Den stora trĂ„den om uppladdningsbara batterier 🔋 (Samt laddare)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av RVX:

Och dom passade alltsÄ inte i laddaren mer Àn 3st?
Nej förstĂ„r det 🙂

Jo i laddaren passar dom. Men inte nÀr jag satte in dom i 2 olika enheter jag har som krÀver 3 o 4x AA batterier
Alla andra batterier passar dÀr men inte dessa dÄ de Àr lite tjockare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

SjÀlv har jag en simpel Nitecore New i4. Som svÀljer en hel del olika typer av batterier.
Köpt frÄn nkon.nl tillsammans med 18650 Li-ion batterier.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Nivity:

Jo i laddaren passar dom. Men inte nÀr jag satte in dom i 2 olika enheter jag har som krÀver 3 o 4x AA batterier
Alla andra batterier passar dÀr men inte dessa dÄ de Àr lite tjockare.

Fan va knasigt...

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av lambdan:

Vet inte om IKEA sĂ€ljer den hĂ€r laddaren jag köpte dĂ„ (STORHÖGEN) lĂ€ngre men den visar det sĂ„ hĂ€r:

Ja, Storhögen Àr bra, men tyvÀrr har den utgÄtt för flera Är sedan och jag tror inte att den kommer komma tillbaka. Gissar att den var lite för bra för vad de tyckte var ett rimligt pris.

Skrivet av Nivity:

Kan sÀga att jag köpte GP ReCyko med AA batteri. Och dessa batterierna var tjockare Àn normala AA och fick inte plats med 3x av dessa bredvid varandra i enhet.

De flesta uppladdningsbara batterier Àr lite större Àn vanliga. Inte mycket att göra Ät.

Visa signatur

AnvÀnd gilla för att markera nyttiga inlÀgg!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av GooGeL:

SjÀlv har jag en simpel Nitecore New i4. Som svÀljer en hel del olika typer av batterier.
Köpt frÄn nkon.nl tillsammans med 18650 Li-ion batterier.

VÀrt att notera angÄende denna multiladdare:

1. Den har INTE Àkta delta V cut-off för NiMH trots att specifikationen sÀger detta. Kommer inte ihÄg vad originaldokumentationen sa, fast pÄ de flesta stÀllen skrivs det att den har det. Specifikationen Àr alltsÄ felaktig. Den laddar helt enkelt till en viss spÀnningsnivÄ precis som för Li-ion.

2. Laddaren (och Àven batterier) blir tokvarma under drift. Inte bra för batterierna om inte annat. Det finns en vÀg att slippa detta. Köp en extern nÀtdel (9-12V) med kontakt som passar i ingÄngen som frÀmst Àr anpassad för laddning i bil. VÀrmen orsakas nÀmligen nÀstan uteslutande av den (underdimensionerade?) inbyggda nÀtdelen.

3. Är osĂ€ker om det gĂ€ller alla exemplar av laddaren, men min har ett störande klickande ljud under laddning.

Test

https://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20Nitecore%20In...

laget till testlÀnk
PermalÀnk
Medlem ★
●

Köpte pÄ Lidl i förra veckan 8st AAA, 1000mAh, som till min förvÄning verkar ha eller nÀstan har samma storlek som vanliga alkaline.
Alla NiMh brukar annars vara aningen större. SÀrskilt AA kan vara svÄra att fÄ plats med, sÀtta i och ta ut. Ofta gÄr plasten sönder upp- och/eller nertill.

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄt kit som rekommenderas om man vill ha en laddare som visar "statistik" över batteriet dÄ? Hur mycket laddat, status/hÀlsa osv? Sett att mÄnga rekommenderat flertalet olika, som nu senast Nitecore osv. Lite av en djungel att hitta rÀtt i detta kÀnns det som.
FörstĂ„tt nu att GP och deras Recyko inte verkar vara rĂ€tt vĂ€g att gĂ„ tydligen. Är mĂ„nga tips, vilket tas emot sĂ„ klart. Men oerhört svĂ„rt att luska ut vilken som bĂ€st sĂ„ att sĂ€ga.
IKEA's vore bra om kunde visa det som jag nu efterfrÄgade, stats över batterierna, för vad jag kan se sÄ har varken Stenkoll eller Tjugo nÄn indikator, den sistnÀmnda gÄr ju heller inte att fÄ tag pÄ i dagslÀget verkar det som. Hade dom haft det sÄ vore det inget snack om vad man skulle valt.

