Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Då är det väl fastslaget då, det finns ingen elbrist i Sverige och det finns inget behov av att satsa på ny kärnkraft.

Total elproduktion: 165,6 TWh
Nettoexport: 25,3 TWh

Att notera 1: Sverige var en halv TWh från exportrekordet på 25,8TWh från 2019
Att notera 2: Ringhals 1 stängde för ett år sedan, trots det har kärnkraftsproduktionen stigit med sju procent.

https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021...

Givetvis är det solkraft som är framtiden.

Har du kollat snittpriserna senaste året mot tidigare? Tycker du att allt ser bra ut? Jag tycker nog inte lika som dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har du kollat snittpriserna senaste året mot tidigare? Tycker du att allt ser bra ut? Jag tycker nog inte lika som dig

Jag tycker inte att sex månader är att ange som grund för någonting, och definitivt inte viktiga frågor som kärnkraftens vara eller icke vara så väl som populistretorik om att det skulle vara "brist på el". Då kan man lika gärna ange juli 2015 som referens också då priset var rekordlågt och påstå att allt över det är högt.

https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/rorligt-elpris/pri...

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte bort att El är en extrem "färskvara": Den produceras inom milisekunder innan den konsumeras!

Antaler kvh/Twh är tämligen ointressant (utslaget över året), primärt är reglerkraften och "flexibiliteten".

Alla gillar vi att lampan tänds; när vi tänder den: Glöm inte bort "baskraft" och "regelerkraft"! (oavsett energislag)

Permalänk
Skäggig legend

Det kanske redan har diskuterats här men detta är en del av problemet med de extrema priserna:

Företagen som producerar el kommer alltid sälja till den som betalar bäst. Eftersom vi är med i EU har de beslutat om att dela på resurserna (elproduktion) mellan länder och därav, även om vi producerar extrema mängder, vilket vi gör - kommer den elen att skickas till länder som betalar bra.

Har du ett elavtal med enbart vind? Det kanske folk i Tyskland också har, de hjälper till att öka efterfrågan av just den kraftkällan som är instabil- vilket hjälper till att öka priset.

Det enda som kommer få priserna att lägga sig ner är detta:

1. Transportvägen till andra länder (kraftledningarna) blir full. - elen stannar kvar i Sverige.
2. Kraftnäten byggs ut från norr till söder - tar otrolig tid att genomföra.
3. Kärnkraft som skapar stabilitet i nätet. - som det var förr, vatten i norr och kärnkraft i söder. (det tar c:a 5 år att ta beslut, godkännande bygget och inkoppling till elnätet)

Vi kommer se höga priser i 4-5 år

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det kanske redan har diskuterats här men detta är en del av problemet med de extrema priserna:

Företagen som producerar el kommer alltid sälja till den som betalar bäst. Eftersom vi är med i EU har de beslutat om att dela på resurserna (elproduktion) mellan länder och därav, även om vi producerar extrema mängder, vilket vi gör - kommer den elen att skickas till länder som betalar bra.

Har du ett elavtal med enbart vind? Det kanske folk i Tyskland också har, de hjälper till att öka efterfrågan av just den kraftkällan som är instabil- vilket hjälper till att öka priset.

Det enda som kommer få priserna att lägga sig ner är detta:

1. Transportvägen till andra länder (kraftledningarna) blir full. - elen stannar kvar i Sverige.
2. Kraftnäten byggs ut från norr till söder - tar otrolig tid att genomföra.
3. Kärnkraft som skapar stabilitet i nätet. - som det var förr, vatten i norr och kärnkraft i söder. (det tar c:a 5 år att ta beslut, godkännande bygget och inkoppling till elnätet)

Vi kommer se höga priser i 4-5 år

1. Så enkelt är inte sambandet mellan pris och överföringskapacitet, eftersom vi är sammankopplade kommer det påverka priset om de har brist.
2. De ska väl öka med 800MW inom 2-3 år? Den resterande kapaciteten på 2000MW beräknas vara färdig 2040.
3. Det finns inte ett enda land i världen som lyckas gå från projektering till inkoppling på 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det kanske redan har diskuterats här men detta är en del av problemet med de extrema priserna:

Företagen som producerar el kommer alltid sälja till den som betalar bäst. Eftersom vi är med i EU har de beslutat om att dela på resurserna (elproduktion) mellan länder och därav, även om vi producerar extrema mängder, vilket vi gör - kommer den elen att skickas till länder som betalar bra.

