Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är inte kärnkraft global? Det är inte det beslutet som dödade BWR 90/90+. Det beslutet kom efter Tjernobyl, inte efter folkomröstningen dessutom. Efter folkomröstningen skedde massor forskning, efter 87 lika så. Hos CE som ABB köpte upp utvecklades System 80+ (och de licensierade vidare System 80 till andra) som blev både AP1000 och med vidareutveckling hos Kepco OPR-1000 (tidigare KSNP) och APR-1400 (efter de licensierade System 80 då).

Sedan 2006 har du fått räkna på och konstruera kärnkraftverk för Sverige, mellan 87 till och med 2005 kunde du istället räkna på t.ex. finska projekt. Även utan folkomröstningen hade det inte riktigt varit aktuellt att bygga kärnkraft mellan 87-2006. Statliga pengar till forskning fanns, EU-medel fanns. ABB behöll sitt ägande av verksamheten fram till 2000 när det gick över till Westinghouse. Westinghouse har främst fokuserat på bränsletillverkningen tyvärr.

Trotts att kraftbolagen kan titta på reaktorer som inte är designade i Sverige så har de inte direkt sett att det funnits något lämpligt att bygga, nu när de börjar prata om det igen så pratar de om reaktorer som aldrig byggts och som fortfarande håller på att godkännas.

"Även utan folkomröstningen hade det inte riktigt varit aktuellt att bygga kärnkraft mellan 87-2006"
Det är sant.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

"Även utan folkomröstningen hade det inte riktigt varit aktuellt att bygga kärnkraft mellan 87-2006"
Det är sant.

Det var dock aktuellt att göra det i Finland (med flera) och BWR 90+ fick godkännande av EUR av vad jag förstått. De vann däremot inte någon upphandling med BWR 90 eller 90+. Forsmark deltog faktiskt i arbetet med BWR 90+ under både förbudet att bygga en sådan i Sverige så väl som att konstruera och räkna på en sådan åt Sverige.

Permalänk
Avstängd

1778kr i elräkning för december, för en lägenhet på 77kvm, Tack för att vi lägger ner kärnkraftverk så att mina pengar kan ätas upp av vindsnurror.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Och vad bygger man vind/vatten kraftverk av/med ? luft ? Både material och energiåtgången är enormt mycket mindre för ett kärnkraftverk per producerad energienhet.

Det är inte riktigt vad jag hört, så jag hade gärna sett en källa. Sen är det ju väldigt svårt att bedöma materialåtgång för den här typen av projekt. Det krävs en del betong för plattformen för ett vindkraftverk exempelvis, men om det verket står i 20 eller 30 år påverkar ju materialåtgången på MWh ganska rejält, för att inte nämna ifall man använder samma grund för att bygga nästa vindkraftverk när det nuvarande är uttjänt. Väldigt mycket av vindkraftverken går också att återvinna, det är mestadels stål och det är ju enkelt återanvändbart, däremot är det svårare med själva bladen, men det är ändå ett väldigt litet problem.

Citat:

Japp , det finns en baksida avfallet och det avfallet behandlar vi som allt avfall som samhället inte kan göra nåt av , det deponeras på säkrast möjliga sätt , t.ex. arsenik är dödiligt giftigt i oändligt antal år och det gräver vi ner enorma mängder av.

Yes, whatabout arsenik? Det har inget att göra med energiproduktion men visst är det ett problem. Kanske hör hemma i någon annan tråd dock.

Skrivet av JonkenPonken:

Vad är väldigt dyrt enligt dig?

Väldigt dyrt är 100-200 miljarder över 10-20 år innan man får ut en endaste watt. Rent ekonomiskt kan du börja bygga ett vindkraftverk idag och gå med vinst på det innan året är slut även om vi inte hade haft de energipriser vi har idag, kärnkraft kan nog gå med vinst så småningom ifall energipriserna fortsätter så här men det tar ju många år att hamna där, och om vi bygger mer förnybart så är risken stor att det aldrig blir lönsamt med ny kärnkraft.