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av RVX:

NÄt kit som rekommenderas om man vill ha en laddare som visar "statistik" över batteriet dÄ? Hur mycket laddat, status/hÀlsa osv? Sett att mÄnga rekommenderat flertalet olika, som nu senast Nitecore osv. Lite av en djungel att hitta rÀtt i detta kÀnns det som.
FörstĂ„tt nu att GP och deras Recyko inte verkar vara rĂ€tt vĂ€g att gĂ„ tydligen. Är mĂ„nga tips, vilket tas emot sĂ„ klart. Men oerhört svĂ„rt att luska ut vilken som bĂ€st sĂ„ att sĂ€ga.
IKEA's vore bra om kunde visa det som jag nu efterfrÄgade, stats över batterierna, för vad jag kan se sÄ har varken Stenkoll eller Tjugo nÄn indikator, den sistnÀmnda gÄr ju heller inte att fÄ tag pÄ i dagslÀget verkar det som. Hade dom haft det sÄ vore det inget snack om vad man skulle valt.

Google is your friend
https://eneloop101.com/charge/advanced-chargers/

Nitecore I4 Àr för övrigt inte att rekommendera för NiMh.

PermalÀnk
Medlem ★
●

STENKOL har en ledlampa för varje batteri.
"Varje laddningskanal har en individuell ljusindikator med tvÄ fÀrger. Ljusindikatorn pÄ STENKOL har 1 vitt och 1 rött ljus.
Start: alla ljus tÀnds.
Stand by-lÀge: inga ljus tÀnda.
Laddning: pulserande vitt ljus.
Fulladdat: kontinuerligt vitt ljus.
Vid fel: blinkande rött ljus."

Tycker det rÀcker. Viktigare Àr att kunna exakt se hur mycket som finns kvar i anvÀnda batterier med en digital batteritestare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av dannesthlm:

Google is your friend
https://eneloop101.com/charge/advanced-chargers/

Nitecore I4 Àr för övrigt inte att rekommendera för NiMh.

Tack!

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ravix:

Var en blandning av dyra och en del svÄrtillgÀngliga alternativ minst sagt

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av giplet:

Ja, Storhögen Àr bra, men tyvÀrr har den utgÄtt för flera Är sedan och jag tror inte att den kommer komma tillbaka. Gissar att den var lite för bra för vad de tyckte var ett rimligt pris.

De flesta uppladdningsbara batterier Àr lite större Àn vanliga. Inte mycket att göra Ät.

Mjo sÄ Àr det ju.
Men Ikeas Ladda batterier passar utan problem i alla fall

PermalÀnk
Medlem ★
●

Min favoritladdare som jag anvÀnder gÄr inte att köpa lÀngre.
Men sÄ lÀnge den fungerar kommer jag inte köpa nytt.

Powerex MH-C9000

Har dessutom ordentlig med Eneloop-batterier men skulle jag köpa idag blir det som sÄ mÄnga andra sÀger Ikea.

Visa signatur

PrimÀr maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
SekundÀr maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av dannesthlm:

VÀrt att notera angÄende denna multiladdare:

1. Den har INTE Àkta delta V cut-off för NiMH trots att specifikationen sÀger detta. Kommer inte ihÄg vad originaldokumentationen sa, fast pÄ de flesta stÀllen skrivs det att den har det. Specifikationen Àr alltsÄ felaktig. Den laddar helt enkelt till en viss spÀnningsnivÄ precis som för Li-ion.

2. Laddaren (och Àven batterier) blir tokvarma under drift. Inte bra för batterierna om inte annat. Det finns en vÀg att slippa detta. Köp en extern nÀtdel (9-12V) med kontakt som passar i ingÄngen som frÀmst Àr anpassad för laddning i bil. VÀrmen orsakas nÀmligen nÀstan uteslutande av den (underdimensionerade?) inbyggda nÀtdelen.

3. Är osĂ€ker om det gĂ€ller alla exemplar av laddaren, men min har ett störande klickande ljud under laddning.

Test

https://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20Nitecore%20In...

