Permalänk
Medlem
Skrivet av Kujo:

Testade att göra hammercurls nu och det var tyngre för mig än hantelcurls så jag kom aldrig upp i +15 reps. Klarade precis 15 rep på första setet och det kändes minimalt i vänster handled bara.

Dessa är det jag har gjort https://i.gifer.com/7hh1.mp4 Jag tror jag testat dessa också https://www.styrkelabbet.se/hantelcurl/ men samma resultat.

Men det är förmodligen då att jag böjer på handlederna? Jag ska som sagt köpa in lättare vikter och börja med.

Vet inte om du behöver köpa nya hantlar om du klarar 15+ med de du har. Kanske bara behöver värma upp mer och skippa maxa redan nu från start.

Finns ju en teknik som kallas "greasing the grove" vilket handlar om att vänja kroppen genom få reps men många sets. T.ex om du nu kör 3x15+ så kör istället 6x8. Kör så i någon vecka innan du börjar köra till failure. Du kan säkert också värma upp med nuvarande hantlar om du bara kör 3-4 reps de första sets.

Permalänk
Medlem

Hittade inget om detta i tråden.
Vad tänker ni om teorin att DOMS / träningsvärk främst orsakas av skadade never snarare än muskelfibrer som nu är huvudteorin?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139782/

Någon som har tips på vidare läsning där språket inte är så sjukt akademiskt?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Marken släpar efter lite för mycket disk/ryggskott. Växlat över till sumo vilket inte gör lika ont. Men kommer aldrig bli någon marklyftare av rang tyvärr. Kul sida dock, aldrig sett den innan.

Score: 113.9
Elite
SQUAT: 124.5 [ELITE]
FLOOR PULL: 107.1 [EXCEPTIONAL]
HORIZONTAL PRESS: 112.1 [EXCEPTIONAL]
VERTICAL PRESS: 111.8 [EXCEPTIONAL]
PULL-UP / ROW: [NOT ENTERED]
ESTIMATED ONE REP MAXES
Back Squat: 270 kg[Elite]
Front Squat: 220 kg[Elite]
Deadlift: 272 kg[Exceptional]
Sumo Deadlift: 270 kg[Exceptional]
Bench Press: 185 kg[Exceptional]
Overhead Press: 120 kg[Exceptional]

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Hittade inget om detta i tråden.
Vad tänker ni om teorin att DOMS / träningsvärk främst orsakas av skadade never snarare än muskelfibrer som nu är huvudteorin?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139782/

Någon som har tips på vidare läsning där språket inte är så sjukt akademiskt?

En sak kan vi ju komma fram till, att om det är nervrelaterat så kanske det betyder att mängden av, eller avsaknaden av DOMS, inte nödvändigtvis har en koppling till nedbrytning och uppbyggnad av muskelprotein. Men detta har vi kommit fram till i annan forskning också. Alltså att sambandet mellan muskel/styrke-ökning och DOMS är ganska svagt.

DOMS är ju också relaterat till en väldigt specifik sorts träning, ny rörelse och väldigt kraftig stretch (excentrisk rörelse). Här borde man ju reagera för att det finns träningsmetoder fokuserat på detta som har väldigt bra resultat när det kommer till muskeluppbyggnad, t.ex doggcrapp.

Jag personligen får aldrig DOMS om jag tränar regelbundet och med ungefär samma övningar hela tiden, men muskler bygger jag definitivt. Slutsatsen borde ju bli att man behöver inte oroa sig över avsaknaden av DOMS också blir avsaknad av muskelökning. Jag tränade 9 tunga sets bänk ungefär 1 dag sedan och känner inget som helst i de associerade musklerna.

En följdfråga. Hur många här får DOMS när de tränar regelbundet? Någon särskild övning som ger mest doms? Kommer ihåg att jag fick sjuka doms när jag körde hack squat en gång.. tränade aldrig knäböj då och blev väl att man satt i "hålet" lite för länge. Perfekt recept för DOMS.

