Veckans fråga: Vilken ny hårdvara ser du mest fram emot 2022?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken ny hårdvara ser du mest fram emot 2022?

Det börjar bli dags att sammanfatta år 2021 och titta mot nästa år. Vad vill du se bland nyheterna år 2022?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Halvledare.

Permalänk
Medlem

Jag längtar efter Noctuas nya flaggskepp

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Återanvänd bild? Står hårdvara 2020 håller dock med om att det känns som att 2020 aldrig tar slut.

Ska bli intressant att se vad som sker inom VR. Komponenter känns mindre spännande efter alla hypereleaser förra året.

Edit: Glömde helt bort Intel Arc. Såklart det mest spännande.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Karate Taco:

Återanvänd bild? Står hårdvara 2020 håller dock med om att det känns som att 2020 aldrig tar slut.

Ska bli intressant att se vad som sker inom VR. Komponenter känns mindre spännande efter alla hypereleaser förra året.

Haha, nej, det är jag som sover bakom Photoshop-ratten Nu är det 2022!

Permalänk
Medlem

Intels intåg på gpu marknaden, är prestandan och prislappen bra så är det guldläge som det ser ut just nu.

Permalänk
Medlem

Hmm, just nu inget....

Visa signatur

I7 12700KF / 64GB / 3080 / EK AIO / AX 1600i / R6 /LG 42C2@120

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Intels intåg på gpu marknaden, är prestandan samt prislappen bra så är det guldläge som det ser ut just nu.

Ja, det är ju iaf något som blir spännande att se, just hur deras GPU står sig i verkligheten.

I ett större perspektiv är det väl mer frågan OM det faktiskt går att få tag på intressant hårdvara.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Project Cambria ska bli intressant att höra mer detaljer om:

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot Zen3 refresh eftersom att det är den uppgraderingen jag ska göra härnäst. När jag spelat med den CPUn ett tag är det dags för helt ny dator och då har förhoppningsvis GPUer en human prislapp igen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Återanvänd bild? Står hårdvara 2020 håller dock med om att det känns som att 2020 aldrig tar slut.

Ska bli intressant att se vad som sker inom VR. Komponenter känns mindre spännande efter alla hypereleaser förra året.

De släpper ju och återanvänder kort som är ännu äldre, så lika bra att återlansera gamla artiklar med

OT: Det jag ser fram emot är en förhoppning om rimliga priser på grafikkort, kanske att mining dör generellt (men det lär inte hända)

Permalänk
Medlem

Ddr5 blir intressant att följa. Borde ju komma upp i hastighet och ner i pris nästa år. När der har hänt så ska jag börja skissa på en uppgradering

Visa signatur

Asus Z370-A ~ Intel Core i9 9900K ~ 64GB Corsair Vengeance 3200MHz ~ Asus RTX3080 OC ~ Samsung 970 EVO Plus 1TB ~ NZXT H440W New Edition Silent Ultra ~ Corsair RM750x ~ Noctua NH-D15

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Intel Arc. Ska bli otroligt spännande att se om Intel lyckas på ”första försöket”.

Permalänk
Medlem

Processorer.

De går åtminstone att köpa relativt lätt. Grafikkort är ju kul men vad spelar det för roll om du måste jaga efter dom, eller betala dubbla priset, fastän det har gått över ett år.

Ska också bli intressant att se hur ddr5 ram är nästa år när amd går över till det.

Redan nu har man sett överklockare fixa till 6000+ MHz och 30 eller lägre CL. Så om ett år lär det säkert finnas 6-7000 kits att inte köpa 8)

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Mer FALD-skärmar i skrivbordsstorlek, typ PG32UQX men till halva priset. Hade vart nåt.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Musikälskare

Apple M1-chip

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

RTX 4090 intresserar mig mest och om AMD/Intel släpper HEDT CPUer som jag bör uppgradera från min åldrande Broadwell-E.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ska även nämna smarta hem lösningar framför allt vad Telldus har att komma med, då de sägs komma med en ny hub som stödjer Zigbee protokoll, och på mobil fronten vill jag gärna se mobiler i mindre storlekar likt iPhone 12 mini.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Usb 4s framfart, och införande av usbc på alla mobiler

Permalänk
Medlem

42” Oled

Permalänk
Datavetare

Andra generationen ARM64 servers. Amazon har redan presenterat sin Graviton 3, men den är ännu inte generellt tillgänglig för konsumenter.

Graviton 2 (baserad på Arm Neoverse N1) låg i nivå med Intels/AMDs toppmodeller, inte fullt samma peak-prestanda men å andra sidan drar Graviton 2/3 ~100 W per sockel medan Intel/AMD börjar närma sig 300 W per sockel...

Graviton 3 är endera baserad på Neoverse N2 alt. Neoverse V1 (den senare verkar troligast, största skillnaden är att V1 har väsentligt högre SIMD prestanda vilket blir allt viktigare p.g.a. maskininlärning).

Enligt Amazon har Graviton 3 ~25 % högre prestanda per kärna jämfört med Graviton 2 (om det är en Neoverse V1 är SIMD-prestanda ~100 % högre än innan), stämmer det lär Intel/AMD svettas för de ser typiskt inte dessa skillnader per generation. Intel lär i.o.f.s. få det med Sapphire Rapids (server-versionen av Alder Lake), får se hur stort lyft Zen4 blir.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Finns mycket att se fram emot nästa år.
Intel Arc grafikkort blir spännande, finns klart ett behov av en tredje aktör.
Ryktena om enorma prestandaökningar med Nvidias och AMDs nästa grafikkortsgeneration, blir kul att se om de stämmer.
AMDs uppdaterade processorer i 5000-serien med mer cache minne.
AMDs nästa processorgeneration.
Utvecklingen av DDR 5 minne, kommer det bli värt priset i år och om det blir nån nämnvärd prestandaökning.
Intels processorer i lägre segmentet, 12400 och neråt, och tillhörande moderkort.
LGs oled skärmar och deras nya teknik för ljusstarkare oled skärmar.
Samsungs oled skärmar.

Det är väl vad jag ser fram emot mest nästa år, kommer ju givetvis mer än så och med lite tur nånting intressant som inte finns på radarn än.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se fler arm processorer för desktop/diy marknaden.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Får nog säga RDNA2. Hoppas på att det blir för GPU vad Zen 3 blev för CPU.

Tredje gången gillt. Ska bli sjukt spännande att se vad AMDs andra generations RT kan åstadkomma och om de kommer med något som tar upp kampen med tensor/xmx. För att inte tala om chipletdesignen i sig.

Och så givetvis Arc. Men där vet vi redan ungefär var ribban ligger redan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en billig RISC-V - SBC att labba med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Mini led 27" 1440p som stödjer gsync och 4k input konsoler.

Permalänk
Medlem

85% färre transistorer i processorn men bibehållen prestanda. Låter intressant och jag hoppas det kan bli något av det. https://www.tomshardware.com/news/researchers-develop-intelli...

Permalänk
Medlem

Intels GPU lansering. Ska bli intressant.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

AMD 3D V-Cache processors. Sista processorn för AM4.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

4k OLED i storleken runt 32"-36" 16:9, med USB-C och 144Hz.