Veckans fråga: Hur kopplar du din primära lagring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

asså är m2 --> NVM Express PCI Express eller? otydligt.

Oftast ja. På äldre moderkort kan det vara SATA. Det är en djungel och väldigt förvirrande.

Edit: Har en tråd där jag ställde frågan inför ett eventuellt M.2 SSD köp för ett äldre moderkort. Fick många bra svar https://www.sweclockers.com/forum/trad/1601785-m-2-ssd-till-a...

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

1TB M.2 SSD - Primär Windows C.
2TB SATA-SSD - Spel.
1TB SATA SSD - Adobe rendering/pre-rendering.
4TB SATA-HDD - Lagring utav Inspelat/färdigredigerat gaming.
8TB SATA-HDD - Lagring av diverse, nedladdade filmer/inspelat film/bilder tagna.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Intel 900P 480Gb.

Permalänk
Medlem

Hmm, alltid klurligt med alternativ till såna här polls.
Det finns ju M2 diskar med bara SATA gränsnitt. Ska man välja SATA på dem då helt enkelt?

Plus som sagt så är "primär lagring" verkligen fritt för tolkning
Jag har 1TB Nvme pcie 3.0 för OS och de viktigaste/vanligaste programmen jag använder, och sen ligger bilder och annat data samt de flesta spelen på en 4TB SATA SSD...

Jag valde Nvme pcie 3.0 i pollen, då det ju är min primära C-disk, men rent semantiskt så kan man ju definiera primär lagring som stora 4tb disken. Svår den där

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

SATA, men kommer bara använda nvme framöver för att slippa kablar.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Testpilot

I huvudburken (laptop, Legion 5) sitter det två stycken M.2 PCIe-enheter för totalt 3TB lagring. Ingen kompromiss, utan full fart som gäller utan att tumma på lagringsutrymmet

För lite andra ändamål används ännu en laptop som server, denna med en 128GB SATA-SSD för OS/program och sedan en 120GB SATA-SSD som cache-disk (vid nätverksöverföring). NAS:en står för merparten av den aktiva lagringen och körs med dubbla 6TB mekaniska hårddiskar i RAID-1 (totalt 12TB) för hastighet över redundans. Slutligen använder jag en 8TB super-slö snurrdisk i ett externt kabinett för Cold Storage-lagring av t.ex. foton.

Som extra backup och för bekvämlighetens skull använder jag även OneDrive med 5TB total kapacitet för att både skapa redundans mot den externa långlagrings-disken, men även komma åt mina aktivt använda filer vart jag än är

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tog för givet att ni menar där man har OS installerat, så NVME PCIE3. Men som primär "lagring" kör jag ju egentligen HDD.

En artikel med flera frågor kring detta kunde vara intressant.
1. Vad har du OS installerat på för lagring?
2. Vad har du program....
3. Spel....
4. Har du intärn lagring i datorn?
5. Har du externa lagring?
....

Precis mina tankar.

Systemdisk: M.2 SSD
Lagring: SATA HDD

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur man tolkar "primär lagring".
OS + alla program körs på nvme M.2 disk.
Allt som laddas ner + alla spel körs på HDD och SSD över sata.

Eftersom jag inte tolkar OS + program som lagring så la jag rösten på SATA.

Permalänk
Medlem

Hade moderkortet fler än tre m.2 så vore det slut med SATA. Det är prismässigt inte längre någon större idé att köpa annat än m.2.

Permalänk
Medlem

Lite luddig fråga å svår att svara på när man bara ges ett alternativ

Min konfig
Huvuddator
System = 1TB NVME Gen4
Lagring/Arbetsdiskar= 3st 1TB NVME Gen3 (varav en sitter på ett PCIE instickskort )
Delar av dessa backas till min NAS med 4st 4TB SATA HDD i Synologys egna RAID variant, men dom har 2st 500GB NVME Gen3 diskar som cache, så hur man ska benämna det vet jag inte

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem

2x 1TB WD SN850 (PCIe 4.0) i RAID0 på ett X570-moderkort

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: AMD RYZEN 9800X3D @ 5.4GHz, AORUS X870 ELITE ICE, , 2x16GB 6000MHz DDR5 BEAST, 1x 2TB SN850X, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det finns ju M2 diskar med bara SATA gränsnitt. Ska man välja SATA på dem då helt enkelt?

Jag tolkar det som gränssnitt då det inte finns något alternativ för M.2. Vilket gränssnitt det körs på borde man veta, annars skulle man inte heller kunna svara på om det är NVMe 3.0 eller 4.0.

Skrivet av MacAllan:

Beror väl på hur man tolkar "primär lagring".
OS + alla program körs på nvme M.2 disk.
Allt som laddas ner + alla spel körs på HDD och SSD över sata.

Eftersom jag inte tolkar OS + program som lagring så la jag rösten på SATA.

Då allt annat körs på ditt OS så tänker jag att primär lagring är där du har ditt OS då det konstant används oavsett. Primärminne är ju inte där du lagrar din data heller men det används hela tiden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

C och G diskarna är M2 NVMe diskar, D, E och H är HDD diskar F och I är Sata SSD.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

NVMe 3.0 disk fast har 4.0 på nya mobot.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Hade moderkortet fler än tre m.2 så vore det slut med SATA. Det är prismässigt inte längre någon större idé att köpa annat än m.2.

