Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla vet att vindkraften inte levererar märkeffekten hela tiden och det är inget någon räknar med på något sätt. Däremot ligger ju effektiviteten högre än 25%, snarare någonstans mellan 1/3 och hälften och ju nyare vindkraftverk desto högre effektivitet. 2013 var snittet 28,3% så redan då var vi ganska långt över 25%. Detta är också medräknat i alla kostnadskalkyler, vindkraften är ändå bra mycket billigare än att bygga kärnkraft hur man än vänder och vrider på siffrorna.
Händer det då? Det kommer hela tiden diverse påståenden om att vinden slutar blåsa, eller att vi har långa perioder utan vind, men det ser ju inte riktigt ut så. Exempelvis från Wikipedia:
"Vinden varierar ständigt. I ett längre tidsperspektiv har den dock tydliga mönster. Mellan olika år varierar energiinnehållet i vindarna i Skandinavien med storleksordningen ± 10 %, vilket är något mindre än vattenkraften.[5] Under det senaste århundradet har energitillgången i medeltal inte förändrats, åtminstone i Norden. Av årsenergin infaller ⅔ under vinterhalvåret, då också behovet är störst. I ett kortare tidsperspektiv, upp till en månad, är energitillgången närmast slumpmässig. Till viss del kan variationerna jämnas ut genom sammanlagring av produktionen i landet och i norra Europa.[6]"

2020 producerade vindkraften i Sverige 25,5 TWh, 2021 installerades ca 2,2 GW ny vindkraft, men trots detta blev produktionen något lägre än under 2020 i Sverige. Slutsatsen är att 2021 var ett år då det blåste mindre än vanligt i hela Sverige. Om detta kombineras med ett torrår börjar det bli jobbigt på riktigt. Detta är nackdelarna med väderberoende produktion. Då har jag inte nämnt hur mycket material (stål betong mm) och ytarea det tar i anspråk. Vattenkraftens nackdelar för miljön känner vi redan väl till men jag anser att vi inte har något val, vi skulle inte ha en chans att klara oss utan vattenkraft i dagsläget. Vindkraft skulle vi dock klara oss utan, men det är ju en lukrativ marknad för investerare och vi har som bekant en öppen/fri marknad. Jag förespråkar dock inte att vi ska lägga ner all vindkraft. Däremot förespråkar jag att vi besinnar oss och bygger baskraft istället för mer intermittent kraft och då går i Tysklands fotspår. Vi ser ju var de har hamnat.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tycker ni vindkraft förstör så är redan Tyskland förstört. De har redan mer vindkraft än vad som skulle vara vettigt att bygga här på ungefär samma yta vi har att bygga på och fler människor på denna yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker ni vindkraft förstör så är redan Tyskland förstört. De har redan mer vindkraft än vad som skulle vara vettigt att bygga här på ungefär samma yta vi har att bygga på och fler människor på denna yta.

Relativt kärnkraft så tar det mer yta, det är bara det som jag läser att folk skriver i tråden

Inte så att Sverige skulle förfalla av mer vindkraft.

Jag är nog en av få som tycker dem är snygga för att de påminner om vart vi är på väg och att inte allt är skit

Permalänk
Medlem

EU:s beslut att klassa naturgas som grön gör att Nordstream 2 måste kopplas in snarast, så nu blir USA, Polen, Sverige och andra som är rädda för ryskt inflytande ganska rasande. Den äldre vägen via Ukraina är olämplig av miljöskäl (skrotfärdig efter 50år, läcker metangas) och kostnadsskäl (Ukraina kräver 200 miljoner dollar i transitavgift). EU säger att naturgas är en övergångslösning, men Ryssland lär gå med på vidare investeringar bara om de får långtidskontrakt. Ryssland har andra vägar än Ukraina söderut. Mot Turkiet går två vägar varav en under Svarta havet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Relativt kärnkraft så tar det mer yta, det är bara det som jag läser att folk skriver i tråden

Inte så att Sverige skulle förfalla av mer vindkraft.

Jag är nog en av få som tycker dem är snygga för att de påminner om vart vi är på väg och att inte allt är skit

Sverige kommer behöva ca hälften av den installerade effekten av Tyskland. Genom att vi bygger senare betyder det att vi bygger större verk och därför behöver färre för samma produktion för att få de där 60-70 TWh vi väntas ha om 20-30 år.

Är Tyskland förstört eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

EU:s beslut att klassa naturgas som grön gör att Nordstream 2 måste kopplas in snarast, så nu blir USA, Polen, Sverige och andra som är rädda för ryskt inflytande ganska rasande. Den äldre vägen via Ukraina är olämplig av miljöskäl (skrotfärdig efter 50år, läcker metangas) och kostnadsskäl (Ukraina kräver 200 miljoner dollar i transitavgift). EU säger att naturgas är en övergångslösning, men Ryssland lär gå med på vidare investeringar bara om de får långtidskontrakt. Ryssland har andra vägar än Ukraina söderut. Mot Turkiet går två vägar varav en under Svarta havet.

Rädd för ryskt inflytande? Sverige säljer massor raffinerade petroleumprodukter på rysk olja. Vi exporterar ju bränsle till andra länder.

Hade vi verkligen använt naturgas hade vi nog kopplat på oss till Nordstream också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är Tyskland förstört eller inte?

Varför försöker du dra argumentet till absurdum? Det är väl väldigt få som påstår att Tyskland är "förstört".
Men är det verkligen det som är måttstocken, om landet är "förstört" eller inte?

Vore det inte rimligare att ställa sig frågan om energiproduktionen blivit förbättrad eller försämrad med den stora mängden oplanerbar förnybart som Tyskland har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Sverige kommer behöva ca hälften av den installerade effekten av Tyskland. Genom att vi bygger senare betyder det att vi bygger större verk och därför behöver färre för samma produktion för att få de där 60-70 TWh vi väntas ha om 20-30 år.

Är Tyskland förstört eller inte?

Ja Tyskland är förstört , som man frågar får man svar , varför tror ni tyska bolag bygger vindkraft i Sverige ? därför att protesterna ökar hemma och då bygger man i nåt annat land som inte hunnit till den punkten ännu för att kunna exportera , inte för att använda i landet man bygger. Ja det byggs fortfarande vindkraft i Sverige men den framtida projekteringen är i princip död.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Ser att katter har lyckats hamna i tråden. Katter dödar fåglar för att överleva, d.v.s. dom äter upp godbitarna, precis som människan gör.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka är "de" i detta sammanhang? De flesta länder har en rätt så låg andel vindkraftsel och skall den andelen öka betydligt så krävs det även mer stabiliserande kraft. Den går inte att bygga ut lika fort tror jag.

De som ser till att elnätet är stabilt. De vet ju att andelen kommer öka, så de kan planera och bygga ut den stabiliserande kraften i den takten som behövs. Med så mycket vattenkraft vi har känns det som att problemet överdrivs, men jag är inte påläst och saknar kunskapen för att kunna göra en informerad bedömning. Ifall någon har några bra informationskällor får ni gärna länka dem

Skrivet av Veni:

Ser att katter har lyckats hamna i tråden. Katter dödar fåglar för att överleva, d.v.s. dom äter upp godbitarna, precis som människan gör.

Tamkatter fångar inte fåglar för att överleva, de får mat i en skål 1-2 gånger om dagen. De fångar dem för att det är deras instinkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ser att katter har lyckats hamna i tråden. Katter dödar fåglar för att överleva, d.v.s. dom äter upp godbitarna, precis som människan gör.

Nja , inte nödvändigtvis , haft mer än en katt som släpat hem diverse byten bara för att sedan gå till matskålen när dom lekt färdigt med bytet

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ja Tyskland är förstört , som man frågar får man svar , varför tror ni tyska bolag bygger vindkraft i Sverige ? därför att protesterna ökar hemma och då bygger man i nåt annat land som inte hunnit till den punkten ännu för att kunna exportera , inte för att använda i landet man bygger. Ja det byggs fortfarande vindkraft i Sverige men den framtida projekteringen är i princip död.

Och är det förstört för att det står vindkraft överallt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nja , inte nödvändigtvis , haft mer än en katt som släpat hem diverse byten bara för att sedan gå till matskålen när dom lekt färdigt med bytet

En grannkatt bar stolt hem en jätteråtta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rädd för ryskt inflytande? Sverige säljer massor raffinerade petroleumprodukter på rysk olja. Vi exporterar ju bränsle till andra länder.

Hade vi verkligen använt naturgas hade vi nog kopplat på oss till Nordstream också.

Vi hade ett väl utbyggt gasnät i Sthlm. Användes i kök men även villor värmdes upp av stadsgasen. Jag misstänker at Fortum och de två andra inte ville ha konkurrans. Politiker är lättpåverkade. Nu är det försent, allt är rivet. Och Tyskland har lyckats gröntvätta gasen så att de kan få bidrag från EU för att bygga nya gaskraftverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Vi hade ett väl utbyggt gasnät i Sthlm. Användes i kök men även villor värmdes upp av stadsgasen. Jag misstänker at Fortum och de två andra inte ville ha konkurrans. Politiker är lättpåverkade. Nu är det försent, allt är rivet. Och Tyskland har lyckats gröntvätta gasen så att de kan få bidrag från EU för att bygga nya gaskraftverk.

Tror ingen skulle dra in gas från utlandet för att driva ett litet stadsgasnät, som också råkar finnas än idag. För industriellt bruk visst, men för värme och spisar knappast.

Skrivet av Jackbob:

Varför försöker du dra argumentet till absurdum? Det är väl väldigt få som påstår att Tyskland är "förstört".
Men är det verkligen det som är måttstocken, om landet är "förstört" eller inte?

Vore det inte rimligare att ställa sig frågan om energiproduktionen blivit förbättrad eller försämrad med den stora mängden oplanerbar förnybart som Tyskland har?

Det är väl de som tycker de förstör som för argumentet till absurdum?

Tyskland är varken särskilt förstört eller förfulat och de har redan mer vindkraft än vi kan ha behov av att bygga inom överskådlig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är väl de som tycker de förstör som för argumentet till absurdum?

Tyskland är varken särskilt förstört eller förfulat och de har redan mer vindkraft än vi kan ha behov av att bygga inom överskådlig tid.

Fast nu var det ju du som slängde ur dig ett absolut som "Är Tyskland förstört eller inte?" från ingenstans.
Du svarade ju inte på någon som sa att Tyskland är helt förstört pga vindkraft, du tog upp det helt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Fast nu var det ju du som slängde ur dig ett absolut som "Är Tyskland förstört eller inte?" från ingenstans.
Du svarade ju inte på någon som sa att Tyskland är helt förstört pga vindkraft, du tog upp det helt själv.

Om du inte tycker det är relevant till vindkraftsdiskussionen i tråden behöver du inte svara så dör det spåret ut.

De som tog upp det tycks inte vara bekymrad över hur mycket vindkraftsel som kan vara vettigt utan att själva strukturen i sig skulle vara väldigt skadlig på något sätt.

Permalänk
Medlem

De nya gröna gaskraftverk som ska byggas i Tyskland blir alla förberedda för ännu grönare gas, nämligen vätgas. (Wasserstoff-ready). Det kan betyda att nordstream 2 kommer transportera vätgas från Ryssland i framtiden. Övergången från kol och koks till vätgas i stålindustrin blir en hård nöt att knäcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

De nya gröna gaskraftverk som ska byggas i Tyskland blir alla förberedda för ännu grönare gas, nämligen vätgas. (Wasserstoff-ready). Det kan betyda att nordstream 2 kommer transportera vätgas från Ryssland i framtiden. Övergången från kol och koks till vätgas i stålindustrin blir en hård nöt att knäcka.

Du är medveten om att du sänker energiinnehållet om du blandar in vätgas i ledningarna? Tyskland kommer nog inte minska sin energianvändning särskilt mycket.

Du kan varken köra DRI på blandad gas (stadsgas) eller masugnar på stadsgas, ser verkligen inte vad stålindustrin skulle ha med naturgasledningar att göra om de ska gå bort från naturgasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tamkatter fångar inte fåglar för att överleva, de får mat i en skål 1-2 gånger om dagen. De fångar dem för att det är deras instinkt.

Nu tänkte jag på katter som bor ute i det fria.

Men prova att inte mata en tamkatt så får Du samma resultat som med katten som bor ute i det fria.

Jag äter själv inte fågel men hade jag inte haft något annat val så hade jag käkat fågel. Smakfråga helt enkelt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

[...] Övergången från kol och koks till vätgas i stålindustrin blir en hård nöt att knäcka.

Via beskattade EU-medborgare och EU-företag backas 7 projekt med 1,1 miljarder euro. SSAB, tillsammans med LKAB och Vattenfall, är 1 av dessa 7 med HYBRIT-projektet. Vätgas genom elektrolys och vindkraft(?) till elektriska ljusbågsugnar. År 2026 vill jag minnas mig att siktet var inställt på för tillverkning i kommersiell skala medelst den nya tekniken. Förutsatt att det kommer att finnas förutsägbar och stabil tillgång på fossilfri el när det blir så dags, vill säga.

Hur de övriga projekten fortskrider har jag ingen aning om, har bara noterat notiserna om HYBRIT då jag har finansiella intressen i SSAB.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du är medveten om att du sänker energiinnehållet om du blandar in vätgas i ledningarna? Tyskland kommer nog inte minska sin energianvändning särskilt mycket.

