Tycker denna är rätt intressant faktiskt och undrar om du har koll på just blodsockernivåer, finns det stora genetiska variationer i hur våra kroppar hanterar detta? För jag har nämligen aldrig haft speciellt mycket problem med ”blodsockerfall” eller att jag ”måste äta” som många jag känner har haft utan jag kan skippa måltider hur som helst ifall jag vill. När jag sedan låg på sjukhus och fick blodsockret mätt flera gånger om dagen för att vi fick medicin som brukar störa nivåerna så visade det sig att jag hade mer eller mindre exakt samma värde oavsett om jag inte ätit på 18 timmar eller smällt i mig en godispåse nyligen.
Tänker mig ifall sådana saker skiljer mellan mycket mellan människor så kan det vara en del av förklaringen varför vissa tycker att vissa dieter fungerar så bra och varför vanligt ”äta mindre” kanske inte är lika lätt för alla.
Nu var inte frågan ställd till mig, men eftersom detta är ett väldigt intressant ämne tar jag mig friheten att ge min syn på det hela.
Genetiska variationer finns absolut, även om dom är små så kan dom bidra till att bägaren rinner över, det kallas för genetisk predisposition. Man har dock på senare tid mer och mer börjat inse att generna inte har så stor betydelse som vi tidigare trott, snarare är det så att det är epigenetiken, som är samspelet mellan gener och miljö, är det som står för genernas uttryck.
Har man ett blodsocker som du beskriver att du har så är det så klart bra, det är dock inget kvitto för att det står rätt till. När glukos utsöndras i blodet så svarar kroppen med att höja insulinet vilket håller sockret på rätt nivåer.
Sker detta för ofta så kommer kroppens celler utveckla en resistens mot insulin vilket gör att mer insulin kommer krävas för samma effekt som innan.
Låter man detta pågå tillräckligt länge (flera år) så räcker kanske inte den mängd insulin som kroppen kan producera och blodsockret "sticker iväg", och man får då diagnosen Typ-2 diabetes. Men vill man veta om man är på väg att utveckla insulinresistens (T2D) så är hba1c eller triglycerider bättre mått.
Fysisk aktivitet och större muskelmassa kan också hjälpa till att reglera blodsockret, effekten är dock ganska begränsad, men kan ju vara droppen som hindrar bägaren att rinna över.
Bör kanske tillägga att jag inte är anti kolhydrater, men man bör inte vara extrem så det skadar kroppen
There is always a price to pay for convenient