Har du ett elavtal med enbart vind? Det kanske folk i Tyskland också har, de hjälper till att öka efterfrågan av just den kraftkällan som är instabil- vilket hjälper till att öka priset.

Det enda som kommer få priserna att lägga sig ner är detta:

1. Transportvägen till andra länder (kraftledningarna) blir full. - elen stannar kvar i Sverige.
2. Kraftnäten byggs ut från norr till söder - tar otrolig tid att genomföra.
3. Kärnkraft som skapar stabilitet i nätet. - som det var förr, vatten i norr och kärnkraft i söder. (det tar c:a 5 år att ta beslut, godkännande bygget och inkoppling till elnätet)

Vi kommer se höga priser i 4-5 år

Om industrin i Sverige och Tyskland går i konkurs pga de extrema energipriserna, så kommer priserna sjunka tidigare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Du kan ju titta på Tyskland. Dom har väl ca 30% förnybart och den värsta energikrisen någonsin. Bara nån månad sen så var det ju nära att dom var tvungna att stänga aluminiumfabriker pga av elbrist. Och dom har nu en enorm import av rysk olja/gas för att ens kunna driva samhället.

Det är väldigt många "katastrofala energikriser" som inte resulterar i något alls mer än lite högre priser. Är de kriser då? Att de var "nära" att stänga av något smältverk säger ju ingenting för vi vet inte hur nära det var eller om det faktisk var nära på riktigt. Mig veterligen så har inte Tyskland haft några rolling brown- eller blackouts.

Citat:

Nu tycker ju inte jag att 28% är särskilt mycket mer än 25%. Och några 50% i snitt kan du ju glömma, inte ens havsbaserade når den nivån.

28% 2013 innebär att 25% 2021 är en väldig underdrift. Ett modernt vindkraftverk bra placerat levererar ungefär 4000 märkeffektstimmar på ett år vilket är en bit över 45% i alla fall.

Citat:

Gör det inte? Har du tittat på SMHIs statistik för landet? Det skiljer bra mycket mer än 10% kan jag säga.
På månadsbasis så varierar vinden allt från 50% till 150%, varje månad. Och då är det över en månad alltså.

Ja precis som jag skriver alltså. På en månad kan det variera mycket, på årsbasis varierar det +/-10% och har inte ändrats på ganska lång tid.

Citat:

Enskilda dagar eller veckor så kan ju det stå blixt stilla i vinden.

Nej det står inte blickstilla (blixtstilla är en felstavning, här kombinerat med särskrivning ) i några dagar eller veckor. Produktionen kan dippa ganska rejält, men det går aldrig ner till noll. Även en extremt dålig dag, som exempelvis 29/12 nu, så levererade vindkraften lite effekt, som minst drygt 2% av märkeffekten, men det bara i någon timme. Vindprognoserna stämmer också rätt bra dagen innan när elen upphandlas, så det är ytterst sällan som en vindkraftproducent lovar att leverera något för att sen inte göra det.

Citat:

Det är väl klart att vattenkraften inte kan täcka 90%? Den klarar ju knappt 50% nu, och då har vi inte ens en fordonsflotta som går på el ännu.

Vad har elbilar med saken att göra, och vart får du dina siffror från? Vattenkraften har en kapacitet på drygt 16000 MW idag, när många av våra vattenkraftverk är gamla och ineffektiva, och det är väldigt sällan vi går över 22000 MW i förbrukning. Elbilar är inget som helst problem, dels för att de inte förbrukar så mycket sett till helheten men än mer för att de i allmänhet inte laddas så mycket när förbrukningen är hög, alltså på "kontorstid", utan laddas nattetid när elen är billig för att vi har en överproduktion.

Citat:

Varje flod i hela Sverige är fylld med flera stycken kraftverk, utom 2st floder.

