Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker denna är rätt intressant faktiskt och undrar om du har koll på just blodsockernivåer, finns det stora genetiska variationer i hur våra kroppar hanterar detta? För jag har nämligen aldrig haft speciellt mycket problem med ”blodsockerfall” eller att jag ”måste äta” som många jag känner har haft utan jag kan skippa måltider hur som helst ifall jag vill. När jag sedan låg på sjukhus och fick blodsockret mätt flera gånger om dagen för att vi fick medicin som brukar störa nivåerna så visade det sig att jag hade mer eller mindre exakt samma värde oavsett om jag inte ätit på 18 timmar eller smällt i mig en godispåse nyligen.

Tänker mig ifall sådana saker skiljer mellan mycket mellan människor så kan det vara en del av förklaringen varför vissa tycker att vissa dieter fungerar så bra och varför vanligt ”äta mindre” kanske inte är lika lätt för alla.

Nu var inte frågan ställd till mig, men eftersom detta är ett väldigt intressant ämne tar jag mig friheten att ge min syn på det hela.

Genetiska variationer finns absolut, även om dom är små så kan dom bidra till att bägaren rinner över, det kallas för genetisk predisposition. Man har dock på senare tid mer och mer börjat inse att generna inte har så stor betydelse som vi tidigare trott, snarare är det så att det är epigenetiken, som är samspelet mellan gener och miljö, är det som står för genernas uttryck.

Har man ett blodsocker som du beskriver att du har så är det så klart bra, det är dock inget kvitto för att det står rätt till. När glukos utsöndras i blodet så svarar kroppen med att höja insulinet vilket håller sockret på rätt nivåer.
Sker detta för ofta så kommer kroppens celler utveckla en resistens mot insulin vilket gör att mer insulin kommer krävas för samma effekt som innan.
Låter man detta pågå tillräckligt länge (flera år) så räcker kanske inte den mängd insulin som kroppen kan producera och blodsockret "sticker iväg", och man får då diagnosen Typ-2 diabetes. Men vill man veta om man är på väg att utveckla insulinresistens (T2D) så är hba1c eller triglycerider bättre mått.

Fysisk aktivitet och större muskelmassa kan också hjälpa till att reglera blodsockret, effekten är dock ganska begränsad, men kan ju vara droppen som hindrar bägaren att rinna över.

Bör kanske tillägga att jag inte är anti kolhydrater, men man bör inte vara extrem så det skadar kroppen

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Det är otroligt mycket tyckanden (självfallet även från mig) och det kommer den ena ”sanningen” efter den andra.
Vissa påstår myter här och någon där säger att räkna kalorier är skit.

En sak är då säker, Ju fler kockar desto sämre soppa.

Permalänk
Medlem

Jag började min nedgång idag. Kommer köra supersimpelt. Byta ut "alla" snabba kolhydrater i maten mot grönsaker och sluta helt med socker. 30min motionscykel per dag och "lite lätt" träning med hantlar med hyfsat många reps. Ingen idé att köra jättetungt eftersom målet är att gå ner 25Kg. Får se om det funkar. Målet är att gå ner i vikt iaf. Räkna kalorier och äta specialkost/shakes är inget för mig.

Permalänk

Kan väl göra ett kort inlägg här om min viktnedgång, kanske hjälper det någon!

Hade som nyårslöfte för ett år sen att inte äta sötsaker (läsk, godis, glass, bakverk, osv) och inte heller snabbmat eller friterat. Och utöver detta ett minimalt intag av alkohol (som regel högst en gång i veckan och bara i sammanhang där jag blev bjuden).

Kan nu blicka tillbaks på 2021 och konstatera att jag har gått ner 15kg utan att plåga mig. Utöver kosten så har jag försökt att röra på mig lite grann - kanske 1 timme om dagen promenader, cykla, simma osv. ingen extrem träning helt enkelt.

Det jag har ätit har varit enkel hemlagad mat överlag. Och jag har kunnat äta mig mätt.