4 TB NVMe-SSD: ca 6500 kr
18 TB SATA-HDD: ca 6500 kr

Så nä, det är väldigt långt kvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

På nyare datorer med stöd för NvMe så använder jag detta. Gissar att det är PCIe gen 3 på bästa datorerna / diskarna jag har men har även någon laptop med SATA i M.2 format.

Men så har man ju ett gäng äldre 2.5-tums SSD-diskar och äldre datorer så där återanvänder jag de äldre diskarna alternativt köper nya SATA SSD om det behövs mer utrymme. Perfekt att köra dual boot på en extra SATA SSD om man vill testa något operativsystem utan att sabba sin vanliga installation. Jag kör främst Linux så jag monterar utrymmet där det behövs i filträdet. Går ju också köra LVM om man vill kombinera ett gäng gamla SSD-diskar till en större volym. Känner inte att RAID är värt besväret för SSD-diskar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av relevantia:

asså är m2 --> NVM Express PCI Express eller? otydligt.

Både klurigt och otydligt

Skrivet av Roger W:

Skrivet av Shrudder:

Jag tolkar det som gränssnitt då det inte finns något alternativ för M.2. Vilket gränssnitt det körs på borde man veta, annars skulle man inte heller kunna svara på om det är NVMe 3.0 eller 4.0.

Då allt annat körs på ditt OS så tänker jag att primär lagring är där du har ditt OS då det konstant används oavsett. Primärminne är ju inte där du lagrar din data heller men det används hela tiden.

M.2 anslutning kan ju innebära nas eller molnlagring om man hårdrar det för M.2 är en sockel och det går bra att montera wifi eller ethernetkort i den sockeln också om det inte specas mer exakt än M.2

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur definierar vi primär lagring?

OS, spel, program ligger på NVME 3.0 diskar.
Slask-grejer på S-ATA.
Faktisk lagring på USB-disk

C: eller / tolkar jag det som

Skrivet av Roger W:

Alltså, NVMe är inte eller begräsat till m.2. Utan kan också köras över u.2 eller direkt på gammal hederlig PCIe. Så kör du sata, oavsett om det är m.2 eller sata-kabel så är det sata och det är sata du ska välja.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Expertgissare

På den datorn jag för närvarande använder mest är det IDE som gäller

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Sata. Har gamla datorer. Nya satadrivar har jag ett par, med TLC och QLC. De är skit, men var billiga. Bäst kontinuerlig hastighet får jag från äldre Intel SSD som jag har i några olika varianter, alla med MLC.

Jag har egentligen för många hårddiskar till min primärdator.

480 GB SSD - MacOS system+prog
480 GB SSD - Windows 10
120 GB SSD + 4TB Ironwolf HDD som Fusiondrive (primär lagring MacOS, bilder, musik, filmer)
1 TB SSHD (med bla Linux Mint)
1 BDXL-brännare.

Tyvärr är därmed sata-portarna fyllda.

Externt har jag via USB3: 2 x 6TB backupdiskar, 1TB 2.5" SSHD för nerladdningar, 2TB 2.5" HDD för lagring av nerladdade saker, program, etc, samt 480GB SSD som "slaskdisk" vid arkivuppackning, filmkonvertering, etc. Har även en 2TB extra backup-hd som dock inte är inkopplad dagligen, har den endast som extra backup av system disk + iphoto.

Väldigt rörigt ibland. Föredrar interna diskar, även om jag gömt de externa rätt bra (och luftigt).

Jag borde nog skaffa en NAS eller nåt.

I mina andra stationära är det sata-ssd för systemskiva och 1-2 hdd för spel/film + backup.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

M2/NVME, men det är mest bara för att slippa två kablar. Hastigheten är bara en bonus ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Nvme för boot drive,

Resten är diskar på min NAS, iscsi över 10 Gbit
Spelbiblioteket ligger på mirror sata ssd:er
Dokument samt annat ligger på mirror sata hdd:er

Permalänk
Medlem

Jag svarade m2 PCIe 3.0 1TB för att det är den jag använder mest så tolkar jag primär lagring iaf men jag har även 1,5 TB SATA SSD.

Permalänk
Medlem

Med primär lagring uppfattar jag det som att det är där jag sparar alla terabyte jag måste spara oavsett om mina datorer går sönder.

Då är det SATA i RAID som gäller, för de med större plånbok kanske SAS+RAID. Har 12 TB dubbelt upp. Inte en miilibyte i molnet.

Min desktop är absolut inte min primära lagring i det perspektivet. Där finns bara spel.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Sant där, frågan gäller ju helt enkelt gränssnitt/protokoll, så den är ju rätt konsekvent utformad ur det perspektivet.. (som flera andra oxå bekräftat )
Nackdelen är ju att man inte kan skilja på sata hdd eller sata ssd tex.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så nä, det är väldigt långt kvar.

Men, hårddiskar slutade man ju med i förra årtiondet. 😉

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju en NMVE disk som jag kör os på sedan har jag en sata disk då jag just då inte fick tag i någon mer NMVE disk.
Så vilket ska jag räkna som lagring?

Kanske ska räkna den externa HDD'n som jag kopplar in ibland för att spara saker på.
Vet inte riktigt hur jag ska svara på denna fråga.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Ett OS är väl ingen lagring, lagring är för mig filer som foto, filmer, dokument mm.
Man snackar ju bland annat om molnlagring, du skickar väl inte upp ditt OS där då

Permalänk
Medlem

Windows: SATA
Alla spel: M2

jag svarade M2:

I min värld är spelen primära!

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM