Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Till tillräckligt högt pris hade självklart någon åkt med bil eller till och med flyg/jetflyg för att få det levererat så fort som möjligt. Visst, hade det varit en beställning gjord på Antarktis hade det nog försenat datorbygget, men annars inte nej.

Det är ingen som behöver flyga jetplan för att få el.

Effektbrist är en riktig sak, men det har aldrig hänt i Sverige och det uppstår när effektreserv och störningsreserv samt all tänkbar import inte räcker och det börjar ske icke planerade icke annonserade bortkopplingar för att rädda det som går att rädda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen som behöver flyga jetplan för att få el.

Det har ingenting med saken att göra.

EDIT: Jag bara påpekar att man enligt mig har en väldigt inkonsekvent logik om man anser att vi har en grafikkortsbrist samtidigt som man inte anser att vi har en elbrist

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

EDIT: Jag bara påpekar att man enligt mig har en väldigt inkonsekvent logik om man anser att vi har en grafikkortsbrist samtidigt som man inte anser att vi har en elbrist

Så vi konsumerar inte lika mycket el som förra året? Hur ska du mäta brist där? Effektbrist har vi inte, och effektreserv har vi inte behövt för eget bruk denna säsong.

Som konsument går du till elbolaget och får el, som konsument går du till återförsäljare och får inte grafikkortet eller får vänta på att snipa ett när de kommer in. Att få vänta på ett grafikkort kan liknas vid bortkopplingar i elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så vi konsumerar inte lika mycket el som förra året? Hur ska du mäta brist där? Effektbrist har vi inte, och effektreserv har vi inte behövt för eget bruk denna säsong.

Som konsument går du till elbolaget och får el, som konsument går du till återförsäljare och får inte grafikkortet eller får vänta på att snipa ett när de kommer in.

Som konsument får man el om man är villig att betala priset. Som konsument får man ett grafikkort om man är villig att betala priset.

Vid en brist går priset upp och färre blir villiga att betala priset, men de som är villiga att göra det får produkten. Absolut kan man hamna i en situation där man inte får produkten oavsett hur mycket man är villig att betala, men där är vi inte, varken på elmarknaden eller grafikkortsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Som konsument får man el om man är villig att betala priset. Som konsument får man ett grafikkort om man är villig att betala priset.

Vid en brist går priset upp och färre blir villiga att betala priset, men de som är villiga att göra det får produkten. Absolut kan man hamna i en situation där man inte får produkten oavsett hur mycket man är villig att betala, men där är vi inte, varken på elmarknaden eller grafikkortsmarknaden.

Behöver du gå till en alternativ leverantör för att få el? Det sker ingen bortkoppling tills du hittar en alternativ leverantör.

Om vi säger att det är brist på chokladkakor för att efterfrågan är så pass stor att du inte kan hitta chokladkakor på hyllan i din lokala butik så kan du nog hålla med om att efterfrågan inte möts.

Möts inte efterfrågan i elnätet så raserar det. Hade det bara varit att öppna plånboken så hade inte kollapset i Texas skett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Behöver du gå till en alternativ leverantör för att få el? Det sker ingen bortkoppling tills du hittar en alternativ leverantör.

Som vanligt svarar du på saker som inte har med något att göra. Men jag tror det är dags att avsluta innan tråden spårar ut alldeles för mycket. För mig är det solklart att man inte kan vara logiskt konsekvent om man anser att vi har en grafikkortsbrist samtidigt som vi inte har en elbrist.

EDIT: Ett tips till dig är att inte redigera varenda inlägg du skriver. Det blir extremt jobbigt att svara på när man ser att du har lagt till massa saker i efterhand. Jag gör även så att jag alltid skriver "EDIT" så att det framgår tydligt att det är något som är tillagt i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Som vanligt svarar du på saker som inte har med något att göra. Men jag tror det är dags att avsluta innan tråden spårar ut alldeles för mycket. För mig är det solklart att man inte kan vara logiskt konsekvent om man anser att vi har en grafikkortsbrist samtidigt som vi inte har en elbrist.

EDIT: Ett tips till dig är att inte redigera varenda inlägg du skriver. Det blir extremt jobbigt att svara på när man ser att du har lagt till massa saker i efterhand. Jag gör även så att jag alltid skriver "EDIT" så att det framgår tydligt att det är något som är tillagt i efterhand.

Ett tips till dig är att faktiskt skriva ett resonemang så det går att se något argument och vad du bygger ditt påstående på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ett tips till dig är att faktiskt skriva ett resonemang så det går att se något argument och vad du bygger ditt påstående på.

Det var det jag gjorde i mitt första inlägg och har byggt vidare lite på

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nä, självklart brukar man inte köpa andrahandsel på blocket eller Sweclockers, det tror jag alla är överens om. Det var en jämförelse mellan saker som är olika, precis som du påpekar.

Jag har dock ändå svårt att se att man kan vara logiskt konsekvent om man hävdar att den ena är en brist och den andra inte är en brist, då det inte är så jätteolika scenarier det handlar om

Skrivet av PatrickP:

Till tillräckligt högt pris hade självklart någon åkt med bil eller till och med flyg/jetflyg för att få det levererat så fort som möjligt. Visst, hade det varit en beställning gjord på Antarktis hade det nog försenat datorbygget, men annars inte nej.

Skrivet av PatrickP:

Skrivet av PatrickP:

Skrivet av PatrickP:

Det var det jag gjorde i mitt första inlägg och har byggt vidare lite på

Och när man pekar på vad som är konstigt med ditt resonemang så är man dum i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Och när man pekar på vad som är konstigt med ditt resonemang så är man dum i huvudet.

Du missade mitt ursprungliga inlägg, dvs detta:

Skrivet av PatrickP:

Det har ju sagts tidigare i den här tråden, men med den logiken som vissa använder så har det ju aldrig funnits en grafikkortsbrist, eftersom grafikkort (även high-end modeller) alltid har varit möjliga att få tag på. Absolut har de varit slut hos återförsäljarna, men hade man lagt upp en köp-annons på blocket/Sweclockers/liknande och varit villig att betala en miljon kr för ett RTX 3080 så hade man under hela perioden lyckats få tag på ett...

Har jag sagt att du är dum i huvudet eller läser du in saker som ingen säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Du missade mitt ursprungliga inlägg, dvs detta:

Jag citerade inte alla inlägg du skrivit, vad var poängen? Inlägget har diskuterats och du avfärdar allt.

Skrivet av PatrickP:

Har jag sagt att du är dum i huvudet eller läser du in saker som ingen säger?

Att inte vara konsekvent när det gäller logiska resonemang är samma sak. Det går ju inte att diskutera sakfrågan med dig, det går inte att kritisera din liknelse.

De två marknaderna går inte att jämställa och det är ingen brist på el. Brist på el går att kvantifiera och det är när efterfrågan (som i mängden som försöker användas) överstiger produktionen, men här behövs inte effektreserv eller störningsreserven så vi är inte ens nära. Frekvensen går ju ner tills allt kraschar om för mycket försöker användas. Grafikkortsmarknaden är något helt annat, men nog kan man säga att de tagit till en effektreserv när de börjar producera 12 nm när de maxat 8 nm och märker att de inte klarar efterfrågan trotts höjda priser som kan dämpa efterfrågan något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag citerade inte alla inlägg du skrivit, vad var poängen? Inlägget har diskuterats och du avfärdar allt.

Att inte vara konsekvent när det gäller logiska resonemang är samma sak. Det går ju inte att diskutera sakfrågan med dig, det går inte att kritisera din liknelse.

De två marknaderna går inte att jämställa och det är ingen brist på el. Brist på el går att kvantifiera och det är när efterfrågan (som i mängden som försöker användas) överstiger produktionen, men här behövs inte effektreserv eller störningsreserven. Grafikkortsmarknaden är något helt annat, men nog kan man säga att de tagit till en effektreserv när de börjar producera 12 nm när de maxat 8 nm och märker att de inte klarar efterfrågan trotts höjda priser som kan dämpa efterfrågan något.

Att inte vara konsekvent när det gäller logiska resonemang är definitivt inte samma sak som att vara dum i huvudet. Åtminstone inte enligt mig. Om du tolkar mina inlägg som att jag har sagt att du är dum i huvudet ber jag om ursäkt och hoppas du förstår att det inte är det jag säger.