Kan väl tillägga att problemet med sötsug osv har även jag haft, men tycker det kan dämpas ganska lätt med en frukt eller en kopp te. Sen kanske man kan tillåta sig cheat-days förutsatt att det inte spårar ur... Har en kompis som bantade men körde "cheat-day" på fredagskvällarna då han kunde festa loss men sen ändå gå ner i vikt då han skötte sig resten av veckan.

glömde
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är otroligt mycket tyckanden (självfallet även från mig) och det kommer den ena ”sanningen” efter den andra.
Vissa påstår myter här och någon där säger att räkna kalorier är skit.

En sak är då säker, Ju fler kockar desto sämre soppa.

Klart man kan gå ner i vikt genom att räkna kalorier varje dag men jag vill påstå att det är lättare att helt enkelt äta bättre mat och undvika skräp, då brukar vikten oftast lösa sig automatiskt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Klart man kan gå ner i vikt genom att räkna kalorier varje dag men jag vill påstå att det är lättare att helt enkelt äta bättre mat och undvika skräp, då brukar vikten oftast lösa sig automatiskt.

Det är alltid bra att skaffa sig en uppfattning om hur många kalorier en måltid eller ett snacks innehåller. T.ex "Mörk choklad är nyttigare" njae kanske ur hälsosynpunkt men bäst för kroppen att inte äta något alls.

Det jag ville säga vad att det är bra att folk räknar kalorier till en början så man vet hur en "normal" tallrik ser ut för dig. Alldeles för många äter på tok för mycket. Man måste ju få äta snacks om man vill och då är det bra att ha koll på sin resterande konsumtion.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Och därmed Pasta?

Kikat på lite recept på VV’s hemsida och där är det alltid bön- eller linspasta alternativt risoni i recepten.

Men jämför man dem mot vanlig pasta så är det ju ingen jättestor skillnad.
Detta är per 100g (fett / kolhydrater / protein / kcal)
Kungsörnen bön-spaghetti 2,3 / 64 / 14 / 350
Kungsörnen fullkorn-spaghetti 2 / 65 / 14 / 350
Barilla linspasta 2,4 / 47,4 / 25 / 335
Barilla spaghetti 2 / 70,9 / 12,8 / 359
Barilla Risoni 1,5 / 73,2 / 11 / 356

Sedan har vi potatis 0,1 / 17,6 / 2,1 / 76

Så vad är det jag missar?
Ät mindre av det är underförstått, men varför krångla till det om det nu inte är så stor skillnad mellan olika pastasorter?

Och potatis, vill man undvika det för att det är för mättande i förhållande till proteininnehållet?

//Grubblande 🤔😊

Permalänk
Medlem

Stora skillnaden är väl att bönpasta inte är lika gott, så man äter naturligt mindre
(Och dyrare, så man har inte råd med godis samtidigt)

Shirataki-nudlar och lite wokade grönsaker är dock rätt trevligt och mättande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Har aldrig tidigare intresserat mig för vad saker och ting innehåller (läs näringsvärden) och de senaste 4-5 dagarna har varit väldigt intressanta.
Tyvärr fick jag ett otroligt sötsug idag och tog en trocadero till middagen 😡

Med det sagt så är det nog främst första veckorna till månaden jag kommer fokusera så pass på näringsvärdena, man kommer förhoppningsvis lära sig hyfsat snabbt vad som är lämpligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Och därmed Pasta?

Kikat på lite recept på VV’s hemsida och där är det alltid bön- eller linspasta alternativt risoni i recepten.

Ät mindre av det är underförstått, men varför krångla till det om det nu inte är så stor skillnad mellan olika pastasorter?

Och potatis, vill man undvika det för att det är för mättande i förhållande till proteininnehållet?

//Grubblande 🤔😊

Linspastan innehåller mycket mer protein och protein ska ju mätta bäst kalori för kalori. Övriga ser jag ingen större skillnad på däremot. Och det Dhanjel sa.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Har aldrig tidigare intresserat mig för vad saker och ting innehåller (läs näringsvärden) och de senaste 4-5 dagarna har varit väldigt intressanta.
Tyvärr fick jag ett otroligt sötsug idag och tog en trocadero till middagen 😡

Med det sagt så är det nog främst första veckorna till månaden jag kommer fokusera så pass på näringsvärdena, man kommer förhoppningsvis lära sig hyfsat snabbt vad som är lämpligt.