Baserat på vilken definition av "flod"? Vi har inte plats att bygga så mycket mer ny vattenkraft på nya platser, men vi kan bygga om och modernisera befintliga verk och på så sätt få ut mer effekt och samtidigt stänga ner rätt många mindre och ineffektiva verk.

Citat:

Ska vi räkna med den enorma miljöförstörelse som vattenkraft för med sig också så anser jag själv att vi ska stänga ner nästan hela vattenkraften.
Hela anledningen till att vi ens diskuterar detta överhuvudtaget är ju för att "rädda" klimatet och miljön. Men det ignoreras när det gäller vattenkraften tydligen.

Det finns olika aspekter förstås, och klimat och miljö går inte alltid hand i hand. Stora dammar innebär stora ingrepp i landskapet men det förstör ju inte miljön som exempelvis många industrier eller liknande, med gifter och obrukbar mark under lång tid efter att industrin försvunnit, inte sällan långt utanför där industrin faktiskt ligger. Sen är det förstås tråkigt för fiskarna och de djur som levde där det nu är dammar istället, men någonstans behöver vi ju få vår el ifrån liksom. Jag hade mycket heller bott bredvid en vattendamm än säg en gruva, någon petrokemisk industri, avfallsförbränning eller liknande.

Citat:

Du måste ju likförbannat rätta dig till snittproduktion. Men gärna bygga mer än snittproduktionen för att kunna täcka upp eventuella längre perioder där du är långt under snittproduktion.

Precis, man behöver bygga en överkapacitet sett till märkeffekten, och när man har överskott kan man fylla på vattenmagasinen och exportera, och när man har ett underskott så ökar man på vattenkraften och importerar. Har man en överkapacitet med vind så kommer man ju att producera mer el än vi behöver under mer tid än idag även om det varierar mer.

Citat:

Den finns en definition för vad planerbar energi är för något. Och Vindkraft fyller inte den definitionen, oavsett vad du anser eller inte. Faktumet är att vindkraft kan exempelvis inte säga att den 5e oktober kommer den leverera X antal MW, den är per definition alltså oplanerbar.

Den är planerbar på kort tid, den fjärde oktober kan en vindkraftproducent med mycket stor sannolikhet säga hur mycket de kommer att leverera den femte. Och den är förutsägbar på längre sikt då vi vet ganska bra hur mycket vi får över ett år eller en årstid, men inte nödvändigtvis en månad.

Citat:

Nej, Frankrike använder redan kärnkraft i viss mån i reglerande syfte. Däremot så är nutidens kärnkraft inte designad för att regleras på kort tid.

Så ja, för vår kärnkraft.

Citat:

Men kärnkraft är i princip en ångturbin, och om du verkligen ville så kan ju du designa en ångturbin som går att reglera omedelbart genom att leda ångan en annan väg till exempel. Knappast en omöjlighet.

Nej, men många av vindkraftens problem som tas upp om och om igen är också enkelt hanterbara, vindkraftverk har rätt mycket svängmassa exempelvis, de är bara inte designade för att använda den aspekten. "Fågeldöden" (som ändå bara är en droppe i havet jämfört med exempelvis katter eller fönster) minskar också kraftigt med enkla medel. Att man kan låta kärnkraftverken "elda för kråkorna" vid behov kan ju hjälpa förstås men det är knappast effektivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

2020 producerade vindkraften i Sverige 25,5 TWh, 2021 installerades ca 2,2 GW ny vindkraft, men trots detta blev produktionen något lägre än under 2020 i Sverige. Slutsatsen är att 2021 var ett år då det blåste mindre än vanligt i hela Sverige. Om detta kombineras med ett torrår börjar det bli jobbigt på riktigt.

2021 var inget bra år för tillrinningen till vattenkraften, men den producerade ändå lika mycket som 2020 som var ett riktigt "våtår" eller vad man nu kallar det, mycket nederbörd. Så "jobbigt på riktigt" är vad det är nu då, men det har ju inte varit några problem förutom höga toppar på elpriset, alltså inte så himla jobbigt.

Citat:

Detta är nackdelarna med väderberoende produktion. Då har jag inte nämnt hur mycket material (stål betong mm) och ytarea det tar i anspråk. Vattenkraftens nackdelar för miljön känner vi redan väl till men jag anser att vi inte har något val, vi skulle inte ha en chans att klara oss utan vattenkraft i dagsläget. Vindkraft skulle vi dock klara oss utan, men det är ju en lukrativ marknad för investerare och vi har som bekant en öppen/fri marknad.

Vi skulle väl klara oss utan alla former av energiproduktion utom en liksom, bara den producerade. Men för effektivitetens och ekonomins skull är det bättre att inte förlita oss på bara en typ. Vi skulle kunna klara oss med enbart kärnkraft exempelvis, om vi producerade något mer än maxbehovet konstant och bara släppte överskottet som vi skulle ha i princip hela tiden. Det går ju alltid att göra av med överskottsenergi, bygg stora fläktar som kanske hjälper vindkraften i andra länder, kyl ner havet eller vad som helst liksom.

Citat:

Jag förespråkar dock inte att vi ska lägga ner all vindkraft. Däremot förespråkar jag att vi besinnar oss och bygger baskraft istället för mer intermittent kraft och då går i Tysklands fotspår. Vi ser ju var de har hamnat.

Vart har de hamnat? Lite högre priser än här intermittent? Det är inte katastrof.

Man kan argumentera för att tyskarna gjorde ett lite hastigt beslut när de började lägga ned kärnkraft utan att ha en fungerande plan för att ersätta den, men så illa har det inte gått trots att de har väldigt mycket sämre förutsättningar än oss. Sämre lägen för vindkraft, mindre yta, mycket högre energibehov, mycket kortare kust så mindre plats för havsbaserad vindkraft, få lämpliga vattendrag att bygga vattenkraft i, och så vidare. Vi har gott om plats, gott om vattenkraft med potential till att ta ut mer effekt, massa blåsiga kuster med plats för offshore och så vidare.

Permalänk
Medlem

@XHI: Är inte riktigt så marknaden fungerar, 2015 (och många andra år, 2015 råkar bara ha lägst snittpris sista 10 åren) var priset långt under produktionskostnaden för vilken nybyggd kraftkälla som helst t.ex. Priset rör sig åt båda hållen.

@snajk: Senaste allvarliga händelsen i elnätet i Europa tror jag att jag skrev om tidigare i tråden och det var 2006. Vi var nära liknande situation 8 januari 2021, men de lyckades stabilisera läget och synkronisera näten igen utan strömavbrott, men riktigt känsliga maskiner slog ifrån i vissa regioner. Händelser därefter har knappast varit lika allvarliga på europeisk nivå. Eftersom de säkrade upp nätet efter händelserna 2003 och 2006 så verkar de ändå klarat sig relativt bra, all vind har vi hittills klarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

2020 producerade vindkraften i Sverige 25,5 TWh, 2021 installerades ca 2,2 GW ny vindkraft, men trots detta blev produktionen något lägre än under 2020 i Sverige. Slutsatsen är att 2021 var ett år då det blåste mindre än vanligt i hela Sverige.

Men det man ser om man läser alla grafer är två saker:

  • När vindkraften gick ned steg vattenkraften istället - precis så som det är tänkt

  • Med stängningen av Ringhals 1, 31 december 2020, trodde de flesta att producerad el via kärnkraft skulle gå ned. Istället steg totalen med 7% för 2021 - kapacitet och behov är således olika saker och klarar väl av yttre omständigheter

Permalänk
Medlem

Där är ett par grejer jag inte får ihop i den här tråden:

1. Om priser stiger så innebär det att det finns brist på något som det finns en efterfrågan på. Tolkar jag detta fel?
2. Om ett elektricitetintensivt företag i Malmö vill expandera så blir det ett nej ifrån nätägaren. Innebär inte detta att det saknas överföringskapacitet och således har man skapat en brist på elektricitet?

Punkt 1 tolkar jag rent av som brist på elektricitet.
Punkt 2 verkar vara nätägaren som inte kan uppfylla leveransen, således lider företaget som skulle behöva elen utav brist på elektricitet.

Brister utav elektricitet ser jag inte att det handlar om ren produktionsförmåga, utan betydligt fler faktorer.

