Underligt fenomen – lägre ping med router än direkt till vägg

Permalänk
Medlem

Underligt fenomen – lägre ping med router än direkt till vägg

Jag testade olika konfigurationer för att se om jag kunde slipa på min ping-tid lite. Sammanfattar resultatet.

Datorn → router (ethernet)
Googles hastighetstest: 20-23 ms
Tracert olika domäner: 20 hopp – 37 ms
Wow: 30 ms

Datorn → väggen (ethernet)
Google hastighetstest: 10-13 ms
Tracert olika domäner: 12 hopp – 11-12 ms
Wow: 34 ms

Detta resultat står sig trots ett flertal tester. Det är dock bara pingen för "world" som är högre direkt i väggen, home ligger på 30 ms oavsett. Däremot märker jag att det tar betydligt längre tid att logga in både till lobbyn (character screen) och i världen när datorn är ansluten direkt till väggen.

Routern är en Asus RT-N66U med Merlin-firmware. Routerns DNS är 1.1.1.1 (cloudflare), datorns är automatiskt konfigurerad av ISP (Bahnhof). Datorn kör Windows 11 nyinstallerad, inga ändringar gjorda mer än fixa LAN-driver.

Kan det vara någon sorts paket-prioritering eller en bättre konfiguration i routern som påverkar på något sätt?

Varför laggar inloggningen i wow så mycket när jag ansluter direkt till väggen?

Det här förvirrar mig verkligen.

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk

Provat låta routerns dns vara på auto och sen lägga in cloudflare på nätverkskortets dns?
Primär:1.1.1.1
Sekundär 1.0.0.1

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "Tracert olika domäner"?

Om du inte mäter mit samma mål kan du inte dra någon slutsats

Och vad är "Googles hastighetstest"? Aldrig hört talas om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Provat låta routerns dns vara på auto och sen lägga in cloudflare på nätverkskortets dns?
Primär:1.1.1.1
Sekundär 1.0.0.1

Yes, jag misstänkte också att det kunde ha med DNSen att göra men den verkar inte göra någon större skillnad. Inte säker men jag tror att wow använder IP-nummer i klienten.

Skrivet av dlq84:

Vad menar du med "Tracert olika domäner"?

Om du inte mäter mit samma mål kan du inte dra någon slutsats

Och vad är "Googles hastighetstest"? Aldrig hört talas om det.

Jag gjorde ett försök att fatta mig så kort som möjligt men det blev nog otydligt.

Olika domäner betyder att jag körde tracert mot ett antal olika domäner och IP-nummer men som var samma mellan de olika konfigurationerna.

Så jag testade först min ursprungliga konfig med datorn → router och körde tex google.com, bahnhof.se, några IP-nummer osv och sedan kopplade jag datorn till väggen och körde samma uppsättning tester. Värdena jag skrev är konsekventa resultat av 3-4 körningar per enskild domän.

Googles hastighetstest är ett samarbete mellan Google och Measurement Lab, man kan få upp det om man googlar "speed test".

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Medlem

Om du ska jämföra resultat så ska du så klart bara köra mot IP-nummer, inte mot FQDN, eftersom olika DNS-servrar (eller samma DNS-server!) kan skicka dig till olika IP, med servrar i olika datacenter. Men det var kanske så du hade gjort?

En sak som kan skilja är vilken brandväggszon som Windows-maskinen hamnar i, beroende på om den har ett RFC1918-IP eller ett publikt IP (eller MAC för gatewayen eller vad för magi dom nu använder). Det känns inte troligt att det skulle göra så stor skillnad, men det har ju funnits buggar i Windows-nätverksstacken förr.

Hypotetiskt skulle routern kunna ha inställningar för att motverka bufferbloat, som skulle kunna spela roll, men det borde ha noll inverkan på ICMPv4 (normalt användande av ping- och traceroute-verktyg).

Mest sannolikt känns mätfel. Du kan ju av naturliga skäl inte köra testen samtidigt, så de kan aldrig bli riktigt jämförbara. Du har antagligen inte heller tillräckligt många mätvärden för att man ska kunna göra någon riktig statistisk bedömning. Fixa återupprepade mätningar med pingplotter, MTR eller liknande över minst några minuter och titta på medelvärde och standardavvikelse. Vilken route paketen tar skulle hypotetiskt kunna skilja sig åt mellan två närliggande testtillfällen, det känns också långsökt, men värt att kolla.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag lyckades reda ut vad som stod på.

Hyresvärdens box har flera omärkta portar som ser ut som en vanlig switch. Men jag slogs av tanken att det kanske var för att jag använde olika portar och bara bytte ena änden på kabeln till datorn. Testade igen fast med samma port och då försvann skillnaden. Googlade lite och det visar sig att det är någon typ av mediabox, så min relativt ogrundade gissning är att portarna är olika konfigurerade eller att något påverkar signalen fysiskt.

När jag läste statistik underströk min lärare hela tiden "test your assumptions" och jisses vad det stämmer 😬

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av ErwinHun:

Tack för svaren, jag lyckades reda ut vad som stod på.

Hyresvärdens box har flera omärkta portar som ser ut som en vanlig switch. Men jag slogs av tanken att det kanske var för att jag använde olika portar och bara bytte ena änden på kabeln till datorn. Testade igen fast med samma port och då försvann skillnaden. Googlade lite och det visar sig att det är någon typ av mediabox, så min relativt ogrundade gissning är att portarna är olika konfigurerade eller att något påverkar signalen fysiskt.

När jag läste statistik underströk min lärare hela tiden "test your assumptions" och jisses vad det stämmer 😬

Det hade blivit så mycket enklare om du skrivit det från början:)
Den kör olika VLAN (internet, tv, etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det hade blivit så mycket enklare om du skrivit det från början:)
Den kör olika VLAN (internet, tv, etc)

Jo, det hade nog varit enklare för alla inklusive mig själv om jag hade varit uppmärksam på det. Den ser inte ut som en vanlig mediabox, de är ju oftast lite större och har märkta portar men den här helt vit och platt och man tänker inte spontant att den skulle innehålla någon egen cpu/mjukvara. Dessutom är den "osynligt" ansluten på något sätt, dvs ingen uppenbar WAN-port eller liknande.

Men någon som jobbar med nätverk hade säkert känt igen vad det är ändå, bara jag som är amatör.

Visa signatur