War thunder, är det olika regler?
Jag har spelat War Thunder till och från en tid, men börjat bli misstänksam mot hur dåligt det går. När jag tittar på youtubers som streamar så ser det så roligt ut, dom får mängder med kills men jag får inga.
Finstilt
Jag är inte särskilt duktig War Thunder spelare, när jag är ledig från jobbet fördriver jag tiden med att spela, och accepterar att kända spelare på Youtube är betydligt bättre än mig. Jag är inte heller "girig" och kräver att få 5-6 kills per match, utan skulle nöja mig med 0,5 - 1 per match. Jag är inte heller en dålig förlorare.
Jag har en tid tillbaka spelat med M24, en lätt stridsvagn med 76mm kanon. Jag har sett hur tex phildaly kört runt och fått one-shot kills. Phildalys video är här Phildaly, M24 Han är väldigt nöjd med den, så nöjd att han skriver "Holy smokes i love the CHAFFEE" i rubriken till videon. När han spelar så får man se hur han förstör stridsvagnar i stora antal, med i dom flesta fall enbart en träff. Nedan är ett urval, men videon är full av exempel, dom flesta one-shot-kills, men även några där han skjuter redan skadade stridsvagnar, eller behöver göra ett uppföljningsskott.
Här tex, vid 3:33 en Chi-Nu, en träff i frontpansaret.

Eller här vid 2:47, en Panzer IV

Vid 4:32, en StuH 42

Min upplevelse
När jag spelar får lyckas jag nästan aldrig slå ut några stridsvagnar, dom få gånger jag lyckas behöver jag få in minst 5st träffar, vilket ställer väldigt höga krav på mig som spelare. Här är ett exempel, jag spelar med min M24 och hittar en M4 på knappt 400m avstånd när jag inleder beskjutning.
1:a skottet träffar i larvbandet, utan att slå ut mobiliteten

2:a skottet träffar rakt i bakpansaret, utan att göra någon skada

3.e skottet träffar i bakpansaret, lite till höger, utan att penetrera

4.e skottet träffar i taket bakom tornet, gör enbart lite skada

5.e skottet träffar i taket, något längre fram än skott nummer 4

6.e skottet träffar i kanten på tornet och slår ut den

Det här exemplet är inte på något sätt sällsynt, det händer mig mer eller mindre varje gång. Jag behöver få in 4-6st träffar i en stridsvagn för att slå ut den, men blir utslagen själv efter 1-2st.
Slutsats
Är det verkligen rimligt att det ska gå så här dåligt när jag spelar? Jag tycker att det går oproportionerligt dåligt när jag spelar i förhållande till dom som streamar. Jag förstår att PhilDaly är duktig, betydligt bättre än mig, men borde inte mina träffar räknas också?
M4 hade ca 25mm pansar i taket och 38mm i baken, en 75mm pansarprojektil ska inte ha något problem med att ta sig igenom det. Enligt Wikipedia artikeln om 75mm M6 kanonen ska den kunna penetrera 81mm pansar från 400m, jag besköt områden som är 25mm resptive 38mm tjocka. Det är alltså väldigt god marginal på min sida, för att kompensera för otur, dålig vinkel etc..
Varför blir det då så här? Kan någon förklara det, för jag förstår det inte. Av någon anledning verkar denna situation aldrig hända youtubers som streamar...