Grunka för att skydda ethernetkontakt vid kabeldragning. Vad kallas den?

Permalänk
Medlem

Grunka för att skydda ethernetkontakt vid kabeldragning. Vad kallas den?

Ska borra hål i väggar för att installera ethernet. Jag tänker inte ta av och återinstallera kontakter på kabel och vet av tidigare erfarenhet att det var ganska bökigt att få genom tjocka väggar.

Så såg jag denna hönsnätsstrut i en YT-video. Men, vad kallas den och var köper man den?

Permalänk
Medlem

Dragtråd och eltejp? Brukar funka enkelt

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Om jag hittar rätt verkar det kallas för dragstrumpa, men någon som är mer insatt kanske har bättre/rätt namn.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

dragstrumpa heter det tyldigen enligt mina google-skills. hoppas jag har rätt

Permalänk
Rekordmedlem

Varför fuska om du ska göra hål i väggar, använd installationskabel och vägguttag.
Har du en dragfjäder kan du ta en bit kabelstrumpa att fästa på änden om den inte har det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Om jag hittar rätt verkar det kallas för dragstrumpa, men någon som är mer insatt kanske har bättre/rätt namn.

Skrivet av m4gnify:

dragstrumpa heter det tyldigen enligt mina google-skills. hoppas jag har rätt

Lysande, tack!

Skrivet av mrqaffe:

Varför fuska om du ska göra hål i väggar, använd installationskabel och vägguttag.

För att det ytterligare en sak att lära sig (och verktyg att köpa) och tiden tryter. Tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikae1:

Lysande, tack!

För att det ytterligare en sak att lära sig (och verktyg att köpa) och tiden tryter. Tyvärr.

Du behöver nog inte köpa några verktyg, borr, skruvmejsel och en avbitare/kniv så klarar du dig om du använder verktygslösa keystone uttag, montera dem utanpåliggande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du kommer ju behöva göra minst tre gånger större hål för att få igenom hela kontakterna. Det finns verktygslösa uttag och kontakter idag så är inget större problem. Snarare besvärligare att hitta bra installations-kabel under 100 meter.

Permalänk
Medlem

Är det gipsväggar brukar jag använda träborr av lämplig storlek om jag använder färdig terminerade kablar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless