Konstgjord andning på gammal dator?

Permalänk

Konstgjord andning på gammal dator?

Hej,

Jag har en riktigt gammal burk som min son har som speldator. Mestadels MineCraft över nätet med kompisar men också ngt spel där han kör lastbil. Den laggar en hel del och något behöver göras. Han själv vill såklart lägga alla sina sparpengar på något nytt men för 6kkr får man ju inte så mycket och om ngt år eller två kommer det finnas ännu större krav gissar jag.

Därför känner jag att jag först behöver ta reda på om en burk med nedan spec går att göra någon quick fix med för billig peng som räcker ett tag eller om den är skrot?

CPU
- Intel Core i5 750 @2.67GHz
RAM
- 6GB Dual Channel DDR3 @664MHz
Moderkort
- MSI 2A90h
Grafik
- ATI AMD Radeon HD8490 1024MB
HDD
- 465GB Seagate (SATA)
- 931GB Seagate (SATA)

Om det är som jag tror att burken jag har bara är att ställa på tippen så handlar det ju istället om att skaffa något för en överkomlig peng. Helst så att han har lite pengar kvar.
Han själv har riktat in sig på denna som då sopar rent på hans bankkonto
Är den värd att lägga pengarna på?
Erazer Recon E10

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte mycket att göra åt den burken. Det är bortkastade pengar att ens försöka.

Den du länkade till har ändå en relativt ny processor. Framgår dock inte vad det är för moderkort i den så omöjligt säga om den går uppgradera längre fram. Grafikkortet går dock uppgradera med tiden till något bättre. RAM går ju också uppgradera, 8GB kanske räcker till en början men när kraven ökar så kommer behovet där att öka med.

För de pengarna är det nog så bra som man kan få idag tyvärr. Kanske går sätta ihop något lite bättre själv för de pengarna men ska man köpa färdigt är det nog svårt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Speedking75:

Hej,

Jag har en riktigt gammal burk som min son har som speldator. Mestadels MineCraft över nätet med kompisar men också ngt spel där han kör lastbil. Den laggar en hel del och något behöver göras. Han själv vill såklart lägga alla sina sparpengar på något nytt men för 6kkr får man ju inte så mycket och om ngt år eller två kommer det finnas ännu större krav gissar jag.

Därför känner jag att jag först behöver ta reda på om en burk med nedan spec går att göra någon quick fix med för billig peng som räcker ett tag eller om den är skrot?

CPU
- Intel Core i5 750 @2.67GHz
RAM
- 6GB Dual Channel DDR3 @664MHz
Moderkort
- MSI 2A90h
Grafik
- ATI AMD Radeon HD8490 1024MB
HDD
- 465GB Seagate (SATA)
- 931GB Seagate (SATA)

Om det är som jag tror att burken jag har bara är att ställa på tippen så handlar det ju istället om att skaffa något för en överkomlig peng. Helst så att han har lite pengar kvar.
Han själv har riktat in sig på denna som då sopar rent på hans bankkonto
Är den värd att lägga pengarna på?
Erazer Recon E10

Skrivet av Alphahanne:

Nej, det är inte mycket att göra åt den burken. Det är bortkastade pengar att ens försöka.

Den du länkade till har ändå en relativt ny processor. Framgår dock inte vad det är för moderkort i den så omöjligt säga om den går uppgradera längre fram. Grafikkortet går dock uppgradera med tiden till något bättre. RAM går ju också uppgradera, 8GB kanske räcker till en början men när kraven ökar så kommer behovet där att öka med.

För de pengarna är det nog så bra som man kan få idag tyvärr. Kanske går sätta ihop något lite bättre själv för de pengarna men ska man köpa färdigt är det nog svårt.

Jag säger raka motsatsen, det går utmärkt att uppgradera dator med en SSD, lite mer minne, ett grafikkort i 1050 ti-klassen och varför inte en begagnad i7 750. Men troligen är det smartare att köpa den där 6000kronors datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Det som kan vara vettigt att göra är att skaffa ssdlagring för den går ju lätt att flytta med till nån ny dator.
Attt byta de andra delarna är mer tveksamt om man inte hittar nått billigt på begmarknaden och nya grafikkort är svindyra.
En ssd gör inget underverk men lite roligare blir den kanske av den och en nyinstallatin av win på den och det är en ekonomiskt riskfri sak för den funkar att ta med sig till en nyare plattform om det skulle bli aktuellt.

Om man bortser från prestanda så kan man ju tänka sig att göra den tystare, låda, nätdel och kylare går kanske att förbättra och de går också att återanvända om man byter plattform.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ja, jag misstänkte att det nog var rätt kört med den.

Som synes är detta en bit utanför min confort zone men provade ändå att gå in på länken till komponentkoll och göra ett försök till eget ihopplock av delar...

