War thunder, är det olika regler?

Permalänk

War thunder, är det olika regler?

Jag har spelat War Thunder till och från en tid, men börjat bli misstänksam mot hur dåligt det går. När jag tittar på youtubers som streamar så ser det så roligt ut, dom får mängder med kills men jag får inga.

Finstilt
Jag är inte särskilt duktig War Thunder spelare, när jag är ledig från jobbet fördriver jag tiden med att spela, och accepterar att kända spelare på Youtube är betydligt bättre än mig. Jag är inte heller "girig" och kräver att få 5-6 kills per match, utan skulle nöja mig med 0,5 - 1 per match. Jag är inte heller en dålig förlorare.

Jag har en tid tillbaka spelat med M24, en lätt stridsvagn med 76mm kanon. Jag har sett hur tex phildaly kört runt och fått one-shot kills. Phildalys video är här Phildaly, M24 Han är väldigt nöjd med den, så nöjd att han skriver "Holy smokes i love the CHAFFEE" i rubriken till videon. När han spelar så får man se hur han förstör stridsvagnar i stora antal, med i dom flesta fall enbart en träff. Nedan är ett urval, men videon är full av exempel, dom flesta one-shot-kills, men även några där han skjuter redan skadade stridsvagnar, eller behöver göra ett uppföljningsskott.

Här tex, vid 3:33 en Chi-Nu, en träff i frontpansaret.

Eller här vid 2:47, en Panzer IV

Vid 4:32, en StuH 42

Min upplevelse

När jag spelar får lyckas jag nästan aldrig slå ut några stridsvagnar, dom få gånger jag lyckas behöver jag få in minst 5st träffar, vilket ställer väldigt höga krav på mig som spelare. Här är ett exempel, jag spelar med min M24 och hittar en M4 på knappt 400m avstånd när jag inleder beskjutning.

1:a skottet träffar i larvbandet, utan att slå ut mobiliteten

2:a skottet träffar rakt i bakpansaret, utan att göra någon skada

3.e skottet träffar i bakpansaret, lite till höger, utan att penetrera

4.e skottet träffar i taket bakom tornet, gör enbart lite skada

5.e skottet träffar i taket, något längre fram än skott nummer 4

6.e skottet träffar i kanten på tornet och slår ut den

Det här exemplet är inte på något sätt sällsynt, det händer mig mer eller mindre varje gång. Jag behöver få in 4-6st träffar i en stridsvagn för att slå ut den, men blir utslagen själv efter 1-2st.

Slutsats
Är det verkligen rimligt att det ska gå så här dåligt när jag spelar? Jag tycker att det går oproportionerligt dåligt när jag spelar i förhållande till dom som streamar. Jag förstår att PhilDaly är duktig, betydligt bättre än mig, men borde inte mina träffar räknas också?

M4 hade ca 25mm pansar i taket och 38mm i baken, en 75mm pansarprojektil ska inte ha något problem med att ta sig igenom det. Enligt Wikipedia artikeln om 75mm M6 kanonen ska den kunna penetrera 81mm pansar från 400m, jag besköt områden som är 25mm resptive 38mm tjocka. Det är alltså väldigt god marginal på min sida, för att kompensera för otur, dålig vinkel etc..

Varför blir det då så här? Kan någon förklara det, för jag förstår det inte. Av någon anledning verkar denna situation aldrig hända youtubers som streamar...

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat War Thunder men har ungefär samma inställning till World of Tanks.

Manipulated

Dold text
Permalänk

ser ut att ha liknande parametrar på hits som world of tanks där den kalkylerar in träffvinkel på ditt skott i förhållande armorns vinkel.

så inte bara penetrationen på din ammo den säger bara hur mycket armor skotten kan att penetrera vid perfekt träff.

t.ex du träffar en säg 50mm armor med ett ammo som kan penetrera 70mm solklar penetrering.

men säg istället att du träffar 50mm armorn med 45° vinkel då ska du helt plötsligt penetrera 75mm armor innan du får en penetretion.

sen spelare som spelat ett tag lär sig olika tanks weakspots där de har tunnare armor än på övriga ställen och siktar efter dessa för att ha så hög potential som möjligt att komma igenom armorn.