Permalänk
Avstängd

Det är en intressant debattartikel på DN idag. Den tar upp orsaken till de höga elpriserna: Att priset på naturgas har gått med en faktor av fem samtidigt som priset på utsläppsrätter har ökat.

Citat:

I södra Sverige (elområde SE4) var elpriset i december i genomsnitt 1,90 kronor/kWh, vilket är historiskt högt. Samma månad låg elpriset i södra Norge på 1,80 kronor/kWh, i Frankrike på 2,80 kronor/kWh och i Tyskland på 2,30 kronor/kWh. Även vattenkraftslandet Norge och kärnkraftslandet Frankrike hade alltså elpriser på samma nivå som Sydsverige, eller till och med högre Motsvarande nivåer för april 2021 var i SE4 46 öre/kWh, i Sydnorge 42 öre/kWh, i Frankrike 51 öre/kWh och i Tyskland 48 öre/kWh.

Under perioden juni-december i fjol var Sverige nettoexportör av el under samtliga dygn utom två. Nettoexport skedde också från södra Sverige (SE4) under samtliga dygn förutom två dygn i augusti och fyra i december. De höga kostnaderna för naturgas gör det oerhört attraktivt att importera el från Sverige eller Norge, vilket gör att priserna även i dessa länder ökar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Det handlar om förtroende, det spelar ingen roll vad lagen sa ordagrant. En sådan lag kommer tolkas väldigt negativt av alla som ens hade en tanke om att möjligen investera i forskning eller kärnkraft i Sverige.

Det är rimligt att det kan påverka förtroendet men det är en annan diskussion. Du sa att det var förbud och det var det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är rimligt att det kan påverka förtroendet men det är en annan diskussion. Du sa att det var förbud och det var det inte.

Nej det var inte förbjudet men i realitet så uppfattades det så och just därför togs lagen bort.

"Som utredningen har konstaterat hämmas emellertid sådan kompetensuppbyggnad av den utbredda misstolkningen av 6 § kärntekniklagen som råder inom landet och som alltså går ut på att all forskning inom det kärntekniska området skulle vara otillåten."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte riktigt vad jag hört, så jag hade gärna sett en källa. Sen är det ju väldigt svårt att bedöma materialåtgång för den här typen av projekt. Det krävs en del betong för plattformen för ett vindkraftverk exempelvis, men om det verket står i 20 eller 30 år påverkar ju materialåtgången på MWh ganska rejält, för att inte nämna ifall man använder samma grund för att bygga nästa vindkraftverk när det nuvarande är uttjänt. Väldigt mycket av vindkraftverken går också att återvinna, det är mestadels stål och det är ju enkelt återanvändbart, däremot är det svårare med själva bladen, men det är ändå ett väldigt litet problem.

Jag har postat dom här bilderna förut men jag kan göra det igen och dom gäller för min del tills nån annan kan komma med en bättre källa än hörsägen. Sedan har jag hittills inte sett nånstans där man återanvänder ett betongfundament till ett rivet vindkraftverk utan det vanligaste är att man "skrapar av toppen på isberget" och fyller igen.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej det var inte förbjudet men i realitet så uppfattades det så och just därför togs lagen bort.

"Som utredningen har konstaterat hämmas emellertid sådan kompetensuppbyggnad av den utbredda misstolkningen av 6 § kärntekniklagen som råder inom landet och som alltså går ut på att all forskning inom det kärntekniska området skulle vara otillåten."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

Det håller jag med om.

Skrivet av mr_sQuinty:

Jag har postat dom här bilderna förut men jag kan göra det igen och dom gäller för min del tills nån annan kan komma med en bättre källa än hörsägen. Sedan har jag hittills inte sett nånstans där man återanvänder ett betongfundament till ett rivet vindkraftverk utan det vanligaste är att man "skrapar av toppen på isberget" och fyller igen.

https://i.imgur.com/C2VOpSz.png

https://i.imgur.com/psx5AQI.png

De här bilderna har redan diskuterats här i tråden, de är opålitliga tyvärr. Siffrorna för sol är helt fel och Gen IV siffrorna är teoretiska. Jag har inte kollat på vindkraftsifforna.

Permalänk
Medlem

En tyck & tryckare i EU, Thierry Breton (EU market chief) tycker att en nätt summa av 5500+ miljarder bör investeras i Kärnkraft nästa 30 åren. Framgår tyvärr inte vad man hade fått för denna nätta summa någonstans.

Existing nuclear plants need 50 billion euros of investment through to 2030, while the next generation will require 500 billion euros ($568 billion) between now and 2050, Breton said in an interview with France’s weekly Journal Du Dimanche.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-09/new-eu-nuc...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag har postat dom här bilderna förut men jag kan göra det igen och dom gäller för min del tills nån annan kan komma med en bättre källa än hörsägen. Sedan har jag hittills inte sett nånstans där man återanvänder ett betongfundament till ett rivet vindkraftverk utan det vanligaste är att man "skrapar av toppen på isberget" och fyller igen.

https://i.imgur.com/C2VOpSz.png

https://i.imgur.com/psx5AQI.png

Du kan posta de där bilderna hur många gånger du vill, de blir inte en källa ändå, dels för att de inte hänvisar till någon forskning men också för att de inte verkar stämma alls. Det finns massvis av olika beräkningar med vitt skilda resultat, dessutom gjorda över lång sikt i ett väldigt föränderligt område, så varför ska vi lita på dessa två bilder? Varför inte exempelvis tyska energimyndighetens sammanställning som länkades högre upp (eller om det var i den andra tråden) där kärnkraft orsakade mellan fem och femton gånger mer koldioxidutsläpp än vind?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Rent ekonomiskt kan du börja bygga ett vindkraftverk idag och gå med vinst på det innan året är slut även om vi inte hade haft de energipriser vi har idag,

Det stämmer inte med de uppgifterna jag har. Du kommer inte att kunna skriva av den investeringen så fort. Det är möjligt att mina siffror är lite utdaterade så om du har mer aktuella siffror så dela gärna med dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Det stämmer inte med de uppgifterna jag har. Du kommer inte att kunna skriva av den investeringen så fort. Det är möjligt att mina siffror är lite utdaterade så om du har mer aktuella siffror så dela gärna med dig.

Yes, det var jag som tänkte fel, det handlade om eROI inte ROI (https://energypost.eu/renewable-energy-versus-nuclear-dispell...):

Citat:

Nowadays typical energy payback periods in years are: solar PV modules 0.5-1.8; large wind turbines 0.25-0.75; CST (parabolic trough) 2; nuclear (high-grade-uranium ore) 6.5; nuclear (low-grade-uranium ore) 14 (references in Diesendorf 2014, Table 5.2). The range of values reflects the fact that energy payback periods, and the related concept of energy return on energy invested, depend on the type of technology and its site. Critics of renewable energy often quote much higher energy payback periods for renewable energy technologies by assuming incorrectly that each has to be backed-up continuously by a fossil fuelled power station.

Och det handlar alltså om efter byggnation.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du kan posta de där bilderna hur många gånger du vill, de blir inte en källa ändå, dels för att de inte hänvisar till någon forskning men också för att de inte verkar stämma alls. Det finns massvis av olika beräkningar med vitt skilda resultat, dessutom gjorda över lång sikt i ett väldigt föränderligt område, så varför ska vi lita på dessa två bilder? Varför inte exempelvis tyska energimyndighetens sammanställning som länkades högre upp (eller om det var i den andra tråden) där kärnkraft orsakade mellan fem och femton gånger mer koldioxidutsläpp än vind?

Varför inte svenska vattenkraft? https://energyplaza.vattenfall.se/blogg/karnkraft-lagst-koldi...

"Det analysen visar är att kärnkraften producerar omkring 2,5 gram koldioxid per producerad kWh. Det jämförs med drygt 12 gram för vindkraft och drygt 4 gram för vattenkraft. Kärnkraften ger alltså hälften så låga koldioxidutsläpp som det näst bästa alternativet. "

Kärnkraft är alltså runt 5 gånger mera effektivt än vind när det kommer till CO2.

Det är en omöjlighet att vind skulle kräva mindre material än kärnkraft med tanke på hur "kompakt" ett kärnkraftverk är.

En till källa: https://www.analys.se/ar-karnkraften-koldioxidfri-koldioxidsn...

Det är ganska uppenbart att folk som tycker illa om kärnkraft gör det endast grundat på egna åsikter och inte på fakta. Och att det inte byggs nya är eftersom ROI är för lång för investerare.

Tänk om man bygger ett nytt kärnkraftverk och sen får vi en ny regering som sätter stopp like Tyskland. Då är det en väldigt dålig investering. Men om verket får köra sina 60+ år så är det istället en väldigt bra investering.

Men det krävs någon slags "försäkring" så att man inte får tillståndet indraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej det var inte förbjudet men i realitet så uppfattades det så och just därför togs lagen bort.

"Som utredningen har konstaterat hämmas emellertid sådan kompetensuppbyggnad av den utbredda misstolkningen av 6 § kärntekniklagen som råder inom landet och som alltså går ut på att all forskning inom det kärntekniska området skulle vara otillåten."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

Nej, lagen togs bort för att öppna upp för att ersätta nuvarande reaktorer. Trotts positiva signaler som skrotningen av avvecklingslagen stängde inte bara Vattenfall ner kärnkraft utan också EON....

Skulle säga att det vara borgerligt motstånd som gjorde att avvecklingslagen inte togs bort samtidigt.

Kompetens hade tappats av andra skäl. I realiteten så uppfattades det inte som något förbud.

EON var mycket riktigt majoritetsägare då
Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, lagen togs bort för att öppna upp för att ersätta nuvarande reaktorer. Trotts positiva signaler som skrotningen av avvecklingslagen stängde inte bara Vattenfall ner kärnkraft utan också Fortum....

Skulle säga att det vara borgerligt motstånd som gjorde att avvecklingslagen inte togs bort samtidigt.

Kompetens hade tappats av andra skäl. I realiteten så uppfattades det inte som något förbud.

Korrigering besluten togs när eon via uniper var huvudägare inte Fortum. Fortum vill inte stänga var den informationen de förmedlade.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Korrigering besluten togs när eon via uniper var huvudägare inte Fortum. Fortum vill inte stänga var den informationen de förmedlade.

Ja de hade ju inte sålt Uniper än, när det väl var sålt var det Fortum/Uniper som fick plocka isär reaktorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

En tyck & tryckare i EU, Thierry Breton (EU market chief) tycker att en nätt summa av 5500+ miljarder bör investeras i Kärnkraft nästa 30 åren. Framgår tyvärr inte vad man hade fått för denna nätta summa någonstans.

Existing nuclear plants need 50 billion euros of investment through to 2030, while the next generation will require 500 billion euros ($568 billion) between now and 2050, Breton said in an interview with France’s weekly Journal Du Dimanche.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-09/new-eu-nuc...

Det är bara 2-3 nya reaktorer om året, men i den här takten kommer det inte hända. En sak som nämndes i källan är att 26% av elen i EU kommer från kärnkraft (26%) och 2050 kommer den siffran ligga på minst 15%, så även om de kommer bygga nya kärnkraftverk behöver det inte betyda att de kommer stå för en större andel än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför inte exempelvis tyska energimyndighetens sammanställning som länkades högre upp (eller om det var i den andra tråden) där kärnkraft orsakade mellan fem och femton gånger mer koldioxidutsläpp än vind?

Och där bytte vi ämne från äpplen till päron.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av snajk:

Det är inte riktigt vad jag hört, så jag hade gärna sett en källa. Sen är det ju väldigt svårt att bedöma materialåtgång för den här typen av projekt. Det krävs en del betong för plattformen för ett vindkraftverk exempelvis, men om det verket står i 20 eller 30 år påverkar ju materialåtgången på MWh ganska rejält, för att inte nämna ifall man använder samma grund för att bygga nästa vindkraftverk när det nuvarande är uttjänt. Väldigt mycket av vindkraftverken går också att återvinna, det är mestadels stål och det är ju enkelt återanvändbart, däremot är det svårare med själva bladen, men det är ändå ett väldigt litet problem.
Yes, whatabout arsenik? Det har inget att göra med energiproduktion men visst är det ett problem. Kanske hör hemma i någon annan tråd dock.
Väldigt dyrt är 100-200 miljarder över 10-20 år innan man får ut en endaste watt. Rent ekonomiskt kan du börja bygga ett vindkraftverk idag och gå med vinst på det innan året är slut även om vi inte hade haft de energipriser vi har idag, kärnkraft kan nog gå med vinst så småningom ifall energipriserna fortsätter så här men det tar ju många år att hamna där, och om vi bygger mer förnybart så är risken stor att det aldrig blir lönsamt med ny kärnkraft.

Vart har du fått att det ska ta 10-20 år att bygga kärnkraftverk?

Vindsnurror är skräp på många sätt och vis. Tar vi enbart hälsomässigt så har vi bortsett buller även infraljud.

Fråga: vilka är det som kommer få betala för nedmonteringen och återställningen efter alla vindsnurror tror du? (det börjar på s och slutar med kattebetalarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vart har du fått att det ska ta 10-20 år att bygga kärnkraftverk?

Vindsnurror är skräp på många sätt och vis. Tar vi enbart hälsomässigt så har vi bortsett buller även infraljud.

Fråga: vilka är det som kommer få betala för nedmonteringen och återställningen efter alla vindsnurror tror du? (det börjar på s och slutar med kattebetalarna).

Det är ju som att säga att skattebetalarna får betala för nedmonteringen av kärnkraften. I båda fallen så har det avsatts pengar till jobbet under driften av anläggningen. Kan du visa att elbolagen är kriminella kan du nog på den basen sätta stopp för allt byggande...

Byggtiden har diskuterats i oändlighet i tråden, 10 år kan du se som ett minimum om vi räknar från beslut till driftsättning.

Sedan spelar det ingen roll hur skräp du tycker de är, de är om några år en större energikälla än kärnkraft.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är ju som att säga att skattebetalarna får betala för nedmonteringen av kärnkraften. I båda fallen så har det avsatts pengar till jobbet under driften av anläggningen. Kan du visa att elbolagen är kriminella kan du nog på den basen sätta stopp för allt byggande...

Byggtiden har diskuterats i oändlighet i tråden, 10 år kan du se som ett minimum om vi räknar från beslut till driftsättning.

Sedan spelar det ingen roll hur skräp du tycker de är, de är om några år en större energikälla än kärnkraft.

Jasså, kan du påvisa vart dessa pengar finns nånstans för nedmontering och återställning av vindsnurrorna?

Man får väl hoppas att folket vaknar nån gång "Den kinesiska kärnkraftsjätten är svartlistad i USA – men har under senare år köpt upp vindkraftverk för miljarder på svenska landsbygden. Under samma tid underlättade regeringen för kinesiska energiföretag att etablera sig i Sverige. Projektet avbröts plötsligt när två ansvariga kinesiska ministrar fängslades."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWbmgL/regeringens-samar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jasså, kan du påvisa vart dessa pengar finns nånstans för nedmontering och återställning av vindsnurrorna?

