Snabbkoll: Har du testat Linux på desktop?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Har du testat Linux på desktop?

Är du en hängiven Windows-användare, eller har du vågat doppa tårna bland den myriad av Linux-distributioner som finns tillgängliga?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej inte än. Just nu vill jag bara att min dator ska fungera.

Jag kommer att prova, någon dag

Edit: Ställer samma fråga här som jag ställde i en tråd nyligen om Linux, som jag inte fick svar på.

Vilka programvaror som ni använder är gratis och var hittar ni dom?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bara på en laptop som är för seg för Windows 10. Har nog testat närmre tio olika distributioner de senaste två åren vilket har lett mig till slutsatsen att om man säger att linux är "lika användarvänligt som Windows" så ljuger man.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Har kört det som enda OS på mina laptops, debian sid då.
Men min stationära kör på w10 tills det går att byta till linux för spel fullt ut.

Permalänk
Medlem

Windowsanvändare.

Jag har aldrig haft någon direkt anledning att använda Linux bara, utom enstaka tillfällen i arbetet.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Mitt senaste bygge blev det Linux Mint på och kört det nu iaf 3 månader. Fungerar fånigt bra och mycket mindre problem med att blir bekväm med det trots 25år som windows-användare än jag hade förväntat mig. Det som kan vara problematiskt är att hitta programvaror som är ekvivalenta med det man är van vid.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Japp, men det var nog ungefär 10 år sen sist. Då körde jag Linux Mint minns jag, har för mig att det var en lite mer polerad variant av Ubuntu. Innan det körde jag nog mest Ubuntu, men hade provat på en massa olika Linuxdistar. Slackware var den första jag provade, idag är jag lite förvånad att det inte skrämde bort mig helt från Linux. 😅

Permalänk

Ja sedan 90tal.

2st stora problem problem som hindrar.
Microsoft Office inklusive finns ej. Libre Office är en lika bra ersättare av Microsoft Office som MS Paint är ersättare för Photoshop. Att Libre calc inte ens klarar av att hantera större filer innebär att den ej fungerar hur mycket man än ville.
RDP klienter. Upplever dessa inte som stabila och när man typ 100% av arbetstiden har öppet X antal såna så blir det en viktig del.

Sedan ärligt talat upplever jag inte linux som mer stabilt på en klient inte ens vmware upplever jag fungera lika bra. Och köper man en laptop i + 40 000kr klassen så är kostanden för windows irrelevant.

*edit*
Den linuxdisten som jag upplever som enklast är Debian. Enligt mitt tycke lite krångligare än ubuntu, men extremt mycket lättare att få den fungera som man vill. T.ex. när jag skulle slänga upp stöd för att logga in på dem med rdp, få vmware etc att fungera som man vill.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en dator som jag inte spelade på hade jag nog kunnat köra Linux utan problem. Som det är nu, även om det är mycket bättre än det varit, så går det inte till 100% helt enkelt, utan man får förlita sig på Windows.

Permalänk
Sötast

Windows 10 på gamingburken.
Linux på laptopen.

Hade mer än gärna gått över till Linux till gamingburken, men det är bara inte ett alternativ på något vis.
Detta oavsett hur mycket man önskar eller inbillar sig själv.
["Mitt favoritspel funkar perfa på Linux"] Är inte bidragande kommentarer, men är glad för din skull

Permalänk
Medlem

Ja, Ubuntu flera gånger och var gång så slutar det att gå in i UI efter någon dag utan att man gjort något, får bara en svart skärm efter boot.
Det var dock några år sedan så förhoppningsvis är det förbättrat sedan dess.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Linux var mitt enda OS hemma från 1996 (då jag bytte från Amiga) till ca 2005 då jag kompletterade med en PowerMac G5. Växlade länge mellan MacOS och Linux men sedan 2017 har mitt primära skrivbord hemma varit Windows 10. Har kört Mac för allt arbete sedan 2007 och gör det fortfarande.