Som ett nutida exempel mer nära detta forum så kan man t.ex. tillverka en massa hårddiskar men om någon köper upp alla så går priset upp och det blir brist för oss som inte har den typen av ekonomi för att kunna köpa en hårddisk. Bara att titta på årets graf på https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5634156 på hur större hårddiskar har rört sig i pris i år.

Eller som med logistikkaoset, produkter tillverkas men kan inte nå slutkunden i tid. Då råder det också brist men där bristen är skapad utav logistikproblem.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Där är ett par grejer jag inte får ihop i den här tråden:

1. Om priser stiger så innebär det att det finns brist på något som det finns en efterfrågan på. Tolkar jag detta fel?
2. Om ett elektricitetintensivt företag i Malmö vill expandera så blir det ett nej ifrån nätägaren. Innebär inte detta att det saknas överföringskapacitet och således har man skapat en brist på elektricitet?

Punkt 1 tolkar jag rent av som brist på elektricitet.
Punkt 2 verkar vara nätägaren som inte kan uppfylla leveransen, således lider företaget som skulle behöva elen utav brist på elektricitet.

Brister utav elektricitet ser jag inte att det handlar om ren produktionsförmåga, utan betydligt fler faktorer.

Som ett nutida exempel mer nära detta forum så kan man t.ex. tillverka en massa hårddiskar men om någon köper upp alla så går priset upp och det blir brist för oss som inte har den typen av ekonomi för att kunna köpa en hårddisk. Bara att titta på årets graf på https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5634156 på hur större hårddiskar har rört sig i pris i år.

Eller som med logistikkaoset, produkter tillverkas men kan inte nå slutkunden i tid. Då råder det också brist men där bristen är skapad utav logistikproblem.

Största problemet är nog nyetabliseringar där företagarna inte vill betala för sig, de är för vana att få offentliga medel som betalar allt åt dem.

Att SSAB vill bygga ljusbågsugn i ett område där det inte finns någon större elproduktion var ju inget problem, de fick två ledningar och behöver en, och fick ju betala för det genom anslutningskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Där är ett par grejer jag inte får ihop i den här tråden:

1. Om priser stiger så innebär det att det finns brist på något som det finns en efterfrågan på. Tolkar jag detta fel?

Punkt 1 tolkar jag rent av som brist på elektricitet.

Det är inte brist bara för att priset är högre, det betyder bara att produktionskostnaden har gått upp.
Om du vill ha 1GWh och jag har 900MWh men jag kör igång någon annan energikälla (som är dyrare) för att leverera de där sista 100MWh så finns det väl ingen brist?
Det är brist när du vill ha 1GWh och får 900MWh.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi försöker hålla diskussionen till gröna energikällor och mindre om befolkningsreducering (wtf?!) och diverse idiotförklaringar av folk som inte delar ens åsikt, tack.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte brist bara för att priset är högre, det betyder bara att produktionskostnaden har gått upp.
Om du vill ha 1GWh och jag har 900MWh men jag kör igång någon annan energikälla (som är dyrare) för att leverera de där sista 100MWh så finns det väl ingen brist?
Det är brist när du vill ha 1GWh och får 900MWh.

Jag tolkar ordet brist lite annorlunda.

Om jag vill ha ett fint grafikkort som normalt kostar 12kkr men kostar nu 17kkr så anser jag att det är p.g.a. en brist. Alltså exakt samma grafikkort men priserna är ifrån två olika tillfälle.

Om produktionskostnaden har gått upp så är det p.g.a. att det är brist på något(vi bortser ifrån inflation).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Största problemet är nog nyetabliseringar där företagarna inte vill betala för sig, de är för vana att få offentliga medel som betalar allt åt dem.

Att SSAB vill bygga ljusbågsugn i ett område där det inte finns någon större elproduktion var ju inget problem, de fick två ledningar och behöver en, och fick ju betala för det genom anslutningskostnad.

Hade en kollega som jobbar inom service med mellan- och högspänningsverk runt om i hela Sverige(bolaget tillverkar även dessa). Han sa att alla industrier investerar inte i två separata verk med egna inkommande ledningar, vilket innebär produktionsstopp när han skall gå in i dessa verk vid service om dom bara har ett.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hade en kollega som jobbar inom service med mellan- och högspänningsverk runt om i hela Sverige(bolaget tillverkar även dessa). Han sa att alla industrier investerar inte i två separata verk med egna inkommande ledningar, vilket innebär produktionsstopp när han skall gå in i dessa verk vid service om dom bara har ett.