Självplock

Är jag helt ute och cyklar så hjälp mig gärna att komma in på banan med ett billigt(!) bygge möjligt för senare uppgradering.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Speedking75:

Ja, jag misstänkte att det nog var rätt kört med den.

Som synes är detta en bit utanför min confort zone men provade ändå att gå in på länken till komponentkoll och göra ett försök till eget ihopplock av delar...

Självplock

Är jag helt ute och cyklar så hjälp mig gärna att komma in på banan med ett billigt(!) bygge möjligt för senare uppgradering.

2x SATA M.2 diskar känns tokigt!
Köp en M.2 och slå till på NVME/PCIE direkt istället. Samma pengar med 4-8 gånger snabbare.

Jag misstänker det är bättre att köpa den färdiga datorn, inte minst ingår windows och montering men även garantitid på hela datorn om något tokar.

Blir inte billigare att bygga själv och Medion har så vitt jag vet inte egenutvecklade moderkort utan använder vanliga komponenter från hyllan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på datorn ni regan sneglat på, bästa valet i det stora hela, nya och avsevärt bättre kompontenter, nya spel kanske testas framöver etc etc...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag säger raka motsatsen, det går utmärkt att uppgradera dator med en SSD, lite mer minne, ett grafikkort i 1050 ti-klassen och varför inte en begagnad i7 750. Men troligen är det smartare att köpa den där 6000kronors datorn.

Jag håller absolut med här! En gammal mekanisk hårddisk är väldigt långsam jämfört mot en minnes disk, ssd. Sedan är väl frågan vad slags grafikkort är hd 8490? Kan det ens räknas som ett grafikkort som man kan spela något med? Byt till vilket som helst gammalt prestanda grafikkort exempelvis GTX 580, eller 1050 Ti som föreslås ovan - fast detta kostar kostar onödigt mycket och är ej värt att lägga på denna dator, och ni har tagit ett par rejäla kliv framåt.

Permalänk
Medlem

Se om du kan hitta större minnesmoduler, kolla bara vad ditt moderkort klarar. Du kanske kan hitta begagnade. En SSD är annars att rekommendera för att få den åtminstone någorlunda snabbstartad.

Men annars är det nog rökt. Jag börjar fundera på att uppgradera från den Core i7-2600 med 32GB RAM som jag har. Bara en fråga om pengar.

Permalänk
Skrivet av Puoti Pelkonen:

Jag håller absolut med här! En gammal mekanisk hårddisk är väldigt långsam jämfört mot en minnes disk, ssd. Sedan är väl frågan vad slags grafikkort är hd 8490? Kan det ens räknas som ett grafikkort som man kan spela något med? Byt till vilket som helst gammalt prestanda grafikkort exempelvis GTX 580, eller 1050 Ti som föreslås ovan - fast detta kostar kostar onödigt mycket och är ej värt att lägga på denna dator, och ni har tagit ett par rejäla kliv framåt.


Tack så mycket för ert engagemang och era vänliga sågningar. Uppskattas och jag skrattar gott åt min okunskap. En beställning på den färdigbyggda burken får det bli

Permalänk

Jo, en sak till.

Det sitter ett grafikkort i den som heter GTX 1650 men sedan finns det ett mkt äldre grafikkort som heter GTX 1060 men som verkar ha bättre prestanda. Stämmer det och vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Det går att uppgradera den datorn för en mindre summa och göra den helt duglig.

I7 870 på tradera - 200kr.
SSD runt 500gb prisjakt - 500kr
Beg GTX 960 - GTX 970 runt 800-1200

Det skulle göra stor skillnad.
Sen om det är värt det är en helt annan femma.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Speedking75:

Jo, en sak till.

Det sitter ett grafikkort i den som heter GTX 1650 men sedan finns det ett mkt äldre grafikkort som heter GTX 1060 men som verkar ha bättre prestanda. Stämmer det och vad är skillnaden?

Det stämmer att GTX 1060 är snabbare än GTX 1650.
Det är helt enkelt två olika generationer av grafikkort.
Sedan för att stöka till det så finns det två olika GTX 1060.

Men Just 1650 vs 1060 är det olika grafikarkitekturer och olika antal beräkningsenheter.
Lättast är att jämföra prestanda i faktiska uppgifter än att försöka läsa siffran och bedöma hastighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Det går att uppgradera den datorn för en mindre summa och göra den helt duglig.

I7 870 på tradera - 200kr.
SSD runt 500gb prisjakt - 500kr
Beg GTX 960 - GTX 970 runt 800-1200

Det skulle göra stor skillnad.
Sen om det är värt det är en helt annan femma.

Jag uppgraderade en liknande burk från i5 760 till i7 870.

i7 har märkbart bättre turbofunktioner, speciellt 870 är lite vassare än i7 860 som är vanligare. 870 går högre i klockfrekvens på 1 kärna, men även på 2.

