Veckans fråga: Vilken ny hårdvara ser du mest fram emot 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Apple M1-chip

Meh… Apple M2 däremot! …och egentligen är det en vettig ARM-cpu för PC jag hoppas på!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

De vikbara telefonerna. Slutet av 2018 kom den första, de har gått från coolt koncept Royole Flexpai till att mer bli en produkt som man kan köpa för att visa upp. Och de nu börjar gå emot att bli att de bäst uppfyller vissa användares behov.
Jag ser likheter i smartphones som kom runt 1997, det dröjde till runt 2009 (iphone 3G) innan mer vanligt folk började köpa dem.

Annars mycket roligt kommer, men kommer det 2023?
Solid state batteriet dröjer nog längre.

Någon jag skulle vilja ha är en skärm säg 50", denna är lite böjbar, tillräckligt för vanligt behov. Sedan ska den ha ingång för flera datakällor och kunna splittra bilden. Det sista kan många skärmar, men inte splittra som jag vill. Jag vill typ ha helt valfritt, så ena bildkällan får 60% andra 40%.

Jag tror detta jag vill ha kommer en dag, frågan är när? Jag tänker mig som en väldigt bra enskärmslösningar för kontorsarbete.

*edit*
Böjbar 50" skärm kan låta sjukt, men jag tycker det är vettigt. Att sitta vid en plan 50" så kommer man få väldigt svårt att se kanterna, någon böjning behövs, frågan är hur mycket?
Det beror på hur man sitter och vad man gör. Jag ser att skärmen allt får gå att böja så man själv kan få som man vill ha när man gör sina olika saker. Att köpa en fast böjd skärm i butik, så lycka till att välja den böjningen som man vill ha mest.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att AMD drämmer till med en superprocessor som avslutning på AM4-epoken. Blir det en 16-kärnig Zen 3D, med fin prestanda, skaffar jag nog en sån. Om jag har den i minst ett år därefter, blir det över fyra år på AM4 för min del, med tre processorer, 3600, 3900X och sen 5950XT eller 6950X eller vad nu en toppmodell av Zen 3D kommer att heta. Däremot blir det inget köp när de släpps för min del, för det blir förmodligen runt mars nästa år. Jag väntar till hösten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas innerligen att det dyker upp fler skärmar för kontorsråttor och excelnördar som också gillar att peta på bilder och leka cad-amatör.

Det vill säga, inget tillkrånglat men med korrekta färger, många ingångar och som gärna ska hantera flera bildkällor på en gång.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

2021 har lärt mig att se fram emot alls inget. En del som kunde vara intressant rent tekniskt blir nog ändå inte av under året som kommer. 2023 kanske blir nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hoppas att AMD drämmer till med en superprocessor som avslutning på AM4-epoken. Blir det en 16-kärnig Zen 3D, med fin prestanda, skaffar jag nog en sån. Om jag har den i minst ett år därefter, blir det över fyra år på AM4 för min del, med tre processorer, 3600, 3900X och sen 5950XT eller 6950X eller vad nu en toppmodell av Zen 3D kommer att heta. Däremot blir det inget köp när de släpps för min del, för det blir förmodligen runt mars nästa år. Jag väntar till hösten.

Jag har liknande tankar. Kanske inte behöver en 16 kärnor, men vill gärna ha den senaste versionen. Kommer nog behålla den är under en lång tid i så fall. Då är det enbart en Ryzen från 2000 serien jag inte haft i min ägo ännu.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag längtar efter den hårdvaran som faktiskt existerar, och förhoppningsvis inte är gamla produkter som är återlanserade.

Permalänk
Medlem

Ser mest fram emot lansering av produkter som går att köpa för MSRP dagen efter lansering. Kvittar nästan vad det är men jag har redan en torktumlare så kanske inte just det...

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Att det ska finnas grafikkort att köpa till vettiga priser. Ångrar att jag inte köpte gpu när de släpptes. Lätt att vara efterklok :/

Permalänk
Medlem

RDNA3 helt klart

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Får nog säga RDNA2. Hoppas på att det blir för GPU vad Zen 3 blev för CPU.

Tredje gången gillt. Ska bli sjukt spännande att se vad AMDs andra generations RT kan åstadkomma och om de kommer med något som tar upp kampen med tensor/xmx. För att inte tala om chipletdesignen i sig.

Och så givetvis Arc. Men där vet vi redan ungefär var ribban ligger redan.

RDNA2 är den vi har ute nu, Radeon 6800XT osv. Nästa blir väl RDNA3 då, där det enda ryktet vi har är chiplets.

Personligen vill jag bara ha ett jvla grafikkort som går att köpa under 4000kr (och helst mindre än så), inte är low-end och drar en rimlig mängd ström. Det är nästan pinsamt om midrange ligger så högt, men just nu är det ju low-end på den nivån, och det är ett steg för långt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

En fungerande modell av samsungs 49" g9 skärm

Permalänk
Avstängd

AMD med 3d-cache
Eventuell Quest 3 VR
Vore kul med 32" 4k monitor som inte kostar skjortan

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Får nog säga RDNA2. Hoppas på att det blir för GPU vad Zen 3 blev för CPU.

Tredje gången gillt. Ska bli sjukt spännande att se vad AMDs andra generations RT kan åstadkomma och om de kommer med något som tar upp kampen med tensor/xmx. För att inte tala om chipletdesignen i sig.

Och så givetvis Arc. Men där vet vi redan ungefär var ribban ligger redan.

Gissar att du menar RDNA3?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Gissar att du menar RDNA3?

Nope!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men 6000-serien har ju funnits länge?

Permalänk
Medlem

1. Steam deck
2. Hur Linux och proton kommer utvecklas
3. Intels GPU lansering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extol:

Att det ska finnas grafikkort att köpa till vettiga priser. Ångrar att jag inte köpte gpu när de släpptes. Lätt att vara efterklok :/

Fanns ju inte att få tag på då heller

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Skulle mest se fram emot att det fanns hårdvara att köpa för normala pengar främst grafikkort och DDR5 minne, men det är väl önsketänkande...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nya VR-glasögon hade varit trevligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

GPU fight! Folk kanske har fått sina 3080 lagom till nästa 4xxx-lansering. Sen får vi se vad de blir för eldsvådor de här året.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Samsung Sverige

Finns en hel del hårdvaror som jag ser framemot under 2022

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Billiga snabba SAS/SATA 2-3 TB SSD.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varor i lager! gissar den mest intressanta bataljen under 2022 blir tillgång på grafikkort vs "next gen" konsoler.
Verkar ju som PS5 börjar närmra sig utbud vs efterfrågan i Norden. Undrar om "PC-gaming" (för annat än retro på inbyggd grafik) om vi får 12+ månader med grafikkortsbrist.

Börjar ju dock mindre bra med Samsung som drar ner på produktion pga Covid och Nintendo varnar för brist på Switch (igen efter ett relativt bra 2021 när det gäller tillgång).

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/12/29/halvledare-...

Permalänk

BilDeck

Steam Deck, världens första bärbara konsoll som kan köra alla PC-spel! 😋

Permalänk
Rekordmedlem

Den ska vara billig och gå att köpa, en AM4 värsting apu vore väldigt trevligt liksom en RPI 5 med bra videoacceleration med 64 bit os, prisfall på hårddiskar och gärna att ssder blir outslitliga och inte heller raderar sig själva över tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

28" skärmar med 16:10, 200-300 ppi, 120hz Oled.

Permalänk
Medlem

Alchemist-512EU, ifall man skulle hinna få tag på ett sådant vid release.
Ja, och så DDR5-6400 minnen.

Permalänk
Medlem

Ett RTX 40x0 grafikkort som kostar 3000 kronor men har tillräckligt mycket minne för att spela i 4k. Har väntat sedan 2019 på att skaffa ett kapabelt grafikkort till min LG C9

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk

Valde NVME-lagring.
Förhoppningsvis får vi se lite implementationer av DirectStorage under 2022.