Självklart måste det gå att göra service på näten, men det betyder inte att det är överbyggt överallt därav problem när någon vill komma in och vill ha massor el utan att investera. Då klarar vi helt plötsligt inte att vi tappar en ledning eller att en transformatorstation exploderar. Det är få ställen som är så pass överbyggda att vi klarar stora nyanslutningar, men det är ju för att kostnaden för nyanslutning finansierar utbyggnaden och betalar man vad det kostar så är det inget problem, problemet är att många vill att någon annan ska stå för allt, gratis mark, gratis elanslutning o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tolkar ordet brist lite annorlunda.

Om jag vill ha ett fint grafikkort som normalt kostar 12kkr men kostar nu 17kkr så anser jag att det är p.g.a. en brist. Alltså exakt samma grafikkort men priserna är ifrån två olika tillfälle.

Om produktionskostnaden har gått upp så är det p.g.a. att det är brist på något(vi bortser ifrån inflation).

Det är olika för om du har ett behov av ett grafikkort så får du vänta även om du har pengar, finns inte i lager beroende på modell. Du får bevaka ÅF för att ha en chans.

Elen finns när du behöver den. Har du bundit ditt pris eller tecknat vinterförsäkring så fortsätter allt som vanligt utan någon prischock. Nu kanske inte industrier har bundit pris i lika hög utsträckning som privatmarknaden, men det är fullt möjligt. Har du efterfrågan på din produkt har du också möjlighet att producera den.

Vill du bygga och sälja en dator med en viss modell av ett grafikkort så har du ingen dator att sälja. Du vet inte när du kan få nya leveranser eller vad de kommer kosta. Så illa är inte elmarknaden, det finns prognoser både på kapacitet och priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tolkar ordet brist lite annorlunda.

Om jag vill ha ett fint grafikkort som normalt kostar 12kkr men kostar nu 17kkr så anser jag att det är p.g.a. en brist. Alltså exakt samma grafikkort men priserna är ifrån två olika tillfälle.

Om produktionskostnaden har gått upp så är det p.g.a. att det är brist på något(vi bortser ifrån inflation).

Fysiska produkter har helt olika egenskaper, så det är inte riktigt jämförbart. Om vem som helst, som har råd, kan köpa ett grafikkort till ett högre pris är det inte brist. Om du inte kan köpa trots att du är villig att betala så är det brist.

Permalänk
Medlem

Det har ju sagts tidigare i den här tråden, men med den logiken som vissa använder så har det ju aldrig funnits en grafikkortsbrist, eftersom grafikkort (även high-end modeller) alltid har varit möjliga att få tag på. Absolut har de varit slut hos återförsäljarna, men hade man lagt upp en köp-annons på blocket/Sweclockers/liknande och varit villig att betala en miljon kr för ett RTX 3080 så hade man under hela perioden lyckats få tag på ett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är olika för om du har ett behov av ett grafikkort så får du vänta även om du har pengar, finns inte i lager beroende på modell. Du får bevaka ÅF för att ha en chans.

Elen finns när du behöver den. Har du bundit ditt pris eller tecknat vinterförsäkring så fortsätter allt som vanligt utan någon prischock. Nu kanske inte industrier har bundit pris i lika hög utsträckning som privatmarknaden, men det är fullt möjligt. Har du efterfrågan på din produkt har du också möjlighet att producera den.

Vill du bygga och sälja en dator med en viss modell av ett grafikkort så har du ingen dator att sälja. Du vet inte när du kan få nya leveranser eller vad de kommer kosta. Så illa är inte elmarknaden, det finns prognoser både på kapacitet och priser.