t.ex. nästan alla tanks har något litet område nån stans där den i princip inte har någon armor alls.

så det är lära sig weakspots och alltid försöka träffa dessa i vinklar som ger så lite armor som möjligt att penetrera.

tornet är sällan en weak spot de flesta tanks har relativt tjock armor där speciellt i fronten dock har det ofta hög potential att slå ut crew eller kanonen

träffarna på taket ser ut att vara i så pass flack vinkel att det såg ut att kunna blivit en 100+mm armor träff.

minns inte hur mit wot konto ser ut inte loggat in på över ett år men har för mig min survivalrate är typ 30% eller något max, och winrate ~45-50%ish

så typ 1 match på 3 överlever och väldigt sällan jag får mer än max 1-2 kills utan oftast bara support för att jag hjälpt till att göra dmg eller "spottat dem".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

När man spelar tanks så handlar det mycket om att veta vilka fördelar och begränsningar den tank man spelar har och vart man skall skjuta på dom tanks man möter.

Som du ser i dina bilder så har du ett rött sikte när du skjuter. Eftersom du verkar spela i Arcade så visar det röda siktet att du ej kommer att penetrera, flytta siktet över motståndaren tills det bli grönt vilket indikerar att du kommer att penetrera motståndaren.
Du kan även använda verktyget i garaget som visar vart du kan sikta på en tank för att penetrera den, studera dom motståndare du ofta möter så du vet direkt vart du kan sikta.

Haka inte upp dig på hur bra det kan gå för Phly. Han har spelat länge och vet precis hur han skall spela alla tanks. Han spelar många matcher för att få ihop en bra video och du får aldrig se hans dåliga matcher.

Mitt tips till dig är att spela mer Arcade, lär dig sikta och sen gå över till Realistic, så lärde jag mig spela WOT för ~4 år sedan och när jag slutade spela så låg jag på 64% total win ratio med över 72% win ratio på specifika op tanks. Här en av mina gamla matcher https://youtu.be/R6-b9HlywLU

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Har spelat många timmar i WT men det varierar väldigt hur bra det går, kan då inte jämföra mig med vissa youtubers, Orangefan tex. Har ju definitivt blivit bättre efter att ha spelat till och från under flera år och när det går bra kan man få upp mot 4-5 bra träffar men andra gånger inga träffar alls. Jag gissar ett genomsnitt på drygt 1 per match nu. Går det dåligt har jag som taktik att gå över till luftvärn och få lite kompensation där. Tycker fortfarande det är roligt att spela trots att det kan vara frustrerande ibland!

Edit: Mitt tips är att fortsätta träna och lära sig anpassa taktiken beroende på tank, bana mm

Permalänk
Medlem

använd armor calculator i menyn för at lära dig vart du kan skjuta med vad och olika avstånd och vinklar

men vissst ibland buggar spelet sig och pansaret suger i sig stora projektiler

Permalänk
Medlem

Jag har ganska många timmar spenderade i Warthunder och har top tier i några nationer.

Mitt tips är att spela realistic battles och inte arcade som det ser ut som att du gör. Jag upplever att arcade sällan stämmer överens med vad som borde ske vid en träff.

Och lär dig vilken typ av ammunition du ska använda beroende på mål du skjuter på. Samt var alla olika stridsvagnar har sina weakspots.

Och precis som tidigare nämnts du måste de hur den du skjuter på har sin armour vinklad mot dig. Det kallas att man vrider sin tank mot fienden så det blir en angle, vilket gör att det blir svårare att få en bra penetration.

HE ammunition duger bara till väldigt lätt pansar men har hög sprängverkan, vill du ha hög penetration blir det istället mindre sprängmedel i ammunition en.

Och till sist är korset rött i arcade när du skjuter betyder det att du inte får en penetration, är korset gult får du en delvis penetration och är det grönt går hela skottet igenom pansaret.

Du ska allrså skjuta när du har ett grönt kors, då siktar du på den del av stridsvagnen där pansaret är så pass lågt att den ammunition du använder kan penetrera.