8490 är ett riktigt svagt grafikkort. Priserna på begagnat är ju onödigt höga, men för 500 får man något klart bättre.

Men prisvärt? Tja. Lägger man för mycket kan man snabbt komma upp i vad en bättre begagnad dstor/moderkort + cpu och gpu kostar. Ha koll på att inte köpa ett grafikkort som kräver mer ström än datorn kan leverera, det är inte alla så gamla datorer som har extra strömkabeln till gpu.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedking75:

Hej,

Jag har en riktigt gammal burk som min son har som speldator. Mestadels MineCraft över nätet med kompisar men också ngt spel där han kör lastbil. Den laggar en hel del och något behöver göras. Han själv vill såklart lägga alla sina sparpengar på något nytt men för 6kkr får man ju inte så mycket och om ngt år eller två kommer det finnas ännu större krav gissar jag.

Därför känner jag att jag först behöver ta reda på om en burk med nedan spec går att göra någon quick fix med för billig peng som räcker ett tag eller om den är skrot?

CPU
- Intel Core i5 750 @2.67GHz
RAM
- 6GB Dual Channel DDR3 @664MHz
Moderkort
- MSI 2A90h
Grafik
- ATI AMD Radeon HD8490 1024MB
HDD
- 465GB Seagate (SATA)
- 931GB Seagate (SATA)

Om det är som jag tror att burken jag har bara är att ställa på tippen så handlar det ju istället om att skaffa något för en överkomlig peng. Helst så att han har lite pengar kvar.
Han själv har riktat in sig på denna som då sopar rent på hans bankkonto
Är den värd att lägga pengarna på?
Erazer Recon E10

Andra har redan kommenterat om att SSD gör mycket stor skillnad.
Värt att kommentera är minneskonfigurationen, 6GB.

Utan mer information om denna så kan denna även ha en negativ prestandapåverkan, särskillt om det skulle visa sig att det är 1GB + 1GB + 4GB.
Denna minneskonfiguration är i västa fall monterad 5GB i ena minneskanalen och 1GB i andra.
Om det däremot är 2x2GB + 2x1GB där vardera minneskanal har 3GB så är det optimalt.
Har du däremot en obalanserad minneskonfiguration så rekommenderas att även titta på möjligheten att balansera denna.
Om det är 3x2GB RAM så kan det vara värt att leta efter en 4:e modul för att få 4GB RAM per minneskanal.

Har ett par syskonbarn om spelade på fortite, rocketleague, minecraft, med mera på en i7-860, 8GB RAM, HD5850 med SSD tills nyligen då de själva bestämde sig för att ge sig på att utöka mängde RAM och datorn istället slutade fungera...
(Vad en dator med detta kort kan tänkas prestera: https://www.youtube.com/watch?v=O0tm8iA7X_s ).

Då HD8490 är ett lågprestanda-kort så bör även ett äldre prestandakort ge en bra skjuts utan att det behöver vara löjligt dyrt.
Något man bör tänka på när man tittar på grafikkortsjämförelser på youtube idag på äldre grafikkort är att dessa ofta är monterade i moderna datorer.
Ett potentiellt problem som nämts av @Pirum är risken med att det befintliga nätaggregatet inte räcker till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag säger raka motsatsen, det går utmärkt att uppgradera dator med en SSD, lite mer minne, ett grafikkort i 1050 ti-klassen och varför inte en begagnad i7 750. Men troligen är det smartare att köpa den där 6000kronors datorn.

Visst, det går uppgradera den. Hur länge håller den dock om grabben vill börja spela lite modernare och mer krävande spel? Det är trots allt 13 år gamla processorer vi pratar om, även om det går sätta in det snabbaste från den generationen. Jag vill påstå att man bara målar in sig i nästa hörn.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Känner väl spontant att båda "sidorna" har poänger.
Ny GPU & SSD kan man ta med till nästa burk och det skulle göra stor skillnad för den nuvarande.
Mer RAM skulle inte skada, men det är inte värt pengarna.

Den nya maskinen för 6000 är å andra sidan inte ett dåligt köp heller, som vanligt skulle det säkerligen kunna göras ännu bättre med ett eget bygge men om det inte finns någon i närheten som kan hjälpa till med den biten så är det inte ett dåligt beslut eller bortkastade pengar att lägga.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag skulle nog försöka att hålla ut lite. Kan du inte få lite prylar av någon bekant?

T.ex. i7-8xx, lite mer ddr3-minne, en gammal 2,5" SATA SSD. Detta är ju prylar som inte har nåt riktigt värde men som folk kan sitta på för att det kan vara "bra att ha". Du ska ju dock inte börja betala mer än symboliskt för dom.

Jag har ett GTX670 som du kan få. T.o.m. det måste vara bättre än det du har.