Vi säger att hårddisken finns på lager. Vi säger att den kostade runt 3k9kr i slutet av mars månad men kostade över 6k5kr i juli månad, men fanns fortfarande på lager. Jag hade inte råd att köpa mer än den i mars månad och sedan fick jag vänta till december månad för att köpa motsvarande. Dom fanns på lager hela året men priserna hade gått upp rejält p.g.a. någon köpte upp väldigt många och då blev det brist och då gick priserna upp på dom som fanns på lager. När priser rör på sig så är det p.g.a. tillgång samt efterfrågan.

Där är dock vissa saker som man inte kan välja att inte köpa ständigt: Vatten, mat, tak över huvudet samt energi. Vissa utav oss kan inte binda priser när fastighetsägaren är den juridiska leverantören och således kan man inte själv välja leverantör och således styra sitt pris.

Som någon skrev i tråden, det är den som är villig att betala ett högt pris som sätter priset för resten utav marknaden. Och höga priser har man där man har brist på något.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vi säger att hårddisken finns på lager. Vi säger att den kostade runt 3k9kr i slutet av mars månad men kostade över 6k5kr i juli månad, men fanns fortfarande på lager. Jag hade inte råd att köpa mer än den i mars månad och sedan fick jag vänta till december månad för att köpa motsvarande. Dom fanns på lager hela året men priserna hade gått upp rejält p.g.a. någon köpte upp väldigt många och då blev det brist och då gick priserna upp på dom som fanns på lager. När priser rör på sig så är det p.g.a. tillgång samt efterfrågan.

Där är dock vissa saker som man inte kan välja att inte köpa ständigt: Vatten, mat, tak över huvudet samt energi. Vissa utav oss kan inte binda priser när fastighetsägaren är den juridiska leverantören och således kan man inte själv välja leverantör och således styra sitt pris.

Som någon skrev i tråden, det är den som är villig att betala ett högt pris som sätter priset för resten utav marknaden. Och höga priser har man där man har brist på något.

Säg att du har en datorbutik och din kund vill att du bygger en dator med ett 3070 Ti, men din grossist har inte skickat dig ett 3070 Ti på två månader och du vet inte när det kan komma några. Det är den situationen du står inför där, inte att du kan hitta ett kort på begagnatmarknaden.

Du väljer var du vill bo om du har en inkomst, så jag vet inte vad du vill säga. De som inte har inkomst får låta kommunen betala för den dyrare elen.

Höga priser på börser har inte med brist att göra. Prognoser om vatten i magasin och liknande kan påverka, men det förklarar inte prishöjningen vi har sett nu. Ökningen av fossila bränslen kan inte heller förklaras med brist, nere i Europa hade de kunnat fylla lagren med gas när priset var runt årslägsta och valde att så inte göra. Detta trotts att det egentligen inte fanns någon prognos om att priserna skulle gå ner till vintern. Marknadsmekanismerna är konstgjorda och är de som påverkar priset. Att någon budar högt på Nord Pool betyder inte att den som har fast pris hos elbolaget blir utan el, har du fast pris på ett grafikkort blir du däremot utan grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säg att du har en datorbutik och din kund vill att du bygger en dator med ett 3070 Ti, men din grossist har inte skickat dig ett 3070 Ti på två månader och du vet inte när det kan komma några. Det är den situationen du står inför där, inte att du kan hitta ett kort på begagnatmarknaden.

Du väljer var du vill bo om du har en inkomst, så jag vet inte vad du vill säga. De som inte har inkomst får låta kommunen betala för den dyrare elen.

Höga priser på börser har inte med brist att göra. Prognoser om vatten i magasin och liknande kan påverka, men det förklarar inte prishöjningen vi har sett nu. Ökningen av fossila bränslen kan inte heller förklaras med brist, nere i Europa hade de kunnat fylla lagren med gas när priset var runt årslägsta och valde att så inte göra. Detta trotts att det egentligen inte fanns någon prognos om att priserna skulle gå ner till vintern. Marknadsmekanismerna är konstgjorda och är de som påverkar priset. Att någon budar högt på Nord Pool betyder inte att den som har fast pris hos elbolaget blir utan el, har du fast pris på ett grafikkort blir du däremot utan grafikkort.

