Den stora tråden om uppladdningsbara batterier 🔋 (Samt laddare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Och dom passade alltså inte i laddaren mer än 3st?
Nej förstår det 🙂

Jo i laddaren passar dom. Men inte när jag satte in dom i 2 olika enheter jag har som kräver 3 o 4x AA batterier
Alla andra batterier passar där men inte dessa då de är lite tjockare.

Permalänk
Medlem

Själv har jag en simpel Nitecore New i4. Som sväljer en hel del olika typer av batterier.
Köpt från nkon.nl tillsammans med 18650 Li-ion batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jo i laddaren passar dom. Men inte när jag satte in dom i 2 olika enheter jag har som kräver 3 o 4x AA batterier
Alla andra batterier passar där men inte dessa då de är lite tjockare.

Fan va knasigt...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lambdan:

Vet inte om IKEA säljer den här laddaren jag köpte då (STORHÖGEN) längre men den visar det så här:

Ja, Storhögen är bra, men tyvärr har den utgått för flera år sedan och jag tror inte att den kommer komma tillbaka. Gissar att den var lite för bra för vad de tyckte var ett rimligt pris.

Skrivet av Nivity:

Kan säga att jag köpte GP ReCyko med AA batteri. Och dessa batterierna var tjockare än normala AA och fick inte plats med 3x av dessa bredvid varandra i enhet.

De flesta uppladdningsbara batterier är lite större än vanliga. Inte mycket att göra åt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Själv har jag en simpel Nitecore New i4. Som sväljer en hel del olika typer av batterier.
Köpt från nkon.nl tillsammans med 18650 Li-ion batterier.

Värt att notera angående denna multiladdare:

1. Den har INTE äkta delta V cut-off för NiMH trots att specifikationen säger detta. Kommer inte ihåg vad originaldokumentationen sa, fast på de flesta ställen skrivs det att den har det. Specifikationen är alltså felaktig. Den laddar helt enkelt till en viss spänningsnivå precis som för Li-ion.

2. Laddaren (och även batterier) blir tokvarma under drift. Inte bra för batterierna om inte annat. Det finns en väg att slippa detta. Köp en extern nätdel (9-12V) med kontakt som passar i ingången som främst är anpassad för laddning i bil. Värmen orsakas nämligen nästan uteslutande av den (underdimensionerade?) inbyggda nätdelen.

3. Är osäker om det gäller alla exemplar av laddaren, men min har ett störande klickande ljud under laddning.

Test

https://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20Nitecore%20In...

laget till testlänk
Permalänk
Medlem

Köpte på Lidl i förra veckan 8st AAA, 1000mAh, som till min förvåning verkar ha eller nästan har samma storlek som vanliga alkaline.
Alla NiMh brukar annars vara aningen större. Särskilt AA kan vara svåra att få plats med, sätta i och ta ut. Ofta går plasten sönder upp- och/eller nertill.

Permalänk
Medlem

Nåt kit som rekommenderas om man vill ha en laddare som visar "statistik" över batteriet då? Hur mycket laddat, status/hälsa osv? Sett att många rekommenderat flertalet olika, som nu senast Nitecore osv. Lite av en djungel att hitta rätt i detta känns det som.
Förstått nu att GP och deras Recyko inte verkar vara rätt väg att gå tydligen. Är många tips, vilket tas emot så klart. Men oerhört svårt att luska ut vilken som bäst så att säga.
IKEA's vore bra om kunde visa det som jag nu efterfrågade, stats över batterierna, för vad jag kan se så har varken Stenkoll eller Tjugo nån indikator, den sistnämnda går ju heller inte att få tag på i dagsläget verkar det som. Hade dom haft det så vore det inget snack om vad man skulle valt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nåt kit som rekommenderas om man vill ha en laddare som visar "statistik" över batteriet då? Hur mycket laddat, status/hälsa osv? Sett att många rekommenderat flertalet olika, som nu senast Nitecore osv. Lite av en djungel att hitta rätt i detta känns det som.
Förstått nu att GP och deras Recyko inte verkar vara rätt väg att gå tydligen. Är många tips, vilket tas emot så klart. Men oerhört svårt att luska ut vilken som bäst så att säga.
IKEA's vore bra om kunde visa det som jag nu efterfrågade, stats över batterierna, för vad jag kan se så har varken Stenkoll eller Tjugo nån indikator, den sistnämnda går ju heller inte att få tag på i dagsläget verkar det som. Hade dom haft det så vore det inget snack om vad man skulle valt.

