Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Nej varför i hela friden skulle det vara omöjlighet att köra kärnkraft utan fossilkraft?

Folk pratar om lagring hela tiden när det gäller vindkraft. Varför skulle du inte kunna lagra den lilla överskottsenergi som skulle bli över från kärnkraft?

Dom skulle lika gärna kunna ha carbon capture anläggningar som går igång när samhället inte vill ha all energi.

Att sitta här och låtsas som att kärnkraft i stor skala i Danmark skulle vara en omöjlighet kan man ju lika gärna klassa som ren lögn.

Nu pratar vi om att anpassa kärnkraften efter Danmarks eller Tysklands "medelbehov" där det inte finns några elledningar till andra länder.
Tekniskt är det förstås möjligt, men när vi tar hänsyn till ekonomin så kommer folk inte bygga fler kärnkraftverk än vad man behöver. Det är troligtvis billigare att lösa svängningarna genom att ha några gaskraftverk än att ha överkapacitet.

Jag antar att din sista paragraf är riktad till någon annan, för jag har aldrig påstått att det skulle vara omöjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag antar att din sista paragraf är riktad till någon annan, för jag har aldrig påstått att det skulle vara omöjligt

Du svarade på tråden där det påstods att Danmark kan inte köra kärnkraft utan fossilkraft.
Och sen sa du att det påståendet var "rätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Du svarade på tråden där det påstods att Danmark kan inte köra kärnkraft utan fossilkraft.
Och sen sa du att det påståendet var "rätt".

Skrivet av Jackbob:

Att sitta här och låtsas som att kärnkraft i stor skala i Danmark skulle vara en omöjlighet (utan fossilkraft) kan man ju lika gärna klassa som ren lögn.

Jag tolkade det som ett generellt påstående utan det mellan parenteser, det förändrar innebörden rätt mycket Hur som helst, jag har förtydligat hur jag menar i mitt förra inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Det är populistiskt att tycka illa om kärnkraftverk, men jag tycker Kurzgesagt sammanfattar det hela bra:
https://youtu.be/Jzfpyo-q-RM

Kort sagt är människan inte anpassad för att upptäcka faror där skadan sker över tid, men när faran är tydlig (som med de få gånger kärnkraftverk havererat) så går vårt alarm igång på högvarv.

Intressant med den fjärde generationens kärnkraftverk! Jag hoppas kärnkraft får en större vikt och sedan kan fasas ut när sol-, vind- och vattenkraftverk kan förse oss med den elektricitet vi behöver.

Den dagen hoppas jag aldrig kommer. Vattenkraft är den minst gröna elen som finns. Bara i vårt land är skadan gigantisk och oreparabel och fortsätter att förstöra för kommande generationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Den dagen hoppas jag aldrig kommer. Vattenkraft är den minst gröna elen som finns. Bara i vårt land är skadan gigantisk och oreparabel och fortsätter att förstöra för kommande generationer.

Att det har (lokal) miljöpåverkan visst, men att det skulle vara den minst gröna elen låter lite överdrivet. Vilka mått använder du och var kan vi hitta hur de står sig mot andra elkällor? Vad tänker du på när du påstår att vattenkraft förstör för kommande generationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Att sitta här och låtsas som att kärnkraft i stor skala i Danmark skulle vara en omöjlighet kan man ju lika gärna klassa som ren lögn.

Det är det ingen som påstår eller låtsas som om det är.

Däremot skulle de köra oljekraft/kol/gas som toppkraft precis som vi byggde anläggningar som Karlshamnsverket för att stötta kärnkraften. Effektmässigt skulle dessa anläggningar vara ganska stora.

Danmark kan köra en del kraft på biogas, men knappast för all kraft de skulle behöva utöver kärnkraftverk av standarddesign. Hade de satsat på kärnkraft ungefär samtidigt som oss hade de kunnat förmodligen kunnat avveckla kolkraftverken, men behövt satsa på naturgas precis som Tyskland behöver göra för att avveckla kolkraften.