Dualbootar fortfarande till Linux ibland för att testa nyheter som kommer men även om jag gillar det bättre i grunden så känner jag mig snart utbränd av alla opolerade smådetaljer överallt. Windows är tvärtom, jag tycker att det är ett mycket sämre OS i grunden men det är iallafall relativt polerat så man kan fokusera på det man vill uträtta istället för på operativsystemet.

Permalänk
Lego Master

Testat ja, använt permanent nej.
"Don't fix what ain't broken", och Windows gör vad jag vill att det ska åstadkomma för mig. Plus att allt nytt jag kan tänka mig att jag vill göra är tillgängligt för Windows.
Ur ett tech-/nördperspektiv kan det absolut vara intressant att testa nån dist i närtid, men jag ser mig verkligen inte byta över till linux permanent, speciellt inte när min primära passtime när ungarna lagt sig är gaming.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Oja, många gånger. Som databassmurf hoppade jag på Linuxtåget redan från början, när man satt och installerade Slackware via disketter. Nåt år senare dök MySQL upp (1995) och året efter Postgres, och sen dess har det mesta handlat om Linux för min del.

I vardagen använder jag dock Windows 10, pga ett par custom apps jag är beroende av + att gaming under Linux är bristfälligt om man skall vara snäll. Linux för mig = servers, och där är det total dominans, nära på 100%. Det som inte är Linux på serversidan är BSD i någon form. Den senaste Windows-servern jag stött på var nog Win 2008, och det är ju ett tag sedan..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Testat installera det men gick ej. pga alla bibliotek fanns ej. inte orkat / provat sedan dess.
Windows är där alla spelen finns

Permalänk
Medlem

Windows på spelburken och Linux på jobbdatorn. Har testat olika Linux-distros på speldatorn också, men Windows är svårslagbart där.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Nej inte än. Just nu vill jag bara att min dator ska fungera.

Jag kommer att prova, någon dag

Edit: Ställer samma fråga här som jag ställde i en tråd nyligen om Linux, som jag inte fick svar på.

Vilka programvaror som ni använder är gratis och var hittar ni dom?

Vet inte riktigt vad du menar med "Just nu vill jag bara att min dator ska fungera"? Jag upplever med en stabil utgåva (LTS) av Ubuntu så funkar det mycket bättre än i Windows, mycket mer stabilt.

Permalänk
Medlem

Testat till och från i flera år. Alltid gått tillbaka till Windows. Alltid massa småbuggar i Linux.

Permalänk
Medlem

Kör dualboot på huvuddatorn: Ubuntu 20.04 för hemmajobb, ubuntu 21.10 privat, och win10 för spel som inte fungerar på linux. Körde tidigare clear linux privat, men var ett jäkla strul med grafikdrivrutinerna så gick tillbaka till ubuntu. Har även en gammal laptop som fått nytt liv med ubuntu

Och på jobbet är det dualboot windows 10 och ubuntu 20.04, samt en laptop med clear linux på. Använder enbart windows 10 där för att kunna testa saker som smäller i explorer 11 mm.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Testar det någon gång varje år. Önskar att jag var en cool linux dude men inser snabbt att det är jag inte. Kör dock en Ubuntu server utan desktop med pihole och VWsFriend på så alltid något.. antar jag

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Nej, nån laptop o skoldator men ej min egen. Höll mig kvar på Windows. Spel funkade inte på linux sen var det så annorlunda jämfört med Windows o vem orkar krångla liksom..?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag testade Linux en gång för många år sedan. Tyvärr gick det inte så bra. Ingenting fungerade och det var massa krångel. Jag installerade därefter Windows på samma dator och allt fungerade utan krångel. Så min erfarenhet av Linux är tyvärr negativt färgad.