Google is your friend
https://eneloop101.com/charge/advanced-chargers/

Nitecore I4 är för övrigt inte att rekommendera för NiMh.

Permalänk
Medlem

STENKOL har en ledlampa för varje batteri.
"Varje laddningskanal har en individuell ljusindikator med två färger. Ljusindikatorn på STENKOL har 1 vitt och 1 rött ljus.
Start: alla ljus tänds.
Stand by-läge: inga ljus tända.
Laddning: pulserande vitt ljus.
Fulladdat: kontinuerligt vitt ljus.
Vid fel: blinkande rött ljus."

Tycker det räcker. Viktigare är att kunna exakt se hur mycket som finns kvar i använda batterier med en digital batteritestare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Google is your friend
https://eneloop101.com/charge/advanced-chargers/

Nitecore I4 är för övrigt inte att rekommendera för NiMh.

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Var en blandning av dyra och en del svårtillgängliga alternativ minst sagt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, Storhögen är bra, men tyvärr har den utgått för flera år sedan och jag tror inte att den kommer komma tillbaka. Gissar att den var lite för bra för vad de tyckte var ett rimligt pris.

De flesta uppladdningsbara batterier är lite större än vanliga. Inte mycket att göra åt.

Mjo så är det ju.
Men Ikeas Ladda batterier passar utan problem i alla fall

Permalänk
Medlem

Min favoritladdare som jag använder går inte att köpa längre.
Men så länge den fungerar kommer jag inte köpa nytt.

Powerex MH-C9000

Har dessutom ordentlig med Eneloop-batterier men skulle jag köpa idag blir det som så många andra säger Ikea.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Värt att notera angående denna multiladdare:

1. Den har INTE äkta delta V cut-off för NiMH trots att specifikationen säger detta. Kommer inte ihåg vad originaldokumentationen sa, fast på de flesta ställen skrivs det att den har det. Specifikationen är alltså felaktig. Den laddar helt enkelt till en viss spänningsnivå precis som för Li-ion.

2. Laddaren (och även batterier) blir tokvarma under drift. Inte bra för batterierna om inte annat. Det finns en väg att slippa detta. Köp en extern nätdel (9-12V) med kontakt som passar i ingången som främst är anpassad för laddning i bil. Värmen orsakas nämligen nästan uteslutande av den (underdimensionerade?) inbyggda nätdelen.

3. Är osäker om det gäller alla exemplar av laddaren, men min har ett störande klickande ljud under laddning.

Test

https://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20Nitecore%20In...

Det må stämma. Har flertalet olika laddare enbart för AA och AAA, så för min del går det att lösa om det är ett problem. Just Nitecoren är mer menad åt alla 18650 batterier som jag äger.
Min äldre i4a blev varm och kunde värma upp batterierna. Med den här nya så, har jag inte riktigt upplevt/tänkt på det.

Bor i en kallhåla så... det jämnar ut sig.

F.ö. rekommenderar då inte jag annars att man lämnar batterier under laddning, utan nån form av uppsikt. Speciellt Li-ion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var en blandning av dyra och en del svårtillgängliga alternativ minst sagt

Vet att Conrad sålde den som låg tvåa på listan (förut iallafall) eller liknande. Fast under annat namn. Om man vill ha en vettig laddare som dessutom kan analysera eller mäta batteriets kapacitet kan man ju räkna bort budgetladdarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Vet att Conrad sålde den som låg tvåa på listan eller liknande. Fast under annat namn. Om man vill ha en vettig laddare som dessutom kan analysera eller mäta batteriets kapacitet kan man ju räkna bort budgetladdarna.

Får hålla utkik 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Får hålla utkik 🙂

Det var någon av voltcraft-laddarna. De finns iallafall i olika prisklasser och funktioner upp till runt 2500.

Permalänk
Medlem

provade Ikeas generation av batterier innan den nuvarande - kanske är 2 år gamla med Voltacraft IPC-1 kapacitetsmätning.

man får valuta för pengarna med Ikeas 'Ladda' batterier, skulle ha köpt på mig fler så här i efterhand.
R06 2450-batterierna hade kring 2530 mAh vid 500 mA last och R03 900 mAh låg på ca 920 - 940 mAh vid 250 mA last.

R6 Vartabatterierna av 'ready 2 use-typ' - som kanske är 5-6 år gamla är helt väck - de har så högre inre resistans att urladdnings-sekvensen avslutas pga. för låg spänning innan ens enstaka mAh har laddats ur... blir återvinning nästa för dem då de är i princip oanvändbara.