Jag har försökt att lämna den här diskussionen några gånger nu, så nu gör jag ett sista försök. Vi får helt enkelt agree to disagree som man brukar säga. Jag tycker, precis som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg, att om man ska vara logiskt konsekvent så behöver man anse att vi antingen har en brist i båda områdena eller i inget av områdena.

God natt för mig

Permalänk
Medlem

Grafikkort har försenade leveranser och tomma lagersaldon, där kan man peka på annat än priset.

Elbrist verkar dock bara styras av priset enligt vissa, trotts att det finns faktiskt elbrist så som i Libanon där man antingen får el några timmar om dagen eller behöver vara bortkopplad hela tiden med eget elverk körandes. Har frågat om något annat än priset och inte fått det, så nej inte mycket att diskutera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det är producenten och inte konsumenten som sätter elpriset (det är väl en kombination egentligen eftersom produktion följer konsumtion). Höga priser har man då det är dyrt att producera. Om vi plockar bort alla nuvarande energikällor i Sverige och ersätter dem med oljeverk imorgon kommer elen bli mycket dyrare trots att vi får samma mängd el. Enligt dig innebär det brist.

Precis så jag uppfattar ditt exempel i det sista delen.
P.g.a. att det då är brist på ordinarie energikällor.

Där man inte har brist på en produkt så följer priset inflationen samt vinstmarginalen. Så fort man har brist på en produkt så sticker priset iväg i förhållande till efterfrågan.

Menar Du att t.ex. om vi skulle helt plötsligt under en kort period bli tvungna att tillverka elkablar utav guld eftersom vi har tillfälligt slut på koppar så menar Du att priset inte avspeglar på bristen utav något bakomliggande, eftersom vi fortfarande kan köpa kabeln men till ett betydligt högre pris?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Största problemet är nog nyetabliseringar där företagarna inte vill betala för sig, de är för vana att få offentliga medel som betalar allt åt dem.

Att SSAB vill bygga ljusbågsugn i ett område där det inte finns någon större elproduktion var ju inget problem, de fick två ledningar och behöver en, och fick ju betala för det genom anslutningskostnad.

Ssab största ägare är vilka? Det är LKAB, vilka äger LKAB? Staten. Jag tror den diskussionen tog slut där...

Nej Lindab och Pågen har redan avbrytit investeringar i södra Sverige, och det är inte deras ansvar att lösa SVK:s bristande kapacitet i stamnätet. EU har goda skäl att bötfälla SVK för att inte upprätthålla sin 70% reservkraft.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mig veterligen så har inte Tyskland haft några rolling brown- eller blackouts.

Nej det är ju klart, dom har ju blivit tvungna att importera enorma mängder rysk gas och olja för att inte få det. Det stod ju mellan att få konstanta strömavbrott eller öka koldioxidutsläppen. Dom valde att öka koldioxidutsläppen.

Citat:

Produktionen kan dippa ganska rejält, men det går aldrig ner till noll. Även en extremt dålig dag, som exempelvis 29/12 nu, så levererade vindkraften lite effekt, som minst drygt 2% av märkeffekten, men det bara i någon timme.

Säg att vi installerar 50% vindkraft. Tror du att de miljoner människor samt industrier som står strömlösa bryr sig om det var 2% eller 0% som levererades under den timmen? Eller säg 15% under några dagar. Beroende på fabrik så kan det bli fullständigt katastrof att stoppa produktion i en timme, och inte ens tala om några dagar.

Citat:

Det finns olika aspekter förstås, och klimat och miljö går inte alltid hand i hand. Stora dammar innebär stora ingrepp i landskapet men det förstör ju inte miljön som exempelvis många industrier eller liknande, med gifter och obrukbar mark under lång tid efter att industrin försvunnit, inte sällan långt utanför där industrin faktiskt ligger.

Aha, så att förstöra ekosystemet runt älvar räknas inte som att förstöra miljön. Då räknas väl inte skövling av amazonas som miljöförstörelse heller eftersom inga gifter ligger kvar i marken.

Citat:

Så ja, för vår kärnkraft.

Så nej, för eventuell ny kärnkraft som vi uppenbarligen diskuterar här.

Citat:

Att man kan låta kärnkraftverken "elda för kråkorna" vid behov kan ju hjälpa förstås men det är knappast effektivt.