Permalänk
Skrivet av nidarg:

En sak kan vi ju komma fram till, att om det är nervrelaterat så kanske det betyder att mängden av, eller avsaknaden av DOMS, inte nödvändigtvis har en koppling till nedbrytning och uppbyggnad av muskelprotein. Men detta har vi kommit fram till i annan forskning också. Alltså att sambandet mellan muskel/styrke-ökning och DOMS är ganska svagt.

DOMS är ju också relaterat till en väldigt specifik sorts träning, ny rörelse och väldigt kraftig stretch (excentrisk rörelse). Här borde man ju reagera för att det finns träningsmetoder fokuserat på detta som har väldigt bra resultat när det kommer till muskeluppbyggnad, t.ex doggcrapp.

Jag personligen får aldrig DOMS om jag tränar regelbundet och med ungefär samma övningar hela tiden, men muskler bygger jag definitivt. Slutsatsen borde ju bli att man behöver inte oroa sig över avsaknaden av DOMS också blir avsaknad av muskelökning. Jag tränade 9 tunga sets bänk ungefär 1 dag sedan och känner inget som helst i de associerade musklerna.

En följdfråga. Hur många här får DOMS när de tränar regelbundet? Någon särskild övning som ger mest doms? Kommer ihåg att jag fick sjuka doms när jag körde hack squat en gång.. tränade aldrig knäböj då och blev väl att man satt i "hålet" lite för länge. Perfekt recept för DOMS.

När jag tränar regelbundet och samma övningar får jag aldrig DOMS. Men byter jag ut någon övning så kommer det direkt. För mig personligen så känns det som att det mest beror på hur van man är vid övningen om man får DOMS eller inte.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Får så gott som aldrig träningsvärk i axlarna, även om jag haft träningsuppehåll ett par veckor. Brukar få mest träningsvärk i benen, även om jag kör ben hyfsat regelbundet. Har jag inte kört ben på en månad räcker det med några set böj på 60kg för att jag ska vara handikappad i flera dagar efteråt. Det får en att inse att mängden träningsvärk inte har någon koppling till hur väl man bygger muskler.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har ni något tips om man har dålig rörlighet i axlarna?
Är hyfsat stel överhuvudtaget men just axlarna är viktiga för mig att få rörliga.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Får så gott som aldrig träningsvärk i axlarna, även om jag haft träningsuppehåll ett par veckor. Brukar få mest träningsvärk i benen, även om jag kör ben hyfsat regelbundet. Har jag inte kört ben på en månad räcker det med några set böj på 60kg för att jag ska vara handikappad i flera dagar efteråt. Det får en att inse att mängden träningsvärk inte har någon koppling till hur väl man bygger muskler.

Ett tips är att inte vänta månader mellan passen. Och stretcha låren.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har ni något tips om man har dålig rörlighet i axlarna?
Är hyfsat stel överhuvudtaget men just axlarna är viktiga för mig att få rörliga.

Testat att köra chinups och dips med så lång ROM som möjligt?
Vid chinups, häng avslappnad och dra dig upp så långt som möjligt, helst till bröstet.
Häng kvar en liten stund och sedan tillbaka till att hänga avslappnat.

Dips, så långt ner som möjligt, och när du kommer uppåt sträck på dig och se till att låsa armarna.

Förklarar dem lite dåligt, men jag lärde mig dem via calisthenics om du behöver googla vad jag menar.
Rekommenderar denna bok, bra beskrivning av övningar. Men framför allt så får man många bra tips på övningar för att få rörlighet.

Brukar varva skivstångsövningar, med övningar från denna bok.

Permalänk
Medlem

Börjar min gymresa nästa vecka! 4-5 PT-pass (ingick när jag blev medlem) för att lära mig grunderna i övningarna jag kommer köra. Nervös, men det är dags.

Kommer följa styrkelabbets nybörjarprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Börjar min gymresa nästa vecka! 4-5 PT-pass (ingick när jag blev medlem) för att lära mig grunderna i övningarna jag kommer köra. Nervös, men det är dags.

Kommer följa styrkelabbets nybörjarprogram.

Bra val, hoppas du får en vettig PT. Tyvärr har 95% gått en 3-veckorskurs och är helt värdelösa.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Börjar min gymresa nästa vecka! 4-5 PT-pass (ingick när jag blev medlem) för att lära mig grunderna i övningarna jag kommer köra. Nervös, men det är dags.

