt finns i lager nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/N5D4AD50iKg42TFDrNDJHYJqDRM/cs-go

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Hej! Ute efter stationär dator till främst CS:GO. Priset är inte det viktigaste men 3080 serien presterar snarare sämre än 3070 exempelvis i CS.

Jag vill ha så mycket fps i cs som möjligt och vet att ovan kan vara något "overkill".

Datorn får gärna vara färdigbyggd eller vara en komplett/inet/webhallen config. Har letat runt i trådar och själv försökt hitta vad som är mest prsivärt, men hade gärna fått lite hjälp.

Uppskattar all hjälp.

Finns ju också denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Bra pris med tanke på vad man får. Nackdelen är väl kanske sämre möjlighet till att uppgradera/byta ut komponenter i framtiden, men behöver ju inte nödvändigtvis vara så.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Finns ju också denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Bra pris med tanke på vad man får. Nackdelen är väl kanske sämre möjlighet till att uppgradera/byta ut komponenter i framtiden, men behöver ju inte nödvändigtvis vara så.

Såg den också. Men verkar vara en del som är missnöjda med värmen. Kankse kan ställa till det lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Uppskattar all hjälp.

Vad har du för skärm?

30k för en CSGO-dator är inte bara overkill... det är lite som att släppa en atombomb på en myrstack.

Jag frågar eftersom din skärm antagligen begränsar dig mer än din dator i CSGO. Kör du t.ex. 1440p 240hz så kommer du upp i skärmens begränsning redan med ett 6600 XT, trots att du kör med maxade inställningar. Sen så drar ju de flesta ner inställningarna också för bättre synlighet, fps osv.

Vill du sen spendera så mycket så är det ju förstås ditt val, men kom ihåg att speciellt marknaden för grafikkort är urusel just nu. Om jag var du skulle jag köpa en helt bra dator idag, och sen fundera på att uppgradera lite snabbare istället.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Oavsett vilken dator du köper så se till att införskaffa dig en bra skärm. Rekommenderar Acer 390 Hz, alt omena X serien.

Vill du endast ha prestanda eller har du andra preferenser? Snygg, tyst, vit, RGB etc?

Permalänk
Medlem

Har en Alienware 25 AW2521H @360hz.

Jag bryr mig inte om utseendet och min tanke var inte att lägga 30k, men om någon skulle föreslå något bättre för 22 istället för 18 så tycker jag det är dumt att snåla, ville bara ta höjd så man inte väljer sämre fläktar/kylning med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Såg den också. Men verkar vara en del som är missnöjda med värmen. Kankse kan ställa till det lite?

Finns också denna:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Verkar sitta stockkylare på processorn enligt recensionerna, vilket ju duger iofs, men vill man få lite bättre temperaturer och lägre ljudnivå kan man ju byte ut den mot en annan CPU-kylare. Även fläktarna på chassit går ju att byta om man skulle störa sig på dem.

Men om 2000kr hit eller dit inte spelar någon större roll kanske det är bättre att köra på det som rekommenderats tidigare. Rent prestandamässigt lär det dock skilja väldigt lite, utan det kanske handlar mer om ljudnivå, temperatur, uppgraderingsvänlighet (till fördel för de som plockats ihop av de andra).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vad har du för skärm?

30k för en CSGO-dator är inte bara overkill... det är lite som att släppa en atombomb på en myrstack.

Jag frågar eftersom din skärm antagligen begränsar dig mer än din dator i CSGO. Kör du t.ex. 1440p 240hz så kommer du upp i skärmens begränsning redan med ett 6600 XT, trots att du kör med maxade inställningar. Sen så drar ju de flesta ner inställningarna också för bättre synlighet, fps osv.

Vill du sen spendera så mycket så är det ju förstås ditt val, men kom ihåg att speciellt marknaden för grafikkort är urusel just nu. Om jag var du skulle jag köpa en helt bra dator idag, och sen fundera på att uppgradera lite snabbare istället.

Jag kanske är ute och snurrar på hal is nu, men var/är det inte så att rekyler o sikten reagerar annorlunda ju högre FPS du har? Det var/är något med spelmotorn har jag för mig. Sen var det någon som påstod att om man har högre FPS rate än skärmens HZ ger lägre inputlag.
Säkert myter men jag vet att detta var på tapeten då jag spelade CS runt 2005.
Av någon anledning verkar 600 fps från GPUn vara något mål att nå när man läser CS GO chattar och forum.

Sådana här videos finns det hur många som helst. https://www.youtube.com/watch?v=_YdzpLM4pEU

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

cs är ju inte speciellt krävande, jag ligger på ca 200-250 fps med gtx 970. släng inte pengar i sjön bara för att du kan, om du nu bara spelar cs. och vänta till mellandagsrean

för den delen är skillnaden mellan 75 och 144hz inte så extremt stor. större skillnad mellan 60 och 75 upplever jag det.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag kanske är ute och snurrar på hal is nu, men var/är det inte så att rekyler o sikten reagerar annorlunda ju högre FPS du har? Det var/är något med spelmotorn har jag för mig. Sen var det någon som påstod att om man har högre FPS rate än skärmens HZ ger lägre inputlag.
Säkert myter men jag vet att detta var på tapeten då jag spelade CS runt 2005.
Av någon anledning verkar 600 fps från GPUn vara något mål att nå när man läser CS GO chattar och forum.

Sådana här videos finns det hur många som helst. https://www.youtube.com/watch?v=_YdzpLM4pEU

Rekyl och sikten funkar bättre med högre FPS, upp tills att skärmen blir begränsningen. TS har en 1080p 360Hz-skärm, så allt över 360 FPS blir då onödigt.

I tiderna gick det åtminstone rykten om att högre fps än refresh raten skulle ge vissa fördelar. I CS 1.6 (och tidigare) bestämdes hitboxarna på klientsidan om jag kommer ihåg rätt, och då sades det att en högre fps göra att klienten tolkade skottet som en träff oftare. Alltså att kulan färdades snabbare, så att säga.

Lite motsvarande problem har funnits i Unreal Engine på senare tid också. Bland annat PUBG och Fortnite hade problem för ett par år sedan med att tiden mellan kulor bestämdes av frameraten, så att du fick till flera skott per minut med 144 fps på 60Hz än 60 fps på 60Hz. Men sånt borde inte finnas i CSGO.

Gällande input lag så finns det väl viss grund för att det skulle stämma, men vi pratar om så marginella skillnader att det nog inte har något betydelse. Att ha över 60 fps på 60Hz kan väl ha betydelse, men att gå över 360 FPS är bara onödigt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Har en Alienware 25 AW2521H @360hz.

Jag bryr mig inte om utseendet och min tanke var inte att lägga 30k, men om någon skulle föreslå något bättre för 22 istället för 18 så tycker jag det är dumt att snåla, ville bara ta höjd så man inte väljer sämre fläktar/kylning med mera.

Jag skulle köra på det här:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/kaT4AI6ldd49HHxOoHphWWTElWM/oliver94-16-12-2021

360 FPS i 1080P med competitive settings är inget problem alls. Du får ett betydligt bättre paket om du plockar ihop delarna separat än om du köper ett färdigt paket nånstans ifrån. Där får du en kompetent kylare, bra med fläktar (som går att köpa till om du vill använda alla 5 fläktplatser istället för 3) och en dator som håller i många år.

Jag skulle inte köra på Alder Lake (Intel 12:e gen) för CSGO. Varför? Till största delen för att de bara har släppt dyrare K-processorer med stöd för överklockning, plus dyraste serien av moderkort (Z690). Om du väntar en bit in på nästa år så tror jag att i5-12400F med ett B660-moderkort och DDR4-minne kan vara en riktigt bra deal, men de finns inte än.

Ryzen är annars bra för CSGO, men 5600X kostar dubbelt mer än t.ex. 11400F, och mer än 11700F, och faller därför bort.

Chassi går ju förstås att ändra beroende på vad du tycker om rent estetiskt. Där finns ju många alternativ. Personligen skulle jag gå ner till ITX och köra på t.ex. Cooler Master NR200P, men smaken är ju som baken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill gå upp till RTX 3070 så är det här faktiskt en rätt bra deal också: https://www.inet.se/produkt/5412432/asus-geforce-rtx-3070-8gb...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För CS är minnena långsamma. Men för bra pris för att jag tycker du ska byta.
På cpu sidan . skaffa vetigare kylpasta. NT-H2 eller liknande. Litan kostnad för knabt något skillnad men 1-3c han göra a och o.
en hundring till.
skulle iofs ha en lite mer kompetent torn kylare.
CS äter CPU singeltrådat. så ja ta hand om din cpu i bygget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Mycket felinformerade kommentarer i denna tråd att om det är meningslöst att ha högre fps i spelet än vad skärmen klarar av att visa. Det är det givetvis inte. Jag har tyvärr inte tid att förklara ordentligt varför, men i enkla termer kan man säga att när skärmen uppdaterar bilden du ser (hz) så visas potentiellt en 'senare/nyare' bild (en frame) om du har 600fps jämfört med 400fps. Detta ger ett bättre flyt i spelet.

De som tvivlar på detta kan enkelt pröva genom att låsa sin skärm till 60hz, och sen jämföra med att cappa fps på 60fps eller 200fps.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/b6X4AJntJ0CpRRVDnnPFnuJO3IU/data

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

För CS är minnena långsamma. Men för bra pris för att jag tycker du ska byta.
På cpu sidan . skaffa vetigare kylpasta. NT-H2 eller liknande. Litan kostnad för knabt något skillnad men 1-3c han göra a och o.
en hundring till.
skulle iofs ha en lite mer kompetent torn kylare.
CS äter CPU singeltrådat. så ja ta hand om din cpu i bygget.

Kylpastans betydelse är rätt marginell. Det är ändå ingen värdelös kylpasta de använder när de bygger på t.ex. Webhallen eller Inet. Antagligen har de någon midrangepasta, typ Arctic Mx-5 som är köpt i bulk. Det är rätt onödigt att betala 100kr extra för att få Noctua. I så fall får du bättre resultat om du köper en till chassifläkt eller sätter 100kr extra på processorkylaren. I praktiken kommer inga av de här processorerna heller att pushas så hårt i CSGO att temperaturen blir ett problem.

Skrivet av aToria:

Mycket felinformerade kommentarer i denna tråd att om det är meningslöst att ha högre fps i spelet än vad skärmen klarar av att visa. Det är det givetvis inte. Jag har tyvärr inte tid att förklara ordentligt varför, men i enkla termer kan man säga att när skärmen uppdaterar bilden du ser (hz) så visas potentiellt en 'senare/nyare' bild (en frame) om du har 600fps jämfört med 400fps. Detta ger ett bättre flyt i spelet.

De som tvivlar på detta kan enkelt pröva genom att låsa sin skärm till 60hz, och sen jämföra med att cappa fps på 60fps eller 200fps.

Om vi pratar om skärmar på 60Hz så stämmer det du säger. Det är helt möjligt att du får en nyare frame om du har 120 fps på 60Hz än om du har 60 fps på 60Hz.

Men nu har TS en skärm som är 360Hz. Skillnaden mellan att ligga på 360 FPS på 60Hz och 500 FPS på 360Hz är så otroligt minimal att du garanterat inte märker någon som helst skillnad.

Titta t.ex. på den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA

Linus Tech Tips jämför bland annat CSGO i 60, 144 och 240Hz. Videon är från 2019, så 360Hz var inte riktigt en grej då. Det är en mycket stor skillnad mellan 60Hz och 144Hz, och en viss men mindre skillnad mellan 144Hz och 240Hz. Vissa presterade inte alls bättre med 240Hz.

I det skedet som du funderar på skillnad i FPS över 360 på en 360Hz skärm så kan du lika gärna också fundera på att kapa av och löda om kablarna till tangentbord och mus för att få ner en millisekund. Dessutom borde man då också använda sig av ITX-moderkort, eftersom det är kortare distans på kretskortet.

Det blir alltså lite löjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dem där två verkar ju ganska prisvärda med? DDR5, dock har den första 3060ti och den andra 3080, hade ju varit trevligt 3070/ti

Då känns kanske kaninjägarn's dato ut att va ett bra alternativ? 1x16gb ställer inte till något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kylpastans betydelse är rätt marginell. Det är ändå ingen värdelös kylpasta de använder när de bygger på t.ex. Webhallen eller Inet. Antagligen har de någon midrangepasta, typ Arctic Mx-5 som är köpt i bulk. Det är rätt onödigt att betala 100kr extra för att få Noctua. I så fall får du bättre resultat om du köper en till chassifläkt eller sätter 100kr extra på processorkylaren. I praktiken kommer inga av de här processorerna heller att pushas så hårt i CSGO att temperaturen blir ett problem.

Om vi pratar om skärmar på 60Hz så stämmer det du säger. Det är helt möjligt att du får en nyare frame om du har 120 fps på 60Hz än om du har 60 fps på 60Hz.

Men nu har TS en skärm som är 360Hz. Skillnaden mellan att ligga på 360 FPS på 60Hz och 500 FPS på 360Hz är så otroligt minimal att du garanterat inte märker någon som helst skillnad.

Linus Tech Tips jämför bland annat CSGO i 60, 144 och 240Hz. Videon är från 2019, så 360Hz var inte riktigt en grej då. Det är en mycket stor skillnad mellan 60Hz och 144Hz, och en viss men mindre skillnad mellan 144Hz och 240Hz. Vissa presterade inte alls bättre med 240Hz.

I det skedet som du funderar på skillnad i FPS över 360 på en 360Hz skärm så kan du lika gärna också fundera på att kapa av och löda om kablarna till tangentbord och mus för att få ner en millisekund. Dessutom borde man då också använda sig av ITX-moderkort, eftersom det är kortare distans på kretskortet.

Vad som är löjligt är att det alltid kommer in folk som inte spelar cs och skall argumentera för att du visst klarar dig bra på låg fps.
En av anledningarna till att ha en hög fps är också att man inte riskerar att droppa lika lågt vid tungare tillfällen. Att snitta 390fps men droppa till 150 i kanten på smokes är ju inte trevligt, hellre ligga på 500fps och droppa till 2-300 i så fall.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

@Sando
Tur att vi kör utan v-synk och om vi kör g-synk några fps under max.
så vi inte får problem med gamla frames som ändå kommer om man kör en 360fps skärm med skiten på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Vad som är löjligt är att det alltid kommer in folk som inte spelar cs och skall argumentera för att du visst klarar dig bra på låg fps.
En av anledningarna till att ha en hög fps är också att man inte riskerar att droppa lika lågt vid tungare tillfällen. Att snitta 390fps men droppa till 150 i kanten på smokes är ju inte trevligt, hellre ligga på 500fps och droppa till 2-300 i så fall.

Sen när är 400 fps+ låg fps?

Du kommer inte att droppa till 150 i kanten på smokes med ett 3060 Ti. Det finns inte en chans att du har problem med prestandan i CSGO med det kortet. Om du sen tittar på situationer där du kanske går ner under 200 fps så är flaskhalsen inte varken grafikkortet eller processorn, utan spelmotorn i huvudsak, alternativt lagringen eller ram i vissa fall.

Sen kan man alltid slänga pengar på problemen och ta det bästa kortet man får tag på, men om du inte är proffs så är det rätt onödigt. Jag kan garantera att en person som inte hör till världseliten inte märker nånsomhelst skillnad på CSGO med ett 3060 Ti och ett RTX 3080.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Sen när är 400 fps+ låg fps?

Du kommer inte att droppa till 150 i kanten på smokes med ett 3060 Ti. Det finns inte en chans att du har problem med prestandan i CSGO med det kortet.

Är inte csgo väldigt cpu tungt, så även 3060ti bör vara overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag håller med dig till 100%, jag skrev inget som motsäger det du skriver. Det jag skrev är fortfarande korrekt, även om det blir en försvinnande lite skillnad ju högre man går. Poängen är att det är inkorrekt att säga att det inte gör någon skillnad att ha högre fps än ens skärms hz. Två såna ramlade in innna vi visste vilken skärm han hade. Du själv skrev "Kör du t.ex. 1440p 240hz så kommer du upp i skärmens begränsning" - vad menar du med det? Begränsning av vadå till exempel - för inte är det nyttan av högre fps va?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