Permalänk
Medlem

Testade en gång för runt 24 år sedan men fattade inte mycket. Var för mig som oerfaren användare otroligt mycket svårare att använda än Windows som jag var van vid.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Bildexpert

Jag använde uteslutande Linux från ca slutet av 2009 till mitten av 2012. Provade flertalet distros men trivdes mest med Ubuntu. Dock tappade jag efter ett tag intresset för datorer i största allmänhet och när SATA-portarna på moderkortet gick sönder passade jag på att gå tillbaks till Windows när den blev ersatt. Började spela lite då också och därefter var det svårt att gå tillbaks.

Har Ubuntu på en av mina jobbdatorer för filhantering och ffmpeg, men annars kör jag bara macOS och Windows numer. Hade jag bara surfat så skulle jag tveklöst ha hållit mig till Linux utan undantag men då jag ägnar mig mycket åt spel, foto och bildkalibrering blir det mest bökigt att försöka få in Linux någonstans i vardagen.

EDIT: Sen är ju drivrutinerna till nVidias grafikkort ett väldigt sorgligt kapitel. IntelHD är av min erfarenhet mycket mer stabilt.

Permalänk
Medlem

Har testat köra olika Linux distros nu som då genom åren men det fallerar alltid på samma punkt, finns inte tillräckligt bra professionella video(lager baserad) och bild editerings program. T.ex Affinity Photo är ljusår bättre än Gimp och Kdenlive, Openshot etc. är urdåliga.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på att installera Linux på min laptop, men det är så mycket mjukvara som Chalmers tvingar oss att använda som bara fungerar på Windows. Halva klassen har Mac och de får gå och sätta sig i någon sunken datasal för den mjukvaran. Det är säkert ännu fler program som inte har stöd för Linux än Mac så det är inget jag vill utsätta mig för.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Har dual-bootat i många år (under ett par år hade jag även MacOS installerat men det roliga tog slut när det inte blev några nya Nvidia-drivrutiner för det).

Nu har jag precis gått tillbaka till Gentoo. Ville testa bygga allt med aggressiva optimeringar. Minimal kärna och så mycket som möjligt byggt med -O3, Graphite, LTO och PGO.

Utöver det kör servern Proxmox och VM's med Arch och BSD (pfsense).

Skrivet av SCORPIUS:

Vilka programvaror som ni använder är gratis och var hittar ni dom?

Allt jag använder på Linux är gratis. De hämtas oftast genom pakethanteraren och ibland genom Git.

Permalänk
Medlem

Körde Linux som huvudos mellan 2006 och 2010. Sen dess MacOs om jag själv betalar. Windows kör jag endast när jag får betalt för det.

språkrättning
Permalänk
Medlem

Win för mig enbart!
Aldrig sett åt Linux, och kommer aldrig så göra. Noll intressant för mig!

Permalänk
Avstängd

Har testat olika distros i perioder sedan nittiotalet men det är alltid något som ställer till det. Sen har det förstås blivit mycket bättre ju mer polerade distributionerna blir, men fortfarande är det inte "framme".

Däremot använder jag ju Linux i jobbet varje dag, men inte med något GUI. Och jag har nyligen installerat Linux på en extern disk för att kunna använda min jobbdator privat, vilket funkar bra, men det är ju mest för surf och vissa spel.

Men det stora hindret för mig personligen är att jag inte riktigt ser poängen längre. Visst var det jättecoolt på nittiotalet att vara anti-MS, och när jag var yngre var det ju grymt att kunna anpassa allt i minsta detalj och så. Men idag är MS inte så farliga och jag är inte längre så intresserad av att kunna anpassa varenda detalj. Kostnaden för Windows är också försumbar (speciellt eftersom jag får licenser från jobbet) så det är ju inget argument. Ska jag lägga all tid det ändå tar för att lära mig grunderna där, och leva med en hel del mindre användarvänliga saker, så måste det ju ge något mer än att det nästan funkar lika bra som Windows liksom.