Mitt nya datorbygge vill inte boota till Windows 10

Permalänk
Medlem

Mitt nya datorbygge vill inte boota till Windows 10

Hej!

Jag och min sambo har under dagen byggt ihop en ny dator i ett gammalt chassi. Det vi behöll förutom chassit var hårddiskar och en DVD-RW enhet.

Nya komponenter:
Asus prime Z690-A
Intel iCore 9 12900K
Noctua NH-D15S Chroma Black
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Ripjaws S5 Vit
ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB TUF GAMING OC V2

Min PSU är ett Asus rog Strix 850.

Jag har två gamla SSD hårdiskar.
En Samsung Evo 950 SATA där jag har Windows 10 installerat
En Kingston A2000 Nvme M.2 som ligger som underkatalog till min Samsung Evo (C:\spel där mina spel ligger)
Jag har även en mekanisk hårddisk (Toshiba 2 TB) där jag har bilder o.s.v installerat och DVD-RW.

När jag startar datorn kommer jag in i BIOS och det står "No bootable device found" , samtliga enheter hittas av bios. Det går att boots från USB.

Hur ska jag göra för att boots från min Samsung EVO 950?

Permalänk
Medlem

Kan du inte ställa in boot device där i bios?
Tänkte under den taben..

https://rog.asus.com/forum/attachment.php?attachmentid=79630&...

Annars skulle jag rekommendera att installera om allt när du bytt så pass mycket saker på din dator. Windows kommer inte att bete sig optimalt och har du kommer inte kunna utnyttja din 12900k fult ut heller med Windows10 om dom inte ändrat på det.

Permalänk
Medlem

Med ett så snabbt system tycker jag också du borde investera i en gen4 NVMe som boot disk, de är inte så dyra om man nöjer sig med en lite mindre och prestandaskillnaden är märkbar skulle jag säga och sen är det windows 11 som gäller om du vill ha optimal upplevelse, (i brist på bättre ord, prestandan behöver man inte märka skillnad på i 1-1 program men just om man jobbar med mycket olika saker är det skillnad, w11 kan optimalt nyttja E och P core logiken, tror inte det kommer ändra sig, om inte jag fatta fel har MS och Intel sammarbetat med taskschedulern som är inbyggd så att säga nere i kärnan på w11,

Men oavsett vad du väljer skulle jag säga nyinstalaltion av Windows är rätt steg att gå, med det sagt borde den egentligen kunna boota såvida du typ inte haft secure boot eller så igång tidigare

Kommer du in i bios är ju allt ok med datorn och minnen so far det är ett bra tecken

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Enheterna kommer inte ens upp bland "Boot options", det enda som kommer upp är USB-minnet som jag uppdaterade bios med. Man kan dock se hela filsystemet så det är inte det som är problemet.

Jag hade tänkt uppdatera till Windows 11, nu när jag har ny CPU.

Jag gjorde en lite udda installation av min nya SSD som jag köpte förra året, för att få lite bättre struktur så valde jag att lägga den som underkatalog till C: istället för som en egen enhet (E:). Kan det orsaka strulet?

Kanske lika bra att göra en ren installation på en ny hårddisk, men jag vill ju ha datorn nu när jag är ledig och inte vänta till affären öppnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raspie:

Tack för tipsen. Enheterna kommer inte ens upp bland "Boot options", det enda som kommer upp är USB-minnet som jag uppdaterade bios med. Man kan dock se hela filsystemet så det är inte det som är problemet.

Jag hade tänkt uppdatera till Windows 11, nu när jag har ny CPU.

Jag gjorde en lite udda installation av min nya SSD som jag köpte förra året, för att få lite bättre struktur så valde jag att lägga den som underkatalog till C: istället för som en egen enhet (E:). Kan det orsaka strulet?

Kanske lika bra att göra en ren installation på en ny hårddisk, men jag vill ju ha datorn nu när jag är ledig och inte vänta till affären öppnar.

Boota datorn med en live linux dist ifrån USB.
Kopiera datan du vill spara ifrån disken du vill installera Windows på, till en annan disk.
Stäng av datorn och koppla endast i enheten du vill ha Windows på, installera allt du behöver.
Sedan kan du stoppa i övriga diskar och återställa datan.

P.S du har väl backup på din data?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Bootsectorn har hamnat på fel ställe då du trixat med HDs.
Man borde alltid ominstallera windows efter sådana hårdvaro ändringar. Även om det KAN fungera utan ominstallation

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Raspie:

Tack för tipsen. Enheterna kommer inte ens upp bland "Boot options", det enda som kommer upp är USB-minnet som jag uppdaterade bios med. Man kan dock se hela filsystemet så det är inte det som är problemet.

Jag hade tänkt uppdatera till Windows 11, nu när jag har ny CPU.

Jag gjorde en lite udda installation av min nya SSD som jag köpte förra året, för att få lite bättre struktur så valde jag att lägga den som underkatalog till C: istället för som en egen enhet (E:). Kan det orsaka strulet?

Kanske lika bra att göra en ren installation på en ny hårddisk, men jag vill ju ha datorn nu när jag är ledig och inte vänta till affären öppnar.

"Som en underkatalog till C:\" Exakt vad menar du?
Om du inte ser enheterna i UEFI så pröva dem i annan dator eller andra enheter i felande dator, byt kablar/portar om möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

"Som en underkatalog till C:\" Exakt vad menar du?
Om du inte ser enheterna i UEFI så pröva dem i annan dator eller andra enheter i felande dator, byt kablar/portar om möjligt

Själva partitionen ligger under c:\Spel så att allt som läggs där hamnar på den fysiska hårddisken. Tror jag gör en ren installation och passar på att skaffa en ny hårddisk dedikerad för operativsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raspie:

Själva partitionen ligger under c:\Spel så att allt som läggs där hamnar på den fysiska hårddisken. Tror jag gör en ren installation och passar på att skaffa en ny hårddisk dedikerad för operativsystemet.

Linux funkar alltid att starta efter en hårdvaruuppgradering men windows klarar sällan det så tipsen från @mahava och @Lembritt är bra.

Jag uppgraderade min gamla dator, kör Linux så det fungerade direkt med att kopiera allt från den gamla lite slöare SSDn till den nya snabba, men windows (dual boot) var jag tvungen att installera om trots att windowsinstallationen redan fanns på egen SSD.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Efter att i förmiddags köpt en ny SSD (Samsung 980 Pro) slet jag ut alla gamla diskar (och grafikkortet för att komma åt), satte in den nya disken och installerade Windows från USB. Allt gick snabbt och smärtfritt. När jag installerat alla drivrutiner och uppdaterat firmware som behövde uppdateras satte jag tillbaka alla diskar (och grafikkortet) och bootade upp. Allt funkade hur bra som helst och jag lyckades återställa profiler till typ mus och tangentbord som jag inte reflekterat över att jag borde ta backup på.

Jag tackar extra för tipset om att investera i en ny SSD, det är inte så dyrt i sammanhanget och det känns skönt att ha en fräsch och obelastad disk med en ren installation.

Enda problemet nu är att Microsoft vägrar uppdatera till Windows 11 trots att deras eget DatorHälsaprogram godkänner datorn, men jag tror det löser sig/jag löser det.

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig.

Permalänk
Medlem

Gött höra, gällande w11 så kolla du slagit på TPM och/eller PTT i BIOS, brukar nog vara enabled default men kolla. Och jag skulle rekommendera att göra en installation från scratch med W11.

Glöm inte uppdatera bios , tror de är samma more or less som till hero och min blev mycket stabilare med 0811 som kom här precis innan jul , inan så hade jag lite random bsod nån gång då och då i W11, trots minne mm checkade ut fint i memtest mm, (och aldrig i spel utan typ under idle kunde det hända, )