Andra storskaliga lösningar som tryckluftslager och batterier har växt fram, men det är inte ekonomiskt försvarbart och de fanns inte då och finns inte idag i den skala de skulle behöva. Precis som de heller inte har råd att utveckla kärnkraft som kan reglera hur mycket kraft de producerar (alltså gå ner under 50 % utan att köra snabbstopp). Svårt att prata om saker som inte finns, de kan inte med den teknik som tidigare utvecklats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Det går inte att binda med föreningen.
Föreningen är min juridiska motpart gällande elleveranser.
Jag kan inte teckna några avtal längre med andra leverantörer.

Hade fram tills år 2019 billigare genom att kunna själv välja elproducent men även sänkt årsavgift hos elnätsleverantören p.g.a. förbrukningen. Bytte lite då och då med knöt det enbart en gång(lönade sig), men sedan lönade det sig med rörliga priser.

Sedan gick föreningen in och plockade bort möjligheten för oss alla. Nu får vi elräkningen på avin ifrån föreningen 3 månader efter förbrukning. Dom menade att vi skulle tjäna på detta eftersom vi slapp själva betala nätavgiften. Har faktiskt inte kollat om det hade lönat sig att flytta till en förening med öppet elnät.

Nu kan ju du sänka förbrukningen, men jag hade inte varit så nöjd med en förening som inte säkrar upp när elpriset går upp.

Handlar ju om en elräkning som går från typ 1100 till 4500 kr för själva elkostnaden.

Permalänk
Medlem

@pine-orange: Tittar vi på vad som är teoretiskt möjligt blir det hela ganska betydelselöst, går ju att köra kärnkraft i ödrift om vi tittar på t.ex. ryska isbrytare eller verk som är designade från dessa reaktorer som KLT-40S i Pevek.

Går ju också att köra vindkraft i ödrift som de gör i Antarktis, och går att lagra vindel med pumpkraft, smältsaltlösningar, tryckluftslager, svänghjul och batterier så väl som att tillverka syntetiska bränslen från el och vatten.

Problemet med detta är att vi då måste förutsätta att de bygger helt obeprövade anläggningar och utvecklar massor ny teknik. I realiteten skulle de redan ha kärnkraft av standardtyp om de valt det spåret och hade inte av andra skäl än kostnad avvecklat fossilt. Historiskt finns det inte några mål om att avveckla fossilt. Problemet med att dra in Tyskland i det hela blir att de faktiskt byggde ut kärnkraften, men att det var långt senare de började minska andelen CO2e-utsläpp. Vissa verkar koppla ihop satsningar på vind med satsningar på fossilt trotts att de ofta vänder trenden med vind, men kopplar inte ihop att det finns en koppling mellan kärnkraft och satsningar på fossilt.

Det kommer att finnas länder utan kärnkraft och utan betydande fossila utsläpp i framtiden, precis som det kommer finnas länder med kärnkraft och betydande fossila utsläpp. Det är lite mer än framtida teknik som har betydelse där. Just nu kan vi däremot inte förvänta oss något land utan betydande utsläpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Att det har (lokal) miljöpåverkan visst, men att det skulle vara den minst gröna elen låter lite överdrivet. Vilka mått använder du och var kan vi hitta hur de står sig mot andra elkällor? Vad tänker du på när du påstår att vattenkraft förstör för kommande generationer?

Det sändes några dokumentärer i höstas på SVT som b.la. tog upp problemen med vattenkraft.
Kortfattat så har fiskarna svårt att ta sig förbi kraftverken, visst det finns laxtrappor men det är långt ifrån alla vattenkraftverk som har detta. När t.ex. ålen ska vandra tillbaka ut till havet så skivas den sönder i turbinerna och den på andra ställen har ålen problem att nå sina parningsplatser då dammar blockerar vägen.

Fiskarnas rike, sevärd dokumentär av Martin Falklind i tre delar om havet, sjön och älven.
https://www.svtplay.se/fiskarnas-rike

Uppdrag Granskning, Den sista ålen, b.la. tragiskt sekvens när ålar försöker slingar sig uppför en lodrät fördämning:
https://www.svtplay.se/video/32908367/uppdrag-granskning/uppd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Det sändes några dokumentärer i höstas på SVT som b.la. tog upp problemen med vattenkraft.
Kortfattat så har fiskarna svårt att ta sig förbi kraftverken, visst det finns laxtrappor men det är långt ifrån alla vattenkraftverk som har detta. När t.ex. ålen ska vandra tillbaka ut till havet så skivas den sönder i turbinerna och den på andra ställen har ålen problem att nå sina parningsplatser då dammar blockerar vägen.

Fiskarnas rike, sevärd dokumentär av Martin Falklind i tre delar om havet, sjön och älven.

Uppdrag Granskning, Den sista ålen, b.la. tragiskt sekvens när ålar försöker slingar sig uppför en lodrät fördämning:

Pågår just nu en miljöprövning av alla vattenkraftverk i Sverige, och kommer pågå i minst 20 år.

Vattenkraftverk är inte enda anledningen till att man dammar upp vattenflöden däremot. De flesta verk kommer få fortsätta drivas med mindre åtgärder, de kan däremot inte förlita sig på gamla vattendomar längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@pine-orange: Tittar vi på vad som är teoretiskt möjligt blir det hela ganska betydelselöst, går ju att köra kärnkraft i ödrift om vi tittar på t.ex. ryska isbrytare eller verk som är designade från dessa reaktorer som KLT-40S i Pevek.

Går ju också att köra vindkraft i ödrift som de gör i Antarktis, och går att lagra vindel med pumpkraft, smältsaltlösningar, tryckluftslager, svänghjul och batterier så väl som att tillverka syntetiska bränslen från el och vatten.

Problemet med detta är att vi då måste förutsätta att de bygger helt obeprövade anläggningar och utvecklar massor ny teknik. I realiteten skulle de redan ha kärnkraft av standardtyp om de valt det spåret och hade inte av andra skäl än kostnad avvecklat fossilt. Historiskt finns det inte några mål om att avveckla fossilt. Problemet med att dra in Tyskland i det hela blir att de faktiskt byggde ut kärnkraften, men att det var långt senare de började minska andelen CO2e-utsläpp. Vissa verkar koppla ihop satsningar på vind med satsningar på fossilt trotts att de ofta vänder trenden med vind, men kopplar inte ihop att det finns en koppling mellan kärnkraft och satsningar på fossilt.

Det kommer att finnas länder utan kärnkraft och utan betydande fossila utsläpp i framtiden, precis som det kommer finnas länder med kärnkraft och betydande fossila utsläpp. Det är lite mer än framtida teknik som har betydelse där. Just nu kan vi däremot inte förvänta oss något land utan betydande utsläpp.

Jag tror också att om det inte finns vattenkraft för att hantera svängningar kommer de antagligen köra någon fossil lösning, även om det är tekniskt möjligt att inte göra det. I verkligheten blir det ju alltid en kombination av pris, miljövänlighet och lämplighet som styr. Det ser vi nu i Tyskland och Belgien också, fast med vind istället för kärnkraft men grundproblemet är fortfarande detsamma. Det finns svängningar som behöver hanteras.

Skrivet av Reckie:

Jag tvivlar inte på att vattenkraft har miljöpåverkan, men det är inte samma sak som att det skulle vara den minst gröna elen eller att det förstör för generationer. Svarar dokumentärserien på de här frågorna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nu kan ju du sänka förbrukningen, men jag hade inte varit så nöjd med en förening som inte säkrar upp när elpriset går upp.

Handlar ju om en elräkning som går från typ 1100 till 4500 kr för själva elkostnaden.

Att sänka förbrukningen finns tyvärr inte på tapeten. Har levt som jag har gjort och tänker fortsätta med det.

Frågan är dock hur länge man klarar av det rent ekonomiskt. Har titta på utflyttningsalternativ gällande priser på energi, skatter, hälsovård, jobb. Polen ser bra ut just nu. Men vi får först se hur energipolitiken utvecklas i Sverige dom närmast 4 åren och hur framtiden därefter kan tänkas att bli baserat på dom kommande fyra åren.