Byt ut all sockrad läsk mot zero, tycker du inte om zero så är det en bonus för då kan du sluta dricka läsk helt och hållet Är ruskigt onödiga kalorier.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Nu var inte frågan ställd till mig, men eftersom detta är ett väldigt intressant ämne tar jag mig friheten att ge min syn på det hela.

Genetiska variationer finns absolut, även om dom är små så kan dom bidra till att bägaren rinner över, det kallas för genetisk predisposition. Man har dock på senare tid mer och mer börjat inse att generna inte har så stor betydelse som vi tidigare trott, snarare är det så att det är epigenetiken, som är samspelet mellan gener och miljö, är det som står för genernas uttryck.

Har man ett blodsocker som du beskriver att du har så är det så klart bra, det är dock inget kvitto för att det står rätt till. När glukos utsöndras i blodet så svarar kroppen med att höja insulinet vilket håller sockret på rätt nivåer.
Sker detta för ofta så kommer kroppens celler utveckla en resistens mot insulin vilket gör att mer insulin kommer krävas för samma effekt som innan.
Låter man detta pågå tillräckligt länge (flera år) så räcker kanske inte den mängd insulin som kroppen kan producera och blodsockret "sticker iväg", och man får då diagnosen Typ-2 diabetes. Men vill man veta om man är på väg att utveckla insulinresistens (T2D) så är hba1c eller triglycerider bättre mått.

Fysisk aktivitet och större muskelmassa kan också hjälpa till att reglera blodsockret, effekten är dock ganska begränsad, men kan ju vara droppen som hindrar bägaren att rinna över.

Bör kanske tillägga att jag inte är anti kolhydrater, men man bör inte vara extrem så det skadar kroppen

Ja, blodsockernivån var dock på en vettig nivå (lägre delen av normalkurvan) hela tiden vilket ju är bra i sig så är inte speciellt rädd för diabetes. Jag är inte heller någon som längre äter speciellt mycket sötsaker så det är inga stora påfrestningar. Det jag tyckte var intressant var väl mestadels hur kroppens reglering av blodsockret verkar skilja sig mellan människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Ytterligare update;
Kör på och är så otroligt glad för framstegen.
Väger i dag in på 86,5 kg, så under denna vecka kommer jag nog att nå -30kg sedan starten den 29/12-20.
Fortsätter att köra med kaloriunderskott, loggar all mat i gratisappen Fatsecret. Under de senaste fyra semesterveckorna har jag bara fokuserat på att hålla vikten, goffat i mig lite allt möjligt ihop med familjen men nu kör jag igång med att klara de sista 6-8 kilona. Har på senare tid också börjat cykla på motionscykeln här hemma. Det är perfekt att dra igång ett avsnitt av en favoritserie på laptopen och sedan trampa på i 45-60 minuter.

Update;
I dag är det exakt 1 år sedan jag började min resa. Ligger kvar på runt 86 kg som jag gjort sedan Augusti. De första 8 månaderna gick jag ner ca 30 kg. Det som varit lite kämpigt under hösten är att hitta det nya normala.
Jag räknar inte kalorier nu eller loggar mat i app utan försöker bara jobba vidare på att hitta ett sundare förhållningssätt till föda (och snacks...). Just det ja, det är även 1 år sedan i dag som jag slutade röka också. De har gått jävligt bra, tog ett par bloss på en fest i oktober men det smakade bajs. Så det har varit lättare än att hitta "det nya normala" med käket.
Lycka till alla där ute som kämpar på!

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Och därmed Pasta?

//Grubblande 🤔😊

Min filosofi är att hitta något som funkar för en själv, man ska inte plåga sig så ät det man slipper tvinga ner.
Sen få tror jag att äta "normalt" är bäst, käka rätt vardaglig mat istället för bantardiet för att äta ska man hela livet och livet är inte en stor bantningsresa.

Jag åt enbart vitt ris och potatis när jag gick ned senast, vit ris som är "djävulen" annars tänker jag miljarder personer i Asien äter det dagligen och dom är långt ifrån lika feta som västvärlden procentuellt.
Farligast är diverse såser, bara lära sig äta utan dom och om man vill ha något kör på tomatbaserat typ kryddad pastasås, salsa osv bara kolla förpackningarna så dom inte gömt en kaloribomb.