Jag tror att vi tolkar ordet brist olika.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det har ju sagts tidigare i den här tråden, men med den logiken som vissa använder så har det ju aldrig funnits en grafikkortsbrist, eftersom grafikkort (även high-end modeller) alltid har varit möjliga att få tag på. Absolut har de varit slut hos återförsäljarna, men hade man lagt upp en köp-annons på blocket/Sweclockers/liknande och varit villig att betala en miljon kr för ett RTX 3080 så hade man under hela perioden lyckats få tag på ett...

Man brukar inte köpa andrahandsel på Blocket eller Sweclockers. Det är lite det som är problemet med jämförelser mellan saker som är för olika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Säg att du har en datorbutik och din kund vill att du bygger en dator med ett 3070 Ti, men din grossist har inte skickat dig ett 3070 Ti på två månader och du vet inte när det kan komma några. Det är den situationen du står inför där, inte att du kan hitta ett kort på begagnatmarknaden.

Din logik haltar. Hade kunden sagt "jag ger dig 10 miljoner kr, jag ska ha en dator med ett 3070 TI" så hade datorbutiken löst det. Förmodligen genom att gå till andrahandsmarknaden eller snackat med sina kollegor runt om i Sverige/världen. Om du inte tror mig, vad händer om kunden hade erbjudit 100 miljoner kr? 1 miljard kr? Självklart hade datorbutiken löst det till rätt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Man brukar inte köpa andrahandsel på Blocket eller Sweclockers. Det är lite det som är problemet med jämförelser mellan saker som är för olika

Nä, självklart brukar man inte köpa andrahandsel på blocket eller Sweclockers, det tror jag alla är överens om. Det var en jämförelse mellan saker som är olika, precis som du påpekar.

Jag har dock ändå svårt att se att man kan vara logiskt konsekvent om man hävdar att den ena är en brist och den andra inte är en brist, då det inte är så jätteolika scenarier det handlar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag tror att vi tolkar ordet brist olika.

Ja, eftersom elnät inte hade fungerat om du inte får elen när den efterfrågas.

Grafikkortet behöver du inte få när det efterfrågas och får det inte heller när det efterfrågas. Du kan gå till en ÅF och de kan vara utan ett enda exemplar av det du efterfrågar och de vet inte när nästa leverans kommer, kan inte säga vad priset kommer bli och du kan inte förboka, den situationen har du inte när du försöker använda el från elnätet.

Inte behöver heller reserv och störningsreserv starta för att elpriset är högt. Extra produktion av grafikkort har däremot startat, ta 2060 som exempel, den gamla tillverkningstekniken kan liknas vid reserv då många reservanläggningar för el är elverk som anses omodern för att mata nätet hela tiden och som står still stora delar av tiden precis som äldre produktionslinjer så gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Din logik haltar. Hade kunden sagt "jag ger dig 10 miljoner kr, jag ska ha en dator med ett 3070 TI" så hade datorbutiken löst det. Förmodligen genom att gå till andrahandsmarknaden eller snackat med sina kollegor runt om i Sverige/världen. Om du inte tror mig, vad händer om kunden hade erbjudit 100 miljoner kr? 1 miljard kr? Självklart hade datorbutiken löst det till rätt pris.

Det hade inte försenat datorbygget? Vid en normal situation har de kort senast dagen efter, den leveranstiden kan du inte garantera på begagnatmarknaden.

Ingen står utan el i flera dagar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Som någon skrev i tråden, det är den som är villig att betala ett högt pris som sätter priset för resten utav marknaden. Och höga priser har man där man har brist på något.

Det är producenten och inte konsumenten som sätter elpriset (det är väl en kombination egentligen eftersom produktion följer konsumtion). Höga priser har man då det är dyrt att producera. Om vi plockar bort alla nuvarande energikällor i Sverige och ersätter dem med oljeverk imorgon kommer elen bli mycket dyrare trots att vi får samma mängd el. Enligt dig innebär det brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det hade inte försenat datorbygget? Vid en normal situation har de kort senast dagen efter, den leveranstiden kan du inte garantera på begagnatmarknaden.

Till tillräckligt högt pris hade självklart någon åkt med bil eller till och med flyg/jetflyg för att få det levererat så fort som möjligt. Visst, hade det varit en beställning gjord på Antarktis hade det nog försenat datorbygget, men annars inte nej.