Har inte kollat vad räkningen blev för december månad(går att logga in sig på https://minenergi.elvaco.se/). Kan dock inte blunda för den när den kommer i mars månad, så vi får se vad snittpriset för december blev .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Att sänka förbrukningen finns tyvärr inte på tapeten. Har levt som jag har gjort och tänker fortsätta med det.

Frågan är dock hur länge man klarar av det rent ekonomiskt. Har titta på utflyttningsalternativ gällande priser på energi, skatter, hälsovård, jobb. Polen ser bra ut just nu. Men vi får först se hur energipolitiken utvecklas i Sverige dom närmast 4 åren och hur framtiden därefter kan tänkas att bli baserat på dom kommande fyra åren.

Har inte kollat vad räkningen blev för december månad(går att logga in sig på https://minenergi.elvaco.se/). Kan dock inte blunda för den när den kommer i mars månad, så vi får se vad snittpriset för december blev .

Så för att du bor i en konstig förening så ska du flytta till Polen? Inte påverka föreningen (du har ju rösträtt om du köpt) eller byta lägenhet?

Elpriserna jämnar ju ut sig, men det är lite konstigt att inte ha vinterförsäkring eller bundet när man kan skaffa det långt efter det var tydligt att priserna var på väg upp.

Edit: Något Polenspår behöver inte fortsätta, men det kan vara bra att tänka på att de också är del av samma elmarknad som oss och att de knappast kommer klara av att bygga någon vettig kärnkraft. Elpriset i Polen gick också upp under vintern. Lägg där till att deras vägran med långa gasavtal drivit upp priserna för uppvärmning så skulle jag säga att läget där är värre.

Permalänk
Avstängd

Föreningens agerande(eller icke agerande) kommer inte att avgöra mitt val inom den närmaste framtiden. Det är den totala bilden med höjda priser på energi som jag ser som ett problem. I ett modernt samhälle så krävs det att energi samt dricksvattenpriser inte rör sig mer än max inflationen. Och jag tittar inte enbart på vintern utan hur mycket ett år har kostat mig som intresserar mig.

Med tanke på att det inte är några enstaka timmar denna vinter som elpriserna i Sveriges dyraste elområde har varit så kommer det bli intressant att se hur t.ex. år 2018 med dess sommarvärme kan jämföras med år 2021 och dess vinterpriser.

Tillgång till energi(då menar jag att man skall ha råd också, annars har man inte tillgång till den) utav alla dess slag påverkar precis allt om man inte bor ute i skogen och lever på bär, vildsvin, fågel, fisk och tänder en brasa då och då med hjälp av friktion. Sitta och fäktas med en hungrig lokatt om vildsvinet eller fisken tänker jag undvika.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Man kan ju göra som Norge men de har också några miljarder i reserv:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEXrrM/stoere-og-vedum-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tror också att om det inte finns vattenkraft för att hantera svängningar kommer de antagligen köra någon fossil lösning, även om det är tekniskt möjligt att inte göra det. I verkligheten blir det ju alltid en kombination av pris, miljövänlighet och lämplighet som styr. Det ser vi nu i Tyskland och Belgien också, fast med vind istället för kärnkraft men grundproblemet är fortfarande detsamma. Det finns svängningar som behöver hanteras.

Det tål att påpekas att olika länder har olika förutsättningar. Världen är fossil, 80 % av världens energi kommer från fossila källor. Att världen är fossil är ingen åsikt. Fakta säger inget om någons värderingar.

Men har någon värderingar som gör att de inte gillar vind så kommer de ändå få se vindel springa förbi kärnkraften om några få år. Problemet är inte som vissa verkar vilja få det till att det skulle finnas någon motsättning mellan vind och kärnkraft utan att även med utbyggnad av båda så skulle vi inte vara nära av att ersätta 80 % av världens energi. Går fossilt ner till 70 % andel, men energianvändningen i världen upp med ~14,3 % så står det fossila för precis lika stora utsläpp som idag. En dubblering av kärnkraften och en femdubbling av vindkraften behöver alltså inte göra någon skillnad alls om vi samtidigt fortsätter att öka energianvändningen.

Ska vi fortsätta öka energianvändningen i samma takt vi gjort de senaste 30 åren så spelar inte så stor roll om vi så har 10 000 kärnkraftverk om 30 år, vi kommer ändå använda för mycket fossilt.