Man får väl hoppas att folket vaknar nån gång "Den kinesiska kärnkraftsjätten är svartlistad i USA – men har under senare år köpt upp vindkraftverk för miljarder på svenska landsbygden. Under samma tid underlättade regeringen för kinesiska energiföretag att etablera sig i Sverige. Projektet avbröts plötsligt när två ansvariga kinesiska ministrar fängslades."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qWbmgL/regeringens-samar...

Kan du påvisa att pengar existerar överhuvudtaget oavsett vad vi härleder det till?

Rivna vindkraftverk kan du bygga kärnkraftverk på, glasfibern och annat kan du förstärka betongen med.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kan du påvisa att pengar existerar överhuvudtaget oavsett vad vi härleder det till?

Rivna vindkraftverk kan du bygga kärnkraftverk på, glasfibern och annat kan du förstärka betongen med.

Svara inte en fråga med en motfråga för det visar bara på okunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Svara inte en fråga med en motfråga för det visar bara på okunskap.
https://i.imgur.com/EgF2wTU.jpg

Det är väl du som visar okunskap om du inte förstår prövningen vindkraftverk behöver gå igenom. En retorisk fråga är inte en motfråga. Menar du att de inte följer det begår de brott och då får du väl anmäla de. Något annat diskussionsvärde har inte det spåret.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är väl du som visar okunskap om du inte förstår prövningen vindkraftverk behöver gå igenom. En retorisk fråga är inte en motfråga. Menar du att de inte följer det begår de brott och då får du väl anmäla de. Något annat diskussionsvärde har inte det spåret.

Lägg ned nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Lägg ned nu.

Konkurser och ägarbyten kan ställa till det men det kan du skydda mot genom försäkring från det privata försäkringsväsendet, vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Vart har du fått att det ska ta 10-20 år att bygga kärnkraftverk?

Det är nog bäst att du hittar statistiken själv, men det kan vara bra att klargöra hur du väljer att definiera att bygga ett kärnkraftverk. Är det själva bygget när all planering är klar? Sen från det datumet till inkoppling i elnätet?

Citat:

Vindsnurror är skräp på många sätt och vis. Tar vi enbart hälsomässigt så har vi bortsett buller även infraljud.

Finns det någon vetenskaplig konsensu kring det? En snabb googling ger:
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/20/ny-matning-vindkraf...
Det finns andra källor som påstår motsatsen, men det verkar mest vara folk som är medlem i någon antivindkraftverksrörelse så de är mindre neutrala.

Citat:

Fråga: vilka är det som kommer få betala för nedmonteringen och återställningen efter alla vindsnurror tror du? (det börjar på s och slutar med kattebetalarna).

Citat:

I varje tillstånd som ges för en vindkraftspark finns villkor för hur marken ska återställas när vindbruket upphör. För att garantera att avvecklingen kommer att gå att genomföra måste pengar avsättas eller garanteras redan innan byggnationen av vindkraftsparken får påbörjas. Beloppet fastställs av tillståndsmyndigheten.

Det är förstås möjligt att processen behöver förbättras, du kanske känner till något kryphål som utnyttjas för att kringgå reglerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, lagen togs bort för att öppna upp för att ersätta nuvarande reaktorer. Trotts positiva signaler som skrotningen av avvecklingslagen stängde inte bara Vattenfall ner kärnkraft utan också EON....

Skulle säga att det vara borgerligt motstånd som gjorde att avvecklingslagen inte togs bort samtidigt.

Kompetens hade tappats av andra skäl. I realiteten så uppfattades det inte som något förbud.

Uniper/EON tog aldrig något frivilligt beslut, det var ett politiskt beslut. Som kompensation blev Barsebäck Kraft AB(EON) ett dotterbolag till Ringhals AB/Vattenfall.

Visa signatur

=)