Kommer följa styrkelabbets nybörjarprogram.

Bra jobbat! Alla är nervösa i början så det är bara att acceptera

Följ gärna upp här i tråden hur det går, och andra tankar. Sånt är kul att höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Bra val, hoppas du får en vettig PT. Tyvärr har 95% gått en 3-veckorskurs och är helt värdelösa.

Fan, är det sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

Fan, är det sant

Du ska gå 4 pass med PT.. vem bryr sig om du är tränad av Arnold själv eller vilket nolla som helst. Jag går själv ca 250-300 gånger om året! Det är ju bara någon som ska hålla handen din de första gången. Sedan får man använda hjärnan lite och läsa/titta och forska lite själv om du faktiskt vill bli duktig. Styrketräning är inte så komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidarg:

Du ska gå 4 pass med PT.. vem bryr sig om du är tränad av Arnold själv eller vilket nolla som helst. Jag går själv ca 250-300 gånger om året! Det är ju bara någon som ska hålla handen din de första gången. Sedan får man använda hjärnan lite och läsa/titta och forska lite själv om du faktiskt vill bli duktig. Styrketräning är inte så komplicerat.

Haha, det är sant.
Jag hade aldrig vågat gå in i gymmet och "testköra" mina övningar helt ensam. Bara hoppas den grejen försvinner med PT:n och jag kan köra på sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jag tränade på företagsgym ett tag, där var en kollega som släppte ~220 pannor från midjan i set efter set. Efter en stund kom en mycket arg chef ner och berättade för vederbörande att det lät som jordbävning på hela kontoret. Lyftarkarriären höll på sabba den vanliga karriären där...

Har man plockat upp en vikt kan man sätta ner den med, om man inte tränar på något Crossfit-gym på vischan där det är lugnt att droppa grejer.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Har ni något tips om man har dålig rörlighet i axlarna?
Är hyfsat stel överhuvudtaget men just axlarna är viktiga för mig att få rörliga.

Det finns massor av muskler som drar i det man tänker sig är axlarna. Förenklad version:

Bröstmusklerna drar framåt/ihop
Nackmuskelrna drar uppåt
Övre ryggmusklerna drar bakåt/ihop
Latsen/breda ryggmusklerna drar framåt/neråt

Troligen finns det rörlighet att hämta genom att sträcka ut bröstmusklerna och latsen framför allt så att du kan föra armarna över huvudet och mot sidorna/bakom kroppen utan att kompensera med att böja ländryggen.

https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/upper-back... Toracic extension från den här artikeln är en bra stretch. Wall angels och scapular squeeze är också bra för att stärka upp musklerna som flyttar runt skulderbladen och axlarna. Att hänga från ett stång som nämts är också bra, försök känna att det drar under armarna då träffar du latsen.

På sikt är det bra att stärka baksidan av axlarna, övre ryggmusklerna och utåtrotatorerna så att man får en hållning där axeln är "öppen" i stället för att den rullar neråt/framåt i ett "slutet" läge, det ger automatiskt bättre rörlighet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ett tips är att inte vänta månader mellan passen. Och stretcha låren.

Stretching hjälper inte mot träningsvärk tyvärr. Vänta månader mellan passen händer ibland när husrenovering eller annat hamnar i vägen. I somras var det t.ex svårt att hinna med träningen när man jobbade 60-70h/vecka med att renovera huset.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalium:

Stretching hjälper inte mot träningsvärk tyvärr. Vänta månader mellan passen händer ibland när husrenovering eller annat hamnar i vägen. I somras var det t.ex svårt att hinna med träningen när man jobbade 60-70h/vecka med att renovera huset.

Cirkulation däremot har jag för mig är väl bevisat (Orkar inte söka efter källor dock) så att promenera etc. med träningsvärk är mycket bättre än att sitta hemma och tycka synd om sig själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Cirkulation däremot har jag för mig är väl bevisat (Orkar inte söka efter källor dock) så att promenera etc. med träningsvärk är mycket bättre än att sitta hemma och tycka synd om sig själv.

