LG Ultragear: andra skärmen med fast grön pixel!

Permalänk
Medlem

LG Ultragear: andra skärmen med fast grön pixel!

Jag har köpt en LG 38'' UltraGear 38GN950 som visade sig att 2 pixlar som har fastnat. En grön på höger sida som var mest störande och en blå nästintill mitten, skärmen var också smutsning och hade fingeravtryck över hela skärmen vid leverans så troligtvis en retur enhet från tidigare kund som inte nämnt defekterna.

Kontaktade ÅF som reklamerade och jag fick en ny skärm. Den nya skärmen med produktions datum oktober 2021 visade sig också ha en grön pixel på höger sida som vägrar stänga av sig vid mörka scener.

Är det dålig kvalitets kontroll hos LG eller vad är det frågan om? Någon som har en redig LG skärm utan pixel fel? Är jag för petig? Funderar på göra en retur igen men tycker synd om ÅF som får hantera det här.

Kollar man också ÅFs hemsida ser man de finns ett tiotal returnerade LG skärmar som de listar med anmärkning död pixel eller liknande. Kanske är man petig men man förväntar sig nästan perfektion när skärmen kostar som den gör.

/Rant

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det vara ett lotteri med mer eller mindre samtliga tillverkare - lysande pixel. död pixel, varierande antal av felaktiga subpixlar, backlight bleed, smuts/småskador i panelen...

Om man "bryr sig" är det väl mer regel än undantag att det tar ett antal exemplar innan man lyckas hitta en med inga fel eller åtminstone fel som man kan acceptera.

Senaste jag skickade tillbaka var en Gigabyte M32U som hade hemsk backlight bleed, någon typ av smuts i panelen samt minst en död subpixel. Tidigare har jag haft varierande problem med exemplar från Acer, Dell, HP & Samsung runt samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Jag fick en skärm med pixelfel {LG 34 ultrawide} . Enligt Inet var det ok enligt lgs pixelpolicy, så jag returnerade den på öppet köp och beställde en annan som hällt sig felfri.

Förstår precis vad du menar, jag accepterar inte heller en ny skärm för 12000 med pixelfel. Bara att köpa ny lott i skärmlotteriet 😇.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

...skärmen var också smutsning och hade fingeravtryck över hela skärmen vid leverans...

Får man fråga vem återförsäljaren var?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsi:

Jag fick en skärm med pixelfel {LG 34 ultrawide} . Enligt Inet var det ok enligt lgs pixelpolicy, så jag returnerade den på öppet köp och beställde en annan som hällt sig felfri.

Förstår precis vad du menar, jag accepterar inte heller en ny skärm för 12000 med pixelfel. Bara att köpa ny lott i skärmlotteriet 😇.

Jag fick en ny på felanmälan och fel anmält igen nu. Beställde du samma skärm eller en annan modell?

Skrivet av bartil:

Får man fråga vem återförsäljaren var?

Inet

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Körde samma modell. Har haft den ett år nu utan problem.