Hur *svordom* skär man Västerbottenost??

Permalänk
Medlem

Hur *svordom* skär man Västerbottenost??

Familjen brukade köpa Västerbottenost när jag var yngre. God ost, inga problem att skära.

Köpte en nu till julen med hjälp av smslån (skämt, men dyr var den) för att farsgubben skulle få äta god ost igen. Både han och jag tycker nog att smaken inte riktigt är som förr men det är en annan historia.

Mitt stora problem är. Hur f-n skär man osten? Har av olika orsaker fyra olika märken av osthyvlar hemma, samma vi haft i decennier, och osten "rullar" ihop sig på hyveln och ramlar samman så det blir i princip en hög med smulor man får försöka strössla runt på mackorna.

Kom ihåg vid första osthyvlingarna att "just ja". Så var det sist det begav sig för två år sen med.

Så var det inte förr. Köper nästan aldrig ost numer. Ibland en Allerum 18månaders prästost. Nada problem att skära.

Ska man skära Västerbotten med en trähyvel numer?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

En längre mognadstid och lagringsperiod innebär ibland en viss förändring i textur, man kan då uppleva osten som något sprödare och i vissa fall även med ett större inslag av kristaller, vilka båda kan innebära en större utmaning att skiva/hyvla osten och att den naturligt är smuligare än många andra ostar.

Många konsumenter tycker att det här är en fördel om man tex tänkt använda osten till matlagning eller ostbricka. Så har du en ost kniv så prova den gärna annars är ett tips att ställa fram osten ett tag i rumstemperatur (ca 30-60 min) innan man skivar den.

(Stulet från norrmejerier)

Permalänk
Medlem

Om du köper mittenbiten, rund, inte tårtbit, är den mjukare och bryts onte av lika lätt

Permalänk
Medlem

Använd kniv och skär lite tjockare skivor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

En längre mognadstid och lagringsperiod innebär ibland en viss förändring i textur, man kan då uppleva osten som något sprödare och i vissa fall även med ett större inslag av kristaller, vilka båda kan innebära en större utmaning att skiva/hyvla osten och att den naturligt är smuligare än många andra ostar.

Många konsumenter tycker att det här är en fördel om man tex tänkt använda osten till matlagning eller ostbricka. Så har du en ost kniv så prova den gärna annars är ett tips att ställa fram osten ett tag i rumstemperatur (ca 30-60 min) innan man skivar den.

(Stulet från norrmejerier)

Tack. Jo. Läst men lyckats missa att prova ställa fram den. Iofs kan jag ändå inte fatta då morsan älskade osten och köpte så fort det gick. Aldrig dessa problem då. Blir lite svårt att ställa fram den då Suget kan slå till snabbt vid tvn på kvällen.

Skrivet av Ernesto:

Om du köper mittenbiten, rund, inte tårtbit, är den mjukare och bryts onte av lika lätt

Mittbit jepp. Är som att hyvla lager av björkbitar.

Skrivet av Json_81:

Använd kniv och skär lite tjockare skivor.

Är nästan det man får göra men osten är så kompakt att det kommer brytas loss bitar och smula sönder ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tack. Jo. Läst men lyckats missa att prova ställa fram den. Iofs kan jag ändå inte fatta då morsan älskade osten och köpte så fort det gick. Aldrig dessa problem då. Blir lite svårt att ställa fram den då Suget kan slå till snabbt vid tvn på kvällen.

Mittbit jepp. Är som att hyvla lager av björkbitar.

Är nästan det man får göra men osten är så kompakt att det kommer brytas loss bitar och smula sönder ändå.

Jag skulle rekommendera dig att köpa en sådan osthyvel:

https://bagarenochkocken.se/koksredskap/osthyvlar/fiskars-ess...