Promenader med ljudböcker/podcasts är bland det bästa som hänt sedan skivat grovbröd!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Cirkulation däremot har jag för mig är väl bevisat (Orkar inte söka efter källor dock) så att promenera etc. med träningsvärk är mycket bättre än att sitta hemma och tycka synd om sig själv.

Så är det, men stretching hjälper inte. Som du säger, mycket bättre med en promenad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Molgorain:

Testat att köra chinups och dips med så lång ROM som möjligt?
Vid chinups, häng avslappnad och dra dig upp så långt som möjligt, helst till bröstet.
Häng kvar en liten stund och sedan tillbaka till att hänga avslappnat.

Dips, så långt ner som möjligt, och när du kommer uppåt sträck på dig och se till att låsa armarna.

Kör alltid gruppträningspass så nä, inte testat det men det får ja väl göra.
När ja håller en skivstång över huvudet så kan ja inte låsa ut armarna. Inte rörlig nog.
Handstående är gruvligt jobbigt p.g.a. det.

Skrivet av frong:

Bra val, hoppas du får en vettig PT. Tyvärr har 95% gått en 3-veckorskurs och är helt värdelösa.

Skrivet av asrte1:

Fan, är det sant

Dem som jobbar på t.ex ACTIC, ja! En av dem var t.o.m. tjock!
De funkar för att visa hur maskiner o rörelser ska genomföras på ett ungefär.
Vill du lära dig detaljer om hur du utför snatch, Clean & Jerk o.s.v. så ska instruktören ha tävlat i det helst.

Skrivet av Parmenides:

Det finns massor av muskler som drar i det man tänker sig är axlarna. Förenklad version:

Bröstmusklerna drar framåt/ihop
Nackmuskelrna drar uppåt
Övre ryggmusklerna drar bakåt/ihop
Latsen/breda ryggmusklerna drar framåt/neråt

Troligen finns det rörlighet att hämta genom att sträcka ut bröstmusklerna och latsen framför allt så att du kan föra armarna över huvudet och mot sidorna/bakom kroppen utan att kompensera med att böja ländryggen.

https://www.healthline.com/health/fitness-exercise/upper-back... Toracic extension från den här artikeln är en bra stretch. Wall angels och scapular squeeze är också bra för att stärka upp musklerna som flyttar runt skulderbladen och axlarna. Att hänga från ett stång som nämts är också bra, försök känna att det drar under armarna då träffar du latsen.

På sikt är det bra att stärka baksidan av axlarna, övre ryggmusklerna och utåtrotatorerna så att man får en hållning där axeln är "öppen" i stället för att den rullar neråt/framåt i ett "slutet" läge, det ger automatiskt bättre rörlighet.

Tackar! Ska inkorporera dem stretchningarna i mitt stretchprogram.
Gymnastiktränaren säger att ja ska bl.a. göra en stretchövningar där man ligger på alla fyra fast man har armarna rakt utsträckta framför sig samtidigt som man slappnar av så huvud och rygg går ner. Han säger den är jättebra.

Hur vet du allt detta om stretchning förresten?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Kör alltid gruppträningspass så nä, inte testat det men det får ja väl göra.
När ja håller en skivstång över huvudet så kan ja inte låsa ut armarna. Inte rörlig nog.
Handstående är gruvligt jobbigt p.g.a. det.

Rekommenderar även att titta lite på "The Bioneer" på YT.
Han har en del bra genomgångar på övningar, träningsfilosofi och är allmänt trevlig att lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Dem som jobbar på t.ex ACTIC, ja! En av dem var t.o.m. tjock!
De funkar för att visa hur maskiner o rörelser ska genomföras på ett ungefär.
Vill du lära dig detaljer om hur du utför snatch, Clean & Jerk o.s.v. så ska instruktören ha tävlat i det helst.

Att någon är överviktig säger absolut noll och ingenting om deras kunskaper eller kompetens gällande styrketräning eller något annat.