Vi är många som gärna ser att det blir enklare att bygga kärnkraft, men det finns ingen konspiration mot kärnkraften. Den tidigare satsningen var massiv (pågick ca 40 år) och gav oss ca 440 reaktorer, att återupprepa samma process skulle ge oss motsvarande den kärnkraft vi har idag om 40 år. Nu tror jag att vi skulle kunna öka något, men det är inte för att någon hatar kärnkraft den har så liten del i olika scenarion för framtiden. Sen har vi problemet att ny kärnkraft vore dyrare än att köra fossilt, så jag skulle inte säga att det hjälper om ett land bygger något idealscenario utan fossila bränslen och det gör nog betydligt större skillnad globalt om vi inte investerar i vätgas och syntetiska bränslen framställd från el och vatten utan istället driver kärnkraft där det passar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reckie:

Ja det gamla argumentet: Won't someone please think of the... eels?

Det känns bara som om miljömedvetenheten är väldigt selektiv, vindkraft går inte för lite fåglar och insekter flyger in i dem och för att de blir skrot när de skrotas, vattenkraft går inte för det är ett problem för ålar och vissa fiskar i dessa vattendrag och några mindre landområden hamnar under vatten, men att bygga kärnkraft som hade inneburit minst ett decennium med stora och ökande fossila utsläpp som riskerar att ta död på oss allihop (och förstås tillintetgöra en stor mängd arter), där avfallet är dödligt giftigt i tusentals år, är liksom inget som ens är värt att ta upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

men att bygga kärnkraft som hade inneburit minst ett decennium med stora och ökande fossila utsläpp som riskerar att ta död på oss allihop (och förstås tillintetgöra en stor mängd arter), där avfallet är dödligt giftigt i tusentals år, är liksom inget som ens är värt att ta upp.

Och vad bygger man vind/vatten kraftverk av/med ? luft ? Både material och energiåtgången är enormt mycket mindre för ett kärnkraftverk per producerad energienhet. Japp , det finns en baksida avfallet och det avfallet behandlar vi som allt avfall som samhället inte kan göra nåt av , det deponeras på säkrast möjliga sätt , t.ex. arsenik är dödiligt giftigt i oändligt antal år och det gräver vi ner enorma mängder av.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det tål att påpekas att olika länder har olika förutsättningar. Världen är fossil, 80 % av världens energi kommer från fossila källor. Att världen är fossil är ingen åsikt. Fakta säger inget om någons värderingar.

Men har någon värderingar som gör att de inte gillar vind så kommer de ändå få se vindel springa förbi kärnkraften om några få år. Problemet är inte som vissa verkar vilja få det till att det skulle finnas någon motsättning mellan vind och kärnkraft utan att även med utbyggnad av båda så skulle vi inte vara nära av att ersätta 80 % av världens energi. Går fossilt ner till 70 % andel, men energianvändningen i världen upp med ~14,3 % så står det fossila för precis lika stora utsläpp som idag. En dubblering av kärnkraften och en femdubbling av vindkraften behöver alltså inte göra någon skillnad alls om vi samtidigt fortsätter att öka energianvändningen.

Ska vi fortsätta öka energianvändningen i samma takt vi gjort de senaste 30 åren så spelar inte så stor roll om vi så har 10 000 kärnkraftverk om 30 år, vi kommer ändå använda för mycket fossilt.

Vi är många som gärna ser att det blir enklare att bygga kärnkraft, men det finns ingen konspiration mot kärnkraften. Den tidigare satsningen var massiv (pågick ca 40 år) och gav oss ca 440 reaktorer, att återupprepa samma process skulle ge oss motsvarande den kärnkraft vi har idag om 40 år. Nu tror jag att vi skulle kunna öka något, men det är inte för att någon hatar kärnkraft den har så liten del i olika scenarion för framtiden. Sen har vi problemet att ny kärnkraft vore dyrare än att köra fossilt, så jag skulle inte säga att det hjälper om ett land bygger något idealscenario utan fossila bränslen och det gör nog betydligt större skillnad globalt om vi inte investerar i vätgas och syntetiska bränslen framställd från el och vatten utan istället driver kärnkraft där det passar.