Det är ju knappast mycket som skulle krävas.
Har man exempelvis som Frankrike ca 75% kärnkraft så går dom ju mer eller mindre maximalt varje dag. Sen resterande kan man börja fundera på att fylla med en reglerkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

I mitt exempel gör jag inget bristantagande, jag byter bara ut alla energikällor till olja och vips får ett högre elpris. Exakt samma GWh produceras före och efter.

Citat:

Menar Du att t.ex. om vi skulle helt plötsligt under en kort period bli tvungna att tillverka elkablar utav guld eftersom vi har tillfälligt slut på koppar så menar Du att priset inte avspeglar på bristen utav något bakomliggande, eftersom vi fortfarande kan köpa kabeln men till ett betydligt högre pris?

Precis, det blir inte elbrist bara för att det är brist på koppar om man har ett alternativ att använda istället. Trots att elpriset har gått upp för att SVK har fått högre kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är olika för om du har ett behov av ett grafikkort så får du vänta även om du har pengar, finns inte i lager beroende på modell. Du får bevaka ÅF för att ha en chans.

Elen finns när du behöver den. Har du bundit ditt pris eller tecknat vinterförsäkring så fortsätter allt som vanligt utan någon prischock. Nu kanske inte industrier har bundit pris i lika hög utsträckning som privatmarknaden, men det är fullt möjligt. Har du efterfrågan på din produkt har du också möjlighet att producera den.

Vill du bygga och sälja en dator med en viss modell av ett grafikkort så har du ingen dator att sälja. Du vet inte när du kan få nya leveranser eller vad de kommer kosta. Så illa är inte elmarknaden, det finns prognoser både på kapacitet och priser.

Nej budna priser är ingen gratis lunch, bundna avtal löper även ut. Premierna ska upp rejält. Ingen ställer optioner på en marknad som blivit ansiktet för "volatilitet" utan att ta ut rejäla svängremmar.

Du tror du kommer finna billiga budna avtal efter vinter, i en blåsig och regning vårstorm? Nej europas elmarknad har blivit synad. Inflationen kommer, och i alla led.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Där man inte har brist på en produkt så följer priset inflationen samt vinstmarginalen. Så fort man har brist på en produkt så sticker priset iväg i förhållande till efterfrågan.

Det är förväntningar och spelregler som påverkar priset på en börs. Det är inte så att energianvändningen är större än produktionen, att fler vill använda el än som får el. Du måste kunna mäta din "brist" med något annat än priset.

Libanon har elbrist och effektbrist. De har denna brist oavsett hur mycket bränsle de kan importera, de kopplar bort användare oavsett hur mycket dessa användare kan betala.

Skrivet av Marke:

Ssab största ägare är vilka? Det är LKAB, vilka äger LKAB? Staten. Jag tror den diskussionen tog slut där...

Nej Lindab och Pågen har redan avbrytit investeringar i södra Sverige, och det är inte deras ansvar att lösa SVK:s bristande kapacitet i stamnätet. EU har goda skäl att bötfälla SVK för att inte upprätthålla sin 70% reservkraft.

Det är ju EU-regler som hindrat SVK från att upphandla effektreserv på ett överblickbart sätt, men den reservkraften har heller inte behövt nyttjas så jag vet inte vad det skulle ha med Lindab och Pågen att göra.

70 % syftar också på överföringskapacitet mellan elområden och de uppfyller det generellt, det finns en flaskhals vi själva skapar och importerar el via andra länder tidvis för att kompensera för men det är för att det är bättre för säkerheten att så göra. Inte heller något som påverkar Lindab och Pågen. Vi kan exportera från SE4 trotts denna brist.

Det är inte heller SVK som sagt nej till Lindab och Pågen det är EON. EON kan givetvis bygga mer produktion i området, men väljer att skylla på SVK. Där har nog både Lindab, Pågen och EON varit kortsiktiga. SVK kan inte bestämma över hela elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Säg att vi installerar 50% vindkraft. Tror du att de miljoner människor samt industrier som står strömlösa bryr sig om det var 2% eller 0% som levererades under den timmen? Eller säg 15% under några dagar. Beroende på fabrik så kan det bli fullständigt katastrof att stoppa produktion i en timme, och inte ens tala om några dagar.