Skrivet av Kern:

Update;
I dag är det exakt 1 år sedan jag började min resa. Ligger kvar på runt 86 kg som jag gjort sedan Augusti. De första 8 månaderna gick jag ner ca 30 kg. Det som varit lite kämpigt under hösten är att hitta det nya normala.
Jag räknar inte kalorier nu eller loggar mat i app utan försöker bara jobba vidare på att hitta ett sundare förhållningssätt till föda (och snacks...). Just det ja, det är även 1 år sedan i dag som jag slutade röka också. De har gått jävligt bra, tog ett par bloss på en fest i oktober men det smakade bajs. Så det har varit lättare än att hitta "det nya normala" med käket.
Lycka till alla där ute som kämpar på!

Grymt jobbat och bra att du hållit dig kvar då det är ett problem för vissa.
Tränar du något eller ställde du bara om kosten och försökte röra på dig i vardagen?

Permalänk
Medlem

Tack för dina tankar @Fesen.

VV-appen har åkt i sopkorgen, förstår verkligen inte tanken med den och jag låg sjukt många poäng minus… Men enligt FatSecret har jag som sagt ett kaloriunderskott på ca 800/dag snittat över en knapp vecka.

Vågen visar iaf -2,7kg så 🙃

Permalänk
Medlem

Hur ska jag lyckas gå ner i vikt?
50+, motionerar inte, räknar kalorier men det hjälper i alla fall inte.
Jag har läst lite i tråden men lyckas inte gå ner i vikt. Jag antar att ni som lyckas har vägt lite efter era tonår eller så, för jag lyckas verkligen inte.

Ps. LCHF står väl för Lite Choklad Hjälper Faktiskt antar jag Ds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack för dina tankar @Fesen.

VV-appen har åkt i sopkorgen, förstår verkligen inte tanken med den och jag låg sjukt många poäng minus… Men enligt FatSecret har jag som sagt ett kaloriunderskott på ca 800/dag snittat över en knapp vecka.

Vågen visar iaf -2,7kg så 🙃

Grymt! Gäller att vara fokuserad, vågen kanske inte visar nedgång då gäller det att justera och fortsätta kötta.

Det jag gjorde var att köpa både tränings och kostschema av en personlig tränare så jag vet ungefär hur mycket jag ska äta. Så det är en väg man kan gå speciellt om man vill börja träna ordentligt men man behöver inte träna speciellt mycket så länge man håller kosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

För ca 4 år sedan började jag forska på mat och näring. Efter många hundra timmar "forskning" så blev resultatet följande:

Jag äter nästan bara fett och protein. Skulle säga att 80% kommer från kött och fisk. Inklusive lever och andra organ.
Resten kommer från ägg, ost och grönsaker som inte innehåller oxalater. Försöker äta så näringsrik mat som möjligt.
Jag äter nästan inget som är processat, speciellt inte om det innehåller socker, mjöl eller olja. Jag säger >nästan< för att det finns ett fåtal undantag.

Jag äter inte frukost och ingenting medans jag jobbar. Börjar 02:30 på natten och kommer hem mellan 12 och 15.
Kommer jag hem tidigt så delar jag upp maten i 2 måltider. Kommer jag hem sent så äter jag en större måltid.

Jag har ätit på det här viset i ca 2.5 år och har vant mig vid det såpass att det känns helt naturligt.
Jag har asperger och gillar rutin så det passar mig helt perfekt.
Jag blir sällan hungrig medans jag jobbar, men om jag blir det så tar jag några klunkar vatten och så försvinner hungern.
Supplementerar D-vitamin på vinterhalvåret. 5000IE (125μg) om dagen.

Om jag är borta och det bjuds så kan jag äta vadsomhelst och kanske 2 gånger i månaden så "fuskar" jag.
Jag räknar inte kalorier men jag ställer mig på vågen varje söndag morgon. Har jag gått upp så försöker jag äta lite mindre och har jag gått ner så försöker jag äta lite mer.
Min vikt har legat mellan 65 och 68kg i minst 2 år nu. Jag vägde 86 innan.

