Intel vill se delad beräkningskraft över nätverk

Permalänk
Melding Plague

Intel vill se delad beräkningskraft över nätverk

Lokala enheter som en slimmad bärbar dator ska kunna låna beräkningskraft av en högpresterande stationär på samma nätverk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag ser framför mig ett enormt rättighetskrig...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Känns dock redan förlegat. Idag utnyttjar man datakraft från molnet, såklart man har sämre uppkoppling än det lokala nätverket, men rent praktisk lämpar sig detta åt en större del av användare. Ser man på vanliga hemanvändare som har en laptop och vill nyttja datorkraft från deras stationära när de är hemma så är denna grupp liten även om det hade fungerat bra.

Det folk däremot med deras laptop skulle kunna önska är att nyttja datorkraften från en stationär dator då de inte är i hemmet och likaväl skulle kunna gå och sätta sig vid den.

Permalänk
Medlem

ja de är väl en bra funktion som borde varit tillgänglig innan Intel blev ifrån åkta

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Men det finns ju redan, och fungerar dessutom fantastiskt asbra?

Parsec kör jag hemma eller på distans, precis insett att jag inte ens behöver en dyr laptop längre (såpass bra funkar det), för jag kör allt på stationära...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Intel vill givetvis alla ska ha en Intel server i garderoben för att trimma sina bärbara enheter helt enkelt

Permalänk
Medlem

Something, something "metaverse".
- Stop right there!

Permalänk
Medlem

"Låna beräkningskraft"...

...från vilka datorer, är ju frågan här.

Om de har fått den idé att vi alla ska ha klienter på våra datorer som "lånar ut" datorkraften när vi inte använder dem är ju lite sus, helt okej om det är till vetenskapliga grejer som Folding @ home etc. och som vi bestämmer om vi vill låna bort, men vi betalar ju också strömräkningen för den kraft som lånas/ges bort.

Så om detta blir till spelföremål till godo för andra personer i världen, medan vi betalar för strömmen...ja du, då är vi inne på ett område vart jag säger: NOPE!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Men det finns ju redan, och fungerar dessutom fantastiskt asbra?

Parsec kör jag hemma eller på distans, precis insett att jag inte ens behöver en dyr laptop längre (såpass bra funkar det), för jag kör allt på stationära...

Är väll kanske inte det dom är ute efter. Allt du gör är att du strömmar bilden från din stationära och skickar tillbaka all inputt du gör, gissar på att det Intel syftar på är att dela ren beräkningskraft, likt funktionen som skulle komma till xbox one men som aldrig blev av. Dvs programmen du kör är lokalt installerade på laptopen men gpu delen beräknas på en annan dator och del av cpu delen görs på laptopen och resten görs på annan dator.

blir rent tekniskt sätt väldigt stor skillnad på resultatet och även helt andra möjligheter jämfört med vanlig remote desktop.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är väll kanske inte det dom är ute efter. Allt du gör är att du strömmar bilden från din stationära och skickar tillbaka all inputt du gör, gissar på att det Intel syftar på är att dela ren beräkningskraft, likt funktionen som skulle komma till xbox one men som aldrig blev av. Dvs programmen du kör är lokalt installerade på laptopen men gpu delen beräknas på en annan dator och del av cpu delen görs på laptopen och resten görs på annan dator.

blir rent tekniskt sätt väldigt stor skillnad på resultatet och även helt andra möjligheter jämfört med vanlig remote desktop.

Om man dessutom kan använda flera andra datorer och inte bara en annan för att göra beräkningarna så får man ju ett lokalt kluster (som på ett större företag kan bli hundra/tusentals datorer). Skulle kunna bli smutt och efter det behöver man inte uppdatera laptop på ett tag

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Om man dessutom kan använda flera andra datorer och inte bara en annan för att göra beräkningarna så får man ju ett lokalt kluster (som på ett större företag kan bli hundra/tusentals datorer). Skulle kunna bli smutt och efter det behöver man inte uppdatera laptop på ett tag

Ja men precis, och är allt ihopkopplat så behöver man mer kraft så är det bara att koppla in en ny enhet, typ samma sätt som torrents funkar fast för beräkningskraft =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Spelar du Crysis??? 😲
- Ja, jag är uppkopplad mot kommunens wifi.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag gillar Intels exempel
Varför inte bara spela hitman 3 på den kraftfullare stationära datorn? xD

Permalänk
Medlem

Detta kan ju appliceras som standard i hus/byggnader, som har en centraliserad beräkningskraft åt hela hemmet. Bara byta ut en model och sen låta alla användare ha egna input-/output, med fokus på användarvänlighet, design eller annat! Kan bli som PaaS, abstahera bort operativsystemet.

Är ett fan av in-home streaming, använt nvidia gamestream i flera år för att spela på tv, macbook och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag gillar Intels exempel
Varför inte bara spela hitman 3 på den kraftfullare stationära datorn? xD

För att sängen, fåtöljen eller soffan är skönare än kontorsstolen vid datorn, kunna spela i vilket rum jag än vill och 6-17" bärbar enhet eller en TV kan vara ganska så trevligt att spela på. Kanske den starkaste datorn inte heller är stark nog för vissa spel, men kanske 3 enheter kan göra skillnad? Jag gillar tanken på att inte behöva förlita mig på ett moln, utan kunna använda och kombinera vad det nu än är för hårdvara jag skulle kunna ha tillgängligt. Dessutom, denna typ av teknik kanske kan få servrar i ett moln att arbeta bättre tillsammans, dela resurser och så.

Permalänk
Avstängd

Låter som en bra tanke.
Istället för att varje hushåll behöver tre värstingburkar så kanske man kan lösa mycket med en eller två med lite fart i som då sen kan låna ut kraft till den tredje.
Eller att alla barn spelar enklare spel och du ställer en server med extra kraft i garderoben som hjälper allihopa spela vidare på sina potatisdatorer.

Ska bli spännande och se hur långt intel kör detta, hoppas hela vägen in i väggen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

tycker det låter som en bra ide!

Permalänk
Medlem

Konceptuell gillar jag idén, men... Kan inte låta bli att vara sjukt skeptisk. Vilka typer av beräkningar är så tunga att det finns en mening med att skicka över dem till min stationära samtidigt som de inte är så timingkännsliga att flera millisekunder inte har betydelse? Det enda jag kan komma på är kompilera kod och liknande uppgifter, och där finns det redan lösningar, om än inte helt sömlösa.

Måste också poängtera den fundamentala skillnaden som det är mellan att rendera ett spel på en annan dator som sedan skickar en videoström, jämfört med att "out sourcea" vissa beräkningar till en annan dator. De olika beräkningarna är sällan oberoende av varandra, och millisekunders fördröjning här och var skulle vara förödande för realtidsapplikationer.
Det talas ju ofta om hur spel älskar stor cache i CPUn. Anledningen till detta är att latensen för att hämta data från RAM är för stor. Föreställ er då när det ska hoppa mellan olika enheter.

Jag hoppas de lyckas. Jag kommer bli sjukt imponerad om de gör det. Men min förutsägelse är att detta är dödfött.

Edit: Känns som detta skulle kunna vara kanska osäkert om det sker helt sömlöst. Vill inte direkt att min laptop skickar iväg känslig information för dekomprimering till en okänd dator..

Permalänk
Medlem

Tror det kan ha väldigt stort värde inom vissa fält som inte är speciellt tidskritiska, rätt få saker som jag kan se faller under det i hemmet dock.

Det lär finnas väldigt mycket uträkningar i olika former som körs inom företag och diverse science som skulle kunna tjäna på något sånt här, går nog väldigt mycket pengar och tid att utveckla sätt att sprida ut load på olika servers så om det kan göras helt transparent till användaren så har det mycket värde.

Exempel på saker som redan funktionellt fungerar likt det är ju folding@home, skillnaden är att det skulle kunna användas för mer saker och med mindre tid och kostnad att implementera. Kan potentiellt dra ner kostnad och öka effektivitet av hårdvara för många användningsområden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

CaaS, Cpu as a Service?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Som nämnt så finns det ju i praktiken, typ, redan. Även något jag själv skakat mitt huvud över när jag förklarat för högsta it-chefer hur mycket bättre det hade varit. Vafasen ska de 300 anställda ha 300st i7 laptops, som till 95% av tiden inte nyttjar den kraften? Skaffa klenare i3 laptops och remote:a in till ett VM kluster istället och du har 100st i7ors beräkningskraft när du behöver det, och när du inte behöver kraften så ligger den idle, eller om någon kollega behöver kraften så finns den där.
Det hade ju även avhjälpt användare som tappar kaffe i sin maskin eller får en laptop med kritisk data snodd.

Å nu de senare åren så har det ju äntligen blivit så bra att man kan game:a på så vis också (och i år kan man rent av köra 2gamer1gpu, även fast jag nog tror att man vill ha en dedikerad gpu per gamer), vilket är varför jag kör rackskåp för 2gamer1cpu setup (och när barn kommer in i bilden blir det 4gamer1cpu etc.). Även fått med två småkunder på tåget ovan att vafasen ska du ha en kraftig tung laptop med 0 batteritid; sätt upp ett rackskåp hemma och remote:a till så får du oändligt mer arbetskraft än en laptop kan ge, OCH säker lagring OCH bättre batteritid OCH billigare OCH håller längre. Så länge nätet inte går ner då, när man är ute hos kund.
Nu måste bara Fractal Design komma med på tåget å släppa lite najsiga rackchassin så man slipper lite ogenomtänkta chassin.

Men visst, skulle det här bli riktigt bra så hade man ju sluppit byta ut gpu/cpu efter något/några år när beräkningskraften börjar sina, och istället bara kan köpa en till burk med just CPU kraft eller GPU kraft om det är det som saknas och få fortsatt nytta av befintlig cpu/gpu kraft. Men tror det är ganska långt bort innan det är så bra att det går att nyttja på så vis.

Permalänk

Skulle ju inte vara helt fel om spel kunde låna kraft från andra lokala enheter för att behandla bakgrundberäkningar från andra enheter i hemmet för att avlasta saker som t.ex.
AI för NPC's som inte är inom radien för den karaktär, utan helt enkelt säkerställer att de faktiskt går runt och lever sina egna små liv.
Har 4 speldatorer i lägenheten och är själv, så det är oftast ~2-3 enheter som inte gör något.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Avstängd

Detta brukade jag göra med google remote när jag satt på kontoret och behövde göra renderingar i metashape.

Visst suger det att musen släpar efter, så man orkar inte jobba så. Men behöver man bara rendera en snabb testmodell som inte behöver många manuella punkter utsatta så fungerar det rätt så skapligt.

Helst skulle jag vilja se det integrerat i windows att man kan ställa in sin hemdator för att beräkna tung data som inte är latensberoende, typ rendera animationer i Blender, medans man sköter de latensberoende beräkningarna lokalt.

Permalänk

Känns väl som en OK idé till företag om man har personal i fält på något sätt som kan behöva bättre datorkraft än vad en laptop klarar av. Men för spel? Meh, varför slösa bredband och annat när man likaväl kan ha en lokal speldator alt. en konsol. Sen i ärlighetens namn behöver man inte superdatorer för att få bra grafik idag, medium inställningar och en hyffsad skärm är ju hur bra som helst i nya spel

Låter mer som Intel vill att man ska köpa deras riktigt kassa bärbara datorer som ligger runt 8-9tkr snarare än att man bygger speldatorer med icke intel delar

Permalänk
Medlem

Jag tycker att detta är en riktigt bra idé. Jag har 5 datorer som har ganska bra kraft i sig (3080, 2080, 2x1660, 2x1070). Hade varit fint att kunna ha "tunna" klienter till barnen i form av laptops, medans de andra datorerna står och brummar på någon annanstans :).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?