Händer det i Danmark som har runt 50 % vindkraft? Vad pratar ni om egentligen?

Och ja, Danmark har tillräckligt med värmekraft för att klara sig om de kopplades bort från sina elledningar till omvärlden även om det självklart behöver ske under kontrollerade former.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Precis, det blir inte elbrist bara för att det är brist på koppar om man har ett alternativ att använda istället.

Jag tittar på bakomliggande orsaker när jag använder ordet brist. Jag tittar på t.ex varför blev X betydligt dyrare period Z än vid period X? Och är det t.ex. p.g.a. byte av råvara eller minskad produktion så är det i mina ögon p.g.a. brist utav något i förhållande till efterfrågan.

Det är första gången i mitt liv som jag reagerar på elpriset, att det har varit så högt så pass många veckor nu. Har inte ens vågat titta på vad räkning för december månad blir(den kommer dock i mars månad så då kommer jag inte undan den).

Går inte att jämföra med elräkning från år 1998 när det gäller totalpriset på 1 kWh. Knappast att inflationen höjt priset så pass högt på bara 24 år.

P.S. Jag bor i Malmö, Sveriges dyraste elprisområde https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ (när grafiken väl fungerar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Veni: Äger du villa? Import på bränsle styrs inte av priset, är priset lågt så importerar vi inte automatiskt mer och är priset högt importerar vi inte automatiskt mindre. Det är inte så att elproducenter står stilla och priset därför rusat eller att de behöver koppla bort en förbrukare för att en annan vill ha mer. Det är inte brist på diesel för att priset är över 20 kr/l.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Nej budna priser är ingen gratis lunch, bundna avtal löper även ut. Premierna ska upp rejält. Ingen ställer optioner på en marknad som blivit ansiktet för "volatilitet" utan att ta ut rejäla svängremmar.

Du tror du kommer finna billiga budna avtal efter vinter, i en blåsig och regning vårstorm? Nej europas elmarknad har blivit synad. Inflationen kommer, och i alla led.

Vi kan återvända till detta om 6 månader och jämföra bundna priset i respektive elområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tittar på bakomliggande orsaker när jag använder ordet brist. Jag tittar på t.ex varför blev X betydligt dyrare period Z än vid period X? Och är det t.ex. p.g.a. byte av råvara eller minskad produktion så är det i mina ögon p.g.a. brist utav något i förhållande till efterfrågan.

Det handlar alltid om slutprodukten, som i det här fallet är el.
Byte av en råvara som gör slutprodukten dyrare är inte brist. Den utbytta råvaran kan vara en bristvara, men sålänge det inte har någon påverkan på slutproduktens tillgänglighet är det inte brist.
Minskad produktion men fortfarande tillräckligt för att möta efterfrågan är inte heller brist.
Brist uppstår när efterfrågan är större än utbudet och vi är inte där än vad det gäller el.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Libanon har elbrist och effektbrist. De har denna brist oavsett hur mycket bränsle de kan importera, de kopplar bort användare oavsett hur mycket dessa användare kan betala.

Libanon har elbrist p.g.a. skenande inflation(som i sin tur beror på ett staten håller på att fallera eftersom dom producerar knappt något som säljs utomlands). Dom måste importera bränsle för att hålla sina verk igång samt import utav el ifrån grannarna. Om deras valuta inte är mycket värd så lär det vara svårt att importera bränsle åt verken och likaså färdig el ifrån grannarna. Libanon har inte byggt ut med några kärnkraftverk för att få ren, säker och konstant stabil el. Vatten och vind(dom har en kustremsa, men blåser det konstant?) vet jag inte om det ens hade varit lönt för dom. Sol är uteslutet då det inte fungerar att effektivt lagra elektricitet och elektricitet behövs dygnet runt, även när det är mörkt.

Däremot så finns det dom som har det tänt i Beirut trots att majoriteten har släckt när det mesta hade varit tänt vid samma tidpunkt för bara 10 år sedan. Dessa har tillgång till egna/delade elverk, men det är för att dom har råd att betala för det. I vissa personers ögon i detta forum så kanske det inte råder elbrist för dom i Beirut som har råd att betala för att ha tillgång till el när dom så önskar. Men jag anser tvärtom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju EU-regler som hindrat SVK från att upphandla effektreserv på ett överblickbart sätt, men den reservkraften har heller inte behövt nyttjas så jag vet inte vad det skulle ha med Lindab och Pågen att göra.