Du glömmer att dem gröna har styrt här, i Tyskland har dem haft stor makt, dem har även haft det hos ledamöter i EU parlamentet. Om du tror dessa har haft ett gott öga till kärnkraft är du fullständigt naiv. Det energislaget har landat i samma kategori som fossilt hos dessa, och även när det kommer till att låna upp kapital hos bankerna. Gjort en studie som framställt kärnkraft i bättre ljus? Se över dina statliga anslag.

Dem har dock en väldig huvudvärk nu och den heter inflation/stagflation, den tog ett nytt rekord i EU på Decembers mätning på 5%, 26% på bara energi. Nu kommer dem försöka flytta målstolparna genom inflationsmålet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Du glömmer att dem gröna har styrt här, i Tyskland har dem haft stor makt, dem har även haft det hos ledamöter i EU parlamentet. Om du tror dessa har haft ett gott öga till kärnkraft är du fullständigt naiv. Det energislaget har landat i samma kategori som fossilt hos dessa, och även när det kommer till att låna upp kapital hos bankerna. Gjort en studie som framställt kärnkraft i bättre ljus? Se över dina statliga anslag.

Dem har dock en väldig huvudvärk nu och den heter inflation/stagflation, den tog ett nytt rekord i EU på Decembers mätning på 5%, 26% på bara energi. Nu kommer dem försöka flytta målstolparna genom inflationsmålet.

Vad har EU med saken att göra? Det finns olika grupper som tagit fram olika framtidsscenarion, alla har relativt lite kärnkraft även de framtagna helt utanför EU.

Gröna gruppen i EU-parlamentet är jätteliten och EU-parlamentet styr inte kommissionen.

Nej du för inte fram att det skulle finnas någon konspiration mot kärnkraft, saknas helt diskussionsvärde det du skriver.

Vad gör kommissionen genom att klassa kärnkraften grön? Jo de öppnar för nya och fortsatta investeringar i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad har EU med saken att göra? Det finns olika grupper som tagit fram olika framtidsscenarion, alla har relativt lite kärnkraft även de framtagna helt utanför EU.

Gröna gruppen i EU-parlamentet är jätteliten och EU-parlamentet styr inte kommissionen.

Nej du för inte fram att det skulle finnas någon konspiration mot kärnkraft, saknas helt diskussionsvärde det du skriver.

Vad gör kommissionen genom att klassa kärnkraften grön? Jo de öppnar för nya och fortsatta investeringar i den.

Absolut inte, Miljöpartiet här har 4.41%, fick dem inget att säga till om? I Europaparlamentet har dem över 10% av mandaten, och då pratar vi om dem som är med i "European Green Party". Sen är storleken irrelevant, det är vilka du samarbetar med. Tyskland är en stor grundmedlem i EU, dem är fast beslutna om att stänga ner kärnkraften helt och aldrig titta åt det hållet igen.

Parlamentet kan inte styra kommissionen? Isåfall pratar vi om en fullständigt icke demokratisk process? Parlamentet röstar givetvis vilka som ska ingå i kommissionen. Nu ja, nu har kommissionen lagt ett sådant förslag på bordet, men först fick europas energimarknad bevisa vilken "stadig" grund den stod på.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Absolut inte, Miljöpartiet här har 4.41%, fick dem inget att säga till om? I Europaparlamentet har dem över 10% av mandaten, och då pratar vi om dem som är med i "European Green Party". Sen är storleken irrelevant, det är vilka du samarbetar med. Tyskland är en stor grundmedlem i EU, dem är fast beslutna om att stänga ner kärnkraften helt och aldrig titta åt det hållet igen.

Parlamentet kan inte styra kommissionen? Isåfall pratar vi om en fullständigt icke demokratisk process? Parlamentet röstar givetvis vilka som ska ingå i kommissionen. Nu ja, nu har kommissionen lagt ett sådant förslag på bordet, men först fick europas energimarknad bevisa vilken "stadig" grund den stod på.