Träningen består av sånt jag tycker är kul, cykla på sommarn, längdskidor på vintern, klättrar på klättervägg, lyfter lite skrot och yoga året runt.

Jag är en 38årig lastbilschaufför men känner mig som en 20-åring i kroppen och folk tycker vanligen att jag ser ut att vara runt 25.
Jag har inte haft en enda sjukdag på nästan 4 år nu och jag är ganska säker på att detta upplägg är att tacka.

Jag skulle dock vilja bli bättre på att sova mer. Det är tråkigt att lägga sig klockan 6 på kvällen

Jäklar, kostmässigt så ligger vi väldigt lika måste jag säga Jag har dock nyss börjat skära ner på oxalaterna.

- Extremt lite kolhydrater. När jag väl äter kolhydrater så försöker jag få dem från bra livsmedel som t.ex. sötpotatis.
- Nästan uteslutande lagad mat, så inget processat.
- Ingen pasta (ris några gånger i månaden).
- Helst inga sädesslag. Om jag äter bröd så blir det glutenfritt.
- Väldigt mycket grönsaker av alla olika slag.
- Kött från nöt, fisk och fågel. Undviker fläsk.

Försöker äta mina mål (max 3 stycken) mellan 11 och 19 för att få ta del av de positiva effekterna som fasta för med sig. Upplever sällan hunger eftersom när jag väl äter så äter jag rejält. Andra fördelar är att man får ett jämnare blodsocker när man inte äter så ofta, man blir piggare. Den enda nackdelen, som jag ser det, är dock att jag gått ner cirka 10 kg. Något jag egentligen inte tänkt göra.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag har läst lite i tråden men lyckas inte gå ner i vikt. Jag antar att ni som lyckas har vägt lite efter era tonår eller så, för jag lyckas verkligen inte.

Det samtliga i tråden, som har lyckats gå ner i vikt, har gemensamt är att de har förtärt färre kalorier än vad kroppen har blivit tillförd.

Sedan finns det olika uppfattningar om vilket sätt att uppnå detta på som är bäst. Själv räknar jag kalorier, andra exkluderar kolhydrater, vissa äter mest nötter, någon springer maraton... Ja, du ser.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Det samtliga i tråden, som har lyckats gå ner i vikt, har gemensamt är att de har förtärt färre kalorier än vad kroppen har blivit tillförd.

Sedan finns det olika uppfattningar om vilket sätt att uppnå detta på som är bäst. Själv räknar jag kalorier, andra exkluderar kolhydrater, vissa äter mest nötter, någon springer maraton... Ja, du ser.

Hmm, att minska kolhydrater kanske är en väg att gå + räkna kalorier också

Permalänk
Avstängd

Nu är man reggad hos viktväktarna. Börjar på allvar på måndag och har nu sex månader på mig att nå målet på 73 kg, väger nu drygt 85 kg efter julens lättja.

För er som är sugna så har viktväktarna nu tre månader till halva priset. Jag kör det digitala medlemskapet.

Lycka till alla andra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Startade upp min viktnedgång idag och vägde in på 86,3kg, målet är 73kg och ser inte det som ett problem.
Räknar med en snabb nedgång i början då många av kilona kommit nu under jul och nyår då man ätit och druckit för mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Startade upp min viktnedgång idag och vägde in på 86,3kg, målet är 73kg och ser inte det som ett problem.
Räknar med en snabb nedgång i början då många av kilona kommit nu under jul och nyår då man ätit och druckit för mycket.

Samma här, ser väl inte viktnedgången som något problem men det är ju helt klart jobbigare än att inte hela tiden fylla ansiktet med käk.

Ska ner från 70 till 65, det kommer ta max 8 veckor.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sunix:

Mitt tips är viktväktarna, du kommer inte behöva göra någon större förändring förutom att tänka lite mer och äta lite mindre. Kan du gå ut och promenera lite då och då så är det inte fel men någon direkt träning kommer inte vara ett måste. Fördelen är att man inte utesluter något direkt utan bara minskar intaget.