Du kan varken köra DRI på blandad gas (stadsgas) eller masugnar på stadsgas, ser verkligen inte vad stålindustrin skulle ha med naturgasledningar att göra om de ska gå bort från naturgasen.

Gazpromrepresentant har antytt att de kan leverera vätgas. Alltså inte blandad med naturgas. Jag är ingen expert, men antar att gasen då kan användas i stålindustrin, även om den inte blir tillräckligt ren till bränsleceller. Till uppvärmning kan man blanda naturgas och vätgas fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du inte tycker det är relevant till vindkraftsdiskussionen i tråden behöver du inte svara så dör det spåret ut.

De som tog upp det tycks inte vara bekymrad över hur mycket vindkraftsel som kan vara vettigt utan att själva strukturen i sig skulle vara väldigt skadlig på något sätt.

Vem har pratat om relevans till diskussion? Jag nyanserade det helt enkelt genom att säga att det knappast är så svart-vitt som förstört eller inte förstört.

Men jag märker att du drar det till absurdum igen, antingen så ska jag svara ja eller nej på din väldigt laddade fråga, eller så ska jag inte svara överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Då är det väl fastslaget då, det finns ingen elbrist i Sverige och det finns inget behov av att satsa på ny kärnkraft.

Total elproduktion: 165,6 TWh
Nettoexport: 25,3 TWh

Att notera 1: Sverige var en halv TWh från exportrekordet på 25,8TWh från 2019
Att notera 2: Ringhals 1 stängde för ett år sedan, trots det har kärnkraftsproduktionen stigit med sju procent.

https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021...

Givetvis är det solkraft som är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Gazpromrepresentant har antytt att de kan leverera vätgas. Alltså inte blandad med naturgas. Jag är ingen expert, men antar att gasen då kan användas i stålindustrin, även om den inte blir tillräckligt ren till bränsleceller. Till uppvärmning kan man blanda naturgas och vätgas fritt.

De pratar om upp till 70 % vätgas i nyare pipelines som Nord Stream 2, mindre i äldre. Det sänker energiinnehållet och det är inget stålindustrin kan använda för att säga att de kör sina masugnar och ljusbågsugnar koldioxidfritt. Med samma flöde/volym så skulle de bara exportera mindre energi. Det är ingen mix som stålverken bygger anläggningar för heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Då är det väl fastslaget då, det finns ingen elbrist i Sverige och det finns inget behov av att satsa på ny kärnkraft.

Total elproduktion: 165,6 TWh
Nettoexport: 25,3 TWh

Att notera: Ringhals 1 stängde för ett år sedan, trots det har kärnkraftsproduktionen stigit med sju procent.

https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021...

Givetvis är det solkraft som är framtiden.

Det ser mörkt ut just nu för solkraften. Medan vindsnurror får en massa bidrag så är det importtullar på solceller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vem har pratat om relevans till diskussion? Jag nyanserade det helt enkelt genom att säga att det knappast är så svart-vitt som förstört eller inte förstört.

Men jag märker att du drar det till absurdum igen, antingen så ska jag svara ja eller nej på din väldigt laddade fråga, eller så ska jag inte svara överhuvudtaget.

Det är ingen ja eller nej-fråga, det är laddat för att sätta det i relation till hur lite vindkraft vi har och hur mycket vi kan ha utan att det finns några jättestora protester eller ekologiska kollaps någon pekat ut. Vill de som tycker allt med vind är hemskt och ett jättestort problem inte diskutera så är det inget spår som ska fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Det ser mörkt ut just nu för solkraften. Medan vindsnurror får en massa bidrag så är det importtullar på solceller.

Fast världen är större än lilla Sverige så tycker inte det är ett problem ur ett större perspektiv. Som jag ser det är solkraften i sin linda och ska skalas upp över kommande decennier, genom innovation och utveckling.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MsSmith:

Då är det väl fastslaget då, det finns ingen elbrist i Sverige och det finns inget behov av att satsa på ny kärnkraft.

Sen var det ju frågan som den stora massan bryr sig om, vad får elen kosta innan det blir stegling och giljotin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Sen var det ju frågan som den stora massan bryr sig om, vad får elen kosta innan det blir stegling och giljotin?

Att jämföra med finska Olkiluoto 3 som hittills kostat 110 miljarder kronor och tagit 16 år att få igång?
Antagligen ganska mycket el som ska köpas för att komma upp i de summorna. Har inte brytt mig om att följa elpriset under hösten/vintern men nu är det väl hyfsat normaliserat igen?