En majoritet av Steams toppspel kompatibla med Linux

Permalänk
Melding Plague

En majoritet av Steams toppspel kompatibla med Linux

Spel till Linux når ännu en milstolpe då hela 80 procent av Steams topplista över populära spel nu bedöms vara kompatibla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan jag startar min Windows installation på datorn längre. Man märker hur snabbt det blir bättre sedan några år sedan.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

En majoritet av steams toppspel funkar _inte_ borde det väl stå i rubriken eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

En majoritet av steams toppspel funkar _inte_ borde det väl stå i rubriken eller?

Varför?

7 av 10 fungerar inte (topp 10, som jag antar du menar)

elller

2 av 3 fungerar (topp 3)

eller

80 av 100 fungerar (topp 100 som rubriken antyder)

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

Varför?

7 av 10 fungerar inte (topp 10, som jag antar du menar)

elller

2 av 3 fungerar (topp 3)

eller

80 av 100 fungerar (topp 100 som rubriken antyder)

Det enda som funkar i topp 10 är Steams egna spel.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Maximo:

Det enda som funkar i topp 10 är Steams egna spel.

Bottnar inte det i antifusken som används mer än eventuella renodlade tekniska problem?

Singleplayer-titlar verkar fungera rätt bra överlag under Proton just nu. Antar därmed att det är upp till Valve, Linux communityn och framförallt AC-utvecklarna att hitta en lösning framöver för de populära skjutarspelen som brukar härja på top-listorna.

Mig veterligen jobbar Valve redan med Easy anti-cheat och Denuvo på detta. Även Battleye har väl uttryckt intresse över att lösa konflikter med Proton inför kommande Steam Deck-lansering.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Att PUBG var topp 3 fortfarande var största nyheten för mig, trodde det dött för länge sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det enda som funkar i topp 10 är Steams egna spel.

Fast artikeln syftar på top 100 och inte top 10.

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Bottnar inte det i antifusken som används mer än eventuella renodlade tekniska problem?

Singleplayer-titlar verkar fungera rätt bra överlag under Proton just nu. Antar därmed att det är upp till Valve, Linux communityn och framförallt AC-utvecklarna att hitta en lösning framöver för de populära skjutarspelen som brukar härja på top-listorna.

Mig veterligen jobbar Valve redan med Easy anti-cheat och Denuvo på detta. Även Battleye har väl uttryckt intresse över att lösa konflikter med Proton inför kommande Steam Deck-lansering.

De flesta har redan stöd, upp till utvecklarna att uppgradera versionerna de kör.
Denuvo tror jag inte har varit ett problem på ett tag nu.(har funkat i alla spel jag testat på)
EAC kräver att utvecklaren uppgraderar versionen i spelet, Battleye kräver bara att mail från utvecklaren till dem för att slå på stödet.

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Hur stor är sannolikheten att man portar spel till linux innan Apples silicon? Måste väl finnas mer försäljning att hömta med tanke på marknadsandelarna med Apple?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur stor är sannolikheten att man portar spel till linux innan Apples silicon? Måste väl finnas mer försäljning att hömta med tanke på marknadsandelarna med Apple?

Jag skulle säga att det bara är Valve som konsikvent portar spel till Linux. Generelt sett så fungerar proton och wine för bra för att det ska vara värt besväret. Så de lägger hellre energi på att få spelet att fungera bra genom wine/proton.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Tänk om det i framtiden blir att man kör en Linux dator för spel och en Windows dator för MS Office eller dylikt.

Hur är drivrutinsstödet för Linux nuförtiden?
Exempelvis senaste generationen grafikkort (om man får tag på ett...) ?
Är det liknande grafikprestanda Linux vs Windows ?

Permalänk
Skrivet av Nozze666:

Jag skulle säga att det bara är Valve som konsikvent portar spel till Linux. Generelt sett så fungerar proton och wine för bra för att det ska vara värt besväret. Så de lägger hellre energi på att få spelet att fungera bra genom wine/proton.

Proton fungerar dock inte på MacOS, saknas stöd i deras Metal API och det ser inte ut som att Apple vill vara tillmötesgående. Valve satsar på att utvecklare själva ska lägga in inställningarna för att köra spelet med proton för "click and play".

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Proton fungerar dock inte på MacOS, saknas stöd i deras Metal API och det ser inte ut som att Apple vill vara tillmötesgående. Valve satsar på att utvecklare själva ska lägga in inställningarna för att köra spelet med proton för "click and play".