Har eneloop-batterier som är runt 8-10 år och där börja det synas att de har åldern mot sig, främst ojämnhet mellan celler men skall också sägas att några av cellerna har blivit rätt illa misshandlad med djupurladdning modell sitta i väckarklocka och inte plockats ur i tid och just lågförbrukare som väggklocka, klockor, fjärrkontroller mm. är rena döden för uppladdningsbara batterier och lätt blir engångsbatterier...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ei:

Alla tester jag tittat på verkar tyda på att Ikeas är typ samma som Eneloop om de är "made in Japan".
Eneloop ska väll ses som "de bästa i batchen" typ, dvs du kanske får 5% mer ur de gentemot Ikeas men kostar väll 3-4x mer.

Vet inte hur många cykler IKEAs ladda är klassade för, Eneloop Pro är upp till 600 gånger och Eneloop upp till 2000.

Jag håller på att byta ut alla mina batterier till Eneloop så jag har en Panasonic laddare som kan ladda vare batteri för sig. Tror det var lite lätt brist på ladda när jag började så valde Eneloop iallafall även om de är ca 3x dyrare.

Jag har lite blandat, men köpte mina Eneloop på Amazon och de kostade någonstans 80-90 för fyra stycken, vilket ju är typ som Ikeas. Jag har inte märkt någon skillnad i alla fall.

Permalänk
Medlem

GP Recyko. Laddar inte ur sig som vanliga laddbara. "Kräver" dock speciell laddare och är dyra. Men värt det enligt mig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

GP Recyko. Laddar inte ur sig som vanliga laddbara. "Kräver" dock speciell laddare och är dyra. Men värt det enligt mig.

På vilket sätt kräver Recyko speciell laddare,
man fick visserligen med en men jag har numera bytt tyll IKEA stenkol för att kunna slippa ladda parvis och identifiera dåliga celler.
(nu blinkade den rött på ett par recyko senast, har jag laddat fel eller är de bara utsllitna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Visste att IKEA's modeller, eller modell? rekommenderas ofta. Men då är ju frågan...vad skiljer en sån pjäs från ex den jag länkade från GP, eller Panasonics diton? Byggkvalité, snabbladdning? Sistnämnda är inget direkt nödvändigt.
Men nån skillna måste det vara antar jag?

Tyvärr bytte ikea bort sin 12x-laddare med skärmen som de hade förut. Den är/var oslagbar

Nu har de istället en 8x-laddare ’tjugo’:
https://www.ikea.com/se/sv/p/tjugo-batteriladdare-med-foervar...

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av medbor:

Nu har de istället en 8x-laddare

Som inte går att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Har själv en ikea Tjugo och är lite bitter att jag inte fick tag på en storhögen innan de slutade tillverkas. Anledningen är att man inte kan se laddningsstatus för varje batteri.

Du kan få min gratis . Den fungerade som den skulle men har ett surrande ljud som jag blev galen på så den ligger i lådan för att åka till skroten. Tyvärr inte första Ikea produkten som jag har råkat ut för med liknande problem.

Kör nu med en Nitecore D4 som jag verkligen kan rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som inte går att köpa.

Till och med så?! Hm... då vet jag verkligen inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Du kan få min gratis . Den fungerade som den skulle men har ett surrande ljud som jag blev galen på så den ligger i lådan för att åka till skroten. Tyvärr inte första Ikea produkten som jag har råkat ut för med liknande problem.

Kör nu med en Nitecore D4 som jag verkligen kan rekommendera.

Öppna den, borde gå att t.ex. limma lite värmelim på en spole eller något. Oftast är det bara något som vibrerar

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av medbor:

Till och med så?! Hm... då vet jag verkligen inte...

Det är en av många IKEA-produkter som drabbats av leveranssvårigheter i samband med pandemin.

Permalänk
Medlem

Jag kör Anderssons mini usb laddare med deras 2400mAh batterier.
Använder den till xbox kontrollen och då jag primärt spelar själv hinner den med att ladda ett par medan jag använder det andra paret.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/laddnings...

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med mina Ikea batterier som jag tycker inte håller laddningen bra alls när de ligger fullladdade. Man vill ju ladda upp batterierna så de är redo när man behöver byta. Jag vet att man kan förvänta sig viss urladdning men tycker mina Ikea laddas ur nästan snabbare när de ligger än när de används

Permalänk
Medlem

Panasonic Enelop