70 % syftar också på överföringskapacitet mellan elområden och de uppfyller det generellt, det finns en flaskhals vi själva skapar och importerar el via andra länder tidvis för att kompensera för men det är för att det är bättre för säkerheten att så göra. Inte heller något som påverkar Lindab och Pågen. Vi kan exportera från SE4 trotts denna brist.

Det är inte heller SVK som sagt nej till Lindab och Pågen det är EON. EON kan givetvis bygga mer produktion i området, men väljer att skylla på SVK. Där har nog både Lindab, Pågen och EON varit kortsiktiga. SVK kan inte bestämma över hela elnätet.

Uppfyller "generellt", men har vid flertalet tillfällen minskat export till Norge och Danmark samt rundat det 70% kravet?
EON kan givetvis bygga produktion, men det är en privatägd tysk energikoncern, dem har inga som helst skyldigheter gentemot varken Lindab, Pågen, SVK, eller Svenskt näringsliv generellt. Dem har det däremot till sina aktieägare. Vilken produktion? Vind? Sol? Vi vet att de andra alternativen kan bli en rejäl kreditförlust med det ledarskap vi har både här och i Bryssel.

Vattenfall la precis ner produktion i det området, uppenbarligen saknas det inte. Och nej inga privatägda företag kan varken äga eller bygga ut stamnätet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

@Veni: Äger du villa? Import på bränsle styrs inte av priset, är priset lågt så importerar vi inte automatiskt mer och är priset högt importerar vi inte automatiskt mindre. Det är inte så att elproducenter står stilla och priset därför rusat eller att de behöver koppla bort en förbrukare för att en annan vill ha mer. Det är inte brist på diesel för att priset är över 20 kr/l.

Nix, lägenhet i Malmö. 10k kWh per år. Förra året slutade på 10508,8 kWh.

Bortse år 2010. Mätningen gick igång i april månad så år 2010 är enbart fr.o.m. april månad.

Man måste återigen titta på orsaken till prishöjningar. Sådant som styrs utav staten kan man bara styra med valsedeln eller passet. Diesel är ett perfekt exempel på när man blandar in råvara som det råder brist på i förhållande till ren diesel och likaså straffbeskattar dieseln samt den främmande råvaran onödigt högre än t.ex. en LCD-TV eller mat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Det handlar alltid om slutprodukten, som i det här fallet är el.
Byte av en råvara som gör slutprodukten dyrare är inte brist. Den utbytta råvaran kan vara en bristvara, men sålänge det inte har någon påverkan på slutproduktens tillgänglighet är det inte brist.
Minskad produktion men fortfarande tillräckligt för att möta efterfrågan är inte heller brist.
Brist uppstår när efterfrågan är större än utbudet och vi är inte där än vad det gäller el.

Jag tackar för en bra förklaring. Jag förstår bättre varför jag tycker(fortfarande ) annorlunda än vissa i tråden. Jag använder troligtvis ordet på fel vis i förhållande till hur det är tänkt att nyttjas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Nix, lägenhet i Malmö. 10k kWh per år. Förra året slutade på 10508,8 kWh.
https://www.bildtagg.se/file/1ecvrkxcg95oygw5usk909
Bortse år 2010. Mätningen gick igång i april månad så år 2010 är enbart fr.o.m. april månad.

Man måste återigen titta på orsaken till prishöjningar. Sådant som styrs utav staten kan man bara styra med valsedeln eller passet. Diesel är ett perfekt exempel på när man blandar in råvara som det råder brist på i förhållande till ren diesel och likaså straffbeskattar dieseln samt den främmande råvaran onödigt högre än t.ex. en LCD-TV eller mat.

Hade det varit brist på diesel hade pumparna varit tomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi kan återvända till detta om 6 månader och jämföra bundna priset i respektive elområde.

Det kan vi göra, kan du binda på priser som rådde vår/höst 2020, lång löptid södra Sverige. Så vinner du.
Att dem sjunker från nuvarande nivåer är dock troligt, men dem som har haft budna avtal som löper ut snarast har redan blivit överraskade.

Visa signatur

=)