Inte riktigt, det är medlemsstaterna (Europeiska rådet) som väljer kommissionärer. Parlamentet kan rösta negativt för kommissionen i sin helhet, men de kan inte tillsätta några gröna. För misstroende behövs 2/3-majoritet, för att kommissionen ska tillsättas krävs ett godkännande av en enkel majoritet.

Gröna gruppen har i EU-parlamentet väldigt begränsat samarbete med andra partier och grupper. De gröna kan nog inte samla en majoritet i EU-parlamentet för att rösta ner EU-kommissionens förslag om att kalla kärnkraft en grön investering. Det är inget som tvingar Tyskland att använda kärnkraft och hur de grönas MEPs röstar kommer nog inte ha betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte riktigt, det är medlemsstaterna (Europeiska rådet) som väljer kommissionärer. Parlamentet kan rösta negativt för kommissionen i sin helhet, men de kan inte tillsätta några gröna. För misstroende behövs 2/3-majoritet, för att kommissionen ska tillsättas krävs ett godkännande av en enkel majoritet.

Gröna gruppen har i EU-parlamentet väldigt begränsat samarbete med andra partier och grupper. De gröna kan nog inte samla en majoritet i EU-parlamentet för att rösta ner EU-kommissionens förslag om att kalla kärnkraft en grön investering. Det är inget som tvingar Tyskland att använda kärnkraft och hur de grönas MEPs röstar kommer nog inte ha betydelse.

Dem kommer inte kunna rösta ner EU kommissionens förslag ensamma, men det är inte helt säkert samtliga andra väljer att rösta för det. Frankrike leder en grupp på knappt hälften av EU-länderna som vill se kärnkraften som framtidslösning, medan Tyskland och flera andra vill se naturgas som lösning, eller sol, vind och naturgas som omställning vid effekttoppar.

Tittar du däremot nationellt, så har verkligen inte kärnkraften fallit i god dager hos många folkvalda. Så nej det snack om att kärnkraften minsann hanterats objektivt är en lögn. Har det ingått i dem gröna ESG fodringar som flödat marknaden med biljoner €?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Och vad bygger man vind/vatten kraftverk av/med ? luft ? Både material och energiåtgången är enormt mycket mindre för ett kärnkraftverk per producerad energienhet. Japp , det finns en baksida avfallet och det avfallet behandlar vi som allt avfall som samhället inte kan göra nåt av , det deponeras på säkrast möjliga sätt , t.ex. arsenik är dödiligt giftigt i oändligt antal år och det gräver vi ner enorma mängder av.

Energiåtgången är inte så enormt mycket mindre, det diskuterades häromdagen. Jag hade gissat på att vindkraftverk har störst utvecklingspotential vad det gäller energiåtgång, om de lyckas byta ut de mest energikrävande komponenterna samt ökar livslängden. Det blir nog svårast ute i havet, saltvatten är inte bra.
Vi får inte glömma bort att en stor del av kärnavfallet kommer vara giftigt i oändligt många år efter att den farliga strålningen har klingat av med. Det blir inte ofarligt, även om det förhoppningsvis är snällare än arsenik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Dem kommer inte kunna rösta ner EU kommissionens förslag ensamma, men det är inte helt säkert samtliga andra väljer att rösta för det. Frankrike leder en grupp på knappt hälften av EU-länderna som vill se kärnkraften som framtidslösning, medan Tyskland och flera andra vill se naturgas som lösning, eller sol, vind och naturgas som omställning vid effekttoppar.

Tittar du däremot nationellt, så har verkligen inte kärnkraften fallit i god dager hos många folkvalda. Så nej det snack om att kärnkraften minsann hanterats objektivt är en lögn. Har det ingått i dem gröna ESG fodringar som flödat marknaden med biljoner €?

Förslaget handlar ju om bägge sakerna!

Det är ingen som påstår att politik hanteras objektivt. Trender och åsikter är inte samma sak som konspirationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förslaget handlar ju om bägge sakerna!

Det är ingen som påstår att politik hanteras objektivt. Trender och åsikter är inte samma sak som konspirationer.

