Nvidia blandar gammalt och nytt med grafik för tunna bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia blandar gammalt och nytt med grafik för tunna bärbara datorer

Uppdaterad! Aktuella arkitekturen "Ampere" blir del av Geforce RTX 2000-serien, medan "Turing" får nytt liv även bland bärbara datorer framöver.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow det var en nyhet att åter upplivade 2060 är en mäktig succé, det var något jag inte kände till.

Permalänk
Medlem

Lite förvillande.
Men om de använder Ampere för nya kretsar med RTX 2000 namn så tror jag inte att folk kommer att klaga över att de fått nyare grafikkretsar än de tänkt sig.

Även om lägre siffror i RTX 3000 serien hade varit mer logiskt.
Men detta är åtminstone inget jag hade känt mig lurad över.

Permalänk
Medlem

Blir det kanske en 2660-serie eller något kanske?

Permalänk
Medlem

Beställde nyligen en razer blade 15 (rtx 2060) från amazon för 8990:-, skönt och veta att den kommer vara ”aktuell” ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Blir det kanske en 2660-serie eller något kanske?

Hoppas inte. So far so good.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Beställde nyligen en razer blade 15 (rtx 2060) från amazon för 8990:-, skönt och veta att den kommer vara ”aktuell” ett tag till.

Tack för tipset, beställde en jag också 👍

Permalänk

asså det här med att 2050 kommer vara ampere baserat... hmmm knäppt tycker jag.... om jag läste rätt....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av stargolder:

asså det här med att 2050 kommer vara ampere baserat... hmmm knäppt tycker jag.... om jag läste rätt....

Ja, det verkar onödigt rörigt...

Det måste väl typ vara att någon som inte bryr sig om att saker ska betyda något tyckte att det kändes som ett bättre namn än 3040 eller vad nu alternativet hade varit om de följt sin normala namnsättning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Tack för tipset, beställde en jag också 👍

Och nu gjorde jag det med. Vet inte om det var en bra affär egentligen, men kändes för lockande att stå emot.

Permalänk

Förstår inte riktigt varför dessa namnbyten sker... varför inte kalla dem för 3000?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Whitepilledoomer:

Förstår inte riktigt varför dessa namnbyten sker... varför inte kalla dem för 3000?

För att de inte vill att andra Ampere-produkter skall få sitt rykte påverkat kanske? 2050 lär inte prestera särskilt imponerade. Då lägger man det ett pinhål ner när man ändå har tänkt att återuppliva en gammal generation. Eller nått.

PR-människor kan ibland vara svåra att förstå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

RTX 2050 är ju verkligen gimpat till helvetet och tillbaka. Om de påstådda prestandasiffrorna stämmer är det nästan 20 procent långsammare än ett Geforce GTX 1060.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

RTX 2050 är ju verkligen gimpat till helvetet och tillbaka. Om de påstådda prestandasiffrorna stämmer är det nästan 20 procent långsammare än ett Geforce GTX 1060.

Är det inte mer en ersättare till GTX 1650 Ti eller GTX 1660 där GTX 1650 Ti är ersättaren till GTX 1050 Ti som i sin tur är ersättare till GTX 750 Ti osv?

Nu är visserligen en RTX 2050 ett laptopkort med 45W TDP medan desktop varianten kommer heta RTX 3050 med förmodligen lite högre TDP och lanseras i början av nästa år?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Är det inte mer en ersättare till GTX 1650 Ti eller GTX 1660 där GTX 1650 Ti är ersättaren till GTX 1050 Ti som i sin tur är ersättare till GTX 750 Ti osv?

Nu är visserligen en RTX 2050 ett laptopkort med 45W TDP medan desktop varianten kommer heta RTX 3050 med förmodligen lite högre TDP och lanseras i början av nästa år?

Jo så är det ju, men man hade ju hoppats på någon form av utveckling i det segmentet istället för denna kräftgång. RTX 2050 är endast marginellt snabbare än GTX 1650 Ti Max Q i Time Spy. På plussidan är väl att man får Tensor-kärnor för möjlighet till DLSS och den "nya" NVENC-kodaren.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Jo så är det ju, men man hade ju hoppats på någon form av utveckling i det segmentet istället för denna kräftgång. RTX 2050 är endast marginellt snabbare än GTX 1650 Ti Max Q i Time Spy. På plussidan är väl att man får Tensor-kärnor för möjlighet till DLSS och den "nya" NVENC-kodaren.

Verkar vara helt dött tyvärr iallafall på mobilfronten. Mobila RTX 3050 är lite snabbare än ett mobilt RTX 2050. RTX 2050 är egentligen ett Ampere trots 2xxx monikern.

Kretsen på 3050 heter GA107 medan den på RTX 2050 heter GA107S. Vad skillnaden är vet jag ej om den nu inte är samma krets.

Börjar bli rörigt nu!

Lite roligare verkar desktop varianten på RTX 3050 bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Och nu gjorde jag det med. Vet inte om det var en bra affär egentligen, men kändes för lockande att stå emot.

Fick min i morse. Bra leveranstid med tanke på att jag bor i en litet samhälle i Norrland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Fick min i morse. Bra leveranstid med tanke på att jag bor i en litet samhälle i Norrland.

Grattis! Vi här i Fjollträsk får vänta till den 28:e
Hoppas du blir nöjd. Det enda som inte verkar topnotch är batteritiden, men det är en förståelig kompromiss. Själv tycker jag bara det är bra att grafikkortet inte är det allra vassaste i en bärbar pga värmeutvecklingen.

God fortsättning!