Men tyvärr så stämmer det att dom flesta så kallade PTs i Sverige är grovt överskattade och helt enkelt borde byta titel till instruktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Tackar! Ska inkorporera dem stretchningarna i mitt stretchprogram.
Gymnastiktränaren säger att ja ska bl.a. göra en stretchövningar där man ligger på alla fyra fast man har armarna rakt utsträckta framför sig samtidigt som man slappnar av så huvud och rygg går ner. Han säger den är jättebra.

Hur vet du allt detta om stretchning förresten?

Många år som gymnörd med ont i överkroppen

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av "Something":

Att någon är överviktig säger absolut noll och ingenting om deras kunskaper eller kompetens gällande styrketräning eller något annat.

Men tyvärr så stämmer det att dom flesta så kallade PTs i Sverige är grovt överskattade och helt enkelt borde byta titel till instruktör.

Haha ja, "Personlig tränare" tycker jag är helt missvisande titel. Inte så att det är de som lyfter vikterna åt mig eller löper på löpbandet för att min hälsa skall förbättras.

"Personlig instruktör" (PI) är helt klart mycket mer korrekt och visar klart och tydligt semantiskt talat att de bara kan instruera/visa vägen medan du själv måste gå/löpa/lyfta den.

Faktum är att precis all info om styrketräning, löpning, vila, och kost redan finns ute på internet mer eller mindre "gratis" på flera olika språk. Det är det fantastiska med internet trots alla dess många nackdelar.

Det fantastiska med oss människor är att vi tenderar att inte värdera "gratis information" lika mycket som "betald information" så något "gratis" tolkar vi nästan som om det betyder att det saknar "applicerbart värde".

(Jag får noll kronor för varje gång jag använder "").

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Hej hej hej... jag är inte tjock jag är strong fat

@asrte1 Bara det att du alla har kommit till insikt och alls har tagit dig till gymmet ska du ha en stor eloge för. Sen när dina PT timmar är slut och du fått lite övningar så kör på dessa absolut men tveka inte att fråga oss äldre gym rävar om råd och tipps - vi vill ofta hjälpa till och dela med oss av våra erfarenheter.

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Faktum är att precis all info om styrketräning, löpning, vila, och kost redan finns ute på internet mer eller mindre "gratis" på flera olika språk. Det är det fantastiska med internet trots alla dess många nackdelar.

Det fantastiska med oss människor är att vi tenderar att inte värdera "gratis information" lika mycket som "betald information" så något "gratis" tolkar vi nästan som om det betyder att det saknar "applicerbart värde".

(Jag får noll kronor för varje gång jag använder "").

Man ska dock inte förringa motiveringen som kan ske av att lägga pengar på något.
Lägger du x antal tusen på personlig tränare, kostschema, kosttillskott eller liknande. Så kanske det motiverar dig att faktiskt göra det du behöver.

Så för vissa är det en vinst oavsett om PT/valfri produkt, faktiskt levererar vad den hävdar.

För uppmärksamhet så vill jag skryta med att jag på nyår tog 2xkroppsvikt i bänkpress, några minuter efter jag fick ryggskott när jag böjde

Permalänk
Medlem

PTn väldigt kunnig och bra!

Var på första 'passet' utan PT idag. Känner mig otroligt dum som går runt och letar efter de olika maskinerna. Även otroligt svårt att ta för mig när det t.ex satt några grabbar vid latsdrag-maskinen (körde inte, utan mest bara satt?). kanske också var pga att jag gick till gymmet 21.30 en fredag, men jag gick då med hoppet om att det ej skulle vara så mycket folk. blev till slut bara axelpress och löpning

Permalänk
Medlem
Skrivet av asrte1:

PTn väldigt kunnig och bra!

Var på första 'passet' utan PT idag. Känner mig otroligt dum som går runt och letar efter de olika maskinerna. Även otroligt svårt att ta för mig när det t.ex satt några grabbar vid latsdrag-maskinen (körde inte, utan mest bara satt?). kanske också var pga att jag gick till gymmet 21.30 en fredag, men jag gick då med hoppet om att det ej skulle vara så mycket folk. blev till slut bara axelpress och löpning

Bra jobbat! Lite är bättre än inget. Det blir lättare.

Jag körde bara rodd första veckan för jag vågade mig inte ens på maskinerna.