Förslaget handlar om bägge sakerna, frågan är vilka som helst vill se det införas. Frankrike vill givetvis se förslaget gå igenom. Tyskland inte däremot.
Det är du som svamlar om konspirationer, ingen annan. Men snälla kom inte och påstå att det energislaget har hanterats likt alla andra, vi själva hade ett 20årigt förbud på att ens forska inom området.

Hur långt tid tror du det tar att få tillbaka förtroendet hos möjliga finansiärer? Generationer kanske.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Förslaget handlar om bägge sakerna, frågan är vilka som helst vill se det införas. Frankrike vill givetvis se förslaget gå igenom. Tyskland inte däremot.
Det är du som svamlar om konspirationer, ingen annan. Men snälla kom inte och påstå att det energislaget har hanterats likt alla andra, vi själva hade ett 20årigt förbud på att ens forska inom området.

Hur långt tid tror du det tar att få tillbaka förtroendet hos möjliga finansiärer? Generationer kanske.

Fast det har vi aldrig haft, har alltid varit okej med forskning. Forskningen har lett till uppgraderingar av våra verk, och ville de efter 87 sälja verk till andra länder så var det inget problem att syssla med just det lagen förbjöd för svenskt bruk, du räknar på hur det ser ut hos din kund utomlands istället. Fanns tyvärr ingen marknad för BWR 90+, men den (eller föregångaren BWR 90) var med under flera upphandlingar under den så kallade förbudstiden.

EU har finansierat forskning på kärnkraften, så nog tycker jag du pratar om en konspiration. Det är inte sådan beslut som att vi inte skulle få uppföra verk i Sverige skadat kärnkraften, det är till stor del branschen själva som avvecklade sig på 90-talet. Bygger du inget och har du inget vettigt att erbjuda kan du inte skylla på andra, det har hela tiden funnits de som velat bygga kärnkraft.

Det är troligt att förslaget går igenom, krävs 20 länder för att blockera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Det var ingen bra lag oavsett men det var lite mer nyanserat än så.
""Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor."
Det är ju inte samma sak som att du inte får forska inom kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det var ingen bra lag oavsett men det var lite mer nyanserat än så.
""Ingen får utarbeta konstruktionsritningar, beräkna kostnader, beställa utrustning eller vidta andra sådana förberedande åtgärder i syfte att inom landet uppföra en kärnkraftsreaktor."
Det är ju inte samma sak som att du inte får forska inom kärnkraft.

Det handlar om förtroende, det spelar ingen roll vad lagen sa ordagrant. En sådan lag kommer tolkas väldigt negativt av alla som ens hade en tanke om att möjligen investera i forskning eller kärnkraft i Sverige.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Det handlar om förtroende, det spelar ingen roll vad lagen sa ordagrant. En sådan lag kommer tolkas väldigt negativt av alla som ens hade en tanke om att möjligen investera i forskning eller kärnkraft i Sverige.

Är inte kärnkraft global? Det är inte det beslutet som dödade BWR 90/90+. Det beslutet kom efter Tjernobyl, inte efter folkomröstningen dessutom. Efter folkomröstningen skedde massor forskning, efter 87 lika så. Hos CE som ABB köpte upp utvecklades System 80+ (och de licensierade vidare System 80 till andra) som blev både AP1000 och med vidareutveckling hos Kepco OPR-1000 (tidigare KSNP) och APR-1400 (efter de licensierade System 80 då).

Sedan 2006 har du fått räkna på och konstruera kärnkraftverk för Sverige, mellan 87 till och med 2005 kunde du istället räkna på t.ex. finska projekt. Även utan folkomröstningen hade det inte riktigt varit aktuellt att bygga kärnkraft mellan 87-2006. Statliga pengar till forskning fanns, EU-medel fanns. ABB behöll sitt ägande av verksamheten fram till 2000 när det gick över till Westinghouse. Westinghouse har främst fokuserat på bränsletillverkningen tyvärr.

Trotts att kraftbolagen kan titta på reaktorer som inte är designade i Sverige så har de inte direkt sett att det funnits något lämpligt att bygga, nu när de börjar prata om det igen så pratar de om reaktorer som aldrig byggts och som fortfarande håller på att godkännas.