Det mÄ stÀmma. Har flertalet olika laddare enbart för AA och AAA, sÄ för min del gÄr det att lösa om det Àr ett problem. Just Nitecoren Àr mer menad Ät alla 18650 batterier som jag Àger.
Min Àldre i4a blev varm och kunde vÀrma upp batterierna. Med den hÀr nya sÄ, har jag inte riktigt upplevt/tÀnkt pÄ det.

Bor i en kallhÄla sÄ... det jÀmnar ut sig.

F.ö. rekommenderar dÄ inte jag annars att man lÀmnar batterier under laddning, utan nÄn form av uppsikt. Speciellt Li-ion.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av RVX:

Var en blandning av dyra och en del svÄrtillgÀngliga alternativ minst sagt

Vet att Conrad sÄlde den som lÄg tvÄa pÄ listan (förut iallafall) eller liknande. Fast under annat namn. Om man vill ha en vettig laddare som dessutom kan analysera eller mÀta batteriets kapacitet kan man ju rÀkna bort budgetladdarna.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av dannesthlm:

Vet att Conrad sÄlde den som lÄg tvÄa pÄ listan eller liknande. Fast under annat namn. Om man vill ha en vettig laddare som dessutom kan analysera eller mÀta batteriets kapacitet kan man ju rÀkna bort budgetladdarna.

FĂ„r hĂ„lla utkik 🙂

Visa signatur

đŸ–„ïž Fractal Design Node 804 ‱ Asrock Fatal1ty X99M Killer ‱ Intel 5820K ‱ Noctua NH-U12S ‱ Corsair Vengeance 16GB ‱ Gigabyte GTX 970 ‱ be quiet! Dark Power Pro 550w ‱ 2x Intel 520 120GB ‱ 2x 1TB ‱ 1x 3TB
đŸ’» Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
ïŁż iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
đŸŽ”đŸ“Č SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra ‱ Audio Technica ATH-M50X

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av RVX:

FĂ„r hĂ„lla utkik 🙂

Det var nÄgon av voltcraft-laddarna. De finns iallafall i olika prisklasser och funktioner upp till runt 2500.

PermalÀnk
Medlem ★
●

provade Ikeas generation av batterier innan den nuvarande - kanske Àr 2 Är gamla med Voltacraft IPC-1 kapacitetsmÀtning.

man fÄr valuta för pengarna med Ikeas 'Ladda' batterier, skulle ha köpt pÄ mig fler sÄ hÀr i efterhand.
R06 2450-batterierna hade kring 2530 mAh vid 500 mA last och R03 900 mAh lÄg pÄ ca 920 - 940 mAh vid 250 mA last.

R6 Vartabatterierna av 'ready 2 use-typ' - som kanske Àr 5-6 Är gamla Àr helt vÀck - de har sÄ högre inre resistans att urladdnings-sekvensen avslutas pga. för lÄg spÀnning innan ens enstaka mAh har laddats ur... blir Ätervinning nÀsta för dem dÄ de Àr i princip oanvÀndbara.

Har eneloop-batterier som Àr runt 8-10 Är och dÀr börja det synas att de har Äldern mot sig, frÀmst ojÀmnhet mellan celler men skall ocksÄ sÀgas att nÄgra av cellerna har blivit rÀtt illa misshandlad med djupurladdning modell sitta i vÀckarklocka och inte plockats ur i tid och just lÄgförbrukare som vÀggklocka, klockor, fjÀrrkontroller mm. Àr rena döden för uppladdningsbara batterier och lÀtt blir engÄngsbatterier...

PermalÀnk
AvstÀngd
●
Skrivet av Ei:

Alla tester jag tittat pÄ verkar tyda pÄ att Ikeas Àr typ samma som Eneloop om de Àr "made in Japan".
Eneloop ska vÀll ses som "de bÀsta i batchen" typ, dvs du kanske fÄr 5% mer ur de gentemot Ikeas men kostar vÀll 3-4x mer.

Vet inte hur mÄnga cykler IKEAs ladda Àr klassade för, Eneloop Pro Àr upp till 600 gÄnger och Eneloop upp till 2000.

Jag hÄller pÄ att byta ut alla mina batterier till Eneloop sÄ jag har en Panasonic laddare som kan ladda vare batteri för sig. Tror det var lite lÀtt brist pÄ ladda nÀr jag började sÄ valde Eneloop iallafall Àven om de Àr ca 3x dyrare.