De funkar perfekt för alla sorters mjuka ostar iaf.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk
Medlem

Prova med och lägga en remsa smörpapper runt bladet.

http://www.smartavardagstips.se/2010/11/slipp-ostkladdet.html

Permalänk
Medlem

En dansk osthyvel ska inköpas för att få bukt med chevre etc.
Den borde gå ett applicera även på den värsta västerbotten?

Permalänk
Medlem

Har gjort samma reflektion som TS, när man skar i en västerbottensost på 1900-talet så var den relativt saftig, det kunde läcka vätska ifrån snittet. Numera verkar osten bestå av smulor som pressats ihop.

Permalänk
Medlem

Diska osthyveln mer sällan. När dom vi har hemma är välanvända blir dom lättare att hyvla med. Fast det hjälper inte alltid ändå, men bättre än när dom är rena och fastnar på osten iallafall.

Permalänk
Medlem

Låter som en ost som eventuellt varit fryst eller en osthyvel med liten öppning.
Men det är en smulig ost.

Tjockare skivor brukar hjälpa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag använder en sån här trådskärare. Fungerar lite bättre än en vanlig hyvel. Trådskäraren har två sidor för olika tjocklek på skivorna.

http://osti.dk/sv/osti-produkter/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

En bra ostskivare till västerbottenost är https://www.lyckasmedmat.se/osthyvel/2249-osthyvel-westmark.h....
blir i stort sett alltid bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag använder en sån här trådskärare. Fungerar lite bättre en vanlig hyvel. Trådskäraren har två sidor för olika tjocklek på skivorna.

http://osti.dk/sv/osti-produkter/

En sån jag tänkte rekommendera faktiskt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Bra tips med olika ostskärare/-skivare. Ska kolla och ev beställa någon sådan.

Men Vb-ost är rätt smulig så räkna inte med att kunna skiva den som en vanlig Grevé el Herrgårds. En del ostar, inte minst grynpipiga, gör sig helt enkelt bättre i bitar eller som riven.

Ett tips ang just den osten, om man tycker att den är lite dyr.
Det finns en som heter Norrlandsost och enligt mejeriet är andrasortering av Vb-ost (men till halva priset), har inte jämfört dem sida vid sida men skulle säga att smaken är rätt snarlik.

Fasen, nu blir man ju sugen på ost..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En sån jag tänkte rekommendera faktiskt

Den är även perfekt till ostar som osthyveln brukar fastna i när man ska hyvla.

Finns på bl.a. CDON och de har även extra trådar så man kan byta när de har gått av.

Den här har jag haft sen nån gång på 80-talet
https://cdon.se/hushallsapparater/osteskarer-osti-dobbeltklin...

Extra trådar:
https://cdon.se/inredning-och-mobler/trad-till-subfunktion-os...

Finns en billigare variant också men ingen aning om kvalitén på den.
https://cdon.se/inredning-och-mobler/subfunktion-ostskarare-p...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Den är även perfekt till ostar som osthyveln brukar fastna i när man ska hyvla.

Finns på bl.a. CDON och de har även extra trådar så man kan byta när de har gått av.

Den här har jag haft sen nån gång på 80-talet
https://cdon.se/hushallsapparater/osteskarer-osti-dobbeltklin...

Extra trådar:
https://cdon.se/inredning-och-mobler/trad-till-subfunktion-os...

Finns en billigare variant också men ingen aning om kvalitén på den.
https://cdon.se/inredning-och-mobler/subfunktion-ostskarare-p...

Aldrig haft en faktiskt men en kollega rekommenderade en sådan om jag fick problem med osten. Hon älskar sin och använder den till alla ostar sen hon skaffade en sådan.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Bra tips med olika ostskärare/-skivare. Ska kolla och ev beställa någon sådan.

Men Vb-ost är rätt smulig så räkna inte med att kunna skiva den som en vanlig Grevé el Herrgårds. En del ostar, inte minst grynpipiga, gör sig helt enkelt bättre i bitar eller som riven.

Ett tips ang just den osten, om man tycker att den är lite dyr.
Det finns en som heter Norrlandsost och enligt mejeriet är andrasortering av Vb-ost (men till halva priset), har inte jämfört dem sida vid sida men skulle säga att smaken är rätt snarlik.

Fasen, nu blir man ju sugen på ost..

Tyvärr dock svår att hitta.
Men absolut väldigt lik VB osten, ska man ha den i mat går det perfekt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Använd osthyvel av plast (nylon).
Osten fastnar inte och trasas sönder som med en rostfri hyvel.

https://www.orthexgroup.se/produkter/kok/koksredskap/rivjarn-...

Permalänk
Medlem

La beslag på en "rollschnitt" när jag rensade ur min mormors lägenhet efter hon dött, egentligen var det min morfar som använt den eftersom han brukade kalla osthyvel för snålskrapa
Jag har använt rollschnitten mer än den vanliga osthyveln så jag rekommenderar den gärna, nu har dock ståltråden gått av den var ju trots allt minst från 70-talet, jag skaffade en ny rollschnitt men den var inte lika bred så den passade inte till dom ostar jag haft den gamla till.

https://www.cervera.se/produkt/westmark-westmark-osthyvel-rollschnitt

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Ostar idag är inte samma som på 60 och 70-talet.

En av orsakerna är ökad hygien rent allmänt och även på gårdarna - vilket gör mixen av bakterier mer enformiga i mjölken innan ystning och förmodligen har pastöriseringen innan ystningen gjort det värre. sedan är ympning-kulturerna som gör resp. ostsort mer renodlade och mer tråkiga och detta är ett levande material som hela tiden påverkas generation efter generation och ibland avviker på negativt sätt och inte alltid att man har kvar 'orginalet' - jag har svagt minne på typ 70-talet att ostmejerierna började efterlysa mångåriga frysta ostbitar som folk eventuellt kunde ha kvar i frysboxar när man insåg att kulturerna börja avvika för mycket, just för att få tag på de äldre mer 'orginal'-version av kulturerna igen.

Nu lyckas jag inte hitta exakt rätt bok - men typ bonniers 'vita' kokbok med tunna blå linjer på pärmsidan på början av 60-talet som fanns i alla hem typ långt in på 70-talet (lyckat inte surfa fram just denna, det finns hur många varianter som helst ju...), fanns det en massa fotografier på olika ostar och hur de såg ut på den tiden - jämför man med hur samma ostar med samma 'varumärken' ser ut idag så ser man att det har hänt saker. - då har man vetenskapsinriktning som 'foaming' helt plötsligt blivit aktuellt - dvs. hur blåsorna i osten bildas under lagring, om det är små eller stora bubblor och en tendens är att småblåsig ost har blivit storblåsig ost och varför vet man inte riktigt då det är massor av parametrar samtidigt som styr detta varav de ökade hyginkraven är en stor faktor till varför ostarna har förändrats, men också att ympningen av ostkulturerna har också förändrats...

edit: kokboken jag tänker på är 'Stora kokboken' av WEZÄTA FÖRLAG - Göteborg i antal utgåvor från 1949 - 1955 och kanske fler- inte av de stora drakarna som Bonnier, Esselte mfl. som jag antog förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Familjen brukade köpa Västerbottenost när jag var yngre. God ost, inga problem att skära.

Köpte en nu till julen med hjälp av smslån (skämt, men dyr var den) för att farsgubben skulle få äta god ost igen. Både han och jag tycker nog att smaken inte riktigt är som förr men det är en annan historia.

Mitt stora problem är. Hur f-n skär man osten? Har av olika orsaker fyra olika märken av osthyvlar hemma, samma vi haft i decennier, och osten "rullar" ihop sig på hyveln och ramlar samman så det blir i princip en hög med smulor man får försöka strössla runt på mackorna.