Näe, det är korrekt.
Jag har fått intrycket att Apple inte är intresserade av att hjälpa till med att få spel att fungera eftersom de inte lägger resurser på det.
Att Valve inte lägger resurser på det är ju samma anledning till att de lägger resurser på Linux, de vill inte låsa in sig i någon annans ekosystem.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur stor är sannolikheten att man portar spel till linux innan Apples silicon? Måste väl finnas mer försäljning att hömta med tanke på marknadsandelarna med Apple?

Enligt Steam Survey ligger MacOS på 2,7% och Linux på 1,16%. Vad SteamDeck kommer göra med de siffrorna får vi se, min gissning är att de går om MacOS.

Att porta spel till en helt annan CPU-arkitektur och Metal API kan vara jobbigare än att porta till ett annat OS på samma arkitektur.

Skrivet av GuessWho:

Tänk om det i framtiden blir att man kör en Linux dator för spel och en Windows dator för MS Office eller dylikt.

Hur är drivrutinsstödet för Linux nuförtiden?
Exempelvis senaste generationen grafikkort (om man får tag på ett...) ?
Är det liknande grafikprestanda Linux vs Windows ?

Drivrutinerna är klockrena. Nvidia har tyvärr inga bra öppna diton, så där rekommenderar jag att hålla sig till LTS-versionen av kärnan för att slippa problem.

Intel har redan stöd för kommanda Arc i Linux (öppen källkod). AMD har stöd för alla sina kort (öppen källkod). Amd brukar ha släppt hårdvaran innan den stabila kärnan kommer ut, så i värsta fall får man vänta 2-3 månader tills fullt stöd finns i Linux efter ett nytt släpp av ny arkitektur.

Drivrutinerna är lika bra eller till och med bättre i vissa spel på Linux, speciellt AMD OpenGL på Linux är överlägsen den på Windows. På Vulkan och DX12 är skillnaderna minimala.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Tänk om det i framtiden blir att man kör en Linux dator för spel och en Windows dator för MS Office eller dylikt.

Hur är drivrutinsstödet för Linux nuförtiden?
Exempelvis senaste generationen grafikkort (om man får tag på ett...) ?
Är det liknande grafikprestanda Linux vs Windows ?

Nvidia och Intel brukar vara bra på att få ut stödet till ny hårdvara i tid. AMD brukar släpa efter med någon månad.
Prrestandan varierar mellan olika spel. Många spel körs genom kompatibilitetslager som kan påverka prestandan negativt. Sen finns det spel som har bättre prestanda på Linux också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tänk om det i framtiden blir att man kör en Linux dator för spel och en Windows dator för MS Office eller dylikt.

Hur är drivrutinsstödet för Linux nuförtiden?
Exempelvis senaste generationen grafikkort (om man får tag på ett...) ?
Är det liknande grafikprestanda Linux vs Windows ?

Nvidia brukar vara snabba med stöd, amd brukar vara långsammare med att implementera för nya kort.

Enda fördelen med amd är att när kernel uppgraderas är det klart. Ibland får man vänta med en kernel uppgradering med nvidia för att något går sönder. Men när det gäller nya kort är nvidia mycket snabbare på att få det att fungera.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

I dessa remasteringtider där gammalt skall uppdateras och försök att få spel att fungera i Linux är mantrat,
så är del väl på tiden att https://en.wikipedia.org/wiki/Loki_Entertainment, återuppstår från de döda.
Deras affärside borde passa alldeles utmärkt idag.
Om inte annat så finns detta alster Quake III (Linux) här: https://archive.org/details/quake-iii-linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Tänk om det i framtiden blir att man kör en Linux dator för spel och en Windows dator för MS Office eller dylikt.

Hur är drivrutinsstödet för Linux nuförtiden?
Exempelvis senaste generationen grafikkort (om man får tag på ett...) ?
Är det liknande grafikprestanda Linux vs Windows ?

Om du är nöjd med Linux för spel är du nog nöjd med Linux för allt annat, så länge det fungerar. Har för mig vissa bildredigeringsprogram inte stödjs på Linux.

När jag prövat Linux har jag stört mig mycket på QoL detaljer, men nu har jag samma typ av problem på Windows också, sedan jag gick till 10'an, så kanske är jämt lopp om jag ger det ett nytt försök.

Permalänk
Medlem

Jag dualbootar in i Windows för spel som inte funkar i Linux. Känns som stödet bara blir bättre och bättre, häftigt med denna utvecklingen. Ser fram imot att stanna kvar i mitt favorit OS i framtiden

Permalänk

Wow är TF2 fortfarande top 10
Jag hade inge problem med GTA V på Linux iallafall.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Th3 Sw3dish Ch3f:

Wow är TF2 fortfarande top 10
Jag hade inge problem med GTA V på Linux iallafall.

Haha, jag förvånas lite av detta jag med, men det brukar nästan alltid ligga kvar däromkring.

Iom att GTA V anges som att det behöver vissa justeringar, var det något särskilt du behövde göra för att det skulle gå bra att köra?

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Haha, jag förvånas lite av detta jag med, men det brukar nästan alltid ligga kvar däromkring.

Iom att GTA V anges som att det behöver vissa justeringar, var det något särskilt du behövde göra för att det skulle gå bra att köra?

Det var lite små inställningar som behövdes för att få igång det, men när det väl var igång var det stabilt.

Aktivera Steam Play för alla titlar samt testade ett par Proton versioner, var något år sen nu men körde en beta version med Proton Experimental som var stabil. Det mesta gick att ställa in via Steams inställningar så kändes väldigt användarvänligt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Haha, jag förvånas lite av detta jag med, men det brukar nästan alltid ligga kvar däromkring.

Iom att GTA V anges som att det behöver vissa justeringar, var det något särskilt du behövde göra för att det skulle gå bra att köra?

Kör GTA V från Epic genom legendary.

https://github.com/derrod/legendary

Allt jag behövde göra vara att ställa in vilken version av wine jag skulle använda (i det här fallet proton-ge-custom, skulle gissa att det går lika bra med wine-ge-custom) och att den skulle använda sig av vulkan. Så inga speciella justeringar jämfört med andra spel.

Edit:

De spel som är gröna i listan är portade till Linux, de behöver alltså inte ens proton.

Edit 2:

(proton/wine)-ge-custom har patcher för GTA V, vet inte vilka av dessa som finns i vanliga proton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur stor är sannolikheten att man portar spel till linux innan Apples silicon? Måste väl finnas mer försäljning att hömta med tanke på marknadsandelarna med Apple?

Inte så enkelt då apple har en annan arkitektur vilket komplicerar en port avsevärt om spelet använder nått annat än högnivåspråk. Ett annat stort problem är väl att apple inte officiellt stöder varken directx, opengl eller vulkan. Att porta spel till en helt annan api är otroligt mycket mer arbete, speciellt med tanke på hur olikt metal är från de andra som oftast i de flesta fall har analogiska funktioner till varandra som man kan använda.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Samsung Sverige

För egen del så tycker jag att det är kul att vi får en lite seriösare OS utmanare inom pc-världen. Jagsjälv lär nog dröja innan jag byter över. "Dont fix what aint broken"

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

För egen del så tycker jag att det är kul att vi får en lite seriösare OS utmanare inom pc-världen. Jagsjälv lär nog dröja innan jag byter över. "Dont fix what aint broken"

//Pontus

"Dont fix what aint broken, no, break it then fix it again" hur ska man annars kunna förbättra saker?
Windows är dock plenty broken numera om man frågar mig, har de fått bukt med sökfunktionen ännu?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

"Dont fix what aint broken, no, break it then fix it again" hur ska man annars kunna förbättra saker?
Windows är dock plenty broken numera om man frågar mig, har de fått bukt med sökfunktionen ännu?

Sökfunktionen har fungerat bra för mig i både Windows 10 och 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kör GTA V från Epic genom legendary.

https://github.com/derrod/legendary

Allt jag behövde göra vara att ställa in vilken version av wine jag skulle använda (i det här fallet proton-ge-custom, skulle gissa att det går lika bra med wine-ge-custom) och att den skulle använda sig av vulkan. Så inga speciella justeringar jämfört med andra spel.

Edit:

De spel som är gröna i listan är portade till Linux, de behöver alltså inte ens proton.

Edit 2:

(proton/wine)-ge-custom har patcher för GTA V, vet inte vilka av dessa som finns i vanliga proton.

Sedan proton 6 fungerar GTA V fint att starta direkt i stream.
Jag har dock för mig att jag kör med någon proton-ge version för ökad stabilitet men är inte säker.
Steam + proton fungerar generellt sett väldigt bra så länge det inte finns något anti-cheat som krånglar.

Permalänk
Medlem

Vad menas med kompatibla? Att de bara fungerar genom klicka o köra eller att man ska confa tills döden skiljer oss åt?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3