Jag har lite blandat, men köpte mina Eneloop pÄ Amazon och de kostade nÄgonstans 80-90 för fyra stycken, vilket ju Àr typ som Ikeas. Jag har inte mÀrkt nÄgon skillnad i alla fall.

PermalÀnk
Medlem ★
●

GP Recyko. Laddar inte ur sig som vanliga laddbara. "KrÀver" dock speciell laddare och Àr dyra. Men vÀrt det enligt mig.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Nioreh83:

GP Recyko. Laddar inte ur sig som vanliga laddbara. "KrÀver" dock speciell laddare och Àr dyra. Men vÀrt det enligt mig.

PÄ vilket sÀtt krÀver Recyko speciell laddare,
man fick visserligen med en men jag har numera bytt tyll IKEA stenkol för att kunna slippa ladda parvis och identifiera dÄliga celler.
(nu blinkade den rött pÄ ett par recyko senast, har jag laddat fel eller Àr de bara utsllitna)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av RVX:

Visste att IKEA's modeller, eller modell? rekommenderas ofta. Men dÄ Àr ju frÄgan...vad skiljer en sÄn pjÀs frÄn ex den jag lÀnkade frÄn GP, eller Panasonics diton? Byggkvalité, snabbladdning? SistnÀmnda Àr inget direkt nödvÀndigt.
Men nÄn skillna mÄste det vara antar jag?

TyvÀrr bytte ikea bort sin 12x-laddare med skÀrmen som de hade förut. Den Àr/var oslagbar

Nu har de istĂ€llet en 8x-laddare ’tjugo’:
https://www.ikea.com/se/sv/p/tjugo-batteriladdare-med-foervar...

PermalÀnk
Redaktion
Praktikant ✹ ★
●
Skrivet av medbor:

Nu har de istÀllet en 8x-laddare

Som inte gÄr att köpa.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Pellepelikan:

Har sjÀlv en ikea Tjugo och Àr lite bitter att jag inte fick tag pÄ en storhögen innan de slutade tillverkas. Anledningen Àr att man inte kan se laddningsstatus för varje batteri.

Du kan fÄ min gratis . Den fungerade som den skulle men har ett surrande ljud som jag blev galen pÄ sÄ den ligger i lÄdan för att Äka till skroten. TyvÀrr inte första Ikea produkten som jag har rÄkat ut för med liknande problem.

Kör nu med en Nitecore D4 som jag verkligen kan rekommendera.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av JonasT:

Som inte gÄr att köpa.

Till och med sÄ?! Hm... dÄ vet jag verkligen inte...

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Ortovox:

Du kan fÄ min gratis . Den fungerade som den skulle men har ett surrande ljud som jag blev galen pÄ sÄ den ligger i lÄdan för att Äka till skroten. TyvÀrr inte första Ikea produkten som jag har rÄkat ut för med liknande problem.

Kör nu med en Nitecore D4 som jag verkligen kan rekommendera.

Öppna den, borde gĂ„ att t.ex. limma lite vĂ€rmelim pĂ„ en spole eller nĂ„got. Oftast Ă€r det bara nĂ„got som vibrerar

PermalÀnk
Redaktion
Praktikant ✹ ★
●
Skrivet av medbor:

Till och med sÄ?! Hm... dÄ vet jag verkligen inte...

Det Àr en av mÄnga IKEA-produkter som drabbats av leveranssvÄrigheter i samband med pandemin.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag kör Anderssons mini usb laddare med deras 2400mAh batterier.
AnvÀnder den till xbox kontrollen och dÄ jag primÀrt spelar sjÀlv hinner den med att ladda ett par medan jag anvÀnder det andra paret.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/el-batterier/laddnings...

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är det bara jag som har problem med mina Ikea batterier som jag tycker inte hĂ„ller laddningen bra alls nĂ€r de ligger fullladdade. Man vill ju ladda upp batterierna sĂ„ de Ă€r redo nĂ€r man behöver byta. Jag vet att man kan förvĂ€nta sig viss urladdning men tycker mina Ikea laddas ur nĂ€stan snabbare nĂ€r de ligger Ă€n nĂ€r de anvĂ€nds

PermalÀnk
Medlem ★
●

Panasonic Enelop