Kom ihåg vid första osthyvlingarna att "just ja". Så var det sist det begav sig för två år sen med.

Så var det inte förr. Köper nästan aldrig ost numer. Ibland en Allerum 18månaders prästost. Nada problem att skära.

Ska man skära Västerbotten med en trähyvel numer?

Prova att låta osten stå framme en stund innan ni äter så att den blir varmare.

Låg temp i kylen är bra för hållbarhet, men det tar död på smaken och ger ibland en annan konsistens.

Permalänk
Hedersmedlem

Osten smular sig mer ju längre den är lagrad. Och de som säljs färdigförpackade på ICA har nog lagrats rätt länge. Har du provat att gå till en ostaffär och höra?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Använd osthyvel av plast (nylon).
Osten fastnar inte och trasas sönder som med en rostfri hyvel.

https://www.orthexgroup.se/produkter/kok/koksredskap/rivjarn-...

Jag gör precis som du. Har metallhyvel till "vanliga" ostar och använder en Orthex plasthyvel till ostar som smular med metallhyvel.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Oj. Missat helt. Ursäkta och tack. Många bra tips och råd om ostdjä-eln (:D) och hyvlar i olika former / olika sätt att hantera osten. Ska prova att ställa fram den för att se. Men blir lite svårt att planera för eventuellt sugryck på kvällen.

Kan mycket väl vara att osten / mjölken "processas" fram annorlunda idag gentemot förr. (Tycker ärligt talat att den inte smakar riktigt som förr men kan ju bero på kylan i skåpet som nämnts med.) Förr kunde kan få fina ostskivor som höll ihop. Nu skär jag och det smular ihop sig så jag funderar på att hitta pytteliten sopskyffel och borste för att kunna hälla smulorna över brödet.

Quotar inte för kommer ta upp en hel sida men är som sagt tacksam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kan mycket väl vara att osten / mjölken "processas" fram annorlunda idag gentemot förr. (Tycker ärligt talat att den inte smakar riktigt som förr men kan ju bero på kylan i skåpet som nämnts med.) Förr kunde kan få fina ostskivor som höll ihop. Nu skär jag och det smular ihop sig så jag funderar på att hitta pytteliten sopskyffel och borste för att kunna hälla smulorna över brödet.

Jag hörde för mer än 10 år sedan att VB-osten inte är som den ska vara längre, det ska vara något som har förändrats i framställningsprocessen som tillverkaren dock själv inte vet vad det är, dvs det är ingen medveten förändring. Men om det verkligen stämmer är ju en annan fråga.

Den smular något fruktansvärt och jag vill minnas att det inte var så förr i tiden.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Köpte ofta västerbottensost förr i tiden på typ 70-80-talet. Då var den mycket ljusare/vitare i färgen och även saftigare så att när man åt av den sved det på läpparna, åtminstone om den var lagrad minst 18 månader
Den smulade inte lika mycket heller, kanske just för att den inte var lika torr som den är idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag hörde för mer än 10 år sedan att VB-osten inte är som den ska vara längre, det ska vara något som har förändrats i framställningsprocessen som tillverkaren dock själv inte vet vad det är, dvs det är ingen medveten förändring. Men om det verkligen stämmer är ju en annan fråga.

Den smular något fruktansvärt och jag vill minnas att det inte var så förr i tiden.

Kan nog stämma, har aldrig jobbat med ost men däremot ett gäng år på en känd kexfabrik.
Vi fick justera hastigheter och temperaturer beroende på kvalitet på framför allt mjölet men även annat kunde påverka.
Vet att det gjordes försök med vissa sorter i andra fabriker och det blev problem pga vattnet var annorlunda där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Man kan ju justera tjockleken för en osthyvel genom att böja den lite försiktigt. Tjockare skivor håller ju ihop lite bättre.

Permalänk
Medlem

Minns att jag svor lika mycket sist jag också försökte mig på det. Tålamod och försiktighet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X