Lycka till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Som övriga bra tips i denna tråd är minskat intag dvs kaloriminskning lämplig väg. Mina tips som funkat för mig i över 10 år (disclaimer, kolla alltid upp din hälsa med en läkare etc) är:

Periodisk fasta
Minst 16h/dag i början, "ätfönster" två mål mat mellan 12-20 (Lunch/middag), inga småmål mellan. Numera oftast 20h fasta per dag om möjligt dvs endast en större middag. Viktigast är för mig att hålla dessa 1 eller 2 mål om dagen utan "mellanmål" för blocksocker, insulinkänslighet etc. Väldigt enkelt och effektivt.

Träning
Dagliga promenader (nåja, inte varje dag men oftast) 30-60 min gärna i kombination med styrketräning, gör det som funkar bäst / smidigast / roligast.

Kost
Kostförändring, dra ner på kolhydrater så långt det går (Socker, frukt, bröd etc). Äter annars det mesta. Dock är allt med matlagning tråkigt för min del så vill optimera och minimera all tid som läggs på detta så mycket som möjligt dvs jag föredrar ex kokta ägg med örtsalt, avokado, nötter, grönsaker, olivolja, ibland med enkelt tillagat kött, fisk etc. Blir dock köpelunch med jobbet ofta dock vilket innebär mindre middag den dagen helt enkelt. Allt som kan göras enkelt och snabbt. Fokus på fetter och protein med liten mängd "bra" kolhydrater.

Visa signatur

Cooler Master NR200 • ID-COOLING FX280 PRO SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Samsung Sverige

Kan jag bara få skriva av mig här?:D

Tog en titt på vågen imorse och insåg att det endast var två siffror före decimalen. Jag har alltså hoppat under 100 KG för första gången på flera år.
Det känns fantastiskt, "bara" cirka 10-15 KG kvar nu.
Men ska jag vara ärlig så är jag nog rätt uttorkad efter nyår, så jag misstänker att jag kommer hoppa över tre-siffriga gränsen senare i veckan
//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Kan jag bara få skriva av mig här?:D

Tog en titt på vågen imorse och insåg att det endast var två siffror före decimalen. Jag har alltså hoppat under 100 KG för första gången på flera år.
Det känns fantastiskt, "bara" cirka 10-15 KG kvar nu.
Men ska jag vara ärlig så är jag nog rätt uttorkad efter nyår, så jag misstänker att jag kommer hoppa över tre-siffriga gränsen senare i veckan
//Pontus

Ett tips är att hålla dig ifrån att fylla på vätskebalansen med alkoholhaltig dryck.
Kör på och försök håll i hela veckan så ska du se att du fortsätter neråt.
Jag var tidigare tre kilo ifrån de tre siffrorna och det fick mig att starta viktnedgången första gången. Nu är jag igång igen efter att ha fuskat för mycket under lång tid.
Lycka till och kör hårt.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stefflo:

Ett tips är att hålla dig ifrån att fylla på vätskebalansen med alkoholhaltig dryck.
Kör på och försök håll i hela veckan så ska du se att du fortsätter neråt.
Jag var tidigare tre kilo ifrån de tre siffrorna och det fick mig att starta viktnedgången första gången. Nu är jag igång igen efter att ha fuskat för mycket under lång tid.
Lycka till och kör hårt.

Absolut! Härhemma är jag hård på endast-vatten regeln

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Sen jag sluta med snabba kolhydrater och socker känner jag mig hungrig hela tiden. Antar det är abstinensen att sluta tvärt för jag äter inte direkt mycket mindre bara bytt ut ovannämnda mot grönsaker. Iof slutat äta frallor som jag kunde smälla i mig ett par st om dan. Dricka vatten dämpar hungerkänslorna ett tag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Sen jag sluta med snabba kolhydrater och socker känner jag mig hungrig hela tiden. Antar det är abstinensen att sluta tvärt för jag äter inte direkt mycket mindre bara bytt ut ovannämnda mot grönsaker. Iof slutat äta frallor som jag kunde smälla i mig ett par st om dan. Dricka vatten dämpar hungerkänslorna ett tag iaf.

Din kropp är van att konstant matas med kolhydrater så det är inte konstigt att du känner hunger inledningsvis. När slutade du med kolhydraterna?

Visa signatur